handdator

Visa fullständig version : Marklyft - trycka upp eller dra upp?


svag74
2012-05-19, 16:24
Ska man böja knäna ordentligt och tänka att man ska trycka upp stången, pressa upp den med benen liksom ...

... eller ska man snarare tänka sig ett rakt marklyft, att man ska dra upp stången med rygg/gluteus/hamstrings och knän som ej hamnar framför/över stången?

Antagligen något mellanting, men något av dem kanske är ett mer korrekt sätt att försöka tvinga upp den jäkla stången :D

wcanka
2012-05-19, 16:36
Jag har lärt mig att trycka genom marken, känns bättre också :)

svag74
2012-05-19, 16:38
Jag har lärt mig att trycka genom marken, känns bättre också :)

Nix :D
Kan bero på min avsaknad av quads dock; höften åker fram och ryggen sjunker ihop som en hösäck, medan om jag tänker rakare ben och drar upp stången så ser det snyggare ut.

wcanka
2012-05-19, 16:40
Jag hoppas jag lärt mig rätt nu..

vi låter proffsen hantera det här!

svag74
2012-05-19, 16:42
Jag hoppas jag lärt mig rätt nu..

vi låter proffsen hantera det här!

:thumbup:

Supermicke
2012-05-19, 16:43
själv tänker jag såhär

vinkeln ryggen är när jag startar ändras inte fram till det att stången är vid knäna då trycker jag fram höften. Det första sker genom ett "tryck" du kan tänka nästan som en benpress. Sen även när stången är vid knäna kan du försöka ha sträckt på benen lite så att knäna nästan är raka för att man lättare ska komma förbi med stången..

wcanka
2012-05-19, 16:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5729784&postcount=286

svag74
2012-05-19, 16:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5729784&postcount=286

Hmm, är ju en övning mest för baksida, från fötter till nacke typ, baksida baksida baksida - ska man benpressa upp vikten blir det ju mer en quad-övning.
Vill inte *gah!*

wcanka
2012-05-19, 16:49
Hmm, är ju en övning mest för baksida, från fötter till nacke typ, baksida baksida baksida - ska man benpressa upp vikten blir det ju mer en quad-övning.
Vill inte *gah!*

Marklyft tränar väl mest rygg men även ben
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Där kan man ju se att en jävla massa muskler är involverade :)

straand94
2012-05-19, 17:20
Jag märkte mest att när jag tänkte att jag skulle köra ner hälarna till Australien och då kände jag verkligen att det tog i benen till skillnad från förr. Dock är väl inte mitt utförande bäst heller, jag går inte tillräckligt långt ner osv.

svag74
2012-05-19, 17:38
Jag märkte mest att när jag tänkte att jag skulle köra ner hälarna till Australien och då kände jag verkligen att det tog i benen till skillnad från förr. Dock är väl inte mitt utförande bäst heller, jag går inte tillräckligt långt ner osv.

Mmm hälar hamnar min tyngdpunkt med, om jag försöker raka-mark-dra-upp-stången.
Ska jag böja knäna extra, och "quada" upp den, då brukar det bli mer framvikt nästan ... blir galet då.

Därför jag undrar om man kan göra vilket som, det som fungerar bäst för sin kroppstyp/teknik, eller om det är generalfel och livsfarligt att mera försöka dra upp stången med baksida, och undvika quads/benpress.

MtotheM
2012-05-19, 17:51
Jag tycker man ska dra på ett sådant sätt som man både känner sig starkast i och klarar av att hålla ryggen rak.

svag74
2012-05-19, 18:21
Jag tycker man ska dra på ett sådant sätt som man både känner sig starkast i och klarar av att hålla ryggen rak.

Om det är dagens sanning så blir jag glad, för då kan jag försöka köra vidare på det som känns bäst, och där jag inte blir som en hösäck i ryggen för det blir så tungt.

deadich
2012-05-19, 23:17
Testa lite rullning. Jag känner igen det du skriver och lite rullning har hjälpt mig enormt med att kunna trycka upp vikten med hela kroppen. Kändes extremt konstigt att ställa sig i den "rätta" positionen med stången stilla så det blev väldigt raka ben och mycket rygg innan. Nu gör jag extremt mycket finare (och tyngre) lyft. Kan vara värt att testa. Även andra justeringar som bredd mellan fötterna osv kan du ju testa också.

pezrulezhaakon
2012-05-19, 23:25
svag74

Hur du bör tänka beror i första hand på vilken teknik som passar dig bäst.
Vill du satsa på SL mark eller OL mark?

smeander
2012-05-20, 07:30
Ska man böja knäna ordentligt och tänka att man ska trycka upp stången, pressa upp den med benen liksom ...

... eller ska man snarare tänka sig ett rakt marklyft, att man ska dra upp stången med rygg/gluteus/hamstrings och knän som ej hamnar framför/över stången?

Antagligen något mellanting, men något av dem kanske är ett mer korrekt sätt att försöka tvinga upp den jäkla stången :D

Försök göra Coleman marklyft, fokusera på ryggen och inte trycka upp så mycket med benen, testa att köra med nyp också. Det ger sjukt mycket tryck ;) fast det blir mycket tyngre *flex*

svag74
2012-05-20, 15:50
Ok, tolkar alla svar som att det inte är särskilt farligt "hur man än lyfter", så länge man inte rundar länden.
Tack ska ni ha :)