handdator

Visa fullständig version : Råsteka potatis?


InShape
2012-05-17, 12:48
Hade tänkt att råsteka potatis, hur gör ni?
Hur mycket kalorier räknar ni på när ni gör detta?
Ligger förövrigt i deff och detta kanske inte är så optimalt då? Vanliga pommes man köper på ica innehåller ju dock inte så mycket kalorier alls, så vad hade ni gjort? Recept på tips?

:D

Pepz
2012-05-17, 13:01
jag råsteker potatis i massvis med smör.
räknar inte kalorierna.
äter med stekt bacon och ägg. eller korv.
och dricker mjölk till

tokoptimalt!!

InShape
2012-05-17, 13:44
Tyvärr tillåter inte min kcal budget detta för tillfället. :(
Hade tänkt grilla lite karré snart och funderar på vad jag skall göra med potatisen jag skall ha till, eller ifall jag kör på färdiga ica's pommes?

Pepz
2012-05-17, 13:56
Tyvärr tillåter inte min kcal budget detta för tillfället. :(
Hade tänkt grilla lite karré snart och funderar på vad jag skall göra med potatisen jag skall ha till, eller ifall jag kör på färdiga ica's pommes?

gör klyftor av potatisen.
på med lite olja. salt rosmarin och vitpeppar och släng ner att par krossade vitlöksklyftor i formen.

in i ugnen på 225grader tills det är klart

ducedo
2012-05-17, 13:58
Antingen så skivar jag potatisen och kastar in i ugnen med olivolja eller så strimlar jag den, kryddar ordentligt och in i ugnen för att få hemmagjord pommes.

Beelz
2012-05-17, 14:06
släng ner potatisen i pannan och stekt skiten? Ha i smör/fett efter behag.. Pissenkelt

Holabandola
2012-05-17, 15:01
Skiva pensla de med smör, går åt lite, och sen in i ugnen typ 40 min, salta, blir bra mycket godare.

Springer
2012-05-17, 15:03
Klyftpotatis är det snabbaste tycker jag. Behövs nästan ingen olja alls. Lägg klyftor i plastpåse, i med 1-2 tsk olja och gojsa runt. Häll ut i form (gärna non-stick) och in i ugnen. Krydda bäst du gittter, själv har jag bara lite salt. ;)

InShape
2012-05-17, 15:06
Synd att ni inte var snabbare, slängde in icas klyftpotatis i ugnen (120 kcal/100) så det får duga för denna gång. :)
Tack för tipsen iallafall, bra tills nästa gång!

Eddie Vedder
2012-05-17, 15:13
Vill du räkna på kcal så är det ju knappast svårt. Du räknar allt smör och all potatis, punkt slut. Att de sedan kan bli lite i överkant är ju skit samma, det är alltid en felmarginal.

Råstekt potatis är fruktansvärt gott och väldigt underskattat. Sist jag gjorde det så skar jag potatisen i stripes, stekte i smör tills de var lagom mjuka och så hade jag salt och svartpeppar. Inte svårare än så. Åt med färsk röding som var tillagad på samma sätt, smör svartpeppar och salt.

InShape
2012-05-17, 16:26
Vill du räkna på kcal så är det ju knappast svårt. Du räknar allt smör och all potatis, punkt slut. Att de sedan kan bli lite i överkant är ju skit samma, det är alltid en felmarginal.

Råstekt potatis är fruktansvärt gott och väldigt underskattat. Sist jag gjorde det så skar jag potatisen i stripes, stekte i smör tills de var lagom mjuka och så hade jag salt och svartpeppar. Inte svårare än så. Åt med färsk röding som var tillagad på samma sätt, smör svartpeppar och salt.

Lät riktigt fint. :) suger potatisen åt sig allt smör typ?

bear.flowertwig
2012-05-17, 16:27
Vill du räkna på kcal så är det ju knappast svårt. Du räknar allt smör och all potatis, punkt slut. Att de sedan kan bli lite i överkant är ju skit samma, det är alltid en felmarginal.

Råstekt potatis är fruktansvärt gott och väldigt underskattat. Sist jag gjorde det så skar jag potatisen i stripes, stekte i smör tills de var lagom mjuka och så hade jag salt och svartpeppar. Inte svårare än så. Åt med färsk röding som var tillagad på samma sätt, smör svartpeppar och salt.

Brukar skiva mina men nu blev jag så sugen så jag måste testa stripsvarianten också...

Fartman
2012-05-17, 16:38
Om man känner sig lite lat så finns det en massa trevliga varianter i frysdisken där det är typ ugnspotatis + olika grönsaker (typ morötter, palsternacka mm) som kan vara riktigt fina alternativ. Och rätt ofta ligger dom under 100kcal/100g :)
Som vanligt är det godast att göra eget men rätt ofta är man trots allt lat.

Gober
2012-05-17, 17:00
Finhackar, sköljer i vatten ca 5min för att få bort stärkelse. Låter torka, steker i smör och olja tills det fått en fin yta. Därefter in i ugnen på 200g tills dom är klara :hbang:

Magnus N
2012-05-17, 17:29
steker du dem kort tid tar inte potatisen upp så mycket av stekfettet men ju längre man steker ju större "sugförmåga" får potatisen, så har jag förstått det iaf :)

Springer
2012-05-17, 20:46
Klyftpotatis är det snabbaste tycker jag. Behövs nästan ingen olja alls. Lägg klyftor i plastpåse, i med 1-2 tsk olja och gojsa runt. Häll ut i form (gärna non-stick) och in i ugnen. Krydda bäst du gittter, själv har jag bara lite salt. ;)

Jag skalar de inte ens, ifall det inte framgick.

blondyz
2012-05-17, 21:34
Jag tycker det är lite halvsvårt att få till. Brukar köra skivade i rejält med smör, ibland brända och ibland halvt hårda. Goda oavsett, men magnifika när de är precis rätt.

anvihl
2012-05-17, 21:50
Om du har en ugnsform med teflon så är det bara att göra tunna skivor/stripes/klyftor ha i typ 5g rapsolja så det inte tar fast bara sen köra på högvärme i ugnen i typ 10min. Man får ta ut och röra lite var 3-4min sen bara på med lite salt och ev. svartpeppar skitenkelt skitgott.

Går även utveckla och köra i diverse grönsaker morötter,palsternacka,rotselleri,lök,paprika etc etc.

bear.flowertwig
2012-05-17, 22:31
Jag tycker det är lite halvsvårt att få till. Brukar köra skivade i rejält med smör, ibland brända och ibland halvt hårda. Goda oavsett, men magnifika när de är precis rätt.

Hur sjutton misslyckas du med det? Stek så de får yta och sen ner på lägsta/låg värme 5-10 min för att mjukna upp. Rör om då och då.

Körde just en omgång skivade som tunna pommes. Fräste upp en halv vitlök i smöret innan. Kombinerade med ugnsstekt kycklingbröst fyllt med gorgonzola. Mkt trevligt.

Eddie Vedder
2012-05-18, 07:37
Lät riktigt fint. :) suger potatisen åt sig allt smör typ?

Nej förmodligen inte. Det är det jag menar med att du förmodligen kommer räkna i överkant. Men hur farligt är det att råka få i sig 50-100 kcal mindre än du beräknat? Allt du räknar på har ju en felmarginal.

Jag tycker det är lite halvsvårt att få till. Brukar köra skivade i rejält med smör, ibland brända och ibland halvt hårda. Goda oavsett, men magnifika när de är precis rätt.

Mitt tipsa är ganska låg temperatur och tålamod. Bränner man på med full värme blir det svart potatis som är hår i mitten. *spy*

Gober
2012-05-18, 09:06
Att undvika bränd yta och hårda på insidan.
Man ska bara steka för att få fin färg sen ska dom gå färdigt i ugnen som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men visst kan man som eddie steka dom på medelvärme under en längre tid och få bra resultat.