handdator

Visa fullständig version : Lättare att få tillbaka förlorad FFM efter deff jämfört med bygga från scratch?


Barbastark
2012-05-17, 13:04
Hejhej

Undrar om och i så fall hur mycket lättare det är efter deffen att få tillbaka den FFM man förlorat jämfört med att bygga upp FFM från "scratch".

MVH

King Grub
2012-05-17, 13:10
Har man förlorat muskler vid en viktnedgång är det främst muskler man lägger på sig vid en kommande viktuppgång. Tvärtom om man förlorat fettvikt, då är det främst fett man lägger på sig.

Barbastark
2012-05-17, 13:13
Har man förlorat muskler vid en viktnedgång är det främst muskler man lägger på sig vid en kommande viktuppgång. Tvärtom om man förlorat fettvikt, då är det främst fett man lägger på sig.

Okok

Om man gått ned 1kg muskler och 7kg fett, hur mycket lättare tippar du då på det kan vara att få tillbaka den 1kg muskelmassan jämfört med att bygga 1 kg från scratch?

King Grub
2012-05-17, 13:14
41.6%. Oavsett gener eller andra individuella förutsättningar.

Akada
2012-05-17, 13:40
Och om frågan omformuleras till: Är det lättare att få 1kg muskelmassa i den situation man är i efter deffen jämfört med innan? Är svaret då ja, eller beror det fortfarande för mycket på individen för att ge ett generellt svar?

Masterpan
2012-05-17, 13:48
Och om frågan omformuleras till: Är det lättare att få 1kg muskelmassa i den situation man är i efter deffen jämfört med innan? Är svaret då ja, eller beror det fortfarande för mycket på individen för att ge ett generellt svar?

Grub har redan svarat på din fråga.

Sheogorath
2012-05-17, 13:50
41.6%. Oavsett gener eller andra individuella förutsättningar.

:laugh:

Akada
2012-05-17, 13:58
Grub har redan svarat på din fråga.
Right, tänkte nog lite snett där.

Spartansk
2012-05-17, 13:58
Okok

Om man gått ned 1kg muskler och 7kg fett, hur mycket lättare tippar du då på det kan vara att få tillbaka den 1kg muskelmassan jämfört med att bygga 1 kg från scratch?

Jag har inte märkt någon skillnad. Det var lika svårt (tog lika lång tid, krävde lika mycket träning och överätning) att gå från 85 till 100 i bänk, både första gången jag gjorde det, och efter att ha blivit försvagad av en deff.

Barbastark
2012-05-17, 16:31
Jag har inte märkt någon skillnad. Det var lika svårt (tog lika lång tid, krävde lika mycket träning och överätning) att gå från 85 till 100 i bänk, både första gången jag gjorde det, och efter att ha blivit försvagad av en deff.

Ok. Lame-o i så fall. Detta innebär ju att om man misslyckas bara litegrann med sin deff så är man ju tillbaka ca 6 mån till 1 år i muskelmassa..

AronP
2012-05-17, 17:12
Går snabbt att få tillbaka det och snabbt att bygga upp lite mer än vad du hade innan deffen.

Barbastark
2012-05-17, 17:38
Går snabbt att få tillbaka det och snabbt att bygga upp lite mer än vad du hade innan deffen.

Ok. Så din Upplevelse skiljer sig en del frÅn spartansk alltså. Better news i alla fall.

Hur mycket muskler och fett tappade du inför senaste tävlingsdeffen?

AronP
2012-05-17, 17:46
Jag har inga siffror direkt från starten. Startade på ca 76kg, 8-9% gissningsvis.
74,9kg. 7,22%. 5,39kg FM. 69,21kg FFM.
68,7kg. 5,32%. 3,66kg FM. 65,04kg FFM.

Efter ett par månader så var jag tillbaka på 76 i bättre form (efter en period då jag svällde upp rejält och vägde 80 svullen och rund som en boll). Första månaden efter tävlingen var jag på semester och sjuk i ca en månad så tränade knappt. Nu ett halvår senare så ligger jag på 81.5kg, ~10%.

Silencer
2012-05-18, 16:35
Går ganska fort, knepet är att inte bli lika fet igen.

Sniggel
2012-05-18, 20:16
Ok. Lame-o i så fall. Detta innebär ju att om man misslyckas bara litegrann med sin deff så är man ju tillbaka ca 6 mån till 1 år i muskelmassa..

Jag vill påstå att du har olika mycket muskelmassa vid olika fettprocent.

Innan deffen kanske du hade haft en potentiell muskelmassa som var lägre än den du fick när deffen var klar = osynlig framgång.
Tillåter du dig att gå upp till samma vikt som innan deffen kommer det där kilot att vara toklätt att få tillbaka. Har deffen gått bra har du ökat din potentiella muskelmassa vid din "odeffade vikt". Då kan du förvänta dig att du får tillbaka det där kilot muskler och lite till, utan problem.
Men det kan man såklart inte veta i förväg.
Men att tappa 10 kg, förlora 1 kg muskler och sen förvänta sig att man kan få tillbaka 1 kg muskler utan att lägga på sig 7-8 kg fett är väl inte riktigt realistiskt. Om man ger det gott om tid (definierar det då som "svårt") kan funka. Men då är det normala "fettfria" ökningar över tid som det handlar om och något som kräver tålamod.

På olika kroppsvikt har man olika mycket muskelmassa. Att äta sig fet gör att man får "gratismuskler" som man sen förlorar när man blir normalviktig igen (om man inte ändrar på sina träningsvanor alltså).