handdator

Visa fullständig version : Långdistanslöpning, hydrering?


Purren
2012-05-17, 18:04
Hej allihopa.

Tänkte kolla hur ni löser hydrering när ni kör långdistanslöpning.

Såklart olika beroende på dagsformen, men idag kände jag att vätskebristen slog igång efter 17-18 km.

Vad kör ni? Vätskebälte? Springa in i en butik och handla? Något annat?

Känns som att man måste ha något alternativ om man vill upp i längre distanser.

Och en liten sidofråga; finns det några bra elektrolyttabletter man kan använda? Vill ha något som ger elektrolyter men utan allt socker som brukar vara vanligt i energidrickor.

Isola
2012-05-17, 18:09
Jag kör med vätskebälte från Perfecta. Föredrar bälten med små flaskor som snabbt dricks ur så att jag slipper skvalpande. Nu är jag på återtåg efter skada, men när jag tagit mig upp och över halvmaradistansen igen kommer jag nog börja använda vätskerygga istället.

Tablett-frågan får någon annan ge sig på. :)

Purren
2012-05-17, 18:11
Funderade på vätskerygga men jag funderar om det inte bli lite kontraproduktivt att ha något stort över ryggen som stoppar svetten från att dunsta bort.

Purren
2012-05-17, 18:17
Jag kör med vätskebälte från Perfecta. Föredrar bälten med små flaskor som snabbt dricks ur så att jag slipper skvalpande. Nu är jag på återtåg efter skada, men när jag tagit mig upp och över halvmaradistansen igen kommer jag nog börja använda vätskerygga istället.

Tablett-frågan får någon annan ge sig på. :)

Angående vätskebälte, hur är komforten på dem från Perfekta? Märker man av det när man springer? Det var inte så jättemycket vatten i de, blir väl runt en liter totalt? Hur mycket extra ger det?

Berätta gärna om dina erfarenheter!

Isola
2012-05-17, 18:18
Vätskeryggorna täcker inte hela ryggen, inte ens på mig som är rätt liten (om man inte tar de största varianterna som dessutom har en massa packutrymme). Svettigt blir det förstås undertill, men det blir det under bältet också.

Då alternativen är uttorkning, lägga en flaska vid vägen och springa rundor, springa förbi affärer eller springa förbi hemmet för att dricka så känns bälte eller rygga som en vettig lösning.

Jag tycker att komforten på Perfekta-bältena är bra. De är ju inga avancerade saker, en bred resår med kardborrefästning.

Jag håller rätt lågt tempo på mina långpass och klarar mig generellt sett bra med 3-5 flaskor, får då med mig ca 0,7-1 liter. Vätskar jag upp duktigt innan och är noga med att dricka lite men ofta redan från start har jag inte haft några problem alls med att klara mig uppåt och strax över två mil.

Lillleif
2012-05-17, 18:57
Handflaska med sportdryck som jag dricker ur ungefär var 5:e km. Nu på lördag har jag dock en kompis som "riggar" vår bana genom att lägga ut flaskor i förväg :-)

Morty
2012-05-17, 19:21
Det finns också bälten som håller en vanlig sportflaska.

Själv har jag en camelbak. En med lite packutrymme, för att kunna lägga bars/gel där. Funkar mycket bra, men suger man inte ut luften ur blåsan innan man sticker iväg blir det jobbigt skvalpande.

Tabletter som hjälper med vätskebalansen finns många. Resorb, bakis, Enervit GT.