handdator

Visa fullständig version : Tränings schema för rygg problem hjälp!


tefached
2012-05-18, 16:02
Efter för lite hård träning har jag skadat ryggen och fått disk buktning. Vilket gör att jag kommer få ta det lugnt närmare ett halv år. Nu i början när det är som värst måste jag köra extremt lätta vikter och inga övningar som trycker ihop min kropp.

Om jag kör bänkpress till exempel får jag bara köra med vikten på stången och kanske 2.5 kg per sida. Jag håller på att deffa nu och vill träna för att iaf bibehålla mina muskler.

Det jag undrar är ger så lätt träning någonting alls för att bibehålla muskelmassan. Jag funderar även på hur jag bör lägga upp träningen.
Borde jag köra överkropp och underkropp varannandag eller helkropp varje dag. Och hur många set per muskel? kör ungefär 20 reps på en övning och är ganska långt från att inte orka mer.

Tacksam för svar!

Rusk
2012-05-18, 16:44
Varför kan du inte köra tyngre i bänk när du har skadat nedre rygg?
Strunta i att ligga i brygga så ska du se att det inte är några problem.
Skadade själv ryggen för ca 7 veckor sedan och det enda jag har ändrat i mitt upplägg är att ta bort alla övningar som belastar nedre ryggen.
Hantelrodd istället för stångrodd, Böj med dipsbälte mellan 2 bänkar istället för med stång och för baksidan av benen så kör jag endast lårcurl istället för rak mark + lårcurl.
Och nej, så lätta vikter och "långt" ifrån att inte orka mer tror jag inte kommer hålla kvar dina muskler.