handdator

Visa fullständig version : frukost tips?


ariak
2012-05-14, 18:09
någon som har tips på bra frukost med långsamma kolhydrater? kör för tillfället på 80havregryn med 1 dl mjölk (obs kokat havegryn ofc :D)

vill helst ha mest långsamma kolhydrater så jag orkar 4-5 timmar utan att äta något

1684_
2012-05-14, 18:12
du äter ju redan långsamma? borde vara bland de bättre alternativen. Speciellt om grynen e okokta.
Å vf vill du inte äta något mer på 4-5 timmar?

Holabandola
2012-05-14, 18:21
Fil bör vara grunden.Det sänker blodsockersvaret dramatiskt. GI 15
Så är du ute efter långsam blodsockerstegring så är fil det du ska grunda med.

Jag själv äter fil med musli, 2 ägg, juice, banan, prottedrink.
Med den frukosten står jag mig 4-5h, jobbar då och hinns inte äta jag heller.

ariak
2012-05-14, 18:33
du äter ju redan långsamma? borde vara bland de bättre alternativen. Speciellt om grynen e okokta.
Å vf vill du inte äta något mer på 4-5 timmar?

äter frukost vid kvart i 7 och ska hålla mig till kvart över 1 då jag äter lunch och tränar kl 4

Eddie Vedder
2012-05-14, 18:36
GI 15


Var hittade du det? Jag letade men hittade det inte:

http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2008/09/18/dc08-1239.DC1/TableA1_1.pdf

Fettfri naturell yoghurt verkar ligga runt 19-20 i alla fall. Och grekisk yoghurt på cirka 12. Men undrar hur fet den är, jag skulle gissa på 10-procentig och det är nog rätt ovanligt som frukostyoghurt. Fullfet filmjölk känns ju i så fall spontant som att det rimligen skulle kunna ligga på 15 som du säger.

Holabandola
2012-05-14, 18:39
Pauluns tabell.

Holabandola
2012-05-14, 18:43
...kan inte någon tipsa om Frosties förresten, det är ju sån förträfflig frukost? ;-D

anvihl
2012-05-14, 18:44
Fil bör vara grunden.Det sänker blodsockersvaret dramatiskt. GI 15
Så är du ute efter långsam blodsockerstegring så är fil det du ska grunda med.

Jag själv äter fil med musli, 2 ägg, juice, banan, prottedrink.
Med den frukosten står jag mig 4-5h, jobbar då och hinns inte äta jag heller.

Nån tanke med att äta både så pass långsamma och så pass snabba kolhydrater? Tänker på juicen och bananen som väll inte är speciellt långsamma kolhydrater. Klagar inte på din frukost bara nyfiken :)

Holabandola
2012-05-14, 18:46
Tanken är jag hade lågt kalium i somras 3,4. Vill få upp det/hålla det uppe.
Bananer och Juice är kaliumrikt. Söker också b-vitaminerna i bananerna och folsyran i juicen, behöver b-vitaminer för jag är en stressad jävel som bränner b-vitaminer som en annan bränner fett :-)
Kalium och b-vitaminer bränner jag något jävulskt. Blir väl så om man är kroniskt stressad.

Men tar jag juice och banan efter filen så påverkar inte det blodsockret nämnvärt. Jag har mätt, filen gojsas in i allt och det sura i filen bromsar magtömningen så pass ändå.

Matsa
2012-05-14, 18:55
...kan inte någon tipsa om Frosties förresten, det är ju sån förträfflig frukost? ;-D

Inte till någon som specifikt efterfrågade långsamma kolhydrater.