handdator

Visa fullständig version : Cykla!


oskarlindau
2012-05-15, 16:29
Jag tycker det är skit tråkigt att dra ut och löpa, tyckte de var roligt de första månaderna men nu känner jag ingen motivation alls för löpningen, så min fråga är: Är det lika bra träning om man cyklar?

LillisJ
2012-05-15, 17:28
Cykla på hög växel så skaru' se!

Morty
2012-05-15, 19:03
Jag tycker det är skit tråkigt att dra ut och löpa, tyckte de var roligt de första månaderna men nu känner jag ingen motivation alls för löpningen, så min fråga är: Är det lika bra träning om man cyklar?

Lika bra och lika bra... Du bränner kalorier fortare om du springer. Skaderisken är också högre. Vilken träningform du väljer är helt upp till dig. Det tränar hjärtat bra att cykla och dessutom är det superkul och en väldigt skön motionsform som lätt stjäl många timmar. Dessutom kommer man väldigt långt, vilket är roligt.

Jag väljer cykling över löpning, men tränar både och.

Mjölkprotein
2012-05-15, 19:19
Svinbra är det, hatar löpning men cykling kan jag absolut se som en sorts alternativ.
Gör ingendera, men det är irrelevant. Cyklar endast som transport i dagsläget.

Se bara till att inte cykla med för hög växel + för hög sadel. Då får man jobbiga knäproblem!
Det fick min far i alla fall...

svenbanan
2012-05-15, 19:55
Löpning innebär ju att varje steg (landning) ger en "stöt" igenom kroppen. Detta ger dels högre skaderisk och dels gör det att skelettet blir starkare och får högre densitet (dvs mindre risk för att bryta lårbenshalsen om man är pangsjonär).