handdator

Visa fullständig version : "Muslimska kvinnor har inte rätt att neka mannen sex."


Gevol
2012-05-16, 19:04
I kvällens program av Uppdrag Granskning, så målas företrädarna för Sveriges moskéer upp som svin.

Vid sex av tio var svaret att kvinnan inte hade rätt att neka maken sex. Lika många gav rådet att kvinnan inte skulle polisanmäla mannen för misshandel. Vid nio av tio var svaret att månggifte är okej, under vissa förutsättningar.
...
När journalisten Janne Josefsson i öppna intervjuer frågade efter den officiella hållningen vid moskéerna var svaren helt annorlunda.
- http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.946440-6-av-10-moskeer-gav-lagstridiga-rad

Fråga:
Tror du att åsikten som uttalades bakom stängda dörrar, är den faktiska åsikten hos majoriteten av de svenska muslimerna?

Spartansk
2012-05-16, 19:08
Ingen jävla aning. Poänglöst att sitta och spekulera när man inte känner så många muslimer eller inte sett någon vetenskaplig undersökning i ämnet.

Gevol
2012-05-16, 19:09
Ingen jävla aning. Poänglöst att sitta och spekulera när man inte känner så många muslimer eller inte sett någon vetenskaplig undersökning i ämnet.
Där av alternativet "Vet inte". *slap*

Spartansk
2012-05-16, 19:11
Där av alternativet "Vet inte". *slap*

Ja? Lugna ner dig, ingen mening att lägga upp ansiktsslagssmileys.

Owe
2012-05-16, 19:17
I kvällens program av Uppdrag Granskning, så målas företrädarna för Sveriges moskéer upp som svin.



Fråga:
Tror du att åsikten som uttalades bakom stängda dörrar, är den faktiska åsikten hos majoriteten av de svenska muslimerna?

Svar JA!
Bara att många tror att svenska muslimerna skulle vara någon skillnad, ja då har man inte förstått problematiken med just dom muslimska traditioner och var ifrån dessa tradtioner kommer från.

Ett intressant ämne dock.

MVH
Owe

MkII
2012-05-16, 19:29
Oops rösta fel, tryck på nej istället för Ja.. Men vad gör det om hundra år.

filmjölk
2012-05-16, 19:59
Oh nej! Islam och Muslimska kulturer är kvinnoförnedrande! This is brand new information!

Jag är av åsikten att vi i Sverige måste göra inskränkningar i religionsfriheten ffa riktade mot muslimer, och göra som vi gjort med Svenska kyrkan, tvångsanpassa den till våra rådande värderingar. Det innebär kvinnliga imamer, och gay-äktenskap välsignade av Allah förrättade av en Imam i Moskén.

Det är Sveriges näst största religion, och det funkar inte att c:a en halv miljon svenskar går runt med religiösa värderingar som inte hör hemma i vårt samhälle.

Tvångsanpassning!

mikaelj
2012-05-16, 20:01
Oh nej! Islam och Muslimska kulturer är kvinnoförnedrande! This is brand new information!

Jag är av åsikten att vi i Sverige måste göra inskränkningar i religionsfriheten ffa riktade mot muslimer, och göra som vi gjort med Svenska kyrkan, tvångsanpassa den till våra rådande värderingar. Det innebär kvinnliga imamer, och gay-äktenskap välsignade av Allah förrättade av en Imam i Moskén.

Det är Sveriges näst största religion, och det funkar inte att c:a en halv miljon svenskar går runt med religiösa värderingar som inte hör hemma i vårt samhälle.

Tvångsanpassning!

Ja, Sverige är ju trots allt ett kristet land som är helt uppbyggt kring kristna värderingar och "lagar", hur icke-religiös man än tycker att man är.

Människor som inte klarar av att internalisera svenskheten fungerar inte i vårt samhälle.

EnJoker
2012-05-16, 20:08
Ja, Sverige är ju trots allt ett kristet land som är helt uppbyggt kring kristna värderingar och "lagar", hur icke-religiös man än tycker att man är.

Människor som inte klarar av att internalisera svenskheten fungerar inte i vårt samhälle.

Jämställdhet har ju dock inget som vi i Sverige har fått från kristendom.

egge
2012-05-16, 20:19
Ämnet debatteras på Aktuellt just nu!

Solidar
2012-05-16, 20:22
Jag tror att muslimska män är pedofiler för att muhammed var det. Sen om det nu är så..

egge
2012-05-16, 20:40
Svarade nej i pollen. Tror och hoppas att så inte är fallet. Det stämmer iaf inte in på de få muslimska vänner jag har. Dock kommer de från balkan och där verkar islam ha utvecklats längre än i mellanöstern.

mikaelj
2012-05-16, 20:42
Jämställdhet har ju dock inget som vi i Sverige har fått från kristendom.

Nej, i det avseendet har vi i Sverige varit riktiga bakåtsträvare. Kvinnlig rösträtt t ex var vi sist med, om jag minns rätt.

I övrigt stämmer det dock.

tp_88
2012-05-16, 20:45
Frågan i tråden kan jag inte svara på, däremot är jag inte direkt förvånad över utfallet i reportaget. Åsikterna som uttrycks av imamerna tror jag är vanligare bland muslimer än andra människor i Sverige.

spoon
2012-05-16, 20:57
Frågan i tråden kan jag inte svara på, däremot är jag inte direkt förvånad över utfallet i reportaget. Åsikterna som uttrycks av imamerna tror jag är vanligare bland muslimer än andra människor i Sverige.

Det tror jag också. Det jag ser som ett problem är när religion och samhälle inte är åtskilt. Då får få personers åsikter mer inflytande.

mikaelj
2012-05-16, 20:58
Det tror jag också. Det jag ser som ett problem är när religion och samhälle inte är åtskilt. Då får få personers åsikter mer inflytande.

Religion och samhälle är inte sådär väldigt åtskilt i Sverige heller. Räcker att gå 10-20 år tillbaka i tiden. Först på senare tid vi har börjat släppa på det, och vi är inte hela vägen där än.

Uppståndelsen som blir kring islam är för att den inte är kompatibel med kristendomen, som ju är vad det svenska samhället är baserat på.

spoon
2012-05-16, 21:01
Religion och samhälle är inte sådär väldigt åtskilt i Sverige heller. Räcker att gå 10-20 år tillbaka i tiden. Först på senare tid vi har börjat släppa på det, och vi är inte hela vägen där än.

Uppståndelsen som blir kring islam är för att den inte är kompatibel med kristendomen.

Allt är ju relativt. Sverige är ju inte Iran så att säga.

EnJoker
2012-05-16, 21:04
Nej, i det avseendet har vi i Sverige varit riktiga bakåtsträvare. Kvinnlig rösträtt t ex var vi sist med, om jag minns rätt.

I övrigt stämmer det dock.

Nu överdriver du tycker jag. Sverige var inte bland de första att införa kvinnlig rösträtt men långt ifrån sist vad jag vet. Sist av vilka syftar du på?

Ame
2012-05-16, 21:06
Nu överdriver du tycker jag. Sverige var inte bland de första att införa kvinnlig rösträtt men långt ifrån sist vad jag vet. Sist av vilka syftar du på?

Sist i Norden antar jag att han tänker på.

mikaelj
2012-05-16, 21:08
Allt är ju relativt. Sverige är ju inte Iran så att säga.

Nu överdriver du tycker jag. Sverige var inte bland de första att införa kvinnlig rösträtt men långt ifrån sist vad jag vet. Sist av vilka syftar du på?

Av de nordiska länderna, samt ungefär i snitt i Europa om jag förstått rätt.

Jag vill ha sagt följande:

* Det svenska samhället är helt uppbyggt kring kristendomen
* Problemet med islam i Sverige är att det krockar med kristna värderingar, vilka inte kan skiljas från samhället
* Sverige, och svenskar, är fortfarande religiöst i allra högsta grad
* Det är därför inget konstigt att religionen definierar samhället. Det folk tycker är konstigt är egentligen bara att det är en annan religion som definierar [andra] samhällen. (Som så ofta argumenteras för vad gäller islam: "religionen borde inte styra samhället!", men det gör det här också...)

Att sedan peka på orättvisor i islam utan att se till hur det stod till i Sverige (och slå sig för bröstet) för inte alls särskilt längesedan känns opassande.

begt
2012-05-16, 21:19
Fråga:Tror du att åsikten som uttalades bakom stängda dörrar, är den faktiska åsikten hos majoriteten av de svenska muslimerna?

Jag är övertygad om att imamernas värderingar är i samklang med många vanliga muslimers. Har jobbat med flera muslimska män och deras kvinnosyn har tyvärr inte varit den bästa...

Hoppas nu att de ansvariga myndigheterna har modet att gå till botten med det här. De här moskéerna borde få alla bidrag indragna till dess de kan visa att de styrt upp verksamheten.

dared
2012-05-16, 21:23
Nej det tror jag faktiskt inte. Detta var ju imamer som endel utbildats sig i b.la Saudiarabien. I praktiken tror jag inte att det fungerar så i majoriteten av muslimska hem i Sverige. Gör samma antagande i att ex. högt uppsatta katolska Ämbetsmän troligtvis har en mer strikt syn på religion än ex. sydeuropeiska familjer. Även om det givetvis inte är samma förhållande.

Asdf
2012-05-16, 21:24
Det innebär kvinnliga imamer, och gay-äktenskap välsignade av Allah förrättade av en Imam i Moskén.


Haha! Det hade skapat ett rabalder av sällan skådat slag i moskéerna! :) Jag kan se uppståndelsen framför mig verkligen. Om jag någonsin vill ge feministerna/genusvetarna credit för sina teorier om patriarkatet och könsmaktsordning är det här det gäller, finns mycket att städa upp inom islam för att den ska kunna fungera i ett modernt samhälle

begt
2012-05-16, 21:26
Jag vill ha sagt följande:

* Det svenska samhället är helt uppbyggt kring kristendomen
* Problemet med islam i Sverige är att det krockar med kristna värderingar, vilka inte kan skiljas från samhället
* Sverige, och svenskar, är fortfarande religiöst i allra högsta grad
* Det är därför inget konstigt att religionen definierar samhället. Det folk tycker är konstigt är egentligen bara att det är en annan religion som definierar [andra] samhällen. (Som så ofta argumenteras för vad gäller islam: "religionen borde inte styra samhället!", men det gör det här också...)

Hur kan du påstå att Sverige är religiöst i högsta grad? De flesta svenskar bryr sig inte ett dugg om religion idag. Sen att vi har kvar en del värderingar från vår tid som en kristen nation är en annan sak. Det är ett arv vars avtryck i samhället blir bara svagare och svagare.

Att sedan peka på orättvisor i islam utan att se till hur det stod till i Sverige (och slå sig för bröstet) för inte alls särskilt längesedan känns opassande.

Det är ingen tävling i vem som är bäst, mest jämställd osv. Går vi tillbaka till 1500-talets Sverige var det antagligen helt legitimt för män att hustrumisshandla. Många tyckte nog det var rätt och riktigt att hänga hästtjuvar. Men sådana företeelser hör inte hemma i 2000-talets Sverige, där våra moderna värderingar dikterar lagstiftningen m.m.

egge
2012-05-16, 21:36
Att sedan peka på orättvisor i islam utan att se till hur det stod till i Sverige (och slå sig för bröstet) för inte alls särskilt längesedan känns opassande.

Så för att vi gjorde fel innan får vi inte påpeka fel hos andra? Eller är det just bröstslagen som är fel?

Owe
2012-05-16, 21:43
Av de nordiska länderna, samt ungefär i snitt i Europa om jag förstått rätt.

Jag vill ha sagt följande:

* Det svenska samhället är helt uppbyggt kring kristendomen
* Problemet med islam i Sverige är att det krockar med kristna värderingar, vilka inte kan skiljas från samhället
* Sverige, och svenskar, är fortfarande religiöst i allra högsta grad
* Det är därför inget konstigt att religionen definierar samhället. Det folk tycker är konstigt är egentligen bara att det är en annan religion som definierar [andra] samhällen. (Som så ofta argumenteras för vad gäller islam: "religionen borde inte styra samhället!", men det gör det här också...)

Att sedan peka på orättvisor i islam utan att se till hur det stod till i Sverige (och slå sig för bröstet) för inte alls särskilt längesedan känns opassande.

Ursäkta men du är nu ute med trampcyklen!

Visst Sverige har i grunden kristna värderingar, men det är inte dom värdringarna som har gjort Sverige till ett av världens mest jämlikaste länder (vi har varit först på FN:s lista över jämlikaste länder).

Jag bott o jobbat i Egypten några gånger, och då jag alltid varit intresserad av olika kulturer o relioner, så tog jag mig tid att göra även det i Egypten.

För att göra en jämförelse med var Egypten befinner sig när det gäller jämnställdhet, så lär du hamna på slutet av 1800:tal i Sverige.

När du skriver:"Sverige, och svenskar, är fortfarande religiöst i allra högsta grad"
Så måste du ha missat en stor del av Sveriges historia, dom senaste 100 åren så har Sverie styrs av idiologiska åsikter och inte religösa.
Nu är det några år sen jag såg en siffra, men sist jag hörde hur många Svenskar som var bekännade kristna var den ca 5%,,,,,

MVH
Owe

C.E.J.
2012-05-16, 21:56
Oh nej! Islam och Muslimska kulturer är kvinnoförnedrande! This is brand new information!

Jag är av åsikten att vi i Sverige måste göra inskränkningar i religionsfriheten ffa riktade mot muslimer, och göra som vi gjort med Svenska kyrkan, tvångsanpassa den till våra rådande värderingar. Det innebär kvinnliga imamer, och gay-äktenskap välsignade av Allah förrättade av en Imam i Moskén.

Det är Sveriges näst största religion, och det funkar inte att c:a en halv miljon svenskar går runt med religiösa värderingar som inte hör hemma i vårt samhälle.

Tvångsanpassning!

Vad tycker du att man ska ändra på med religionsfriheten? Jag förstår inte vad det hela har med religionsfrihet att göra. Eftersom problemen har varit "dolda" fram tills det här reportaget så är ju problemet bristande insyn, inte huruvida man tillåter vissa religioner.

Angel
2012-05-16, 21:56
Som svar på frågan, ja. "Kvinnan är din åker osv.."

Angel
2012-05-16, 21:57
Sen är väl synen att kvinnan inte skall neka mannen sex och tåla lite friday slaparound inte unikt för muslimska män...

begt
2012-05-16, 22:04
Religionsfrihet är ett mycket problematiskt begrepp- och svårt att förena med någon form av lagstiftning. För vad kan anses vara religion eller ren galenskap, och vem ska avgöra det?

thunder
2012-05-16, 22:15
Som jag skrivit i nån tidigare tråd så har jag erfarenhet från muslimerna som kommit som flyktingar från Afganistan och Irak till Skellhell.

Och dom säger rakt ut att dom knullar gärna svenska tjejer men att de går inte att gifta sig med. Och anledningen är att "alla svenska tjejer skiljer sig". Dom vill ha en tjej för evigt=mannen bestämmer över kvinnan. En av dom åkte till Pakistan för att få en brud av släkten i vår, en vecka innan flyget gick ringde farsan till bruden och skulle ha 50k..."för han bodde i Sverige och hade pengar nu". Slutade med att han inte lyckades skrapa fram pengarna och giftemålet blev inställt. Tjejerna är en jävla handelsvara alltså. Vidrigt enligt mig.

filmjölk
2012-05-16, 22:38
Vad tycker du att man ska ändra på med religionsfriheten? Jag förstår inte vad det hela har med religionsfrihet att göra. Eftersom problemen har varit "dolda" fram tills det här reportaget så är ju problemet bristande insyn, inte huruvida man tillåter vissa religioner.

Bra att du satt dolda inom citationstecken...för de är verkligen illa dolda. Bara att folk inte låtsas om det, eller gömmer sig bakom "Meeen kristendooomen då!!!" Vi har en tradition i Sverige, med religions och kulturfrihet där man i stort låter alla religiösa grupper (utom svenska kyrkan) hålla på precis som dom vill inom den egna gruppen. Scientologer som snor pengar av hjärntvättade medlemmar, laestadianer som får sina medlemar att måla för locket på sina tvättmaskiner, jehovas Vittnen som särar på familjer och stöter ut folk, samt muslimer som gifter sig med sina brorsdöttrar och blir arga för nästan allt "svenskt" kvinnorna i släkten sysslar med.

Det ses genom fingrarna på helt absurda grejer, bara för att det är religiöst. Tom lagen har ändrats för att tillmötesgå sjuka saker som att få gifta sig med sin brorsdotter (tidigare hade vi gränsen vid kusin), eller få, med lagens goda minne gifta sig vid 15 istället för 18 med någon man kanske ens aldrig har sett.

Vi behöver peka med hela handen, och säga det här, det här, det här, det där MÅSTE ni ändra.

Passar det inte kan era kvinnor stanna kvar och ni pallra er hem.

Alltså inskränka religionsfriheten. Islam är vår näst största religion, och behöver minst lika stark "omorganisation" som "den svenska kristendomen" tvingats till.

C.E.J.
2012-05-17, 00:00
Tom lagen har ändrats för att tillmötesgå sjuka saker som att få gifta sig med sin brorsdotter (tidigare hade vi gränsen vid kusin), eller få, med lagens goda minne gifta sig vid 15 istället för 18 med någon man kanske ens aldrig har sett.

Vi behöver peka med hela handen, och säga det här, det här, det här, det där MÅSTE ni ändra.

Passar det inte kan era kvinnor stanna kvar och ni pallra er hem.

Alltså inskränka religionsfriheten. Islam är vår näst största religion, och behöver minst lika stark "omorganisation" som "den svenska kristendomen" tvingats till.

Ah ok, ja det är möjligt att lagen har ändrats så. Jag trodde nämligen att du menade att religionsfrihetslagen skulle ändras så att något av det de tog upp i reportaget försvinner från Sverige.

tjabon
2012-05-17, 00:22
Jag tror att alla muslimer har gruppsex bakom stängda dörrar.
Det här, när man ser rader av muslimer på knä, framåtböjda, är
bara en förtäckt anusinspektion. Man kollar helt enkelt att framförvarande
fisring är rengjord och väl inoljad.
Ha !!!

Qudatullah Jamal
2012-05-17, 01:09
Man blir tammejfan förbannad. Vilka jävfla rasister som vill förstöra religionsfriheten här i Sverige!
Minns själv när jag nekades gratis gymkort fastän jag berättade klart och tydligt att jag var en stark följare av Gymismen, trodde på Arnold och hans profet Zyzz och enbart kunde käka protein.

Fick punga ut 1500 i alla fall, skulle fan gått till DO så här i efterhand... *grr*

Hemi
2012-05-17, 01:20
Av de nordiska länderna, samt ungefär i snitt i Europa om jag förstått rätt.

Jag vill ha sagt följande:

* Det svenska samhället är helt uppbyggt kring kristendomen
* Problemet med islam i Sverige är att det krockar med kristna värderingar, vilka inte kan skiljas från samhället
* Sverige, och svenskar, är fortfarande religiöst i allra högsta grad
* Det är därför inget konstigt att religionen definierar samhället. Det folk tycker är konstigt är egentligen bara att det är en annan religion som definierar [andra] samhällen. (Som så ofta argumenteras för vad gäller islam: "religionen borde inte styra samhället!", men det gör det här också...)

Att sedan peka på orättvisor i islam utan att se till hur det stod till i Sverige (och slå sig för bröstet) för inte alls särskilt längesedan känns opassande.

Jag håller inte med. Det är att säga att kristendomen har gett Sverige i princip allt. Eller att som i länder där man fortfarande tror på Jesus och läser bibeln inte har någon moral om man inte tror, "christian values", annars har man ingen moral. Kristendomen har get en del men det är osäkert vad. Jag har bott i 5 länder, alla kristna, alla olika men också lika på olika sätt. Men jag kan inte plocka in kristendomen där likheterna finns, direkt. Muslimska länder och folk kan ju också vara rejält olika varandra, som muslimska europeer och muslimska östasiater. Överlappningarna tar över så de religiösa gemensamma nämnarna blir så små att de inte är direkt värda att nämnas. Kanske lagar som stiftats direkt efter boken då, i någon diktatur kanske.

Tricce
2012-05-17, 01:22
Krigsflyktingar kommer från vilken religion?

begt
2012-05-17, 08:27
Krigsflyktingar kommer från vilken religion?

Vad vill du säga med det?

mikaelj
2012-05-17, 08:43
Så måste du ha missat en stor del av Sveriges historia, dom senaste 100 åren så har Sverie styrs av idiologiska åsikter och inte religösa.
Nu är det några år sen jag såg en siffra, men sist jag hörde hur många Svenskar som var bekännade kristna var den ca 5%,,,,,

Hur kan du påstå att Sverige är religiöst i högsta grad? De flesta svenskar bryr sig inte ett dugg om religion idag. Sen att vi har kvar en del värderingar från vår tid som en kristen nation är en annan sak. Det är ett arv vars avtryck i samhället blir bara svagare och svagare.

Det är inte en annan sak. Och om jag förstått det rätt så är det ungefär likadant i andra traditionellt muslimska länder -- även om de är sekulariserade i sin tro har de fortfarande ett samhälle som är format efter religionen.

Så för att vi gjorde fel innan får vi inte påpeka fel hos andra? Eller är det just bröstslagen som är fel?

Bröstslagen.

Krigsflyktingar kommer från vilken religion?

Kristendom och islam är väl de vanligaste?

Kristendomen har get en del men det är osäkert vad. Jag har bott i 5 länder, alla kristna, alla olika men också lika på olika sätt. Men jag kan inte plocka in kristendomen där likheterna finns, direkt. Muslimska länder och folk kan ju också vara rejält olika varandra, som muslimska europeer och muslimska östasiater.

Just min poäng. Människorna i ett samhälle behöver inte vara religiöst bara för att samhället i sig är det.

begt
2012-05-17, 09:10
Det är inte en annan sak. Och om jag förstått det rätt så är det ungefär likadant i andra traditionellt muslimska länder -- även om de är sekulariserade i sin tro har de fortfarande ett samhälle som är format efter religionen.

Kristendomens inflytande på våra värderingar idag är inte stort. Oavsett så kan man inte likställa alla religioner för att på så sätt kringgå ev. religioner med uppenbart dåliga värderingar.

dluddeckens
2012-05-17, 10:44
De 10 % som röstar på SD visste redan detta.

filmjölk
2012-05-17, 11:19
De 10 % som röstar på SD visste redan detta.

Alla utom den mest rabiata kulturvänstern och flumliberaler ifrån hvärldsomvänd öfverklass som aldrig har sett en förort visste redan detta.

Gevol
2012-05-17, 12:22
Alla utom den mest rabiata kulturvänstern och flumliberaler ifrån hvärldsomvänd öfverklass som aldrig har sett en förort visste redan detta.Tyvärr är flumvänstern så fokuserade på att stödja vissa grupper (som de blivit indoktrinerade att stöjda), att de inte klarar av att ta in information, utan de följer bara sin bestämda åsikt.

De är ju inte så att de vill flytta ut till Rosengård, Biskopsgården eller Rinkeby.

De kan själv inte göra koppling mellan sin åsikt och deras vilja att bo i dessa områdena. Tragiskt är det.

EnJoker
2012-05-17, 13:11
Det är inte en annan sak. Och om jag förstått det rätt så är det ungefär likadant i andra traditionellt muslimska länder -- även om de är sekulariserade i sin tro har de fortfarande ett samhälle som är format efter religionen.



Bröstslagen.



Kristendom och islam är väl de vanligaste?



Just min poäng. Människorna i ett samhälle behöver inte vara religiöst bara för att samhället i sig är det.

Visst är Sverige till viss del färgat av kristendomen men det betyder ju inte att Sverige i allra högsta grad är religiöst idag vilket du påstår.
Sverige är väl idag det landet i världen med högst andel ickereligiösa.

Många om inte majoriteten av de muslimska länderna har fortfarande kvar islam som statsreligion och andelen religiösa är långt många fler jämfört med här.

Att då mena att Sverige och Svenskar är religiösa i högsta grad är ju helt befängt.

Owe
2012-05-17, 14:36
Det är inte en annan sak. Och om jag förstått det rätt så är det ungefär likadant i andra traditionellt muslimska länder -- även om de är sekulariserade i sin tro har de fortfarande ett samhälle som är format efter religionen.




Då har du förstått det fel, i muslimska länder så råder ungefärr samma förhållade till deras "kyrka" som det gjorde i Sverige på 1800:talet i förhållade till vilken maktställning Svenska kyrkan hade då,,,,Skit läser man inte historia länger i skolorna nu för tiden?

MVH
Owe

Warrior
2012-05-17, 16:43
Kvinnor har rätt att neka sex ifall de är trötta, sjuka eller av någon annan liknande anledning inte kan ha sex. På ingen skall läggas en större börda än de kan bära.

difeddy
2012-05-17, 17:14
Det har nog blivit lite av en kulturellt betingad grej. I länder som t.ex. Afghanistan är det underförstått att det är så man behandlar sina medmänniskor oavsett vad religion innebär. Många verkligt troende håller inte alls med (sen förnekar jag inte heller att det finns många med den åsikten). Man måste dra tydligare gränser för vad som är acceptabelt och inte. Det går inte att kompromissa bort grundnormer och rättfärdiga det som religionsfrihet.

Doctor Snuggles
2012-05-17, 17:29
Det har nog blivit lite av en kulturellt betingad grej. I länder som t.ex. Afghanistan är det underförstått att det är så man behandlar sina medmänniskor oavsett vad religion innebär. Många verkligt troende håller inte alls med (sen förnekar jag inte heller att det finns många med den åsikten). Man måste dra tydligare gränser för vad som är acceptabelt och inte. Det går inte att kompromissa bort grundnormer och rättfärdiga det som religionsfrihet.

Det ÄR kulturellt betingat. Många av dessa sedvänjor härstammar från tider innan Islam introducerades till områdena. Koptiska, kristna och judiska grupper har i dessa områden väldigt snarlika beteenden där hedersmord et al förekommer likväl. Det är i vilket fall inte så enkelt som att bara peka på religionen. Varje religion är vrickad. Det är upp till människorna som tolkar den - HUR de tolkar den.

difeddy
2012-05-17, 17:57
Det ÄR kulturellt betingat. Många av dessa sedvänjor härstammar från tider innan Islam introducerades till områdena. Koptiska, kristna och judiska grupper har i dessa områden väldigt snarlika beteenden där hedersmord et al förekommer likväl. Det är i vilket fall inte så enkelt som att bara peka på religionen. Varje religion är vrickad. Det är upp till människorna som tolkar den - HUR de tolkar den.

Ja, precis. Bara för att nämna ett så blekt exempel som slöjan så har det sällan varit så att den verkliga anledningen är religionen; det är kulturellt, helt enkelt. Hur som helst, det är också just därför det ska vara okej att kunna ställa lite krav. Det handlar inte om att påtvinga kristna värderingar på andra, som vissa vill tro.

David Brent
2012-05-17, 17:58
Kvinnor har rätt att neka sex ifall de är trötta, sjuka eller av någon annan liknande anledning inte kan ha sex. På ingen skall läggas en större börda än de kan bära.

Att inte vilja täcks inte in i de övriga anledningarna gissar jag?

Warrior
2012-05-17, 18:39
Att inte vilja täcks inte in i de övriga anledningarna gissar jag?

Man har ju plikter jämtemot varandra i ett äktenskap, ifall kvinnan inte vill ha sex med sin man kan man överväga skillsmässa.

Warrior
2012-05-17, 18:40
Att inte vilja täcks inte in i de övriga anledningarna gissar jag?

Ifall kvinnan inte vill ha sex med sin man kan man överväga skillsmässa, finns ingen anledning för henne att vara med en man som hon inte attraheras utav.

en stor stark
2012-05-17, 19:06
Ifall kvinnan inte vill ha sex med sin man kan man överväga skillsmässa, finns ingen anledning för henne att vara med en man som hon inte attraheras utav.

Attraheras av och att alltid vara sugen på sex är två helt olika saker. Det hoppas jag du förstår...

filmjölk
2012-05-17, 19:41
Urk tänk er själva att vara muslim och tjej. Giftas bort med sin farbror på 35 som du knappt träffat innan, när du själv är 15-år, och sedan inte får neka den håriga guben sex annat än när du är sjuk eller har mens. Första gången ni har sex kommer även din farmor in och inspekterar så att det är blod på lakanet. Är det inte det, ja då jävlar skall du skämmas. Dessutom kommer du aldrig att njuta av sexet någonsin, då alla delar av ditt kön som gör så att sex känns bra har blivit bortskurna.

Blir guben av någon anledning arg på dig har han rätt att slå dig lite lätt så att du rycker till av smärta och sansar dig, och du skall sedan be om ursäkt för att du gjort honom arg. Skulle han slå dig på riktigt blir du avrådd från att anmäla, och istället ge honom som slår dig mer kärlek.

Vill du skilja dig eller smiter hatar hela släkten dig sen och du är helt ensam.

Vilken fantastisk kultur!

Warrior
2012-05-17, 20:13
Attraheras av och att alltid vara sugen på sex är två helt olika saker. Det hoppas jag du förstår...

Det är en gråzon, man får avgöra sinsemellan. Själv hade jag ställt upp för min fru.

collieweed
2012-05-17, 20:16
Många som verkar veta mycket om hur muslimer "är" och vad de "gör".

Bärs
2012-05-17, 20:18
Det ÄR kulturellt betingat. Många av dessa sedvänjor härstammar från tider innan Islam introducerades till områdena. Koptiska, kristna och judiska grupper har i dessa områden väldigt snarlika beteenden där hedersmord et al förekommer likväl. Det är i vilket fall inte så enkelt som att bara peka på religionen. Varje religion är vrickad. Det är upp till människorna som tolkar den - HUR de tolkar den.

Det är sant att det primärt är en kulturell grej, men frågan är kanske snarast hur de etablerade religiösa auktoriteterna förhåller sig till fenomenet än hur enskilda individer beter sig. I de områden där kristendomen varit dominerande har mig veterligen varken hedersmord eller påtvingade äktenskap förekommit. I den muslimska världen verkar situationen vara annorlunda.

Doctor Snuggles
2012-05-17, 20:29
Det är sant att det primärt är en kulturell grej, men frågan är kanske snarast hur de etablerade religiösa auktoriteterna förhåller sig till fenomenet än hur enskilda individer beter sig. I de områden där kristendomen varit dominerande har mig veterligen varken hedersmord eller påtvingade äktenskap förekommit. I den muslimska världen verkar situationen vara annorlunda.

Arrangerade äktenskap av monetära anledningar har väl historiskt sett varit rätt vanligt även i kristna delar av världen. Att vi sedan sekulariserades tidigare är isf mer intressant. Varför gjorde vi det?
Tycker det är fascinerande att en sådan högkultur som perserna hade, som var både tekniskt och kulturellt sett långt mer avancerad och långt kommen än den europeiska, kan helt stagnera och t.o.m. bli bakåtsträvande.

Warrior
2012-05-17, 20:35
Jag har själv gift mig muslimskt och bruden har rätt att få en brudgåva samt en avskedsgåva (ifall man skiljer sig) samt underhåll under ett år. Hon har även rätt till att ha en beskyddare som skall skydda henne mot eventuell misshandel eller liknande. Mannen har ingen bestämmande rätt över kvinnan uttöver de plikter som äktenskapet innefattar, inte heller har hon någon bestämmande rätt över honom. Att slå sin kvinna (under normala förhållanden) är inget som är normalt eller ens tillåtet.

David Brent
2012-05-17, 20:39
Jag har själv gift mig muslimskt och bruden har rätt att få en brudgåva samt en avskedsgåva (ifall man skiljer sig) samt underhåll under ett år. Hon har även rätt till att ha en beskyddare som skall skydda henne mot eventuell misshandel eller liknande. Mannen har ingen bestämmande rätt över kvinnan uttöver de plikter som äktenskapet innefattar, inte heller har hon någon bestämmande rätt över honom. Att slå sin kvinna (under normala förhållanden) är inget som är normalt eller ens tillåtet.

Och en av plikterna är att ställa upp på sex när mannen vill?

Bärs
2012-05-17, 20:42
Arrangerade äktenskap av monetära anledningar har väl historiskt sett varit rätt vanligt även i kristna delar av världen. Att vi sedan sekulariserades tidigare är isf mer intressant. Varför gjorde vi det?
Tycker det är fascinerande att en sådan högkultur som perserna hade, som var både tekniskt och kulturellt sett långt mer avancerad och långt kommen än den europeiska, kan helt stagnera och t.o.m. bli bakåtsträvande.

Ett av de främsta kännetecknen på kristendomens inverkan har alltid, från första början i Romarriket, varit att äktenskapet ingås som ett frivilligt förbund mellan två enskilda individer. Inga äktenskap mot ena partens vilja har ansetts giltiga och ett frivilligt fullbordande (pippande) har krävts för att sakramentet skall vara giltigt. Att familjer försökt para ihop lämpliga parter med varandra har säkert förekommit, men kristna kyrkor har aldrig accepterat bruket att släkter helt enkelt köpslår om döttrar och tvingar dem att gifta sig mot sin vilja. När katolska kyrkan var ny i Norden förde den en lång kamp mot dessa (o)vanor som var djupt rotade i samhället.

Detta är ett bra exempel på det som mikael talar om när han säger "vi är kristna". Vår äktenskapssyn, och kvinnosyn överlag, är efter 1000 års indoktrinering kristen så det förslår, men vi förstår det inte och tror istället att vi är religiöst "neutrala". Många tror att de kämpar mot kristendomen när de kämper för homoäktenskap. I själva verket kämpar de för att huvudidén i det kristna äktenskapet, ett frivilligt förbund mellan två likvärdiga parter, skall omfattas av fler konstellationer.

Bärs
2012-05-17, 20:47
Jag har själv gift mig muslimskt och bruden har rätt att få en brudgåva samt en avskedsgåva (ifall man skiljer sig) samt underhåll under ett år. Hon har även rätt till att ha en beskyddare som skall skydda henne mot eventuell misshandel eller liknande. Mannen har ingen bestämmande rätt över kvinnan uttöver de plikter som äktenskapet innefattar, inte heller har hon någon bestämmande rätt över honom. Att slå sin kvinna (under normala förhållanden) är inget som är normalt eller ens tillåtet.

Det är säkert sant, men vad beror det på då att kvinnosynen med hedersmord och tvångsäktenskap är så utbredd i muslimska länder, och att muslimska aukktoriteter ger råd att ta stryk och ge sex?

Detta är en helt seriös fråga, inget dissande av islam.

feyin
2012-05-17, 20:52
Tyvärr är flumvänstern så fokuserade på att stödja vissa grupper (som de blivit indoktrinerade att stöjda), att de inte klarar av att ta in information, utan de följer bara sin bestämda åsikt.

De är ju inte så att de vill flytta ut till Rosengård, Biskopsgården eller Rinkeby.

De kan själv inte göra koppling mellan sin åsikt och deras vilja att bo i dessa områdena. Tragiskt är det.
Vad är det för fel på dig?

David Brent
2012-05-17, 20:57
Vad är det för fel på dig?

Riktigt bra argument, du vann :thumbup:

Sweety87
2012-05-17, 21:00
De 10 % som röstar på SD visste redan detta.

Haha vilket jädra shitsnack :smash:

jag känner flera som röstade SD och de är riktiga nazis som bara tycker att de e bra om muslimerna bråkar med varandra (muslimska män som förnedrar muslimska kvinnor som togs upp i programmet). de bryr sig inte ett shit om Islam/Muslims men taktikröstar på SD istället för på nationalsocialisterna då SD har chans att få makt.. de stör sig som fan på SDs israel-vänskap, pro-sionism o s v och brukar kalla dem "judar".. egentligen gillar de muslims mer än judar men de e så många fler muslims här så det blir de största problemen.

i princip alla jag känner som röstade SD bryr sig inte alls om islam/Muslims egentligen de bryr sig bara om invandrare s k "blattar" som de kallar dem. visst de hatar dem som fan men inte för att de är muslims och för att de slår sina fruar utan bara för de har annan hår-ögon-hudfärg...

MEN kom inte och säg att folk som röstar på SD gör de för att de vet att muslim-män slår muslim-fruar, för det är SHITSNACK det vet jag känner flera SDs. så klart är inte ALLA SDs så men att tro att alla SDs är schyssta liberaler och moderna intelligenta människor som det verkar på detta forum... nä. de e naivt som fan!!

är absolut inte rasist själv!! står för RÄTTVISA & FRIHET & KULTUR & ÖPPNA GRÄNSER O LANDSKAP!!! :hbang:

Sweety87
2012-05-17, 21:03
Det är säkert sant, men vad beror det på då att kvinnosynen med hedersmord och tvångsäktenskap är så utbredd i muslimska länder, och att muslimska aukktoriteter ger råd att ta stryk och ge sex?

Detta är en helt seriös fråga, inget dissande av islam. NU låter jag som en värsta feministen. jag svär de e jag INTE men jag har börjat hata religioner mer än kvinnor nu!!

DU förstår väl att de e precis på samma sätt i konservativa ställen som inte är islamiska? Åk till någon djup djungel i Sub-Sahara-Afrika till exempel.. Tror du de är moderna o jäm ställa där eller?! Knappast men inte är de muslimer för de. Eller ditt favvo-land Israel, de är fan jävligt konservativa där också ska du veta. inte på samma nivå som vissa muslim-länder men du kan tro att de är mer konservativa än här!!

det har med RELIGION & CONSERVATISM & göra, inte alls med ISLAM i sig.. förstår du nu L R?! *bs*

feyin
2012-05-17, 21:07
Riktigt bra argument, du vann :thumbup:
Det var inget försök till argumentation utan snarare en seriös fråga.

feyin
2012-05-17, 21:10
Min tolkning av denna tråd och de/n/ andra tråd/ar/ trådstartaren har gjort i typ samma ämne: Reinfeldt försäger sig om Etniska svenskar. Liberaloz har egentligen ingen "ideologisk" åsikt utan röstar bara på dem som gör att han slipper betala skatt. Måste följa Das Ledares åsikt, i detta fall om etniska svenskar, så nu jävlar ska muslimerna få på käften.

Asdf
2012-05-17, 21:19
Jäklar vad de hetsar på debatt!

Doctor Snuggles
2012-05-17, 21:34
Ett av de främsta kännetecknen på kristendomens inverkan har alltid, från första början i Romarriket, varit att äktenskapet ingås som ett frivilligt förbund mellan två enskilda individer. Inga äktenskap mot ena partens vilja har ansetts giltiga och ett frivilligt fullbordande (pippande) har krävts för att sakramentet skall vara giltigt. Att familjer försökt para ihop lämpliga parter med varandra har säkert förekommit, men kristna kyrkor har aldrig accepterat bruket att släkter helt enkelt köpslår om döttrar och tvingar dem att gifta sig mot sin vilja. När katolska kyrkan var ny i Norden förde den en lång kamp mot dessa (o)vanor som var djupt rotade i samhället.

Källa? Nu är jag inte närmare bevandrad i ämnet, men känner inte till att det var aktivt motstånd till mer eller mindre arrangerade giftermål som faktiskt resulterade i att sedvänjan upphörde i länder där kristendomen antogs.

anton2000
2012-05-17, 21:42
Min tolkning av denna tråd och de/n/ andra tråd/ar/ trådstartaren har gjort i typ samma ämne: Reinfeldt försäger sig om Etniska svenskar. Liberaloz har egentligen ingen "ideologisk" åsikt utan röstar bara på dem som gör att han slipper betala skatt. Måste följa Das Ledares åsikt, i detta fall om etniska svenskar, så nu jävlar ska muslimerna få på käften.

Nu är det ju off topic. Men förstår inte riktigt vad vänstern/sossarna whinar om när Reinfeldt sa "etniska svenskar". Så om jag och en svensk tjej flyttar till Korea och får ett barn. Är barnet då etniskt koreanskt? Sounds legit. Bra vänstern :thumbup:

feyin
2012-05-17, 21:48
Nu är det ju off topic. Men förstår inte riktigt vad vänstern/sossarna whinar om när Reinfeldt sa "etniska svenskar". Så om jag och en svensk tjej flyttar till Korea och får ett barn. Är barnet då etniskt koreanskt? Sounds legit. Bra vänstern :thumbup:
Jag håller med dig i det första du säger men sen fattar jag fan ingenting.

pwnyou
2012-05-17, 21:48
Vi har väl dock redan lagar emot misshandel osv?

Att det finns mycket kvinnoförtryck i muslimska länder är välkänt, och det tar väl en generation eller två innan de hinner anpassa sig helt till vår kultur.

Bärs
2012-05-17, 21:50
Källa? Nu är jag inte närmare bevandrad i ämnet, men känner inte till att det var aktivt motstånd till mer eller mindre arrangerade giftermål som faktiskt resulterade i att sedvänjan upphörde i länder där kristendomen antogs.

Vill du alltså ha källa på att kyrkan försökte kriminalisera bruk som inte överensstämde med kyrkans syn samlevnad, kvinnor etc.?

Random kyrkohistoria i så fall.

Bärs
2012-05-17, 21:55
. Eller ditt favvo-land Israel, de är fan jävligt konservativa där också ska du veta.

det har med RELIGION & CONSERVATISM & göra, inte alls med ISLAM i sig

Jaha, ok. Tack för infon.

Israel är förfärligt liberalt. De godkänner gayaktenskap som ingåtts utomlands t.ex.

I Israel är vigselrätten enligt folket vilja annars delegerad till religiösa samfund. Kristna gifter sig enligt kristna regler, judar enligt judiska, muslimer enligt muslimska regler osv.

pwnyou
2012-05-17, 21:57
Jaha, ok. Tack för infon.

Israel är förfärligt liberalt. De godkänner gayaktenskap som ingåtts utomlands t.ex.

I Israel är vigselrätten enligt folket vilja annars delegerad till religiösa samfund. Kristna gifter sig enligt kristna regler, judar enligt judiska, muslimer enligt muslimska regler osv.Lol på att gayäktenskap skulle vara "förfärligt liberalt".

Sweety87
2012-05-17, 21:59
Lol på att gayäktenskap skulle vara "förfärligt liberalt". Menar du alltså att gayäktenskap av kyrkan ska vara tillåtet per automatik?

pwnyou
2012-05-17, 22:02
Menar du alltså att gayäktenskap av kyrkan ska vara tillåtet per automatik?Nej, jag tycker att kyrkorna ska få göra som de vill.

Men att bara peka på en enda fråga och sedan dra slutsatsen att ett helt land är "förfärligt liberalt" tycker jag är underligt.

Sweety87
2012-05-17, 22:04
Men att bara peka på en enda fråga och sedan dra slutsatsen att ett helt land är "förfärligt liberalt" tycker jag är underligt. Tkr oxå de e riktigt underligt!! haha "Vi tillåter bögar gifta sig o då är vårt land liberala spelar ingen roll om resten av landet e en stor koncentrationskammare där alla arbetar sig till döts" xD :hbang:

SE LÄNKEN NEDAN FÖR PURE LIBERALISM IN IZRAEL.

Jaha, ok. Tack för infon.

Israel är förfärligt liberalt. De godkänner gayaktenskap som ingåtts utomlands t.ex.

I Israel är vigselrätten enligt folket vilja annars delegerad till religiösa samfund. Kristna gifter sig enligt kristna regler, judar enligt judiska, muslimer enligt muslimska regler osv.

Ja självklar då e det liberalt. Att man har rasregler lite här & där och att man nu anser att att "only small number of Africans in Israel are refugees, rest should be detained, repatriated.". E det oxå Liberalt eller ?! *bs*

Källa: http://www.jpost.com/NationalNews/Article.aspx?id=270165

OBS Nu e jag off topic igen o detta blir mitt sista inlägg på Israel i denna tråd, om de inte blir någon on topic diskussion om Israel.

Bärs
2012-05-17, 22:17
Tkr oxå de e riktigt underligt!! haha "Vi tillåter bögar gifta sig o då är vårt land liberala spelar ingen roll om resten av landet e en stor koncentrationskammare där alla arbetar sig till döts" xD :hbang:

SE LÄNKEN NEDAN FÖR PURE LIBERALISM IN IZRAEL.



Ja självklar då e det liberalt. Att man har rasregler lite här & där och att man nu anser att att "only small number of Africans in Israel are refugees, rest should be detained, repatriated.". E det oxå Liberalt eller ?! *bs*

Källa: http://www.jpost.com/NationalNews/Article.aspx?id=270165

OBS Nu e jag off topic igen o detta blir mitt sista inlägg på Israel i denna tråd, om de inte blir någon on topic diskussion om Israel.

Rasregler?

Svårt att se upphetsningen kring att en politiker vill skicka hem illegala invandrare. Är det inte en självklarhet?

en stor stark
2012-05-17, 22:22
Det är en gråzon, man får avgöra sinsemellan. Själv hade jag ställt upp för min fru.

Det ska vara ens egens val. Man ska inte vara tvingad till att ställa upp om man inte vill.. Är man inte sugen så är man inte sugen. Om man är villig att ställa upp för sin partner ändå är upp till en själv, men man ska inte vara tvungen till det. Man får acceptera om ens partner inte är sugen på sex ibland. Accepterar man inte det får man prata med varandra och komma med en lösning.

Bärs
2012-05-17, 22:23
Nej, jag tycker att kyrkorna ska få göra som de vill.

Men att bara peka på en enda fråga och sedan dra slutsatsen att ett helt land är "förfärligt liberalt" tycker jag är underligt.

Vi pekar på "en enda fråga" för att vi diskuterar "en enda fråga". Svårt?

Om du har några avvikande synpunkter på i vilken mån de klassiska liberala friheterna och en hel dos värdeliberalism inte uppfylls i Israel är det väl bara att säga det. Vad får man inte göra i Israel. Fri sex? Yttra sig? Supa? Kritisera regimen? Rösta?

Tricce
2012-05-17, 22:25
Vi har väl dock redan lagar emot misshandel osv?

Att det finns mycket kvinnoförtryck i muslimska länder är välkänt, och det tar väl en generation eller två innan de hinner anpassa sig helt till vår kultur.

Eller tills vi anpassar oss till deras.

Hemi
2012-05-17, 22:28
...


Just min poäng. Människorna i ett samhälle behöver inte vara religiöst bara för att samhället i sig är det.

Vet inte om jag hänger med riktigt men de olika sätten är också olika grader av krisendom och avkristnande. Det som kännetecknar svensk kultur idag är snarare det sistnämda och inte tvärtom. Bosätt dig i en kultur där man verkligen läser bibeln, följer kristna värderingar, och rabbalar lovsånger till Jesus i skolan pa ungefär samma sätt som det låter i islamskolor och jämför med Sverige får du se. Sverige skall förställa världens mest ateistiska land och det stämmer nog bra, det är det man ser. Jag ser själv stora skildnader på 30, 40 år och spåret av religionen är ju snart helt borta.

Sedan, läser man litteratur, filosofi, konst och designhistoria ser man att den typiska svenska sparsmakade stilen snarare härstammar från den fårhålandelsevis karga naturen vilket inte är så konstigt. Den svenska såkallade minimalismen t ex i alla skepnader den kommer kan man se redan på vikingatiden innan kristendomen. Man kan lika gärna vända på det och säga att reigionen har färgats av det svenska folket och kulturen. Eller kalla det normer och konvensioner om du vill. Jag tror inte det är en slump att kristendomen i nordeuropa Skottland inberäknat ser ganska lika ut och inte stämmer så väl med sydeuropeisk kristendom.

Warrior
2012-05-17, 22:37
Jag tycker det kastas mycket skit på Muslimer idag, de flesta bryr sig inte. Historiskt verkar det varit så länge, att Väst har smutskastat profeten Muhammed då denne alltid påstod att Jesus enbart var en dödlig människa som alla andra.

en stor stark
2012-05-17, 22:46
Jag tycker det kastas mycket skit på Muslimer idag, de flesta bryr sig inte. Historiskt verkar det varit så länge, att Väst har smutskastat profeten Muhammed då denne alltid påstod att Jesus enbart var en dödlig människa som alla andra.

Själv bryr jag mig inte vilken religion man hör till. Jag är ateist. Bara man inte kommer med ojämlikhet eller saker som är helt galna. Gör man det så blir jag arg oavsett vilken religion man tillhör. Men en kvinna ska iaf ha rätten att neka en man sex om hon inte är sugen. En man ska ha samma rätt. Det ska inte behövas någon annan anledning än att man inte är sugen. Blir det ett problem får man prata om det.

Hemi
2012-05-17, 23:26
Ett av de främsta kännetecknen på kristendomens inverkan har alltid, från första början i Romarriket, varit att äktenskapet ingås som ett frivilligt förbund mellan två enskilda individer. Inga äktenskap mot ena partens vilja har ansetts giltiga och ett frivilligt fullbordande (pippande) har krävts för att sakramentet skall vara giltigt. Att familjer försökt para ihop lämpliga parter med varandra har säkert förekommit, men kristna kyrkor har aldrig accepterat bruket att släkter helt enkelt köpslår om döttrar och tvingar dem att gifta sig mot sin vilja. När katolska kyrkan var ny i Norden förde den en lång kamp mot dessa (o)vanor som var djupt rotade i samhället.

Detta är ett bra exempel på det som mikael talar om när han säger "vi är kristna". Vår äktenskapssyn, och kvinnosyn överlag, är efter 1000 års indoktrinering kristen så det förslår, men vi förstår det inte och tror istället att vi är religiöst "neutrala". Många tror att de kämpar mot kristendomen när de kämper för homoäktenskap. I själva verket kämpar de för att huvudidén i det kristna äktenskapet, ett frivilligt förbund mellan två likvärdiga parter, skall omfattas av fler konstellationer.

Det var det svenskaste jag läst på länge. Fast ni kanske är de som tolkar bibeln rätt, själv vet jag inte. Folk på andra ställen mördar för det motsatta, med referens till christian values. De är inte så få heller. Det är moralpanik på riktigt. det

Hemi
2012-05-18, 00:01
Fast, då homoäktenskap är på tapeten i många länder kan man ju fråga sig om det är kristendomen som är öppen eller länderna som är/börjar bli avkristnade.
Och varför man ser på saken som man gör.

Fast, det var nyligen en amerikansk elev som blev bannad på skolan då han bar en tröja med en text där det står att Jesus inte var homofob. Han vann dock mot skolan och alla elever bar samma tröja i slutändan.

mikaelj
2012-05-18, 07:16
Fast, det var nyligen en amerikansk elev som blev bannad på skolan då han bar en tröja med en text där det står att Jesus inte var homofob. Han vann dock mot skolan och alla elever bar samma tröja i slutändan.

Ett bra exempel på att det inte är religionen i sig som gör folk till idioter.

filmjölk
2012-05-18, 10:11
Jag tycker det kastas mycket skit på Muslimer idag, de flesta bryr sig inte. Historiskt verkar det varit så länge, att Väst har smutskastat profeten Muhammed då denne alltid påstod att Jesus enbart var en dödlig människa som alla andra.

Det kastas skit på muslimer för att 400 000 svenskar är muslimer, så de flesta Svenskar borde bry sig. Ja, jag är medveten om att merparten av dessa är normala människor, men ändock...säg att en fjärdedel av alla muslimer i sverige har en inställning motsvarande det Imamerna i reportaget propagerade för.

Det är ett allvarligt samhällsproblem som drabbar en väldans massa Svenskar. Långt fler än vad som drabbas av Livets ord, knutbysekter, scientologer, Jehovas etc etc Så det behövs granskning, skitkastande, inskränkningar och att folk vågar ta reda på saker och lägga sig i, för att försöka åstadkomma en förändring.

Hur många svenska kvinnor/flickor tvångsgifts, tvångsgifts in i incestuösa förhållanden, får inskränkt frihet, får stryk av sin man/brorsa/pappa, stöts bort och alieneras av släkt och familj för att de har en avvikande åsikt? Där den gemensamma nämnaren (och orsaken) är Islam? En jäkla massa. Det är nog det värsta samhällsproblemet vi har idag. Så skitkastande är viktigt.

tp_88
2012-05-18, 18:14
Utifrån debatterna jag har sett så verkar det enligt företrädarna för moskéerna etc vara precis alla andras fel.

Staten borde ha utbildat imamerna, personer som intervjuades var trötta(!), det var för hårt klippt och, som alltid, så var det kränkande.

Sorgligt.

Asdf
2012-05-22, 11:22
Att se youtube-klippen från programmet och sedan samtliga kommentarer gör mig bara illamående. Hur kunde det bli såhär fel? Vart började det? Man har i alla år struntat i de främlingsfientliga rörelserna med motiveringen att de är rasister/islamofober men nu blivit totalt motbevisade och får stå med en dumstrut själva

Hur många ultra-ortodoxa muslimer finns det egentligen i Sverige? Jag hoppas på att den är liten jämfört med den stora sekulariserade massan, de flest av mina vänner som är muslimer tycker inte UG program var fel utan helt rätt