handdator

Visa fullständig version : Är näring ett akut krav för att förbättra konditionen?


Sweety87
2012-05-14, 17:24
Hej, alla här vet antagligen att för muskeltillväxt så är det akuta proteinintaget essentiellt för resultaten, och långsiktigt är även energibalansen ytterst relevant för muskeltillväxten.

Det är ovanstående form av "krav" jag menar i min fråga i den här tråden.

Jag menar INTE det "krav" i form av t ex vitaminer och mineraler som finns för att bygga muskler, då det krävs för att överleva ö h t. T ex måste man ju äta vitamin C för att överleva, och därför måste man äta vitamin C för att få muskeltillväxt men det är inget direkt krav för muskeltillväxt... om ni förstår.


Min fråga lyder: hur påverkas resultaten av konditionsträning av näringsintag? Hur viktigt är det att få i sig protein/kolhydrat/fett direkt efter passet? Eller kanske kroppen rentav kan förbättra konditionen utan näring alls (tills man börjar få riktig näringsbrist).

Säg att man fastar i 24 h, och under denna period tränar ett bra pass kondition ... kommer man efter dessa 24 h att ha fått en förbättrad kondition, eller kommer man inte att få några resultat p g a att man inte har ätit?

Är resultat på konditionen av konditionsträning akut beroende av näring på samma sätt som styrketräningsresultat av styrketräning är beroende av protein?


Hoppas ni fattar va jag *screwy* menar!1 mvh *popcorn*

Asdf
2012-05-14, 17:27
Det är en bra fråga det där, det jag börjar spekulera i är om de processer som förbättrar konditionen ( på samma sätt som proteinsyntes för muskelbygge som du beskriver) är avgörande av näringsintaget, det får grub eller sverker ge sig in i

Samtidigt, ska du förbättra konditionen till en rätt så mätbar nivå behöver du springa många pass, energiintaget kommer vara av stor vikt om du kommer orka detta och även hur stor din prestationsförmåga kommer vara

King Grub
2012-05-14, 17:32
Den akuta effekten av näringsintag på genuttryck som styr anpassning på konditionsträning är fortfarande till stor del outforskad.

Promoting training adaptations through nutritional interventions (http://www.sportsoracle.com/uploads/2610.pdf)

På sikt får man sämre resultat av att inte utnyttja tiden efter träning till att återställa näringsstatus och fylla depåer, då den perioden är den mest effektiva för ändamålet, och effektivteten med vilken man kommer att kunna träna inte kommer att upprätthållas på den höga nivå den skulle ha kunnat.

svenbanan
2012-05-14, 17:36
*popcorn*

Sweety87
2012-05-14, 19:59
Den akuta effekten av näringsintag på genuttryck som styr anpassning på konditionsträning är fortfarande till stor del outforskad.

Promoting training adaptations through nutritional interventions (http://www.sportsoracle.com/uploads/2610.pdf)

På sikt får man sämre resultat av att inte utnyttja tiden efter träning till att återställa näringsstatus och fylla depåer, då den perioden är den mest effektiva för ändamålet, och effektivteten med vilken man kommer att kunna träna inte kommer att upprätthållas på den höga nivå den skulle ha kunnat. Hmm ok... men tror du att det kortsiktigt går att uppnå konditionsresultat utan fullgott näringsintag? Det går ju inte på styrketräning eftersom man helt enkelt går back av bara träning och inget protein.

Vanish
2012-05-14, 20:18
Hmm ok... men tror du att det kortsiktigt går att uppnå konditionsresultat utan fullgott näringsintag? Det går ju inte på styrketräning eftersom man helt enkelt går back av bara träning och inget protein.

Man får väl inte helt back, utan man får inte samma "bra" resultat bara. Har för mig att grubb postat någon graf som visar skilladen på att inte träna, träna utan mat, med mat osv. Och då är det trots allt bättre att träna än att inte göra det alls.

Rätta mig gärna om jag har fel

Asdf
2012-05-14, 22:11
Hmm ok... men tror du att det kortsiktigt går att uppnå konditionsresultat utan fullgott näringsintag? Det går ju inte på styrketräning eftersom man helt enkelt går back av bara träning och inget protein.

Exemplet du beskriver är nog mer svält, inom svält är det nog inte ens möjligt att träna hårt för att bygga muskler eller ens fungera normalt, men visst har kroppen sina mekanismer för att för ogynsam näringsfördelning bli starkare iallafall. Vi har ju alla småfeta styrkelyftare som är starka som fan och som lever på kebabpizza/grillad ost och gofika mellan gympassen ( förlåt mikael!) ;)

Det är ett intressant spår du är inne på, men jag tror nog inte det kommer ge så mycket mer än någon procentsats av att optimera det så långt. Men man får se vad som händer!

Ett gravt exempel är t.ex att man inom gymvärlden drar det till sin spets med att undvika konditionsträning för att optimera muskeltillväxt. Något som kan vara lite ironiskt eftersom många triatleter på mitt gym besitter en sanslös styrka i de flesta basövningar, då blir frågan mer vilken nivå man ligger på till vardags

svenbanan
2012-05-15, 06:05
Man får väl inte helt back, utan man får inte samma "bra" resultat bara. Har för mig att grubb postat någon graf som visar skilladen på att inte träna, träna utan mat, med mat osv. Och då är det trots allt bättre att träna än att inte göra det alls.

Rätta mig gärna om jag har fel

Den grafen vore intressant att kika på. Nån som vet var man kan hitta den?

Switzer
2012-05-15, 06:17
Den grafen vore intressant att kika på. Nån som vet var man kan hitta den?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4548780&postcount=3

svenbanan
2012-05-15, 08:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4548780&postcount=3

Intressant. Särskilt Exercise jämfört med Rest+AA

Sniggel
2012-05-15, 13:10
Hmm ok... men tror du att det kortsiktigt går att uppnå konditionsresultat utan fullgott näringsintag? Det går ju inte på styrketräning eftersom man helt enkelt går back av bara träning och inget protein.

Jag tror det. Definitivt på nybörjarnivå.
Men man kan ju inte försumma näringen regelbundet förstås.

Sen beror det ju också på hur restriktiv man är. Extremexemplet är ju att träna och att fasta till nästa pass.

Sweety87
2012-05-15, 21:08
Jag tror det. Definitivt på nybörjarnivå.
Men man kan ju inte försumma näringen regelbundet förstås.

Sen beror det ju också på hur restriktiv man är. Extremexemplet är ju att träna och att fasta till nästa pass.

Hmm OK.. men kan inte du (eller någon annan) PÅ AMATÖRSPRÅK FÖRKLARA HUR KONDITIONEN FÖRBÄTTRAS AV TRÄNING, RENT BIOLOGISKT? Gärna "cykelkondition", d v s inte bara Vo2 max utan även uthållighet i benmusklerna (mjölksyra o s v), eftersom det är det jag nog ska träna.

Exempel på "amatörspråk" är att i stället för att förklara exakt vilka biokemiska processer som styr proteinsyntesen efter styrketräning, så kan man säga att "efter styrketräningen är kroppens muskeltillväxt (proteinsyntes) förhöjd, och om det finns proteiner tillgängliga så kommer dessa att användas i proteinsyntesen", och därmed bygger man muskler.

King Grub
2012-05-15, 21:10
Mitokondrierna i muskelcellerna blir fler när man tränar vilket gör att energi- och syreomsättningen effektiviseras.

Sweety87
2012-05-15, 21:43
Mitokondrierna i muskelcellerna blir fler när man tränar vilket gör att energi- och syreomsättningen effektiviseras. Tack!! Vad vet du om denna mitokondriesyntes? Är den lika beroende av energibalans som muskelproteinsyntesen, eller kan den "ta" energi från andra processer i kroppen så att den kan förbättras även under energiunderskott?

Sniggel
2012-05-15, 22:49
Jag misstänker att så länge mitokondrierna får den näring de behöver så kan de föröka sig. Enbart en bråkdel av en cell är mitokondrier alltså lär det inte behövas några mängder energi och näring att tala om så länge mitokondrierna bara tar de de behöver. Jag tror inte att resten av cellen blir så "sur/arg" om mitokondrierna vill börja ha lite mer näring och energi, de gör ju trots allt ATP åt cellen och det har ju behövts mycket sånt på sistone "tänker cellen" :P

Det jag försöker säga är att om mitokondrierna "roffar åt sig" så innebär det nog inte att cellen i övrigt skulle börja känna sig svulten på näring på en gång (och "neka" en del av energin) eftersom det nog inte är några stora mängder energi som går åt.

Men nu resonerar jag bara kring vad jag tycker låter logiskt. Vad som egentligen krävs vet jag faktiskt inte-