handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott respektive underskott


Hallberg86
2012-05-14, 21:08
Du bulkar för att kaloriöverskott stimulerar proteinsyntesen. Säg att du ligger på 500 kcal+/dag och det stimulerar muskeltillväxten med "5 enheter" per dag. Vid deff sen och motsvarande underskott på 500kcal-/dag. Minskar inte det muskeltillväxten med "5 enheter" också? Frågan blir alltså, efter det här usla exemplet, är kcalöverskott en större stimulans på proteinsyntesen än vad ett kcalunderskott är negativt? Logiskt borde väl effekten vara noll och därmed bulk/deff meningslöst. Var faller mitt resonemang?

begt
2012-05-14, 21:11
Så enkelt är det inte. Du kan stimulera musklerna att växa, förutsatt att du har tillräckligt med protein och andra nödvändiga näringsämnen, relativt mycket även vid underskott.

Masterpan
2012-05-14, 21:12
Det faller på att proteinsyntesen stimuleras akut av styrketräning, och den är oberoende av energin utan beror på EAA tillförseln.

Ditt argument håller om man skulle vara helt passiv under överskott respektiv underskott.

begt
2012-05-14, 21:14
Det faller på att proteinsyntesen stimuleras akut av styrketräning, och den är oberoende av energin utan beror på EAA tillförseln.

Ditt argument håller om man skulle vara helt passiv under överskott respektiv underskott.

Exakt: proteinsyntesen är i första hand beroende av aminosyror, energi är "nästviktigast" för om slutresultatet blir nettonedbrytning eller nettouppbyggnad.

Vanish
2012-05-14, 21:20
Är det inte så att 500kcal underskott så minskar du med 0.5kg i veckan. Men när du ligger på överskott så bli det inte exakt 0.5kg+ per vecka då kroppen går upp i ett lite mer aktivt läge? Eller är detta försumbart?

Hallberg86
2012-05-14, 21:22
Återstår då varför man bulkar? Proteinsyntesen är aminosyroberoende vid träning absolut, medan kcalbalansen har mer effekt under dagen och över tid. Men det svarar ju inte riktigt på varför man då bulkar.

Hallberg86
2012-05-14, 21:23
Är det inte så att 500kcal underskott så minskar du med 0.5kg i veckan. Men när du ligger på överskott så bli det inte exakt 0.5kg+ per vecka då kroppen går upp i ett lite mer aktivt läge? Eller är detta försumbart?

500 kcal överskott är väl per definition lika mycket som 500 kcal underskott?

Barbastark
2012-05-14, 21:48
Återstår då varför man bulkar? Proteinsyntesen är aminosyroberoende vid träning absolut, medan kcalbalansen har mer effekt under dagen och över tid. Men det svarar ju inte riktigt på varför man då bulkar.

Har inte lyckats luska ut hur stor anabol effekt ett kcal överskott har I SIG, om det nu har någon. Och rent teoretisk så är det antagligen möjligt att ligga på ett så exakt överskott att man enbart går upp i muskler och inget i fettvikt. Eller tom upp i muskler och ned i fettvikt.

Dock väljer nog många att lägga sig på ett överskott med lite "säkerhetsmarginal" för att inte riskera att hamna på kcal-balans eller underskott under en bulk-fas.

begt
2012-05-14, 21:50
Återstår då varför man bulkar? Proteinsyntesen är aminosyroberoende vid träning absolut, medan kcalbalansen har mer effekt under dagen och över tid. Men det svarar ju inte riktigt på varför man då bulkar.

Jo, för att ju större energiöverskott du har (till en viss gräns) desto mindre andel av proteinet förbränns och går därför till muskelbyggnad istället. Det är därför det är viktigare med ett högt proteinintag vid energiunderskott jämfört med vid balans och bulk.

Som du kanske vet så kan man bara bygga in en liten del av proteinet man äter som muskelmassa, resten förbränns.

Hallberg86
2012-05-14, 22:27
Jo, för att ju större energiöverskott du har (till en viss gräns) desto mindre andel av proteinet förbränns och går därför till muskelbyggnad istället. Det är därför det är viktigare med ett högt proteinintag vid energiunderskott jämfört med vid balans och bulk.

Som du kanske vet så kan man bara bygga in en liten del av proteinet man äter som muskelmassa, resten förbränns.


Bra svar! Så med andra ord är det inte kcalbalansen i sig som är anabol vid bulk utan att kaloriöverskottet säkrar en bättre proteinbalans? Och att proteinintaget inte är så våldsamt avgörande i sig utan det viktigaste för nettot där är att ett högt energiintag ser till att inte proteinet förslösas som just energi?

begt
2012-05-14, 22:36
Bra svar! Så med andra ord är det inte kcalbalansen i sig som är anabol vid bulk utan att kaloriöverskottet säkrar en bättre proteinbalans? Och att proteinintaget inte är så våldsamt avgörande i sig utan det viktigaste för nettot där är att ett högt energiintag ser till att inte proteinet förslösas som just energi?

Se inlägg #4.

Om du vill minska muskelnedbrytningen till stor del genom ett högt energiintag (snarare än genom ett högt proteinintag) i allmänhet så går du ju upp i vikt. Har du istället som mål att gå ned i vikt, eller behålla nuvarande, så är det ett måste att äta mer protein för att kompensera för den mindre mängden energi.

Tänk också på att ju högre energiöverskott desto större fettinlagring lär det bli (självklart men iaf).

begt
2012-05-14, 22:43
Äter du en någorlunda balanserad kost med relativt mycket protein så är det lugnt (t.ex. 1.5-2 g protein per kg kroppsvikt (beroende på om du deffar eller inte).

En undermåelig kost på t.ex. 1000 kcal med mycket protein begränsar visserligen muskelförlusten mer än en kost på 1000 kcal till större delen bestående av kolhydrater och fett. Men en kost som motsvarar ditt energibehov (säg 2000 kcal) med lite mindre protein (t.ex. 1 g per kg kroppsvikt) har mycket större chanser att bevara (eller öka) mängden muskelmassa än högproteindieten på 1000 kcal.

King Grub
2012-05-14, 22:46
Återstår då varför man bulkar? Proteinsyntesen är aminosyroberoende vid träning absolut, medan kcalbalansen har mer effekt under dagen och över tid. Men det svarar ju inte riktigt på varför man då bulkar.

Den ständigt pågående proteinsyntesen, inte uppregleringen som sker av styrketräningen (den är som ovan nämnt helt aminosyreberoende), är lika kaloriberoende som aminosyreberoende, kanske mer kaloriberoende. Dessutom blir hormonbalansen mer gynnsam för anabolism vid kaloriöverskott (dock inte av att äta sig fet; är man överviktig är det tvärtom).

Hallberg86
2012-05-14, 23:01
Den ständigt pågående proteinsyntesen, inte uppregleringen som sker av styrketräningen (den är som ovan nämnt helt aminosyreberoende), är lika kaloriberoende som aminosyreberoende, kanske mer kaloriberoende. Dessutom blir hormonbalansen mer gynnsam för anabolism vid kaloriöverskott (dock inte av att äta sig fet; är man överviktig är det tvärtom).

Tack för alla intressanta svar! Så för att sammanfatta, proteinsyntesen svarar mer positivt på ett kcalöverskott än den svarar negativt på ett kcalunderskott? Och likaså harmonbalansen blir mer positiv av ett kcalöverskott än den blir negativ av ett kcalunderskott?

begt
2012-05-14, 23:05
Tack för alla intressanta svar! Så för att sammanfatta, proteinsyntesen svarar mer positivt på ett kcalöverskott än den svarar negativt på ett kcalunderskott? Och likaså harmonbalansen blir mer positiv av ett kcalöverskott än den blir negativ av ett kcalunderskott?

Ja.

Som en sidenote minskar dock muskelnedbrytningen vid långvarig svält, men det är inget du behöver bry dig om egentligen.

ChrillyMcFrill
2013-01-23, 17:22
Den ständigt pågående proteinsyntesen, inte uppregleringen som sker av styrketräningen (den är som ovan nämnt helt aminosyreberoende), är lika kaloriberoende som aminosyreberoende, kanske mer kaloriberoende. Dessutom blir hormonbalansen mer gynnsam för anabolism vid kaloriöverskott (dock inte av att äta sig fet; är man överviktig är det tvärtom).

Det här kanske är en lite onödig bump, men jag har gjort en undersökning på mig själv, och tänkte skriva en avhandling om den. Jag låg på ett kcalöverskott i 7 veckor följt av ett kcalunderskott på 7 veckor. Jag undrar om någon har källor till King Grubs påstående om att hormonbalansen blir mer gynnsam för anabolism vid ett kcalöverskott? Gäller detsamma även enzymaktiviteten? Jag kan posta min avhandling här när den är klar om det finns intresse för det! :)

Tack på förhand!

King Grub
2013-01-23, 18:36
Det är inget "påstående", det är fakta. Skall du skriva en avhandling och har inte tillgång till grundläggande läroböcker inom området? Fysiologi, endokrinologi?

ChrillyMcFrill
2013-01-23, 20:25
Det är inget "påstående", det är fakta. Skall du skriva en avhandling och har inte tillgång till grundläggande läroböcker inom området? Fysiologi, endokrinologi?

Fel ordval av mig, ursäkta. Har tillgång till dessa böcker:

Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi
av Björn Jonson Per Wollmer
Typ och år (Bok, 2005)
Språk Svenska
Sidor 427 sidor
ISBN ISBN 91-47-05244-9

The human body an illustrated guide to its structure, function, and disorders
Författare av Charles B. Clayman
Typ och år (Bok, 1995)
Språk Engelska
Sidor 240 sidor
ISBN ISBN 1-56458-992-7

Istället för doping! den moderna idrottarens alternativ till kolhydratuppladdning och doping : jägarkosten - mat för prestation och hälsa!
Författare av Frank Nilsson
Typ och år (Bok, 2009)
Språk Svenska
Sidor 256 sidor
ISBN ISBN 91-7241-175-9

Mat för resultat idrottarens kost- och vätskeguide
Författare av Viola Adamsson
Typ och år (Bok, 2001)
Språk Svenska
Sidor 132 sidor
ISBN ISBN 91-534-2134-5

Idrottsnutrition för bättre prestation
Författare av Asker Jeukendrup Michael Gleeson
Typ och år (Bok, 2007)
Språk Svenska
Sidor 371 sidor
ISBN ISBN 91-85433-27-6

Säkert inte dom bästa litterära verken, min studie kommer inte vara av JAMA kvalite eller 100% vetenskapligt korrekt eller utformad som andra studier, men jag tyckte det vore en kul idé och att jag kunde lära mig en del av det. Så för att utvecklas, tyckte jag detta var en bra idé.

Iallafall så har jag inte hittat i böckerna huruvuda ett överskott förbättrar hormonbalansen eller inte, samt varför det i så fall sker, jag har än inte läst ut alla böcker, men jag har läst kapitlen kring hormoner där man kan tänka sig att hitta just det jag letar efter.

Någon som sitter på en förklaring, eller kan hänvisa mig till någon vetenskaplig artikel?

Tack på förhand!

tjing
2013-01-23, 20:36
Ett överskott på mat uppreglerar hormonell "anabolism" via utsöndring av hormon från hypotalamus och hypofysen. I alla fall jämfört med underskott. En hög näringstillgänglighet upprätthåller vår förmåga till fortplantning och att kriga vidare, kort sagt. Och ökar ämnesomsättningen, utsöndringen av sköldkörtelhormon etc.

En sak till du kanske ska tänka på är att kostsammansättningen i sig också påverkar hormonnivåer och att dessa fluktuerar rätt kraftigt under dygnet beroende på måltidskomposition, naturliga fluktuationer under dagen (högst testosteron på morgonen, lägst på kvällen), psykosociala faktorer etc.

Edit: Hehe, Frank Nilssons bok har jag läst. Den är rätt tveksam och full av fantastiska påståenden skulle jag säga.

ChrillyMcFrill
2013-01-23, 21:16
Ett överskott på mat uppreglerar hormonell "anabolism" via utsöndring av hormon från hypotalamus och hypofysen. I alla fall jämfört med underskott. En hög näringstillgänglighet upprätthåller vår förmåga till fortplantning och att kriga vidare, kort sagt. Och ökar ämnesomsättningen, utsöndringen av sköldkörtelhormon etc.

En sak till du kanske ska tänka på är att kostsammansättningen i sig också påverkar hormonnivåer och att dessa fluktuerar rätt kraftigt under dygnet beroende på måltidskomposition, naturliga fluktuationer under dagen (högst testosteron på morgonen, lägst på kvällen), psykosociala faktorer etc.

Edit: Hehe, Frank Nilssons bok har jag läst. Den är rätt tveksam och full av fantastiska påståenden skulle jag säga.

Okej, det förklarar en del! Är det efter att ens glykogendepåer är fulla kroppen signalerar att hypotalamus och hypofysen ska utsöndra hormon? Eller vad anses "hög näringstillgänglighet" vara? :)

Haha ja, det märks att han verkligen försöker sälja LCHF-konceptet till sina läsare :)

tjing
2013-01-23, 22:43
Leptin har downstream-effekter via signalering till hypotalamus etc. Det är en övergripande sensor för nutrientstatus kan man säga och på olika vänster orkestreras en massa biologiska effekter som jag nämnde. Kolhydrater har en stor del i det här eftersom det påverkar leptin i särklass mest av alla makronutrienter. Protein och fett är i mångt och mycket likt egentlig fasta och lär inte ha samma effekt så vitt jag vet.

Men det där är invecklat och jag kan på rak arm inte redogöra för exakta biokemiska mekanismer för alla hormon etc. Kolla en bok i endokrinologi är mitt tips.

Jo tack. Särskilt när majoriteten nog inte kollar Franks källor.

PureWhey
2013-01-23, 22:58
Återstår då varför man bulkar? Proteinsyntesen är aminosyroberoende vid träning absolut, medan kcalbalansen har mer effekt under dagen och över tid. Men det svarar ju inte riktigt på varför man då bulkar.

För att få mer massa.