handdator

Visa fullständig version : 15-årig kille behöver hjälp inför deff!


luukaz8
2012-05-14, 16:29
Hej!

Jag ska nu börja med min första deff och hålla fram tills den 23 juni (16 års dag). Dock så har jag lite problem eftersom jag bara är 15 år och går i skolan. Det betyder att jag inte bestämmer själv vad jag vill äta och när, till en viss mån alltså. Hemma lagar mamma maten och vi äter ungefär efter den klassiska tallriksmodellen, varierad kost som för det mesta är både god och nyttig. Vi äter sällan skräpmat, de händer faktiskt bara några gånger per år att vi åker och köper en pizza eller liknande. I skolan får jag skolmaten som serveras och jag vet inte riktigt hur bra näringsvärde den har men skolverket påstår ju iallafall att eleverna ska få i sig det som vi behöver. Detta gör att jag inte kan räkna kalorier utan äter det som finns, på så sätt vet jag inte hur mycket jag får i mig. Jag vet inte heller hur man räknar ut för att veta hur mycket man gör av med vid träning, finns det något speciellt vis att räkna det på?

Nu till mina frågor:
1. Vad ska jag tänka på när jag äter? Att ta mer av någonting och mindre och någonting annat? Hur ska jag lägga upp måltiderna? Procent mässigt skulle vara super, och då menar jag procent mässigt på hur stor plats på tallriken.

2. Vad ska jag äta under en hel dag? Till frukost kan jag äta havregrynsgröt varje dag (om det är bra alltså), men vad ska jag äta mellan lunchen och middagen?

3. Hur ska jag träna? Jag har fram till nu tränat styrketräning 4 ggr i veckan samt kondition 2 ggr. Ska jag ändra på dem? T.ex 3 ggr var?

Det är bara fråga om det är någonting som är oklart!

Tack på förhand!
Mvh Lukas

Eddwin
2012-05-14, 18:23
1. Ät mer av köttet, kyckling, fisk och fläsk, you name it! Ät mest av salladen och köttet på skolan och ta inte så mycket potatis, ris, spaghetti. Det går givetvis inte om det är soppa på skolan men då äter du bara lite mindre och tar salladen vid sidan av. Mycket sallad och kött, lite kolhydrater.Kött 40% Sallad 40% Potatis/ris 20%.

2. Ät Havregrynsgröt och ägg på morgonen och försök att äta lite mat utspritt kanske 5-6 ggr per dag och då helst proteinrik mat.Lite keso till mellanmål kanske?

3. Beror på dina mål och hur hårt du tränar men det låter väl bra!?

Det absolut viktigaste när man ska gå ner i vikt är att förbruka mer energi än vad man får i sig!Om du äter mycket protein under deffen så resulterar det i att du bibehåller mer muskelmassa när deffen är klar!

Rätta mig om jag har fel nånstans! Mvh. Edwin

Victuhh
2012-05-14, 18:34
Tjena lukas.

Här räknar du ut ditt dagliga kaloribehov:
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Eftersom du vill minska i fett hade jag valt en lite mer kolhydratsnål diet, ni har väl sallad i skolan antar jag?, som Eddwin skrev ät köttet fisken eller det som finns och sedan kanske någon potatis eller LITE ris. Fyll sedan ut med sallad, det ger en bra mättnadskänsla eftersom det innehåller så mycket vatten!

På helgerna ska du äta mat! Havregrynsgröt fungerar självklart, lunch och middag kan du fortfarande äta mammas mat.

Hur du tränar spelar mindre roll, klart du ska styrketräna för att bygga musklerna. Men vad du behöver veta är att mat är energi för kroppen, tillför du mer energi i form av mat än du springer eller går av på en dag kommer du gå ner i vikt och vice versa. Men du kommer ju märka om du går ner i vikt eller inte, annars är det nog dags att öka någon form av träning.

Holabandola
2012-05-14, 19:02
15 år...du är så äckligt anabol du bara kan bli just nu, alla mat du stoppar i dej lär främst bli muskelmassa. Jag önskade jag fick vara 15 igen, då hade jag ätit och tränat häcken av mig och utnyttjat alla tillväxthormoner jag då hade i kroppen.
Du ska inte deffa, utan äta jävligt mycket och träna hårt.
Du har nu tillfälle att bygga kroppen för resten av ditt liv, sumpa inte det på något uselt deff-försök.

Är du kraftigt överviktig så är det bra du tränar, fortsätt så och då räcker det med att skippa snasket.

Silencer
2012-05-14, 19:43
Tallriksmodellen är kanon men om du bor hemma och äter skolmat tippar jag att det kanske blir lite lite protein, så se till att vara noga med proteinet. Annars är det bara äta bra mat (men mindre mängd), gå ner i vikt och se till att inte tappa så mycket styrka på gymmet.

luukaz8
2012-05-14, 21:14
Tack för alla svar grabbar! Väldigt uppskattat.

Holabandola: jo jag vet folk brukar säga det men jag vill få fram lite konturer mot sommaren och framförallt banta ner ansiktet lite grann (har ganska plufsiga kinder och haka). Jag pratar inte om någon 5% bf deff utan bara lite granna så konturerna träder fram lite mer. Men jag ska självklart tänka på det också, runt augusti blir det hårdträning ett år men mycket mat, det kan jag lova dig hehe!

luukaz8
2012-05-14, 21:51
Bara två till fråga jag kom på:
1. I skolan består oftast proteinkällan av någon sås (carbonara, köttfärssås, annan sås) är det bästa jag kan göra då att försöka fiska upp så mycket kött, eller vad de nu är, och hälla bort såsen? Det är ju en ganska kladdig sås som borde innehålla en hel del fett.

2. Jag räknade ut att mitt energibehov är cirka 2880 kcal/dag. Betyder det att jag kan äta 2380 kcal per dag och gå ner 0.5 kg per vecka utan att träna? Är det då kroppen som förbränner de 2880 kcal så att jag ligger på -500 kcal? Betyder det att jag ska äta 2880 kcal om jag bränner 500 kcal på träning? För Då hamnar jag på de 2380 kcal under den dagen.

Hoppas jag inte krånglade till det. Nu när jag själv skriver det inser jag att det är så det måste vara, men tänkte fråga de äldre och kunnigare för vara pÅ den säkra sidan!

Skrivet från min iPhone

pezrulezhaakon
2012-05-14, 22:08
luukaz8

Deff är slöseri med värdefull byggtid om du är 15 år. Dessutom har du inte växt klart, vilket kan vara till nackdel om du yxar till kosten utan kunskap.

begt
2012-05-14, 22:13
1. Drick mer mjölk (kolla om det är mellanmjölk) om du tror att maten är proteinfattig i övrigt.

2. Om du förbränner 2880 kcal per dag (oavsett om det är p.ga. träning eller att du rör på dig mycket till vardags) men äter 2380 kcal så går du i teorin ned 0.5 kg i veckan.

Jag håller med de som säger att du inte ska deffa såvida du inte är överviktig eller snudd på. Du har troligen inte växt klart utan borde satsa på att bygga så mycket muskler du kan.