handdator

Visa fullständig version : Tryptofan


Spetälsk
2012-05-14, 19:53
en hälsokostsida påstod att tryptofan (en aminosyra) inte säljs i landet längre. stämmer det? vill ha det pga svårt att somna om jag tränar sent.

Holabandola
2012-05-14, 20:06
Då ska du inte äta tryptofan, utan melatonin. Går att köpa på ebay helt lagligt och extremt billigt.

Tryptofan har du annars enormt rikligt i din vassledrink.

Jag har ätit melatonin, och man blir verkligen knockad av det. Men du blir inte fysiskt trött i kroppen, bara trött i huvudet.
Så är du inte fysiskt trött innan du tar dem så blir det nästan obehagligt, för du blir äckligt trött och tung i huvudet, men kan ändå inte somna för kroppen är pigg :-)

Så, töm kroppen på energi först innan du tar dem, då funkar det.

Annars har du Valeriana på apoteket, Neurol. Skriver läkare ut innan de provar Hypnotika.

Det bästa är väl annars att inte träna för tätt inpå läggdags. Verkar smartare än att knapra tabletter.
För börjar man trixa med tabletter för insomning så riskerar kroppen glömma bort hur den ska göra för att somna. Den egenskapen är inte helt kul att bli av med eller behöva lära om :-)

Spetälsk
2012-05-14, 20:43
Då ska du inte äta tryptofan, utan melatonin. Går att köpa på ebay helt lagligt och extremt billigt.

Tryptofan har du annars enormt rikligt i din vassledrink.

Jag har ätit melatonin, och man blir verkligen knockad av det. Men du blir inte fysiskt trött i kroppen, bara trött i huvudet.
Så är du inte fysiskt trött innan du tar dem så blir det nästan obehagligt, för du blir äckligt trött och tung i huvudet, men kan ändå inte somna för kroppen är pigg :-)

Så, töm kroppen på energi först innan du tar dem, då funkar det.

Annars har du Valeriana på apoteket, Neurol. Skriver läkare ut innan de provar Hypnotika.

Det bästa är väl annars att inte träna för tätt inpå läggdags. Verkar smartare än att knapra tabletter.
För börjar man trixa med tabletter för insomning så riskerar kroppen glömma bort hur den ska göra för att somna. Den egenskapen är inte helt kul att bli av med eller behöva lära om :-)Alternativet till att inte träna sent ibland är at inte träna alls så jag försöker hitta ett säkert sätt som inte är "beroendeframkallande" eller stör normal sömn. det ska inte märkas på annat sätt än att det hjälper insomningen. tryptofan låter bra för det kan inkluderas enkelt i den vanliga proteindrinken. melatonin låter för brutalt för min smak.

Det är 1 g trypto/100 g vassleprotein i mitt märke. det har uppenbarligen inte önskad effekt vid de vassledoser jag tar efter träning. valeriana, njae, har testat. man får stoppa i sig rätt många, stora piller för att komma till rekomenderad dos.

men tack för ett bra svar :)

begt
2012-05-14, 20:44
Havre och ägg har rikligt med tryptofan =)

blondyz
2012-05-14, 20:45
Då ska du inte äta tryptofan, utan melatonin. Går att köpa på ebay helt lagligt och extremt billigt.
Tryptofan har du annars enormt rikligt i din vassledrink.

Jag har ätit melatonin, och man blir verkligen knockad av det. Men du blir inte fysiskt trött i kroppen, bara trött i huvudet.
Så är du inte fysiskt trött innan du tar dem så blir det nästan obehagligt, för du blir äckligt trött och tung i huvudet, men kan ändå inte somna för kroppen är pigg :-)

Så, töm kroppen på energi först innan du tar dem, då funkar det.

Annars har du Valeriana på apoteket, Neurol. Skriver läkare ut innan de provar Hypnotika.

Det bästa är väl annars att inte träna för tätt inpå läggdags. Verkar smartare än att knapra tabletter.
För börjar man trixa med tabletter för insomning så riskerar kroppen glömma bort hur den ska göra för att somna. Den egenskapen är inte helt kul att bli av med eller behöva lära om :-)

Hur ser du på Melatonin, ofarligt om man inte stoppar i sig en hel burk? Vanebildande?

Curls
2012-05-14, 20:53
valnötter är också en bra källa för tryptofan annars är smart powders en bra sida att beställa från

barbafant
2012-05-14, 21:00
såvitt jag minns av vad ag läst har melatonin testats i perioder upp till tre månader med mkt ringa biverkningar. Melatonin finns på apoteket som receptbelagt med namnet Circadin 2 mg, den har en depåfunktion oxå. Priset på Circadin har jag för mej är typ 160 kr för en ask om ca 20 tabletter. Bor du i USA så kan du köpa en burk med 90 kapslar med 3 mg för ca 2 usd. Fundera du på den ett tag, varför det är så.
Om du beställer från USA så lär tullen beslagts iom att det är receptbelagt. Beställer du ifrån England så är det såvitt jag förstått lagligt iom EU.

begt
2012-05-14, 21:00
valnötter är också en bra källa för tryptofan annars är smart powders en bra sida att beställa från

Både ägg och havregryn innehåller mer tryptofan och har bättre aminosyraprofil i övrigt:

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Aminosyrorper100g.pdf
proteinkvalitet.se

Curls
2012-05-14, 21:02
Både ägg och havregryn innehåller mer tryptofan och har bättre aminosyraprofil i övrigt:

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Aminosyrorper100g.pdf
proteinkvalitet.se

I know dude :)

men nice sida dock, thanks

Kischen
2012-05-14, 21:03
Går att köpa på ebay helt lagligt


Är det lagligt att beställa om det är receptbelagt? *whatever*

blondyz
2012-05-14, 21:34
såvitt jag minns av vad ag läst har melatonin testats i perioder upp till tre månader med mkt ringa biverkningar. Melatonin finns på apoteket som receptbelagt med namnet Circadin 2 mg, den har en depåfunktion oxå. Priset på Circadin har jag för mej är typ 160 kr för en ask om ca 20 tabletter. Bor du i USA så kan du köpa en burk med 90 kapslar med 3 mg för ca 2 usd. Fundera du på den ett tag, varför det är så.
Om du beställer från USA så lär tullen beslagts iom att det är receptbelagt. Beställer du ifrån England så är det såvitt jag förstått lagligt iom EU.

Varför priset är som det är har säkerligen många orsaker man kan säga vad man vill om. Det är väl inte lagligt att köpa receptbelagda preparat utan recept?

krubkungen
2012-05-14, 21:55
Prova Kamomillté. Har lugnande/avslappnande effekt.

Holabandola
2012-05-15, 10:09
Är det lagligt att beställa om det är receptbelagt? *whatever*
Går alldeles utmärkt, jag har beställt flera burkar på ebay, aldrig några problem. Kommer i brevlådan :-)
Se till att köpa från inom EU, förslagsvis England.

Oalgligt? NJaeee,gråzon, faller nog mellan fingarna. Det blir la olagligt om du börjar distrubera inom landet.

Sverker
2012-05-15, 18:00
Melatonin är läkemedelsklassat. Alltså är det inte tillåtet att diskutera på Kolozzeum.


Tråd låst.