handdator

Visa fullständig version : 4-split i cykel med 1 dags vila


Pushit
2012-05-16, 18:50
Jag måste se över mitt schema då jag det inte är optimalt i dagsläget. Jag började i höstas med en tresplit enligt det martin berkhan rekommenerar:

Mån - Rygg
Ons - Bröst/axlar
Fre - Ben

Efter ett tag tröttnade jag på att inte köra armar så jag la in ett armpass så det blev:

Mån - Rygg
Tis - Bröst/axlar
Tors - Ben
Fre - Armar

I dagsläget har jag ökat upp till att träna ca 6 dagar och vila 1 om jag inte känner mig allt för sliten, problemet är att träningscykeln inte är optimal då jag då kör ett ryggpass dagen efter ett armpass när jag startar om cykeln.

Hur bör jag lägga upp mitt schema? Jag lockas av 4-split bara för att köra igenom kroppen lite oftare. Samtidigt är min träning ganska hög volym och tar lång tid så jag inte gärna vill slänga in något annat på ben och ryggpassen (+ att jag gillar att få lite extra armträning i och med ryggpassen)

Rusk
2012-05-16, 19:07
Vill du fortfarande hålla en skaplig volym som du tränar igenom varje muskel 2 gånger i veckan så prova ett underkropp/press/drag, körs som nedan

D1 - Underkropp (inklusive nedre rygg)
D2 - Press
D3
D4 - Drag
D5
D6 - Börja om

Då du tränar dom muskler som arbetar tillsammans i samma pass så är risken för att din muskel inte skulle vara återhämtad rätt liten.

z_bumbi
2012-05-16, 19:38
Alt 1 om du styr volymen noga.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5762221&postcount=11

Med så frekvent träning kan du kanske köra direkt axelträning var tredje presspass men det styrs iofs också av totalvolymen.