handdator

Visa fullständig version : Kroppsviktsimulator och orsaken till fetmaökningen (större tillgång på mat)


Heg
2012-05-16, 09:04
Det var en intervju i gårdagens NYT med en matematiker, Carson Chow, som har tittat på olika viktrelaterade saker. Bland annat förklaras den allmänna viktökningen med den större tillgången på mat (vilket verkar högst rimligt). (En enhetlig moms och en höjning av mat- och restaurangmomsen samt slopade jordbrukssubventioner verkar vara goda idéer. Mathöjningen lär väl vara svårt politiskt att genomföra dock.)
http://www.nytimes.com/2012/05/15/science/a-mathematical-challenge-to-obesity.html

Från ett symposium med Carson Chow:
"The prevalence of obesity has increased steadily over the past three decades. What was once primarily a problem for the industrialized Western nations is now a fully global phenomenon. The causes and possible solutions have been under debate for as long as the problem has existed. It involves synthesizing a wide range of scales from the metabolism of individuals to the global food supply. Recently, quantitative and mathematical methods have been applied. Accurate predictions of how much weight individuals will gain given their daily food consumption and physical activity can now be made using validated mathematical models of human metabolism. Models can also be used to dispel some myths about weight gain and weight loss. The dynamics at the individual level can be extended to the entire population of a nation. Applying such a calculation to the United States has shown that the increase in per capita food supply is more than sufficient to explain the obesity epidemic. In fact, per capita food waste has been progressively increasing simultaneously with obesity. These calculations have led to the push hypothesis for the obesity epidemic: dramatic increases in production, availability, and marketing of cheap, readily available food over the past few decades has led to increased food consumption and obesity along with increased food waste.This session describes how addressing the obesity epidemic requires an interdisciplinary and international team of researchers and practitioners."
http://aaas.confex.com/aaas/2012/webprogram/Session4438.html

Direktlänk till kroppsviktsimulatorn:
http://bwsimulator.niddk.nih.gov/

Sniggel
2012-05-16, 11:56
Kul att man efter så mycket vetenskap närmar sig att dra slutsatser som att ju mer mat som finns tillgänglig, desto tjockare blir vi. Kul att det egentligen verkar vara så enkelt :P

tossefar
2012-05-16, 22:18
Varför är då amerikaner i snitt större än svenskar? Har vi sämre tillgång till mat här?

begt
2012-05-16, 22:24
Varför är då amerikaner i snitt större än svenskar? Har vi sämre tillgång till mat här?

Ja, mest troligt. Det är en extrem överproduktion av jordbruksprodukter i USA och matpriserna är låga därav. Därtill tillkommer kulturella skillnader, mer stillasittande livsstil osv. Restaurangmaten i USA är oerhört fet och portionerna är gigantiska. Folk friterar snickersbars t.ex. Rena vansinnet :D

deadich
2012-05-16, 22:33
Varför är då amerikaner i snitt större än svenskar? Har vi sämre tillgång till mat här?

Jag tror att de menar om man kollar historiskt, vilket är rätt efterblivet eftersom att det är fullständigt självklart att det är pga bättre tillgång som fler är feta nu än för 100 år sedan, på medeltiden eller på stenåldern.

Sniggel
2012-05-17, 14:09
Varför är då amerikaner i snitt större än svenskar? Har vi sämre tillgång till mat här?

Ja vi har nog lägre tillgång på mat här. Man har ju hört en del om den tillgängliga maten därborta och det lär vara väsentligt mycket enklare att "råka hamna" högt på kalorierna där.

Eddie Vedder
2012-05-17, 14:31
Varför är då amerikaner i snitt större än svenskar? Har vi sämre tillgång till mat här?

Jag skulle vilja vända på det och påstå att vår tillgång är bättre för befolkningen i stort. Och då menar jag inte x antal kcal per person (där förlorar vi med hästlängder) men att svenskar förmodligen kan få tag på bra mat lättare och att klasskillnaderna här inte är lika stora. Även om det är en klassfråga i Sverige också. Och för att inte tala om den offentliga måltiden i Sverige som ju, trots en del skandaler och en del riktiga bottenexempel, ändå är ljusår från USA.

Tillgängligheten till spontanaktivitet tror jag också är bättre här. Och jag tror ju, och har hela tiden trott, att det är just de spontana och oreflekterade valen som är det viktiga. Inte de man gör som informerad. För information tror jag bara funkar till en liten del, men för den absoluta majoriteten måste det bara komma naturligt utan att det ska vara något att krångla med. Är det smidigare att gå än att ta bilen ökar sannolikheten för promenad mer än pekpinnar om hur nyttig promenaden är tror jag.

begt
2012-05-17, 15:14
All sorts mat finns att hitta i amerikanska butiker. Problemet är att folk äter det som är billigt och det de är vana vid. Pasta, havregryn, ägg, kött osv. är billigt där, men folk tenderar att gå på McDonalds eller köpa onyttig take-away mat p.ga. att de är en del av livsstilen.

Eddie Vedder
2012-05-17, 15:17
All sorts mat finns att hitta i amerikanska butiker. Problemet är att folk äter det som är billigt och det de är vana vid. Pasta, havregryn, ägg, kött osv. är billigt där, men folk tenderar att gå på McDonalds eller köpa onyttig take-away mat p.ga. att de är en del av livsstilen.

Från vilka områden har du den här erfarenheten?

begt
2012-05-17, 15:20
Från vilka områden har du den här erfarenheten?

Flera olika delstater. Har vistats mest i Oregon (9 månader).

Eddie Vedder
2012-05-17, 15:21
Flera olika delstater. Har vistats mest i Oregon (9 månader).

Du vet vad jag menar. Fattiga områden eller de med bättre ställt.

begt
2012-05-17, 15:25
Du vet vad jag menar. Fattiga områden eller de med bättre ställt.

Medelklassområden och universitetsstäder främst. Men kedjor som SafeWay och Wal Mart finns lite överallt. Hyllorna i affärerna är sprängfyllda jämfört med hur det kan se ut här i Sverige.

Eddie Vedder
2012-05-17, 15:28
Medelklassområden och universitetsstäder främst. Men kedjor som SafeWay och Wal Mart finns lite överallt.

Ja då ändrar det inget för vad jag redan tror. Jag tror fortfarande att det är svårare i fattiga områden och att det är en av flera orsaker till att det är en klassfråga. Stora gallerior ligger inte mitt i ett bostadsområde och för att åka dit och storhandla krävs åtminstone bil.

begt
2012-05-17, 15:34
Ja då ändrar det inget för vad jag redan tror. Jag tror fortfarande att det är svårare i fattiga områden och att det är en av flera orsaker till att det är en klassfråga. Stora gallerior ligger inte mitt i ett bostadsområde och för att åka dit och storhandla krävs åtminstone bil.

Tillgängligheten till bra mat är ett mindre problem, de flesta har bil och folk går ganska sällan längre sträckor hur som helst (>1 km). Däremot så är tillgängligheten till dålig mat ännu större och då blir det som det blir.

Även de som är förmögna tenderar att äta skräpmat ofta (även om de är klart bättre på att äta sunt än fattiga) har jag fått uppleva.

Eddie Vedder
2012-05-17, 16:00
Även de som är förmögna tenderar att äta skräpmat ofta (även om de är klart bättre på att äta sunt än fattiga) har jag fått uppleva.

Ja det är den bild jag får också. Skillnaden där är ju, precis som du säger, att det är så extremt utbrett i ALLA grupper. En klasskillnad men ändå ett problem överallt. I Sverige är det ju framför allt skillnad mellan samhällsgrupper som är problem på hälsofronten. I alla fall den fysiska hälsan.

Här i Uppsala ser jag inte många feta personer under en dag på stan.

begt
2012-05-17, 20:48
Ja det är den bild jag får också. Skillnaden där är ju, precis som du säger, att det är så extremt utbrett i ALLA grupper. En klasskillnad men ändå ett problem överallt. I Sverige är det ju framför allt skillnad mellan samhällsgrupper som är problem på hälsofronten. I alla fall den fysiska hälsan.

Här i Uppsala ser jag inte många feta personer under en dag på stan.

Lärde känna en familj där som var mångmiljonärer. Frun var hemma och spelade dataspel typ medan mannen drog in bortemot 250 000 kr i månaden som en chef på Hewlett Packard. Trots det så var det oerhört mycket skräpmat på menyn, take-aways osv. De hade utan vidare kunnat gå på en restaurang med bra mat varje dag istället (de kunde inte laga mat).