handdator

Visa fullständig version : En nybörjares undran över första deff och dagligt kaloriintag!


AnderssonX
2012-05-18, 20:00
Hey,

Nu har jag tänkt deffa för första gången. Och nybörjare som man är så vänder jag mig till er mer rutinerade för tips och råd.

Har tränat sporadiskt några år med bra och dåliga perioder men i år har jag kört strikt och det känns sjukt bra! Är rätt liten med mina 171-172 cm & 73.5-74kg. Största anledningen till att jag vill deffa nu är att jag vill bygga på en snyggare grund nu när träningen känns så bra, framför allt så vill jag bli av med fettet runt midjan, fettet på resten av kroppen känns inte så farligt.

Tränar styrka 7 eller 6 dagar i veckan och kör i regel, för mig, tunga pass. Avslutar varje pass med lite extra förbränning på cykel förutom en dag då jag kör spinning en timme efter styrkan istället. Började med att cykla 20 min efter varje pass men har ökat cykellängden med 10 min efter ca 3 veckor, upp till 50 min sedan börjar jag om med 20 min och så vidare. Varierar för att inte vänja kroppen, om det är en bra metod eller inte är jag inte säker på men det känns bra! Har kört 30 min efter passen i 3 veckor nu så på Måndag börjar jag köra 40.

Har kollat deffguiden och räknat på mitt kaloribehov. Där jag får fram 2591 kcal/dag. Har då räknat med en aktivitetsfaktor på 1.5 och det är väl just den som jag känner att jag har svårt att placera, har ju inget tungt jobb, mycket sittande. Har jag räknat för högt? För lågt? Vet inte vad min träning kvalar in på för aktivitetsfaktor helt enkelt.

Började räkna kalorier för några veckor sedan och har legat på 2500 per dag sedan dess vilket enligt min uträkning ovan då är ungefär det jag behöver per dag och om jag vill deffa nu så borde jag alltså lägga mig på ungefär 2100? Verkar det rimligt? Vill ju heller inte ligga för lågt och bränna mina hårt förvärvade muskler.

Längd 172
Vikt 73.5 (73.5-74 men räknar på 73.5)
Ålder 30

Barbastark
2012-05-18, 20:13
text n seetch

Har du last och tagit till dig det i deff-guiden så har du typ allt du behöver veta.

Det som jag kan tillägga dock är att jag skulle lägga förbränningsträningen så långt ifrån styrkepassen som möjligt då konditionsträning har en hämmande effekt på muskelhypertrofin. Så där är ett tips om du vill vara opti under deffen. Tex ta bort förbränningspassen som du nu kör direkt efter styrkan och börja med morgonprommenader istället. Eller köra konditionspass på morgon/förmiddag och styrka på eftermiddag/kväll om du har den tiden.

Gällande kcal-uträkning så håller även jag själv på och försöker hitta bra värden och rimliga uträkningar, så är ingen expert här. Men den metod jag tycker är bäst hittills är denna: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php. Välj "activity calculator", om den inte kommer upp direkt. Och tänk på att den bakar in ditt BMR i uträkningen, så allt du behöver göra är fylla i vikt och vad du gör på de 24h.

Kör hårt!

vicarious
2012-05-18, 20:17
Jag hade inte tränat sådär mycket under en deff. Känns onödigt. Det handlar om att behålla de muskler du har och för det behövs det inte 6-7 pass per vecka. Snarare 2-3. Förbränningsträningen kan du givetvis köra om du vill men tänk på att det är kaloribalansen som är avgörande, inte hur du åstadkommer den (alltså kan du reglera kosten istället för att köra massa cardio om du vill det).

Fredron
2012-05-18, 20:17
Sluta med att cykla direkt efter styrketräningen.
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Om du har ätit 2500kcal/dag i ett par veckor och vikten är den samma så får man tolka det som att 2500kcal är ditt dagsbehov.
2100 kcal/dag låter som en bra början om du är viktstabil på 2500kcal/dag, händer inget så testa lite mindre.