handdator

Visa fullständig version : Måste jag sova mer ?


BlackSnow
2012-05-14, 22:29
Vill få bort min kalaskula och gjort som många andra jag känner, dvs bara äta proteiner och grönsaker samtidigt som jag motionerar på tränings cykel ca 30 - 40 min om dagen... Gick ner 4 kilo första månaden men nu har jag hållt på såhär i snart 4 månader men inte gått ner något mer.. Börja googla runt men hittade inga svar tills jag fick höra från en arbetskamrat att jag måste sova mer.. Jag sover väldigt lite , ca 4 - 5timmar per natt. han säger att om jag sover det dubbla kommerjag att rasa i vikt .. Stämmer det ?

Akada
2012-05-14, 22:47
Nej, någon sådan skillnad kan du inte få av att sova mer. Se istället över ditt kaloriintag, och börja gärna styrketräna för att bibehålla din muskelmassa.

Dennis93
2012-05-14, 22:47
Läsvärt: http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/

Men har du koll på hur mycket kalorier du käkar under dagarna ?
Om inte, Läsvärt nr2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

BlackSnow
2012-05-14, 23:12
Läsvärt: http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/

Men har du koll på hur mycket kalorier du käkar under dagarna ?
Om inte, Läsvärt nr2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mm, det var var läsvärt och bra .. kaloriintaget vet jag faktiskt inte hur mycket jag får i mig.. har noll koll på hur mycket det innehåller i det jag äter mest av , och det är kyckling och wokgrönsaker .. man kan väl säga att jag kör någon typ av lchf men avstår från ena massa feta såser. käkar däremot en del fet fisk och nötter som ska vara bra fetter.. frukt slinker väl oxå ner även om det inte hör till den dieten men men ...

BlackSnow
2012-05-14, 23:14
Nej, någon sådan skillnad kan du inte få av att sova mer. Se istället över ditt kaloriintag, och börja gärna styrketräna för att bibehålla din muskelmassa.

tyvärr så är inte styrketräning ett alternativ då jag tycker det är sjukt tråkigt.. Man måste hitta en träning man gillar och pressa mig på intervaller med träningscykel gillar jag ..

cero
2012-05-15, 01:48
Du behöver förbruka mer eller äta mindre energi helt enkelt. Tänk på att din energiförbrukning blir lägre när du väger mindre. Någon LCHF-diet är inte alls nödvändig. Läs igenom hela deff-guiden noga.

Dennis93
2012-05-15, 11:03
mm, det var var läsvärt och bra .. kaloriintaget vet jag faktiskt inte hur mycket jag får i mig.. har noll koll på hur mycket det innehåller i det jag äter mest av , och det är kyckling och wokgrönsaker .. man kan väl säga att jag kör någon typ av lchf men avstår från ena massa feta såser. käkar däremot en del fet fisk och nötter som ska vara bra fetter.. frukt slinker väl oxå ner även om det inte hör till den dieten men men ...

Där har du ditt problem, även fast du äter "bra" mat så hjälper det inte din viktnedgång om du äter mer kalorier än du gör av med. Testa att räkna kalorierna en dag och se var du ligger.

Ronn
2012-05-15, 11:14
Nu har du fått en massa bra svar om varför du inte gör ner men angående sömnen så kan mer sömn göra den skillnaden att du inte känner dig lika hungrig plus att du presterar bättre i fysiska aktiviteter, för lite sömn leder förmodligen också till förhöjda kortisolnivåer vilket inte heller är så positivt för kroppssammansättningen.

Synd att du inte vill ge styrketräning en chans även om du just nu tycker det verkar tråkigt, som tidigare överviktig och själv skeptisk till styrketräning kan jag säga att det gör underverk för kroppen och kan faktiskt vara riktigt kul när man lyckas öka vikterna man lyfter och man blir riktigt taggad av dom kroppsliga resultaten. Ett tips är ju att börja lite smått hemma med hantlar för att komma igång innan man bestämmer sig för att det inte är något.

Kischen
2012-05-15, 11:16
Du kan kalla din diet för vad du vill i heeela världen, äter du inte mindre energi (kcal) än vad din kropp förbrukar.. så går du inte ner i vikt.

Vet du inte hur mycket kalorier du gör av med och heller inte hur mycket du äter, ja då blir det ett lotteri med dåliga odds.

Favorit i repris http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
När du helt förstår ovanstående så vet du vad du ska göra. Lycka till.

Birkharju
2012-05-15, 11:21
Nej, någon sådan skillnad kan du inte få av att sova mer. Se istället över ditt kaloriintag, och börja gärna styrketräna för att bibehålla din muskelmassa.

Att sova dåligt och övervikt är ett samband som är ganska väldokumenterat. Har för mig att det sänker ens energiförbrukning. Däremot tror jag inte att sömnen är den enda faktorn till att TS inte tappar vikt. Ät mindre eller rör på dig mer. Om du verkligen vill ha resultat, räkna kalorier!

Sniggel
2012-05-15, 13:38
Nej, någon sådan skillnad kan du inte få av att sova mer. Se istället över ditt kaloriintag, och börja gärna styrketräna för att bibehålla din muskelmassa.

Jo faktiskt. Sömnbrist har visat sig minska ämnesomsättningen trots längre vakenhet.

Akada
2012-05-15, 14:24
Att sova dåligt och övervikt är ett samband som är ganska väldokumenterat. Har för mig att det sänker ens energiförbrukning. Däremot tror jag inte att sömnen är den enda faktorn till att TS inte tappar vikt. Ät mindre eller rör på dig mer. Om du verkligen vill ha resultat, räkna kalorier!

Jo faktiskt. Sömnbrist har visat sig minska ämnesomsättningen trots längre vakenhet.
Jag sa aldrig att sömnen inte spelar roll, bara att det inte kommer få den effekten att han skulle "rasa ned i vikt".

Sniggel
2012-05-15, 14:30
Jag sa aldrig att sömnen inte spelar roll, bara att det inte kommer få den effekten att han skulle "rasa ned i vikt".

Ok, då håller jag med. Fast jag tycker ändå att det är vettigt att sova mer. Det är nog få som lyckas uppehålla en optimal hälsa på mindre än 6-7 timmars sömn. Och en optimal hälsa/välmående är något eftersträvansvärt om man vill gå ner i vikt.

Scoffan
2012-05-15, 16:07
Ok, då håller jag med. Fast jag tycker ändå att det är vettigt att sova mer. Det är nog få som lyckas uppehålla en optimal hälsa på mindre än 6-7 timmars sömn. Och en optimal hälsa/välmående är något eftersträvansvärt om man vill gå ner i vikt.

Har i princip inte sovit över 6 timmar någon gång de senaste 2åren normalt är 5 timmar, känner mig alltid utvilad sover jag längre så blir jag degig i huvudet och slö resten av dagen. Tidigare brukade jag sova 8-9 timmar och undrade varför jag var så trött hela tiden. Somnar i princip alltid inom några minuter samt vaknar utan väckarklocka, tidigare så tog det ibland flera timmar att somna och när klockan ringde var det tortyr att gå upp.

cero
2012-05-15, 16:14
Hur mycket sömn man behöver är väl individuellt, men jag gissar på att 8-9 timmar funkar bäst för de flesta.

Prost
2012-05-15, 17:16
Sömnbehovet är individuellt men det skulle säkert inte skada om du skulle sova lite mer.

Att du tappat så mycket den första månaden har säkert att göra med att du inte äter mycket kolhydrater alls och har därför minskat glykogendepåer.

Sen så kan vikten pendla mycket oavsett om man deffar eller ej pga av variationer i muskelglykogen t.ex eller vätskebalansen. Sen om du sover väldigt lite så har du kanske lite högre kortisolnivåer vilket kan vara vätskebindande.

Men så jättestor inverkan tror jag inte att sömnen har faktiskt iaf om man Styrketränar samtidigt som man borde göra. Om inte annat så kan du göra några armhävningar o chins då o då, lite är Mycket bättre än inget alls.

Jag har haft sömnproblem då och då tidigare men jag har inte märkt att det skulle påverkat träningen alls faktiskt. På psyket dock. Många verkar ju undra om det är lönlöst att träna när de sovit 13h istället för deras vanliga 15h per natt. Själv har jag tränat alltid fast jag inte ens somnat under hela natten Alls och jag har inte gått sönder av det. :-)

Men ett tips som funkar för Mig är att inte sänka kolhydraterna För mycket samt att käka ett kvällsmål innan läggdags med kolhydrater med. Då sover Jag bättre iaf men alla är olika.

Sen så spelar det ingen roll om maten du käkar är nyttig eller ej men om du har hamnat på kcalunderskott eller ej. Men det borde man kunna fixa på känsla om man bara äter grönsaker och proteinkällor med relativt litet fettinnehåll.

Men sen så kan vikten ändras ibland snabbt nedåt när man stått stilla ett bra tag så man får inte ge upp. Om man VET att man ligger på ett rejält underskott så händer det saker för eller senare. Annars skulle vi inte ha svältande människor på jorden. Bara att hamna i det så kallade "svältläget" och leva utan mat...

Kör hårt :-)

Akada
2012-05-15, 17:16
Ok, då håller jag med. Fast jag tycker ändå att det är vettigt att sova mer. Det är nog få som lyckas uppehålla en optimal hälsa på mindre än 6-7 timmars sömn. Och en optimal hälsa/välmående är något eftersträvansvärt om man vill gå ner i vikt.
Känner man att man sover för lite bör man ju givetvis öka på mängden, man märker ju på sig själv ifall det är för lite.

Sniggel
2012-05-15, 17:49
Känner man att man sover för lite bör man ju givetvis öka på mängden, man märker ju på sig själv ifall det är för lite.

Mjo förhoppningsvis gör man det. Eller så kommer man in i att sova för lite och glömmer bort hur det känns att vara utvilad. Sen är väl vissa dåliga på att erkänna för sig själva att de är trötta.

Zeq
2012-05-15, 18:21
Av vad jag vet så ska ökad sömn leda till att man lättare förbränner fett än muskler. Om du sover mer kommer du också att orka att träna hårdare, vilket underlättar viktnedgången. Så det kan vara en god idé att sova mer.

Birkharju
2012-05-15, 18:30
Det finns en rad med artiklar om sömn på träningsläras hemsida. Du hittar nog allt du behöver veta där.

BlackSnow
2012-05-16, 08:38
Nu har du fått en massa bra svar om varför du inte gör ner men angående sömnen så kan mer sömn göra den skillnaden att du inte känner dig lika hungrig plus att du presterar bättre i fysiska aktiviteter, för lite sömn leder förmodligen också till förhöjda kortisolnivåer vilket inte heller är så positivt för kroppssammansättningen.

Synd att du inte vill ge styrketräning en chans även om du just nu tycker det verkar tråkigt, som tidigare överviktig och själv skeptisk till styrketräning kan jag säga att det gör underverk för kroppen och kan faktiskt vara riktigt kul när man lyckas öka vikterna man lyfter och man blir riktigt taggad av dom kroppsliga resultaten. Ett tips är ju att börja lite smått hemma med hantlar för att komma igång innan man bestämmer sig för att det inte är något.

Har styrketränat en massa förr då jag spelade hockey och visst ger det resultat, men i den livssituation jag är i nu gör det omöjligt för mig att lägga tid på att knalla iväg till ett gym.. Jobbar som ett as och när jag är ledig så har jag barn att ta hand om.. Träningscykel hemma funkar utmärkt då jag kan köra på den samtidigt som jag har koll på ungarna :) Men visst , har funderat på att köpa lite hantlar och en roddmaskin...

BlackSnow
2012-05-16, 08:43
Du kan kalla din diet för vad du vill i heeela världen, äter du inte mindre energi (kcal) än vad din kropp förbrukar.. så går du inte ner i vikt.

Vet du inte hur mycket kalorier du gör av med och heller inte hur mycket du äter, ja då blir det ett lotteri med dåliga odds.

Favorit i repris http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
När du helt förstår ovanstående så vet du vad du ska göra. Lycka till.

Alltså jag räknar ju inte kalorierna ( men får väl börja med det ) .. Samtidigt känns det knappast troligt att om jag tex till lunch äter ett kycklinglår av file och en tallrik med grönsaker får i mig för MYCKET kalorier.. Sätter mig sedan på min cykel och kör ett stenhårt intevallpass på 30 min .. Lägg därtill att jag har ett väldigt fysiskt jobb... ja ja, men vad tusan, ska jag äta en halv kyckling till lunch då ? kommer ju svimma på jobbet då eller nåt ? Äh jag får ringa min gamla tränare jag hade på hockeygymnasiet , han var expert på kost o sån skit :)

cero
2012-05-16, 12:07
Man behöver absolut inte räkna kalorier för att gå ned i vikt. Tycker bara det är överflödigt, onödigt och tråkigt. Tänk på vad ni äter och hur mycket ni äter bara.

Sheogorath
2012-05-16, 12:47
Alltså jag räknar ju inte kalorierna ( men får väl börja med det ) .. Samtidigt känns det knappast troligt att om jag tex till lunch äter ett kycklinglår av file och en tallrik med grönsaker får i mig för MYCKET kalorier.. Sätter mig sedan på min cykel och kör ett stenhårt intevallpass på 30 min .. Lägg därtill att jag har ett väldigt fysiskt jobb... ja ja, men vad tusan, ska jag äta en halv kyckling till lunch då ? kommer ju svimma på jobbet då eller nåt ? Äh jag får ringa min gamla tränare jag hade på hockeygymnasiet , han var expert på kost o sån skit :)

Men vad tror du? Att du av alla människor kan skapa energi ur tomma intet som lägger sig som fläsk runt magen? SJÄLVKLART äter du för mycket i förhållande till din metabolism om vikten inte går ner. Det finns ingen annan möjlighet om det inte är tillfälliga svajningar i kroppsvikten p.g.a. vätskeretention.

Fredrik_S
2012-05-16, 12:52
Äh jag får ringa min gamla tränare jag hade på hockeygymnasiet , han var expert på kost o sån skit :)

Du är inte kapabel och bedömma om han var expert. En bra talare/säljare/auktoritet kan använda 100% broscience och myter och verka väldigt övertygande och kunnig inom kost.

Eddie Vedder
2012-05-16, 13:40
Sätter mig sedan på min cykel och kör ett stenhårt intevallpass på 30 min ..

Det i sig behöver faktiskt inte vara så värst energislukande. Svinigt jobbigt men ingen stor kaloriföbrukare direkt. Fast jag vet ju inte hur passet ser ut och hur många Watt du lyckas pressa ut.

BlackSnow
2012-05-16, 13:59
Du är inte kapabel och bedömma om han var expert. En bra talare/säljare/auktoritet kan använda 100% broscience och myter och verka väldigt övertygande och kunnig inom kost.

Han fick hela hockeylaget att börja äta rätt och vi blev alla lite kvickare och smidiga samtidigt som vi ökade i styrka.. Han är väldigt duktig och jobbar idag som pt så ett samtal till honom om min situation är nog ingen större fara .. Men på den tiden var jag 19 / 20 år och nu är jag 33.. Ålder har säkert med det att göa oxå

Dreas
2012-05-16, 14:03
Han fick hela hockeylaget att börja äta rätt och vi blev alla lite kvickare och smidiga samtidigt som vi ökade i styrka.. Han är väldigt duktig och jobbar idag som pt så ett samtal till honom om min situation är nog ingen större fara .. Men på den tiden var jag 19 / 20 år och nu är jag 33.. Ålder har säkert med det att göa oxåAtt få killar på gymnasiet att äta bättre är ju inte direkt någon utmaning.

BlackSnow
2012-05-16, 14:06
Men vad tror du? Att du av alla människor kan skapa energi ur tomma intet som lägger sig som fläsk runt magen? SJÄLVKLART äter du för mycket i förhållande till din metabolism om vikten inte går ner. Det finns ingen annan möjlighet om det inte är tillfälliga svajningar i kroppsvikten p.g.a. vätskeretention.

Tycker inte jag äter för mycket.. Samtidigt som jag började med det här så drog jag ned på portionerna.. Äter idag ca 5- 6 småportioner istället för att äta mig proppmätt två gånger om dagen som jag förut gjorde.. Kanske är träningsdosen som behöver ökas

BlackSnow
2012-05-16, 14:08
Att få killar på gymnasiet att äta bättre är ju inte direkt någon utmaning.

Vem har sagt något om utmaning ? Han fick oss till att bli bättre hockeyspelare i alla fall.. Från att inte ens gått till sm -slutspel så gick vi till semifinal året efter och det hade nog mycket med kosten att göra..

cero
2012-05-16, 14:10
Blacksnow: Ta bort all godis, snacks, läsk osv från din kost. t.ex. en liten cheeseburgare eller chokladkaka innehåller 300 kcal, så du kan snabbt komma upp i ditt dagliga energibehov utan att behöva äta särskilt mycket. Välj magra produkter.

Vill du ned i vikt så antingen äter du mindre, tränar mer eller både och. Samma princip.

Från att inte ens gått till sm -slutspel så gick vi till semifinal året efter och det hade nog mycket med kosten att göra..

Tror inte kosten var så avgörande, om du inte spelar på väldigt hög nivå. Ni spelade helt enkelt bättre året efter, kanske?

BlackSnow
2012-05-16, 14:16
Blacksnow: Ta bort all godis, snacks, läsk osv från din kost. t.ex. en liten cheeseburgare eller chokladkaka innehåller 300 kcal, så du kan snabbt komma upp i ditt dagliga energibehov utan att behöva äta särskilt mycket. Välj magra produkter.

Vill du ned i vikt så antingen äter du mindre, tränar mer eller både och. Samma princip.



Tror inte kosten var så avgörande, om du inte spelar på väldigt hög nivå. Ni spelade helt enkelt bättre året efter, kanske?

jag äter inte godis eller chips förutom vid några enstaka tillfällen. Gällande hockeyn så är jag övertygad om att vi blev bättre med en helt ny diet.. Hela laget minskade i fett , ökade i muskler och fick bättre kondition.. De gjorde tester på oss före och innan. Spelade på högsta juniornivå, dvs superelit

Kojaksissla
2012-05-16, 14:18
Tycker inte jag äter för mycket.. Samtidigt som jag började med det här så drog jag ned på portionerna.. Äter idag ca 5- 6 småportioner istället för att äta mig proppmätt två gånger om dagen som jag förut gjorde.. Kanske är träningsdosen som behöver ökas

Du får antagligen bättre mättnad av att äta två gånger om dagen än sex så du borde snarare gå tillbaka till att göra det. Det blir enklare att hålla nere dagens totala kaloriintaget.

BlackSnow
2012-05-16, 14:21
Men skitsamma. Jag är tacksam för alla tips och har bestämt mig för att sova mer och inte bara cykla.. Tänker oxå köra på sådana dära morgonpromenader innan frukost som är så populärt, så får vi se vad som händer.. Uppdaterar vart efter :)

BlackSnow
2012-05-16, 14:22
Du får antagligen bättre mättnad av att äta två gånger om dagen än sex så du borde snarare gå tillbaka till att göra det. Det blir enklare att hålla nere dagens totala kaloriintaget.

nu jobbar jag 4 skift och på väldigt konstiga tider.. Måste äta lita hela tiden för annars blir jag trött o sur på jobbet ..

Fredrik_S
2012-05-16, 14:28
Men skitsamma. Jag är tacksam för alla tips och har bestämt mig för att sova mer och inte bara cykla.. Tänker oxå köra på sådana dära morgonpromenader innan frukost som är så populärt, så får vi se vad som händer.. Uppdaterar vart efter :)

Morgonprommendaer innan frukost är inte populärt för att det är bra för fettminskningen. det är populärt för att reportrarna på aftonbladet missuppfattat forskning. Är du inte kraftigt överviktig och promenad är det enda sättet du kan förflytta dig på, eller verkligen älskar att gå ut på morgonen finns det ingen anledning att gå ut vid den tiden.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser stora starka karlar vandra på gåbanden på gymet.

BlackSnow
2012-05-16, 14:40
Morgonprommendaer innan frukost är inte populärt för att det är bra för fettminskningen. det är populärt för att reportrarna på aftonbladet missuppfattat forskning. Är du inte kraftigt överviktig och promenad är det enda sättet du kan förflytta dig på, eller verkligen älskar att gå ut på morgonen finns det ingen anledning att gå ut vid den tiden.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser stora starka karlar vandra på gåbanden på gymet.

kraftigt överviktig är jag inte . bara en fet mage som ska bort

cakehole
2012-05-16, 19:23
nu jobbar jag 4 skift och på väldigt konstiga tider.. Måste äta lita hela tiden för annars blir jag trött o sur på jobbet ..

Det fetstilta handlar om planering, disciplin och motivation! Visst kan du välja att småäta om du vet hur mycket kalorier som åker in i pajhålet. Men frågan är vad det är du käkar när du småäter på jobbet? Vad jobbar du med om du har möjligheten till att småäta hela tiden? En annan får nöja sig med en 10min fika vid 09:00, samt lunch mellan 12:00-12:45. Däremellan har jag ingen möjlighet att småäta. Och inte blir jag sur och trött för det.

BlackSnow
2012-05-19, 11:58
Det fetstilta handlar om planering, disciplin och motivation! Visst kan du välja att småäta om du vet hur mycket kalorier som åker in i pajhålet. Men frågan är vad det är du käkar när du småäter på jobbet? Vad jobbar du med om du har möjligheten till att småäta hela tiden? En annan får nöja sig med en 10min fika vid 09:00, samt lunch mellan 12:00-12:45. Däremellan har jag ingen möjlighet att småäta. Och inte blir jag sur och trött för det.

jag äter mest nötter, och morötter då jag småäter

cakehole
2012-05-19, 15:26
jag äter mest nötter, och morötter då jag småäter

Okej. Nötter är ju väldigt energirik föda som du säkert är medveten om. Det får lätt plats ett antal hundra kcal i en näve nötter av valfri sort.

Kojaksissla
2012-05-19, 15:38
jag äter mest nötter, och morötter då jag småäter

Om du byter ut alla nötter mot mer morötter kan du spara in på en hel del kalorier...