handdator

Visa fullständig version : Omega-3: EPA:DHA-ratio?


Sheogorath
2012-05-19, 16:16
Hej Kolo,

De flesta fiskoljeprodukter har en ratio mellan EPA : DHA som ligger på 3:2. Det finns enstaka produkter som har väldigt hög koncentration av den ena eller den andra fettsyran (exempelvis Jarrows "Max DHA" som innehåller 7 ggr så mycket DHA som EPA). Jag har försökt läsa mig till vad de olika fettsyrorna gör men får inte riktigt klart för mig om det skulle kunna tänkas finnas någon fördel med att få i sig extra mycket av den ena eller den andra sorten.

Jag ska beställa histidin-pulver från en amerikansk grossist för att komplettera upp den EAA-produkt jag köpt och har chansen att plocka hem olika sådana här special-oljor. Jag undrar helt enkelt om det är värt det, och vad jag i så fall kan tänkas vinna på att få i mig andelsmässigt mer EPA eller DHA.

/Sheo

LarsLasr
2012-05-19, 16:50
Kroppen kan ju göra EPA till DHA och tvärtom så kan tänka mig att den jämnar ut mängden oavsett vilket du väljer. Vet inte vilket som används mest, men tänker att det räcker bara man ser till att få i sig båda.

Sverker
2012-05-19, 17:10
Finns en tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182319


Ser ingen nytta med att ta ren EPA eller ren DHA. Varför ska man betala extra för att någon tagit fram en ren fraktion av någon fettsyra?

Sheogorath
2012-05-19, 17:12
Finns en tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182319


Ser ingen nytta med att ta ren EPA eller ren DHA. Varför ska man betala extra för att någon tagit fram en ren fraktion av någon fettsyra?

Ja, det var ju lite det som var frågan. Spara kalorier kan vara en sak. Men det är främst eventuella hälsomässiga fördelar jag är intresserad av. Huruvida ration är relevant. Det kan man ju tänka sig, på samma sätt som ration mellan Omega-3 och Omega-6 är viktig.

Sverker
2012-05-19, 17:15
Finns teorier att vissa förbränner mer EPA än andra. Förbränner EPA fortare än den hinner byggas in i hjärnan och nerverna. Att terapeutiska doser av EPA på 10 - 15 gram / dag ska lindra t e x nedstämdhet mm.

Barbastark
2012-05-19, 17:38
OfT: Varför köpa rent histidin?

Sheogorath
2012-05-19, 17:43
OfT: Varför köpa rent histidin?

HumaPro innehöll inte just den aminosyran. Jag vill ha en komplett EAA-profil. Tycks vara omöjligt att hitta utan att få en massa NEAA på köpet. Max koncentration av EAA per kalori är vad jag vill ha. :)