handdator

Visa fullständig version : Bungypump -Har du provat?


Holabandola
2012-05-17, 15:37
Jag går i tankarna att köpa ett par bungypump stavar.

Jag har länge gått med vanliga stavar och det gör rätt stor skillnad på överkroppen, har hjälpt en hel del till skidåkningen också.
Har även fått en viss muskelutveckling av att bara ha gått med stavar.
Tänke nu avancera med ett par 6kg bungypump stavar.

Någon som provat?

Hur mycket volym kan man bygga av liknande träning egentligen!?
Vi snackar ju extrem högrepsträning med 6kg vikter i typ en timme :-)

Jag själv känner att musklerna blir trötta, spända och definerade...men kommer de växa något på sikt? (åratal).
Eller kommer man nå en fysik och sen inte längre.

Anledningen till det hela är att stavgång vekrligen är komplett träning av hela överkroppen, rygg, armar, bröst, traps axlar, mage. Ja allt får sin del.
Vore enklare att gå med stavar än att lyfta på gymmet.
Men...kommer det gå att bygga volym!?

Notera att jag tar i som fan när jag går.

http://u.jimdo.com/www10/o/s366e1758c67920a0/img/i4aa0557006b26505/1323786048/std/un-movimiento-t%C3%A9cnico-similar-al-exerstrider-es-el-adecuado-para-los-bungypump.jpg

Supermicke
2012-05-17, 15:48
jag tror man skulle biffa till sig lite runt axlarna o så. vart hittar man dessa?

hugok
2012-05-17, 16:21
Om man köper tyngre stavar lite då och då kan det säkert ge en del.
Men förmodligen inte i närheten av vad ett ordentligt träningsprogram skulle ge på motsvarande tid.

Färssen
2012-05-17, 16:44
Pröva ett halvår "bungypump" och ett halvår tung styrketräning baserat kring böj/mark/bänk och du har nog ditt svar. Min gissning är att det senare kommer att ge dig fruktansvärt mycket mer volym och styrka än viktad stavgång.

Holabandola
2012-05-17, 16:59
Jag har kört styrketräning 4ggr veckan i 3 års tid (tio år sedan). Hände typ ingenting med bröstmusklerna. Armar, traps och axlar växte dock.
Har gått med vanliga stavar i skog, berg och mark och helt plötsligt fått en bröstutveckling. Troligen får jag bättre kontakt med stavarna än jag fick med vikterna.

Fördelen med bungy är att man kan köra 60 min varje dag. När jag stryektränade tränade jag bara varje muskelgrupp 1ggr veckan. Nu blir det ju träning varje dag, dvs 7 gånger mer. Någon större styrka lär jag inte utveckla, men en minimal hypertrofi bör ske varje dag.
Går att köpa på intersport, Stadium etc. Rätt dyra 999kr, men ska hålla 1000mil.

Jag får köpa och prova.

Holabandola
2012-05-17, 17:02
http://www.youtube.com/watch?v=Nm9xfMCTJtQ

http://www.youtube.com/watch?v=OUyjDVOGVI0

Grymt viga tjejer :-)
http://www.youtube.com/watch?v=kQ5uyJjhmzM

MackeJuve
2012-05-17, 17:11
Bungyjump har jag hoppat, men aldrig gått ;) Men något lär det väl ge om du käkar bra och så, men att sätta ner ett par lätta stavar 100-1000-tals gånger per dag jämfört med att lyfta en vikt 8-12 reps 15 set 2 ggr i veckan med minst 48 h vila är nog på gränsen till ojämförbart.

Holabandola
2012-05-17, 17:22
Jag skulle jämföra det med att ro en båt, simma eller åka skidor. Ungefär lika jobbigt.

MackeJuve
2012-05-17, 23:45
Jag skulle jämföra det med att ro en båt, simma eller åka skidor. Ungefär lika jobbigt.

Okej skulle ranka allt du sa framför stavarna, men har ju inte testat dem så kan inte riktigt uttala mig! Är det lika jobbigt som att ro intensivt är det uppenbarligen sjukt jobbigt!

Holabandola
2012-05-18, 09:40
Det är ju en själv som helt avgör hur mycket man vill ta i. Ju mer man pressar ifrån, desto tyngre blir träningen.
Vill jag kan jag med lätthet få mjölksyra i armar och axlar upp för en backe.

Det är ungefär så träningen ser ut med stavar. Man pressar sig upp för backar så man får mjölksyra, och sen tar det lite lugnare nerför.
Att bara gå och vispa med stavarna som tanter och gubbarna gör är ju rätt värdelöst. Stavarna ska driva en frammåt, minst halva arbetet ska ske med stavarna

Holabandola
2012-05-18, 12:07
Åh herregud va jobbigt!!!!

Köpte ett par 6kg. Gick 30 min, sen orkade jag typ inte mer haha. Mina triceps brann, fick pump i axlar, bröst, armar och rygg. Pump som efter ett pass på gymmet i spegeln :-)

Ångrar nästan att jag valde 6kg, jag hade planerat gå i flera timmar, men det blir nästan en omöjlighet med 6kg motstånd.
Kunde aldrig ha trott att det skulle vara så här jobbigt med dessa stavar.
Kändes precis som att gå i myrmark, när man bara sjunker ner när man ska skjuta ifrån.
Blev betydligt flåsig också, samma flås som att cykla hyfsat fort, eller jogga lätt.
Jobbigare än att simma i normalt tempo tycker jag.
Lika jobbigt som att ro en båt med bra tempo. Inte lika jobbigt som att åka skidor, men för triceps så var det definitivt det.

Dessa kan jag absolut rekomendera! Framfrallt sinnessjuk tricepsträning :-)

Skön grej!

Supermicke
2012-05-18, 12:18
har hört någonstans att man förbränner 30% mer när man går med stavar så hur kan det tänkas bli med lite vikt ;o

Spartansk
2012-05-18, 12:49
Det här tänkte jag när jag läste trådtiteln:

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/bodyjump4.jpg

Holabandola
2012-05-18, 12:56
Det här tänkte jag när jag läste trådtiteln:

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/bodyjump4.jpg

Haha, snacka om avancerad styrketräning :-)

60% mer förbränning säger de i reklamen. Kan jag nog intyga är siffror som överlag stämmer.
Fortfarande lite skakis i triceps, känsn som om jag tränat.

Holabandola
2012-05-19, 11:00
Hum...skum träningsvärk idag, i muskler jag aldrig fått träningsvärk i förut. har träningsvärk i armhålorna typ, början av vingarna.
Det är uppenbart att stavarna har tagit på hela ryggen.

Har också fått en nervsmärta i "kärringnerven" på armbågen. Vet inte om det kommer utav konstig sovställning, överambitiös underarms-stretch jag gjorde igår, eller om det är stavarna.

...Iallafall, kommer gå med mina stavar minst varannan dag, troligen varje dag, minst 45 min.
Jag kommer lyfta tråden om ett halvår igen och bjuda på bilder över vad för resultat jag fått :-)

Chipp chip...

Holabandola
2012-06-10, 22:30
..kände för att lyfta tråden.
Har gått med stavarna varje dag 45 min ca i nära en månad. Och jävlar vilken skillnad det har gjort.
Mycket starkare och större på den korta tiden.
Mycket muskelminne dock tror jag, för jag har gymmat hårt för 7 år sedan men la ner styrketräningen för det blev trist. Men nu är jag på god väg mot de gamla goda dagarna, bara genom att gå med stavarna. Jag har pumpat upp den volym jag hade. Mycket sacroplasmic tillväxt, glykogeninlagring.
Har som sagt gått varje dag och det har legat lite på gränsen till min förmåga. Att träna samma muskelgrupper varje dag är rätt hårt. CNS slits dock inte av denna typ av träning, så det funkar ändå med så pass tät träning.

Jag tror dock att jag kommer kunna bygga en ansenlig massa med denna typ av träning. för det är så pass jobbigt. Frågan är bara, hur symmetrisk jag kommer bli. Axlar och triceps lär bli större än någon annan muskelgrupp :-)

Rätt coolt ändå att man kan bygga överkropp bara genom att gå.
Styrkan har också ökat, men det är mer en subjektiv bedömning. Nu kan jag helt enkelt köra stavarna i botten en stor del av promenaden, det kunde jag inte alls förut. Är mindre besvärad av att bolla med min 3-årige son också, han känns betydligt lättare.

...att gå med dessa stavar OCH köra styrketräning av densamma muskelgrupper lär dock inte funka. Det blir ungefär som att först köra biceps med tunga vikter, och sedan supersetta i 30 min med fallande vikter :-)
Det blir alltså ingen återhämtning och tömning av muskeln blir för stor.

..men att lägga in detta på dagar man kör ben, eller vilodagar vore opti. Grym pumpeffekt.

Det ska bli kul och se hur pass stor jag kan bli på dessa stavar. Mitt mål sträcker sig över flera år. Jag tror jag kan bli rätt biff faktiskt. Det känns så efter en promenad. Stor pump.

Holabandola
2012-06-10, 22:35
...en fråga som väcks dock, vad växer man bäst utav.
Högreps, eller lågreps.

Styrka är det inget snack om att lågreps ger bäst styrka, men volym. Jag tror fan högreps ger mer volym även på sikt.
Att gå med dessa stavar känns som ren och skär volymträning.

...kan ingen annan prova, det blir grym pumpeffekt :-)