handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta, metod?


raddum
2012-05-17, 13:26
Hejsan. Efter en deff på cirkus 4 månader, 100kg - 87kg så börjar kosten bli lite jobbig. Jag har under deffen fokuserat mycket på att göra största intaget av energi på kvällen och kompensera genom att minska resterade måltider. Detta av den enkla anledning att jag oftast är hungrigast på kvällen, oberoende av dagens tidigare intag.

Allt eftersom att vikten minskar så måste ju givetvis mitt energiintag minska för att jag skal fortsätta tappa. Det som har slagit mig nu, efter att ha läst på lite, är att periodisk fasta kanske kan vara den metod jag letar efter.

Nu undrar jag följadande:

-Vad har ni för erfarenheter och åsikter om detta?

-Vilken "tidsmetod" rekomenderar ni? Jag har sätt att 16h-fasta 8h-äta är populärt. Själv skulle jag föredra något i stuk med 20h-fasta 4h-äta.

-Ni som använder/använt denna metod, hur åt ni? Ett jättemål på kvällen?

-När tränade ni relativt till när ni åt? Både muskelträning och cardio (jag tränar mestadels low-intensity för tillfället)

Beelz
2012-05-17, 14:08
1, åsikt? Det är bra skit för den som det passar
2. jag fastar 21:00-16:00
3. pwo drink vid fyra med malto, sen äter ett stort mål kl 18:30, sen ett till vid 20 eller 21
4. Tränar de dagar jag känner för, om jag har skitmkt energi träna jag, om jag är sleten går jag en promenad

Kojaksissla
2012-05-17, 14:36
1. Väldigt bra erfarenhet; det har gjort det enkelt att att hålla nere kalorierna samtidigt som man får äta stora måltider vilket är psykologiskt givande. Blir inte hungrig längre under fastan. Hungern brukar försvinna efter 1-3 veckor för de flesta tror jag.

2. Den som passar dig bäst. Jag har kört både 16/8 och 20/4 beroende på vad det är för dag eller vilket humör jag är på. Om du vill köra 20/4 så är det bara att göra det.

3. Antingen ett stort mål efter träningen följt av två mindre med ungefär 4h mellanrum eller ett extremt stort mål följt av ett mindre efter 4h.

4. Tränar fastande både styrka och kondition men tar alltid 10g EAA innan. Det behöver du nog inte göra för låg-intensitets träning dock. Äter all mat efter träning. Om det är vilodag så kör jag bara en viss tidslucka.

raddum
2012-05-18, 09:03
okej okej, tackar. Även om jag bara praktiserat metoden i två dagar så känns den fortfarande lite "to good to be true", men det ska jag väl kanske inte ta ut direkt.