handdator

Visa fullständig version : Vilka datorer är prisvärda?


FetmaOnFire
2012-05-19, 00:55
Ska köpa en ny dator som klarar av Diablo 3. Jag har redan en skärm så tänkte köpa en stationär dator för ungefär 5 000 kr.
Någon som vet någon nice deal?
Bor i Uppsala och vill nog handla där och inte på internet.
Jag har ingen koll på vad som gäller och vad som behövs nu för tiden. Vill liksom inte köpa en dator för 10 000 kr, men man kanske måste?

Botte 1992
2012-05-19, 00:57
Nja, lägg till ett par tusen så får du en riktigt nice dator som klarar Diablo 3 på högsta och även av andra spel.

Och jo, du ska köpa från internet. Inet.se är att rekommendera.

Akada
2012-05-19, 01:00
Nja, lägg till ett par tusen så får du en riktigt nice dator som klarar Diablo 3 på högsta och även av andra spel.

Och jo, du ska köpa från internet. Inet.se är att rekommendera.
Diablo är väl inte särskilt krävande, känns som att TS nog kan skrapa ihop en burk för 5k som klara det utan alltför stora problem?

Vad har du för skärm fettot, upplösning etc?

Botte 1992
2012-05-19, 01:05
Diablo är väl inte särskilt krävande, känns som att TS nog kan skrapa ihop en burk för 5k som klara det utan alltför stora problem?

Vad har du för skärm fettot, upplösning etc?

Då får han köpa delar och bygga själv. Vilket jag inte tror han kan då han hävdade sig ha noll koll på sånt.

FetmaOnFire
2012-05-19, 01:08
Då får han köpa delar och bygga själv. Vilket jag inte tror han kan då han hävdade sig ha noll koll på sånt.

Precis, jag vill inte bygga datorn själv. Vill köpa en färdig dator. Lättast att köpa på onoff, mediamarkt eller elgiganten för mig.

Jag är både lat och snål.

Botte 1992
2012-05-19, 01:14
Precis, jag vill inte bygga datorn själv. Vill köpa en färdig dator. Lättast att köpa på onoff, mediamarkt eller elgiganten för mig.

Jag är både lat och snål.

Det blir ännu bekvämare att beställa på internet. Bara klicka på beställ, sen hämtar du ut datorn via din närmaste Ica.

http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-value-gts-450-i3-2100
Den ser helt ok ut, Inet är billiga :)

FetmaOnFire
2012-05-19, 01:18
Det blir ännu bekvämare att beställa på internet. Bara klicka på beställ, sen hämtar du ut datorn via din närmaste Ica.

http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-value-gts-450-i3-2100
Den ser helt ok ut, Inet är billiga :)

Okej
Men varför är den bättre än denna?
http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorer/Stationara_datorer/Tower/Compaq_SG3-341SC/prd24242996.aspx
har ju ingen aning om varför

Dennis93
2012-05-19, 02:06
Okej
Men varför är den bättre än denna?
http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorer/Stationara_datorer/Tower/Compaq_SG3-341SC/prd24242996.aspx
har ju ingen aning om varför

Kort och gott för att den du länkar har sämre komponenter i.

FetmaOnFire
2012-05-19, 02:09
Kort och gott för att den du länkar har sämre komponenter i.

Är det inte ramminnet och gbhårddisk som betyder något?
Vad mer kan jag kolla på? som avgör om en dator är bra eller dålig
Är det stor skillnad på datorerna?
Varför skulle inte du köpa den billiga för 3.2?
Tack :D

Jazen
2012-05-19, 02:16
D3 kan vara krävande i vissa ställen,när det tooook ramlar in mobs och 4 pers castar sina spells.som tur är det fortf dx9 vilket inte tuggar ihjäl grafikkortet,men en burl för 5k blir nog tajt

Dennis93
2012-05-19, 02:17
Är det inte ramminnet och gbhårddisk som betyder något?
Vad mer kan jag kolla på? som avgör om en dator är bra eller dålig
Är det stor skillnad på datorerna?
Varför skulle inte du köpa den billiga för 3.2?
Tack :D

Om du vill kunna spela på datorn så är grafikkortet viktigt, hur många gb din hårddisk har spelar ingen roll.

Jazen
2012-05-19, 02:19
Du behöver mest ha koll på grafikkort.visserligen är alla komponenter viktiga men inte som förr,nu läggs mer press på grafikkort och dess grafikminne

FetmaOnFire
2012-05-19, 02:20
Om du vill kunna spela på datorn så är grafikkortet viktigt, hur många gb din hårddisk har spelar ingen roll.


Vilka grafikkort är bra och vilka är värdelösa för spel?
Spelar Mhz någon roll?
Så man kan ha ett grymt grafikkort men 2 ram och 100gb hårddisk och spela utan problem?
Något annat som spelar in?
taack föresten =)

FetmaOnFire
2012-05-19, 02:21
Du behöver mest ha koll på grafikkort.visserligen är alla komponenter viktiga men inte som förr,nu läggs mer press på grafikkort och dess grafikminne

Vilka graffekort ska jag köpa och vilka ska jag akta mig för?
Har hört att "delad" graffekort är värdelöst?:smash:

Jazen
2012-05-19, 02:24
Vet inte vad testerna säger. Kolla på recommended för spelet o ligg lite över det.men ati har ju bra kort i 6xxx serien, 6950-6970 .nvidia har bra kort i 5-serien, 560,580gtx.det bör du klara dig bra på.

blondyz
2012-05-19, 08:31
Mitt råd, spara några tusen till. Köpte en dator för ca 10.000:- för nu fyra år sedan. Är förvånad över vad den klarar i dagsläget, D3 på högsta grafik är inga som helst problem, BF3 betan funkade utmärkt, sc2 maxas utan problem.

Säger inte att du behöver lägga 10.000 kanske, men 7-8k tror jag kan vara lagom. Som sagt så köp hos någon renodlad datorbutik med gott renommé, det finns gott om butiker som försöker lura de som inte är insatta. Det enda som händer då är att du är mindre nöjd, en väsentligt mycket kortare tid innan du kommer behöva köpa nytt. Inet mfl. kan bygga det åt dig om du tar ett paket eller väljer komponenter separat :) Annars är det inte så svårt, sakerna ska in där de passar helt enkelt. Jobbigt att felsöka om man inte vet vad som kan ha gått fel dock.

Olegh
2012-05-19, 08:35
Nu tar du och köper den här (http://cdon.se/hemelektronik/thor_oden_-_intel_i3-2100_-_4gb_-_1tb_-_nvidia_gtx560ti_-_w7hp-19225891) och skriver in koden "FUJITSU23" i kassan, så får du en skärm på köpet.

Ska du köpa en speldator på närmaste onoff, mediamarkt, etc. så får du räkna med att kanske betala 2-3k extra jämfört med priset på den ovan.

begt
2012-05-19, 09:00
Jag köpte min dator på Media Markt för 2 år sedan för 4k och den fungerar fint. 4 gig ram har den och det duger för mig en så länge. På Elgiganten hade de en sämre dator som gick för 4,5 k och då ingick inte tangentbord och mus samt en rabattcheck på 300 spänn.

Media Markt känns mer drivna än Elgiganten.

Som sagt så är det billigast att köpa på nätet, ett visst osäkerhetsmoment följer med men det är inget att bry sig om utifall det är en känd aktör.

aijou
2012-05-19, 11:18
Datorn som Olegh länkade känns prisvärd. Kör på den. Mycket bra grafikkort för det priset.

Botte 1992
2012-05-19, 14:05
Mitt råd, spara några tusen till. Köpte en dator för ca 10.000:- för nu fyra år sedan. Är förvånad över vad den klarar i dagsläget, D3 på högsta grafik är inga som helst problem, BF3 betan funkade utmärkt, sc2 maxas utan problem.

Säger inte att du behöver lägga 10.000 kanske, men 7-8k tror jag kan vara lagom. Som sagt så köp hos någon renodlad datorbutik med gott renommé, det finns gott om butiker som försöker lura de som inte är insatta. Det enda som händer då är att du är mindre nöjd, en väsentligt mycket kortare tid innan du kommer behöva köpa nytt. Inet mfl. kan bygga det åt dig om du tar ett paket eller väljer komponenter separat :) Annars är det inte så svårt, sakerna ska in där de passar helt enkelt. Jobbigt att felsöka om man inte vet vad som kan ha gått fel dock.

This. Bästa rådet i denna tråd. Det är knappt ens värt att köpa en dator under 10k (men du kan få ihop en riktigt bra för 8k om du bygger), om man nu är en gamer. Jag köpte min dator 2008 för 13k och den är fortfarande snabb och bra idag, klarar lätt av dagens spel med åtminstone low eller medel grafik.

Precis, man ska inte handla på såna företag... minns att Elgiganten lurade min mamma kring år 2006 "Den datorn är bra för spel!" och så klarade datorn inte ens 100 fps på Counter-Strike 1.6

Jockefoten
2012-05-19, 14:19
Man bara måste älska cdon's marknadsföring:
Thor Veor - För dig som vill leka med de stora grabbarna!
Thor Lorride - Skapades för ett mål! Att ha de nyaste och fräschaste grejerna!
Thor Asatro - Skapades för att bygga det absolut coolaste som finns!
Thor Jofur - För dig som vill vara Gud!

isato
2012-05-19, 14:23
Det mest prisvärda är nog att bygga ihop en maskin själv eller be någon du känner det åt dig.
Annars så sätter Inet ihop och testar för ca 700.