handdator

Visa fullständig version : Trött på bukfett


Samurai237
2012-05-18, 01:20
Under förra sommaren "bantade" jag och gick från 84kg till 74 kg. Slutade äta onyttigheter och tränade/motionerade bara i form av cykelträning på cykelbaran och promenader.

Det kändes som att jag råkade ut för att ha blivit smalfet, hade påtagligt bukfett innan bantningen men kände ändå det fanns påtagligt bukfett.

Jag har simtränat i en simklubb med träning för att tävla i ungefär 6-7 år. Har även tränat mounatinbike-cykling i ungefär 5 år så en del muskler hade troligtvis jag sedan tidigare.

Vet dock inte hur mycket muskler jag förlorade pga. mitt bantande då jag inte visste att det var viktigt med styrketräning och ett högre än normalt proteinintag för att minimera förlusten av muskelmassa.

Har stryketränat 4 månader och har gått upp från ungefär 76kg till 80kg men har försökt få i mig lika många kcal jag gör av med.

Mitt "problem" är att jag inte alls är bekväm med det bukfett jag har. Jag har långt ifrån någon kulmage men känner mig ändå obekväm med det och vill inte direkt fortsätta gå runt med det tills jag lagt på mig tillräckligt med muskelmassa för att man verkligen ska ha något att deffa fram.

Är det helt åt skogen att förutom styrketräna även börja med cykelträning samt äta något mindre, dock fortfarande mycket protein, för att bli bekväm med hur min mage ser ut?

Är förresten 17 år.

Samurai237
2012-05-18, 01:34
Glömde tillägga att jag är 186cm lång.

Sheogorath
2012-05-18, 05:48
Du har svaret: börja styrketräna. Huruvida du ska fortsätta att gå ner i vikt under tiden för att bli av med det du kallar för bukfett kan bara du svara på.