handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning för hockeyspelare?


Eddwin
2012-05-18, 00:00
Tjena!

Jag spelar hockey och har gjort det i ca 8 år och jag undrar vilken sorts löpning/konditionsform som är bäst att träna för hockeyn! Jag brukar mest springa "som vanligt" i olika distanser mellan 3-10 km. Jag vet att intervaller brukar vara det bästa för då blir man explosivare och det är mest likt hockeybyten och vi kör det på hockeyfysen men jag gör det inte så mycket hemma. Jag tränar på gym ca 4 gånger i veckan och det är hela kroppen.

Jag har inte jättebra kondition och jag har bara sprungit litegrann men jag har
3 km=13.37 min (elit;)) Dock förra året har bättre kondis nu
5 km= strax under 25 min (aldrig sprungit för pb)
10 km= ca 55? (aldrig sprungit för pb)
Längd= ca 164 cm
Vikt= ca 68 kg
Ålder= 15 år om 4 dagar :P

Vad är det bästa? Ge gärna förslag på konditionsprogram för hockey, kan vara vad som helst t.ex. löpning, cykling, simning, roddmaskin you name it! Men ungefär 3 konditionspass pass per vecka skulle jag vilja köra hemma! Jag är bara en gång på hockeyfys eftersom jag bor en bit bort men då kör vi intervallöpning och det är på torsdagar.

Då är det för sommaren, blir inte så mycket löpning på vintern med mycket isträningar. Jag är inte så jättemotiverad för löpning men jag brukar ta mig ut och många gånger tack vare pappa men jag har blivit bättre på sistone och tycker det är lite roligare nu än för några veckor sen:) Att gymma är däremot sjukt kul;)

Tacksam för svar! :)
Edwin

begt
2012-05-18, 00:30
Jag kör rullskidor nuförtiden och har faktiskt lagt löpningen på is. Blev lite less på det eftersom jag sprang så mycket ett tag. Nu är jag tyngre också och då är det betydligt roligare att köra rullskidor istället. För dig som hockeyspelare är det en extremt logisk motionsform. Det är mycket likt inlines (om du kör skate) fast det kräver mycket mer kondition p.ga. stavarna. Därmed får du även övning i åkteknik du kan nyttja i hockeyn.

Men är du bara ute efter kondition så kan du ju växla mellan olika motionsformer. Något du bör köra är ett intervallpass i veckan (läs på om HIIT). Därutöver någon form av mängdträning med lägre puls.

Control_61
2012-05-18, 07:32
Inlinesåkning skiljer sig från skridskoåkning mer än man tror.. Jag skulle begränsat det så man inte börjar mecka med sin skridskoteknik.

Fartlek, intervaller men framförallt backträning är de typer av konditionsträning jag skulle hålla mig till. Backträning är helt fantastiskt bra, lätt att återhämta sig ifrån, bygger viss styrka i viktiga muskelgrupper och är dessutom riktigt specifik konditionsträning för hockey.

z_bumbi
2012-05-18, 08:43
Att springa relativt långt några gånger i veckan i halvhögt tempo är en ganska bra form i kombination med det som du gör på den vanliga träningen, då bygger du upp en baskondition och sedan när du kör fler hockeypass framåt hösten så kommer du att ha något att byggare vidare på. Om du vill göra något mer så kör cykelintervall när du är på gymmet för att behålla en del av laktatförmågan utan att riskera att du drar på dig något onödiga skador.

Men om jag var i din sits skulle jag fråga din tränare...

Morty
2012-05-18, 09:37
Varannan gång 4x4-intervaller, varannan gång cirka 6km i snällt tempo (inte andfådd). Så kör jag för min löpning, tycker att det är ett bra upplägg.