handdator

Visa fullständig version : Skada på yttre menisken


Asterix89
2012-05-16, 17:20
Jag har idag fått svaret på min MR jag gjorde för två veckor sedan beträffande mitt knä och trolig meniskskada jag besvärats av.
Det löd som följer:

# En liten skada på den bakre (rätta mig om jag har fel) yttre menisken samt småslitningar på knäskålen. Jag är övertygad om att det är skadan på menisken som är det som gör att knät hakar upp sig, och det är jobbigt.

Kommer ej ihåg att jag skadat knät i någon form, men nåt har ju uppenbarligen hänt.

Dessvärre ville inte läkaren göra något ingrepp (artroskopi) nu utan trodde att det ev. kunde gå till sig. Jag ska ge det tre månader. Blir det ej bättre skulle jag få tid för artroskopi.

Jag är väldigt besviken över detta.

Vad finns att säga om detta? Tankar kring ev. bli bra med rehab och då vilken typ av rehab?? Jag som trodde man skulle få operation och bli bra :( Nu blir man bara less.

/Bitter

pezrulezhaakon
2012-05-16, 23:14
Asterix89

En operation är inte heller den hundraprocentig. Alla ingrepp har sina risker.

Den rehabträning du bör göra är initialt lätt träning, typ cykling, crosstrainer och roddmaskin.
Allteftersom du blir mer smärtfri så ökar du belastningen succsessivt. Att förbättra din kroppskontroll är också ett tips. Enbenspress i benpressmaskin är en smidig start.

Asterix89
2012-05-17, 15:19
Asterix89

En operation är inte heller den hundraprocentig. Alla ingrepp har sina risker.

Den rehabträning du bör göra är initialt lätt träning, typ cykling, crosstrainer och roddmaskin.
Allteftersom du blir mer smärtfri så ökar du belastningen succsessivt. Att förbättra din kroppskontroll är också ett tips. Enbenspress i benpressmaskin är en smidig start.

Okej... Vid utförande av crosstrainer knäpper det i knät. Cykling ska jag ge mig på och kolla vad som händer.

Jag har egentligen inte ont, utan det är mer det obehagliga knäckandet som uppstår. Det är det som är jobbigt, störigt och obehagligt. Att jag känner att nåt är fel i knät.