handdator

Visa fullständig version : Nolla fettintaget


clavain
2012-05-16, 11:21
Satt och funderade lite och undrar vad som händer om man under en kortare period, säg ett par dagar nollar sitt fettintag samtidigt som man går på balans.

Normalt bränner kroppen (om jag förstått det rätt) konstant en mix av de tre makronutrienterna, fördelningen varierar en aning beroende på aktivitet.

Så, vad gör kroppen om scenariot är som ovan, dvs det dietära intaget är noll. Kommer kroppsfett frigöras för att få till den normala förbränningsmixen trots energibalans?

MtotheM
2012-05-16, 11:28
Den använder kolhydrater och protein som bränsle.

Morty
2012-05-16, 11:31
Satt och funderade lite och undrar vad som händer om man under en kortare period, säg ett par dagar nollar sitt fettintag samtidigt som man går på balans.

Normalt bränner kroppen (om jag förstått det rätt) konstant en mix av de tre makronutrienterna, fördelningen varierar en aning beroende på aktivitet.

Så, vad gör kroppen om scenariot är som ovan, dvs det dietära intaget är noll. Kommer kroppsfett frigöras för att få till den normala förbränningsmixen trots energibalans?

Jag tror att lite fett från fettväven fortfarande kommer att frisättas, speciellt om man utför längre lågintensiv cardio innan man äter dagens första måltid. Någon betydande body recomp tror jag inte kommer ske, dessutom är det lite svårt att äta med ett helt nollat fettintag.

Sniggel
2012-05-16, 11:52
T om du ligger kvar på energibalans borde den mängd kolhydrater du äter hämma fettförbränningen rejält. I princip noll fettförbränning eller en kombo av väldigt låg fettförbränning men med DNL motsvarande den mängd fett som försvinner.
Tror jag iaf.
Det borde vara så om du definierar det som kaloribalans. Om du menar att du lägger dig på det energiintag som under normala omständigheter är din kaloribalans kanske några variabler ändras så att du inte ligger på kaloribalans längre.
Som Morty säger tror jag också att fett kan frisättas och brännas, men kompenserar man med kaloribalans borde det per definition innebära att glykogenlagrena blir mer än fulla (kalorier försvunna från fettvävnad på kaloribalans innebär att kalorier läggs till nån annanstans, annars är det ett underskott) och DNL skapar nytt fett.

edit: Det jag säger (DNL) menar jag skulle hända på sikt, inte akut. Akut kommer glykogenlagrena förmodligen att öka på bekostnad av fettvävnad. Men när glykogenlagrena är fulla blir det andra omständigheter.

Sverker
2012-05-16, 14:03
I alla trådar om att försöka styra fettförbränningen genom att manipulera med kolhydrater glömmer författarna ofta bort att hormonstatus är mycket olika före och efter måltiderna.

Att kolhydraterna skickar ut insulin i blodet är inget konstigt. Efter måltiden kommer nivåerna av insulin och glukos också att sjunka efter några timmar. Mindre insulin och mindre glukos i blodet betyder mer glukagon, mer aktivitet betyder påslag av adrenalin och vips börjar fettet att frisättas från förråden.

Hade vi konstant ätit utan uppehåll mellan måltiderna kan vem som helst förstå att energiintaget >> energiförbrukningen och man lägger på hullet.
Men i balans är intaget samma som förebränningen sätt över dygnet/veckan/året.

Fredrik_S
2012-05-16, 14:33
Det jag tror kommer hända vid ett lågt fettintag är att du känner dig mer energifylld och därmed kommer öka din aktivitet och bränna mer kalorier än du stoppar i dig och således sakta men säkert minska i fettmängd på kroppen.
och som sverker sa.. förbräning hit och dit är totalt och helt och fullständigt ointressant. kcal in mot ut gäller här.
Nolla fettintaget kan du dock inte göra för länge eftersom kroppen har ett visst behov av dietert fett för att fungera.

vicarious
2012-05-16, 14:39
Du kommer aldrig kunna nolla ditt fettintag. Ligger du på energibalans kommer du få i dig en del fett hur du än gör (små mängder från alla livsmedel). 100g kyckling ger t ex 2g fett. De dagar jag äter extremt fettsnålt och runt 2k kcal får jag ändå i mig 25-40g fett.

Bigorexia
2012-05-16, 20:49
Du kommer aldrig kunna nolla ditt fettintag. Ligger du på energibalans kommer du få i dig en del fett hur du än gör (små mängder från alla livsmedel). 100g kyckling ger t ex 2g fett. De dagar jag äter extremt fettsnålt och runt 2k kcal får jag ändå i mig 25-40g fett.


I det här tankeexperimentet lever han på EAA och maltodextrin.

Thatsinane
2012-05-16, 22:31
Även om frågan är hypotetisk så bör alltid de essentiella fettsyrorna intas enligt RDI för att inte stjälpa kroppsliga funktioner, alltså ännu ett argument för att aldrig nollställa intaget av fett.

Ulvamal
2012-12-13, 18:06
Aha! Precis vad jag undrar. Tråd kapad.

VAD är det för dåligt som händer med vår teoretiske fettvägare?
Att det inte är bra att helt utesluta fett är jag med på. Men hur ser symptomen ut vid brist?

Anders The Peak
2012-12-13, 18:12
En annan tråd i sammanhanget (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81127)

Kischen
2012-12-13, 18:15
Även om frågan är hypotetisk så bör alltid de essentiella fettsyrorna intas enligt RDI för att inte stjälpa kroppsliga funktioner, alltså ännu ett argument för att aldrig nollställa intaget av fett.

Det är ju inget som händer pang bom. Några dagar helt utan fett går säkert bra, varför man nu skulle vilja det.

Ulvamal
2012-12-13, 18:18
Tackar!

Ulvamal
2012-12-13, 18:19
Jag undrade mest vilken makaber död som väntar en fettfobiker, faktiskt.

Ristretto
2012-12-13, 19:59
Det här kan vara intressant:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157390

"Hålla levande" i flera år? Ja, det tror fan det när det finns folkgrupper vars diet ligger på 5-6% fett.

Har även gjorts 6-mån experiment med vuxna män som klarat sig utmärkt på 0.03 g/kg kroppsvikt (2 g) med viktnedgång som enda bieffekt.*

* Energibalans. Markanta förbättringar vad gäller hälsomarkörer. Kosttillskott i form av Vitamin D gavs.

LizaK
2012-12-14, 06:00
På ett par dagar händer det nog inget revolutionerande.

Vid längre uppehåll från fett lär du få näringsbrister. Fett behövs för att kroppen ska kunna ta upp fettlösliga vitaminer - A, D, E & K. Fett innehåller även de livsnödvändiga fettsyrorna linolsyra och linolensyra (vilka måste tillföras via kosten - kroppen kan ej tillverka dessa själv).

Ulvamal
2012-12-14, 12:34
Det här kan vara intressant:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157390

Tackar, det var det.

Ulvamal
2012-12-14, 12:43
Då ska vi se. Vitaminbrist av de där ger:

A:
Dåligt mörkerseende, torr, grov hud, nedsatt motståndskraft mot infektioner,
svaga skelettben, ingen tandemalj hos barn.

D:
Uppmjukad benvävnad, krökta och förvridna långa skelettben, senare vaggande gång.

E:
Anemi, möjligen åldrande i förtid beroende på skadade celler.

K:
Blödningsbenägenhet.

Brist av "nödvändiga fettsyror" ger enligt medisato.com (trovärdighet har jag noll koll på):
Torrhet - Mun
Långsam Tillväxt - Naglar
Sprickor
Knölar - Arm (Övre)
Torrhet - Ögon
Oregelbunden Menstruation
Flagnande - Hud
Smärta - Lederna
Torrhet - Hals
Styvhet - Lederna
Torrhet - Hud


Summa summarum ... zombie??!? :)

Vilket, enligt studien Grandmaster i tråden Ristretto pekar på ... verkar ta mer än några dagar att uppnå. Skalan torde vara år. Men otrevligt låter det.

rolf
2012-12-14, 16:47
Anekdotiskt kan jag berätta att det inte dröjer mer än ett par dagar med (i princip) noll fettintag för att man ska märka de första symptomen på "rabbit starvation", rännskita..

Ulvamal
2012-12-14, 17:23
Anekdotiskt är jag böjd att hålla med om det där faktiskt. Min matsmältning vill numera även, till skillnad mot när jag var ung och odödlig, ha omega 3, 6 och 7 för att ticka på ordentligt...