handdator

Visa fullständig version : Extra D-vitamin hjälper inte mot benskörhet


Larsson85
2012-05-14, 17:51
Extra D-vitamin hjälper inte mot benskörhet, så stod det i den rullande texten när jag tittade på Tv4 news. Jag försökte göra lite research för att se vad de har för anledning att skriva så, och tror att det är följande rapport som ligger till grund.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:447312/FULLTEXT01

Jag är inte kompetent nog att fullt ut läsa och tolka hela rapporten, därför tänkte jag att den kunde diskuteras här.

I rapporten kan man även läsa:

In women, an increased
total mortality was seen not only at low levels of vitamin D but also
at high levels (> 125 nmol/L). 139 When the same study population was followed
for another 6 years and only cancer deaths were considered, low vitamin
D levels were no longer associated with increased mortality, and men
with levels > 100nmol/L had a 85% higher risk of dying


Ovanstående gjorde mig förvånad då jag tidigare har uppfattat att det är väldigt svårt att överdosera D-vitamin, och att höga nivåer är att föredra.

Vad är era åsikter om det som tv4 rapporterar, samt denna studie?

Larsson85
2012-05-17, 13:01
Är det verkligen ingen som har en åsikt eller tolkning angående detta? I andra trådar så brukar det framhävas massor med belägg för att höga doser av d-vitamin är bra och har en rad hälsofördelar.

-squat-
2012-05-17, 13:02
Är det verkligen ingen som har en åsikt eller tolkning angående detta? I andra trådar så brukar det framhävas massor med belägg för att höga doser av d-vitamin är bra och har en rad hälsofördelar.

http://tranastyrka.se/extra-d-vitamin-spelar-ingen-roll/

Zorgus
2012-05-17, 17:11
Hennes handledare, Prof Michaelsson, är dessutom öppet negativ till D-vitamin och har via epidemilogiska studier kommit fram till den minst sagt förvånande slutsatsen att högre nivåer av D-vitamin i kroppen hos äldre människor leder till högre dödlighet, något som verkar vara ett tämligen unikt påstående i forskarvärlden som få, om ingen, andra forskare delar. Jag är minst sagt skeptisk till detta. Journalisterna verkar köpa det rakt av dock..de verkar gå på linjen att alla kosttillskott är farliga, oavsett.

Sheogorath
2012-05-17, 21:49
Hennes handledare, Prof Michaelsson, är dessutom öppet negativ till D-vitamin och har via epidemilogiska studier kommit fram till den minst sagt förvånande slutsatsen att högre nivåer av D-vitamin i kroppen hos äldre människor leder till högre dödlighet, något som verkar vara ett tämligen unikt påstående i forskarvärlden som få, om ingen, andra forskare delar. Jag är minst sagt skeptisk till detta. Journalisterna verkar köpa det rakt av dock..de verkar gå på linjen att alla kosttillskott är farliga, oavsett.

Högre nivåer av D-vitaminer hos äldre hittar man nog nästan uteslutande hos dem som medicinerar med D-vitamin+kalcium (Calcichew el dyl). De har fått sina mediciner av en anledning. Sannolikt är det inte bara D-vitamin de står på utan man har satt in en rad mediciner mot diverse. Det är sjuka åldringar helt enkelt. Sjuka människor dör oftare än friska. Så det behöver inte alls vara ett causalsamband mellan D-vitamin-supplementering och ökad dödlighet som man observerat.

Tänker jag utan att ha fördjupat mig i det här.

clavain
2012-05-18, 12:43
Äldre som blir ordinerade D-vitamin får det förmodligen p.g.a att de redan lider av benskörhet vilket skulle kunna skruva till statistiken så att det ser ut så att ädre med högt D-vitamininttag har högre mortalitet.

Men..I exemplet ovan står det att de endast tar hänsyn till dödsfall i cancer vilket får mig att brista ut i ett bekymrat "hmmmm"....