handdator

Visa fullständig version : Elfdance Starting Strength


Elfdance
2012-05-16, 13:27
Överskriften berättar väl vad det handlar om! För några år sedan startade jag en journal här, man kan väl säga att utgångsläget ser lite bättre ut nuförtiden. Gamla tråden här! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115786) Har dock fortfarande inte kommit igång med någon träning regelbundet förutom att jag promenerar ganska mycket och gärna vandrar. Nu under sommaren ska jag mest löka runt hos föräldrar och svärföräldrar och har därför fryst mitt gymkort men i höst drar jag igång med Starting Strength; originalprogrammet med frivändningar (som jag inte kan ännu).
Förra gången jag provade att knäböja gick det inte så bra. Jag har luskat ut att det haltar i rörlighet efter för många timmar framför datorn så jag har börjat stretcha och ska ganska snart på yogapass.

Kosten har jag riktigt bra koll på, sover ordentligt och har en bra vikt så det är mest träningen som jag ska få styr på. Sommaren tänkte jag i träningsväg ägna åt rörlighetsträning samt intervallpass (löpning).

Mina närmaste kompisar styrketränar också vilket både är en fördel och en nackdel. Fördelen är att det är trevligt i gymmet men det tenderar också att dra ut på tiden. :)

Elfdance
2012-05-16, 13:35
Böj, Bänk, Mark

Knäböj
5x20 kg
5x20 kg
5x20 kg

Kommentar: Vingligt, helt enkelt inte så snyggt. Men va fan, första passet!

Bänkpress
5x20 kg
5x20 kg
5x20 kg

Kommentar: Tekniken kom jag ihåg efterhand. Ska höja till 22.5 kg.

Marklyft
5x30 kg

Kommentar: Favoritövningen! Höja 5 kg eller 10 kg per pass är frågan.

Elfdance
2012-05-16, 13:40
Frivändningar, Böj, Press

Frivändningar
20 kg

Kommentar: Började nosa på dem. Låter dem nu sjunka in. Övade från golvet, att överhuvudtaget lyckas få upp stången. Den kom väl upp till solar plexus-nivå, inget armdragande. Fortsätter en annan gång helt enkelt. Tar det piano. Funderar på att gå ned till kanske 15 kg men vi får se hur det blir.

Knäböj
5x20 kg
5x20 kg
5x20 kg

Kommentar: Tekniken känns bättre nu, så tänkte höja till 25 kg nästa gång.

Axelpress
5x10 kg
5x10 kg
5x10 kg

Kommentar: Ska höjas. Använder färdiga stänger så vet inte riktigt vad det blir höjning till. men 12.5 kg hade väl varit optimalt.

Elfdance
2012-05-16, 16:20
Så skönt med eftermiddagsyoga. Det skall absolut in ett yogapass per vecka i höst. Det kommer definitivt att hjälpa lyftandet också.

Elfdance
2012-05-21, 18:46
Lite uppvärmningsjogg och sedan backintervaller. Inte så många, men jag tänker inte gå ut för hårt. Konditionen är ju typ noll, zero, nada.