handdator

Visa fullständig version : Disk buktning


tefached
2012-05-14, 14:47
Hej, jag har lite frågor kring disk buktning och hoppas någon har erfarenhet och svar.
Fick just reda på att jag har disk buktning och bör undvika all form av styrketräning i 4 månader till och börja med, vilket är svårt då jag är bodybuilder. Hon sa jag kunde köra övningar om jag låg på en bänk och körde 90 repitioner vilket för mig är helt värdelöst.
Är det någon av er som haft disk buktning, i så fall var ni tvugna att göra ett lika långt uppehåll låter ju helt galet.

Tacksam för svar.

burkmannen
2012-05-14, 17:18
Hej, jag har lite frågor kring disk buktning och hoppas någon har erfarenhet och svar.
Fick just reda på att jag har disk buktning och bör undvika all form av styrketräning i 4 månader till och börja med, vilket är svårt då jag är bodybuilder. Hon sa jag kunde köra övningar om jag låg på en bänk och körde 90 repitioner vilket för mig är helt värdelöst.
Är det någon av er som haft disk buktning, i så fall var ni tvugna att göra ett lika långt uppehåll låter ju helt galet.

Tacksam för svar.

Du bör ta det lugnt i början hur gärna du än vill tillbaka. Ta mycket promenader och testa på mckenzie och se om det hjälper. Uppsök en bra sjukgymnast som kan ge dig ett bra rehabprogram. Sen får du nog känna efter hur det känns i efterhand, inget som går säga nu.

Sen är nog inte 4 månader extremt mycket för en diskbuktning.

Obs: är ingen sjukgymnast.

tefached
2012-05-14, 19:05
Okej, tack för svaret. Säg att jag inte kan gymma hårt på 4 månader har någon tips på bra träning för att hålla kvar mina muskler? har problem med knät så simmning funkar inte så bra:/

Asterix89
2012-05-14, 19:40
Jag sökte hjälp våren/sommaren 2011 p.g.a stora problem med smärta i ländryggen. På en MR visade det sig att jag hade en diskbuktning mellan L5-S1 (har skrivit i tidigare trådar här också) men i och med att du undrade så tyckte jag att det var rätt att svara dig:)

Jag har haft det jättejobbigt med min buktning. Dock kan det bero på att jag ej fått tillräckligt bra hjälp från början, vilket stannat upp läkningen. Du skriver att du har problem med knät, vilket jag också har!
Jag har inte tränat mer än bålstabilitet den senaste månaden och det har blivit bättre. Med andra ord ser du hur länge jag dragits med skiten. Bitter? Ja.

Skicka ett PM om du vill ha mer info (y)

burkmannen
2012-05-16, 14:05
Okej, tack för svaret. Säg att jag inte kan gymma hårt på 4 månader har någon tips på bra träning för att hålla kvar mina muskler? har problem med knät så simmning funkar inte så bra:/

Fokusera mer på att få ryggen så bra som möjligt än att du ska kunna ha kvar dina muskler. Du kommer ändå ha muskelminne och öka snabbt igen. Det är mycket mer värt att faktiskt kunna träna och vara smärtfri än att träna 2-3 månader tidigare av rädsla av att bli tunn och sen skada sig ytterliggare och aldrig bli av med problemen.