handdator

Visa fullständig version : Ätarvecka


monteramita
2012-05-16, 02:32
Det är många som förespråkar en s.k. ätardag under en deff. Min fråga är, kan det finnas någon poäng med att köra en "ätarvecka" under en lång deff. Låt oss säga att man deffar i 12-16 veckor eller något liknande, att man kanske var 6:e vecka lägger in en vecka då man ligger på ett litet överskott över hela veckan och sedan återgår till deffen och underskott igen. Kan detta ha några positiva effekter eller är det helt meningslöst?

Jag har deffat i tio veckor nu och hade planerat att tappa 5 kg (från 80 till 75). Deffen var alltså tänkt att va avslutad nu. Problemet är att det inte riktigt gått så bra som jag hoppats, jag har bara tappat ca: 2,5-3 kg ungefär. Det i sig gör visserligen inte så mycket, jag har fortfarande mer tid och kan förlänga deffen. Men just faktumet att det har gått lite trögt de senaste veckorna gör att det känns lite tröttsamt att fortsätta deffa nu. Jag fick därför en idé att det kanske skulle kunna vara bra att ligga på ett litet överskott i en vecka. Detta dels för att få slappna av lite och koppla bort "deff-tänket", dels för att ge kroppen och musklerna lite mer energi igen och ett avbrott från det konstanta underskottet (även om det inte varit ett stort underskott). Dessutom kan det vara lättare att motivera sig och börja köra hårt igen efter en vecka när man har haft ett litet avbrott. Det man förlorar under veckan i fettvikt som man lägger på sig borde gå ganska snabbt att tappa igen när man väl börjar deffa ordentligt sen igen. Någon kunnig som har några åsikter om detta?

Jag har tränat styrketräning seriöst i ca: 18 månader, i snitt 3 ggr/vecka. Blir lite kondition då och då också. Har haft en lång viktnedgång från 99 kg till 80 kg under de första 12 månaderna av träning, sedan låg jag på kaloribalans i 4-5 månader och har nu alltså deffat i tio veckor. Jag ska inte tävla eller något liknande utan vill bara vara i så bra form som möjligt inför sommaren. För att sätta upp något nytt mål så skulle det vara trevligt att peaka i början på juli, då jag åker på semester. Så hur tycker ni att jag ska lägga upp de sju veckorna jag har på mig tills dess, vad gäller kost/träning osv. Är det något som är oklart så fråga gärna! Jag är tacksam för tips och förslag!

Morty
2012-05-16, 08:53
Åh, det gav mig helt enormt mycket. Två "pausveckor", skilda från varandra, då jag åt väldigt mycket kolhydratmat för att ladda mig och få känna mig riktigt mätt. Gröt all day erryday. När det sen gått en vecka var jag väldigt laddad för att dieta igen.

azrael109
2012-05-16, 10:13
Skulle det vara nån speciell fördel med en veckas överätnde för din diet eller bara för din "motivation"?

Det du lägger på dig i + i fett under den veckan kommer ta precis lika länge att bränna som fett du lagt på dig under annan tid.

Fishtank
2012-05-16, 10:39
För det mentala kan det vara en enorm fördel om det är en riktigt lång diet.
Ät dock på balans under den veckan skulle vara mitt tips, Inte överskott.

Prost
2012-05-16, 12:09
Jag tror absolut att det har fördelar både fysiskt och psykiskt. Allt hormonellt grejs osv..

Nackdelen är att det tar längre tid att bli klar med deffen Om man nu har bråttom. Men jag skulle inte äta mycket över min normala förbrukning för det känns tråkigt nog att deffa tycker jag iaf.. :-)

monteramita
2012-05-16, 14:35
Skulle det vara nån speciell fördel med en veckas överätnde för din diet eller bara för din "motivation"?

Det du lägger på dig i + i fett under den veckan kommer ta precis lika länge att bränna som fett du lagt på dig under annan tid.

Det är väl antagligen för motivationen som det gör mest.

Ja men jag tänker såhär att ligger jag på t.ex. 300 i överskott per dag så behöver jag bara ligga på 300 i underskott per dag i en vecka så är jag tillbaka där jag var innan "ätarveckan" startade, alternativt ligga på 500 i underskott per dag och vara tillbaka efter ca: 4 dagar. Känns inte så jobbigt.

monteramita
2012-05-16, 14:37
För det mentala kan det vara en enorm fördel om det är en riktigt lång diet.
Ät dock på balans under den veckan skulle vara mitt tips, Inte överskott.

Du kanske har rätt, kan nog räcka med balans. Antingen det eller ett litet, litet överskott.

monteramita
2012-05-16, 14:38
Tack för svaren allihopa! Jag känner mig redan laddad inför att "starta om" deffen efter den är veckan är slut. :-)

Fredron
2012-05-16, 17:22
Låter som en hel del önsketänkande när du säger att du ska ta en pause från deffen nu för är det är jobbigt och sen kommer det bli så lätt och skönt att deffa igen när du väl fått äta lite mer.

monteramita
2012-05-17, 03:33
Låter som en hel del önsketänkande när du säger att du ska ta en pause från deffen nu för är det är jobbigt och sen kommer det bli så lätt och skönt att deffa igen när du väl fått äta lite mer.

Jag har inte sagt att det kommer bli lätt och skönt, men det kommer troligtvis bli lättare att fokusera och motivera sig när man har fått ha en liten paus. Är det helt ologiskt?