handdator

Visa fullständig version : Rekomendera bra favorit/fikaställen tråden.


Piranha
2012-05-16, 23:28
Stad:
Adress:
Kaffesort/märke:
Uteservering:
Specialiteter:
Egen notering:

begt
2012-05-16, 23:36
Wayne's coffee i Umeå är ok men dyra.

Caféet mitt i Skattungbyn, Dalarna, är det sämsta kafé jag någonsin besökt. Slitet och fyllt med en massa vissna blommor sist jag var där. Två små bullar och 3 koppar kaffe gick på över 100 kr. Kaffet smakade inget vidare.

tumme
2012-05-17, 00:14
Namn: mälarpaviljonen
Stad: Stockholm
Adress: Stranden mellan rålis och stadshuset. Norr Mälarstrand 64.
Uteservering: Bara.
Specialiteter: Ligger vid vattnet. Säger nog allt.
Egen notering: Fika och öl/vin. Även brygga att sitta på finns. Dejtställe nr1.

Honken
2012-05-17, 00:21
Di Penco, Malmö. Ligger bredvid stadsoperan, den sidan som möter Pildammsparken. De har de godaste pastarecepten (enligt mig och alla jag tagit dit, bla italienare och världsvana människor) som finns. Nackdelen är att vissa rätter kan vara småtråkiga och att man inte alltid kan välja då det skiftar från dag till dag.

Även goda desserter och bra kaffe.

Uteservering, men även inomhus samt catering.

Eddie Vedder
2012-05-17, 09:24
Wayne's coffee i Umeå är ok men dyra.

Kom igen, det där är ju som att ge förslag på McDonald's om någon frågar efter bra matställen. :D Kan det bli tråkigare än Wayne's? :D

I Uppsala rekommenderar jag Gotlands nation på lördagar och söndagar mellan 12-15. En kaffe för en tia, sedan massa olika bakverk, mackor och smörgåstårtbitar för kanske 20-30 spänn. Går du dit är sannolikheten stor att jag sitter där och läser. I alla fall på söndagen.

Utöver nationernas fika (som jag föredrar) så gillar jag Hugo's på Svartbäcksgatan också. Har för mig att kaffe kostar 25 spänn och de har några suspekta märken, Fair Trade säkert. Det är ett kafé för den som gillar när det är stökigt och flummigt, lite halvtrasiga stolar, inte bästa kollen på hygien, böcker finns att låna (och skänka) och tidningar att läsa etc. Så det är en typ av kafé som väl antagligen är lite "hata eller älska" beroende på vem man är. :)

Tolkia
2012-05-17, 09:28
Utöver nationernas fika (som jag föredrar) så gillar jag Hugo's på Svartbäcksgatan också. Har för mig att kaffe kostar 25 spänn och de har några suspekta märken, Fair Trade säkert. Det är ett kafé för den som gillar när det är stökigt och flummigt, lite halvtrasiga stolar, inte bästa kollen på hygien, böcker finns att låna (och skänka) och tidningar att läsa etc. Så det är en typ av kafé som väl antagligen är lite "hata eller älska" beroende på vem man är. :)
Ja, det är ju ascharmigt.

Café Linné i samma stad för sina gigantiska bullar, men egentligen inte om man skall ha något annat, så kanske mer som kanelbulle-take-away.

Eddie Vedder
2012-05-17, 09:35
Café Linné i samma stad för sina gigantiska bullar, men egentligen inte om man skall ha något annat, så kanske mer som kanelbulle-take-away.

Där ligger tre fina fik på rad, "Linné på hörnan" (vill jag minnas att namnet är), "Café Linné" och sen ett tredje vars namn jag helt glömt bort. Alla är väldigt trevliga. Jag har fikat på alla och käkat på den första. Maten är dog men inget mer än vanlig cafémat brukar vara, pajer, piroger, mackor etc.

begt
2012-05-17, 09:40
Kom igen, det där är ju som att ge förslag på McDonald's om någon frågar efter bra matställen. :D Kan det bli tråkigare än Wayne's? :D

Umeå har inte så många bra fikaställen dessvärre :( Kan tänka mig att det är långt bättre i Uppsala.

Det kan skilja sig rejält från McDonalds till McDonalds också. Även om de tillhör samma kedja behöver inte kvalitén vara den samma.

Eddie Vedder
2012-05-17, 09:41
Det kan skilja sig rejält från McDonalds till McDonalds också. Även om de tillhör samma kedja behöver inte kvalitén vara den samma.

Ja men även om jag hade ett lite avvikande McDonald's där jag bor så skulle jag knappast rekommendera någon att käka där om vederbörande ber om tips på trevliga matställen.

"Jag rekommenderar McDonald's, de har en palm i en kruka i hörnet och lila bollar i bollhavet!"

begt
2012-05-17, 09:43
Ja men även om jag hade ett lite avvikande McDonald's där jag bor så skulle jag knappast rekommendera någon att käka där om vederbörande ber om tips på trevliga matställen.

"Jag rekommenderar McDonald's, de har en palm i en kruka i hörnet och lila bollar i bollhavet!"

Som sagt, det finns inte så mycket att välja på och så himla dåligt är det inte.

agazza
2012-05-17, 09:43
Stad:Stockholm
Adress:Bryggerivägen 10, Bromma, inne i Citygross butiken
Kaffesort/märke: Ingen aning
Uteservering:Nej
Specialiteter: Diverse räkmackor
Egen notering: Förvånansvärt bra billiga räkmackor :D

Spartansk
2012-05-17, 10:34
Jag testade nr 1 här: http://www.reseguiden.se/artiklar/kafestaden-goteborgs-tio-basta-fik-592

Kaffesort/märke: Prövade något fancy konstigt specialkaffe som jag aldrig hört talas om förut, och det var supergott.
Uteservering: Ja, men väldigt liten och trång, och ligger ofta i skugga.
Specialiteter: Italienskt.
Egen notering: Trevlig personal, trångt.

mela
2012-05-17, 11:04
Frank's Coffee

Stad: Göteborg
Adress: Kungsportsplatsen ? typ
Kaffesort/märke: oj, något bra?
Uteservering: Yup.
Specialiteter: Kaffe i presskanna, italiensk glass
Egen notering: Mysigt och sköna soffor.


Condeco

Stad: Göteborg
Adress: Avenyn, Linnégatan, Fredgatan, Kompassen, Östra Hamngatan
Kaffesort/märke: Ehm...
Uteservering: På Avenyn, Fredsgatan & Linnégatan
Specialiteter: Glutenfritt, Äggfritt, Veganvänligt
Egen notering: Finns luncher och mer "mat". Går alltid att få efter ens allergi, om man inte är allergisk mot allt.

Angel
2012-05-17, 12:00
Gillar Elenas i Sannegårdshamnen. Mysigt bokcafe med supegoda räkbaguetter. Trevlig personal med.

Angel
2012-05-17, 12:04
Någon mer än jag som har lite hatkärlek (mest hat) till alla Espresso house i Göteborg? Jäkla god chailatte men sjukt dyrt och helt fullpackat med fjortisar på alla tider.

Condeco och Franks känns okej men ofta ganska smutsiga och stökiga..? Gillar den Franks vid Korsvägen bäst, känns mycket fräschare än den vid kungsportsplatsen.

Fikade på Husaren i Haga för någon vecka sen, sjukt god kaka hade de iallfall.

Annars tycker jag överlag att det är rätt kass standard på de flesta fik i Göteborg, har inte hittat någon sådan superbra. Enda jag verkligen gillar är den i Sannegårdshamnen.

TREX
2012-05-17, 12:06
Jag brukar gilla att fika i kyrkor.

Spartansk
2012-05-17, 12:09
Jag brukar gilla att fika i kyrkor.

Bjuder inte de på gratis fika ibland?

TREX
2012-05-17, 12:11
Bjuder inte de på gratis fika ibland?

Nej, men de är oftast billigt (5 kr för en kanelbulle) och väldigt hembakat (läs, gammelfarmor bullar)

Angel
2012-05-17, 12:50
Nej, men de är oftast billigt (5 kr för en kanelbulle) och väldigt hembakat (läs, gammelfarmor bullar)

Gammelfarmor med taskig hygien och mjölbaggar...*spy*

TREX
2012-05-17, 13:02
Gammelfarmor med taskig hygien och mjölbaggar...*spy*

Inte värre än de snorkråkorna som 16 åriga praktikanter petar ner i burgarna på McDonalds som folk trycker i sig dagligen.

Angel
2012-05-17, 13:16
Inte värre än de snorkråkorna som 16 åriga praktikanter petar ner i burgarna på McDonalds som folk trycker i sig dagligen.

Men lika illa.

ddewe
2012-05-17, 13:19
Fågelsången i Uppsala tycker jag är väldigt bra, gott kaffe, goda bakelser, bra service och fint läge :)

TREX
2012-05-17, 13:19
Men lika illa.

Nej inte direkt, är det hanteringen efter bakningen eller innan du är orolig över? Eftersom bullarna körs i ugnen i en rätt hög temperatur.

agazza
2012-05-17, 13:31
Haha vem nojjar över farmorbullar? Älskar när gamla tanter kommer över och ska bjuda på bullar och riktigt hemlagat tunnbröd för typ en tia paketet, snorbilligt, trevligt sällskap och mycket mycket godare än i affär.

Mjölbaggar osv är även sånt man kan råka ut för vid storskalig tillverkning.

Åsberg
2012-05-17, 13:32
Café Nyfiket i Säffle.

Kan mycket väl vara det mest sorgliga fiket nånsin. Osar white trash långa vägar. Blaskigt kaffe och det finns säkert något ätbart att köpa också.

Så här ser uteserveringen ut på sommaren. Kan ha gått i konkurs dock.

zxwhqwgi0eQ

Eddie Vedder
2012-05-17, 13:35
Fågelsången i Uppsala tycker jag är väldigt bra, gott kaffe, goda bakelser, bra service och fint läge :)

I stan i alla fall. Gränby centrum är väl inte det mysigaste. :D

Tricklew
2012-05-17, 14:04
Frank's Coffee

Stad: Göteborg
Adress: Kungsportsplatsen ? typ
Kaffesort/märke: oj, något bra?
Uteservering: Yup.
Specialiteter: Kaffe i presskanna, italiensk glass
Egen notering: Mysigt och sköna soffor.



Billig kaffe för take away också.


Café vanilj

Stad: Göteborg
Adress: Brunnsparken/domkyrkan
Kaffesort/märke: Inte en aning
Uteservering: Ja, ungefär
Specialiteter: Bryr mig inte
Egen notering: Det är alltid tomt på människor! Så jävla skönt att kunna ta en kaffe utan att delta i en skriktävling.

hahavaffan
2012-05-17, 14:09
Billig kaffe för take away också.


Café vanilj

Stad: Göteborg
Adress: Brunnsparken/domkyrkan
Kaffesort/märke: Inte en aning
Uteservering: Ja, ungefär
Specialiteter: Bryr mig inte
Egen notering: Det är alltid tomt på människor! Så jävla skönt att kunna ta en kaffe utan att delta i en skriktävling.Vanilj äger! Tjejen brukade köpa sin lunch där när hon jobbade i närheten.


Jag tycker Condeco är seriöst bra. Den uppe på avenyn speciellt. Deras specialmuffins, antingen lyxmuffinsen eller nån annan tillfällig variant är så oändligt många gånger godare än den torra jävla skiten som de andra kedjorna typ Espresso House serverar. Åt även en kycklingsallad där i förra veckan som var sjukt god. Plus att jag fick en 50cl Eriksberg till! Aaaamaaazing *gay*.