handdator

Visa fullständig version : Är detta nog för nedre rygg?


Gust87
2012-05-17, 12:21
Hej, jag har länge tränat marklyft men i upplägget jag hade tänkt att prova så får den inte plats utan att involvera muskler som jag inte vill involvera just på det passet.
Så jag undrar om detta är nog för nedre rygg?

Lower body
Squat 4 x 3-6
Legpress 4 x 10-12
Weighted hyperextantions 4 x 6-8
Leg curl 3 x 10-12
Abs 6 sets

Upplägget i sig är en 3 split som tränas 5 dagar i veckan så att träna marklyft på rygg dagen skulle inte funka då det endast är 1 dags vila mellan rygg och underkropp.
Orginellt så var marklyft på underkroppspasset men att träna mark + böj på samma pass är något jag har provat och inget jag kommer göra igen.
Hur skulle ni ha lagt upp det?
Jag funderade på stela marklyft men jag har en tendens att få ont i min rygg av den trots korrekt utförande.
Mvh

Gust87
2012-05-17, 12:46
Andra alternativet skulle förresten vara detta

Squat 4 x 3-6
Romanian deadlift 3 x 6-8
Legpress 4 x 10-12
Leg curl 3 x 10-12
Hyperextantions 2-3 x 10-12
Abs

Bjern
2012-05-17, 14:04
Bygger vidare lite: Vad för muskel är det man syftar på när man säger nedre rygg? Gluteus? Finns väl ingen muskel mellan gluteus och breda ryggmuskeln?

svenbanan
2012-05-17, 14:07
Bygger vidare lite: Vad för muskel är det man syftar på när man säger nedre rygg? Gluteus? Finns väl ingen muskel mellan gluteus och breda ryggmuskeln?

Man brukar väl mena raka ryggmuskeln, erector spinae?

Bjern
2012-05-17, 14:13
Man brukar väl mena raka ryggmuskeln, erector spinae?

Ah, då är jag med.

mikaelj
2012-05-17, 16:04
Sist jag kollade löpte erector spinae över hela ryggen...

(knäböj för att träna ländryggen, men du vill inte träna marklyft för att det tar på andra muskler? du är konstig.)

svenbanan
2012-05-17, 16:51
Sist jag kollade löpte erector spinae över hela ryggen...


Är det någon som sagt något annat?

Gust87
2012-05-17, 17:14
(knäböj för att träna ländryggen, men du vill inte träna marklyft för att det tar på andra muskler? du är konstig.)

Kör rygg, 1 dags vila sen underkropp.
Skulle jag träna marklyft på rygg passet så skulle erector få för mkt träning, även benen tränas i marklyft så samma sak där.
Lägger jag den på underkropp så får underarmar, övre traps och andra muskler i ryggen träning som piskats 1 dag tidigare.

Opher
2012-05-18, 08:15
Kör rygg, 1 dags vila sen underkropp.
Skulle jag träna marklyft på rygg passet så skulle erector få för mkt träning, även benen tränas i marklyft så samma sak där.
Lägger jag den på underkropp så får underarmar, övre traps och andra muskler i ryggen träning som piskats 1 dag tidigare.

Byt ut hyperextensions mot marklyft, om du nu tycker muskeln skulle få för mycket träning. Du får ut så mkt mer av marklyft!

mikaelj
2012-05-18, 08:22
Är det någon som sagt något annat?

Jodå:

Bygger vidare lite: Vad för muskel är det man syftar på när man säger nedre rygg? Gluteus? Finns väl ingen muskel mellan gluteus och breda ryggmuskeln?

Man brukar väl mena raka ryggmuskeln, erector spinae?

svenbanan
2012-05-18, 11:11
Jodå:

Jaha, vaddå?

Han frågade vad för muskel folk brukar mena med nedre ryggen, och jag svarade att man väl oftast pratar om erector spinae. Hur du får det till att erector spinae enbart skulle finnas vid korsryggen vet jag inte. Bristande läsförståelse kanske?

pezrulezhaakon
2012-05-18, 12:30
mikaelj

QL-muskeln?

Wormzie
2012-05-18, 13:17
Quadratus lumborum utgör bakre buggväggen. Refererar man till någon muskel som nedre rygg lär det vara erector spinae trots att den löper utmed hela columna.

pezrulezhaakon
2012-05-18, 13:20
Wormzie

QL (dubbelsidig anspänning) står även för extension av ryggen

Wormzie
2012-05-18, 13:28
Wormzie

QL (dubbelsidig anspänning) står även för extension av ryggen

Då har man lärt sig nåt nytt:) alltid tacksam!

Gust87
2012-05-18, 14:45
Du får ut så mkt mer av marklyft!

För just ländryggen borde man väll få bättre träning av hyperextantions än marklyft då träningen erector får i mark är statisk såvida man inte böjer sig bakåt i toppen av mark, det känns dock som en 1 way ticket to snap city som TMW skulle sagt haha:p
Saken är den att marklyft involverar även traps, rhomboids samt levator och dessa kommer ju tränas 1 dag innan underkroppspasset och mitt mål är att bygga muskler så mark bör jag väll klara mig utan i ett så pass frekvent upplägg?
Jag vet att den är som en religion för majoriteten, precis som böj men om man kollar ur ett perspektiv där muskler är det enda målet så bör man väll klara sig utan den och ge erector pisk via böj, extansions och stela mark?

mikaelj
2012-05-18, 14:50
Dynamiska hyperextensions med typ 50 kg i famnen kontra ett marklyft på 200+ kg? Då måste ju helt klart dina hyperextensions vara bättre, för musklerna arbetar ju bara _statiskt_ i marken...

Rusk
2012-05-18, 15:25
Är marklyfte ett måste för att bygga muskler? Nej.
Det finns ingen övning som är ett "måste" inom kroppsbyggning.
Du kan bygga lika stora ben i benpress som i böj om du vill det, vill du dock bli så stark som möjligt så är mark och böj några av dom bättre övningarna då det är många muskler som involveras.