handdator

Visa fullständig version : Människor som gymmar är svaga och odugliga :D


Latissimus Dorsi
2012-05-14, 13:25
Tycker iallafall folket på flashback :D fyfan vad mycket blaska det finns där :D
https://www.flashback.org/t1870297 här är tråden, läs igenom och bli chockad över folks okunskap :D
Här har vi ett klockrent citat från någon random snubbe som inte har alla skolbarn i bussen..

Men det finns en anledning för det och helt otroligt så har du medvetet/undermedvetet skrivit den anledningen i din text. Det är att dom tar massa skit produkter som shakes/protein pulver osv, vilket gör att dom bygger oren muskelmassa medans folk som jobbar med hårt arbete äter bara vanligt mat och därför bygger ren muskelmassa.

Skillnaden blir stor, för att oren muskelmassa innehåller massa vatten, fett, slagprodukter och inget av dom där 3 sakerna ger styrka eller uthållighet eller snabbhet.

Medans när du jobbar så äter du vanlig husmanskost i stora portioner och bygger ren muskelmassa som består av muskler, muskler, muskler, muskler, muskler, lite vatten, muskler, muskler, muskler.

Läs och häpna :D

begt
2012-05-14, 13:27
Jäklar, min morsa kanske kan få konkurrens vad gäller myter om styrketräning, vad man ska äta och vad maten innehåller osv...

Ado2000
2012-05-14, 13:28
Tycker iallafall folket på flashback :D fyfan vad mycket blaska det finns där :D
https://www.flashback.org/t1870297 här är tråden, läs igenom och bli chockad över folks okunskap :D
Här har vi ett klockrent citat från någon random snubbe som inte har alla skolbarn i bussen..


Läs och häpna :D

ALLA SKOLBARN I BUSSEN AHAHAHAHAHAHAHA :laugh:

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 13:33
Jäklar, min morsa kanske kan få konkurrens vad gäller myter om styrketräning, vad man ska äta och vad maten innehåller osv...

Visst, akta så du inte får smutsiga muskler med massor med slagg i! Kör på normal mat så får du rena muskler!!!

Ado2000
2012-05-14, 13:36
Jäklar, min morsa kanske kan få konkurrens vad gäller myter om styrketräning, vad man ska äta och vad maten innehåller osv...

din morsa också ?? trodde det vara bara jag som hade det problemet, det första min morsa gjorde när tv4 körde sitt reportage om kosttillskott och hur vissa kunde vara skadliga var å ringa mig å säga till mig att kolla på det :D

tjabon
2012-05-14, 13:38
Tycker iallafall folket på flashback :D fyfan vad mycket blaska det finns där :D

Läs och häpna :D

Nej.

varför ihelvete skulle jag ens vara avlägset intresserad av vad muppar på
Flashback tycker ?? .. :Virro

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 13:40
Nej.

varför ihelvete skulle jag ens vara avlägset intresserad av vad muppar på
Flashback tycker ?? .. :Virro

Milt underhållande.

Spartansk
2012-05-14, 13:41
din morsa också ?? trodde det vara bara jag som hade det problemet, det första min morsa gjorde när tv4 körde sitt reportage om kosttillskott och hur vissa kunde vara skadliga var å ringa mig å säga till mig att kolla på det :D

Min morsas exakta ord när jag pratade om att köpa proteinpulvet var: "Jag kan garantera dig att sånt där pulver är det värsta du kan äta". Intressant uttalande, med tanke på att hon endast baserade det på magkänsla.

begt
2012-05-14, 13:47
din morsa också ?? trodde det vara bara jag som hade det problemet, det första min morsa gjorde när tv4 körde sitt reportage om kosttillskott och hur vissa kunde vara skadliga var å ringa mig å säga till mig att kolla på det :D

Några ex på morsans vanföreställningar:

# En otillagad biff på 200 g innehåller 200 g protein
# Man kan gå upp betydligt mer än 5 kg i muskler per år, och styrketränar du går du bara upp i muskler- inte fett.
# Fett kan omvandlas till muskler om man tränar rätt och äter husmanskost
# Du behöver inte mycket protein om du ska bygga muskler
# Kosttillskott har ingen effekt på dina muskler
# Mjölk innehåller betydligt mindre än 3,5 g protein/dl (hon vägrar kolla på paketen om jag säger åt henne att göra det; för det ska man inte behöva göra om man äter "sunt").
# Protein som protein, det är ingen skillnad på vilken sorts protein det är.
# Du kan få njurskador om du äter mycket protein ~2 g protein/kg kv.
# Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket.

Och Så Vidare...

mikaelj
2012-05-14, 14:07
Några ex på morsans vanföreställningar:

# En otillagad biff på 200 g innehåller 200 g protein
# Man kan gå upp betydligt mer än 5 kg i muskler per år, och styrketränar du går du bara upp i muskler- inte fett.
# Fett kan omvandlas till muskler om man tränar rätt och äter husmanskost
# Du behöver inte mycket protein om du ska bygga muskler
# Kosttillskott har ingen effekt på dina muskler
# Mjölk innehåller betydligt mindre än 3,5 g protein/dl (hon vägrar kolla på paketen om jag säger åt henne att göra det; för det ska man inte behöva göra om man äter "sunt").
# Protein som protein, det är ingen skillnad på vilken sorts protein det är.
# Du kan få njurskador om du äter mycket protein ~2 g protein/kg kv.
# Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket.

Och Så Vidare...


Jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:09
Jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

Förutom allting då, du skojar väl nu? :D

mikaelj
2012-05-14, 14:10
Förutom allting då, du skojar väl nu? :D

Nej. På det stora hela har hon helt rätt. Du får tänka på kontext också. Från ett ovanifrånperspektiv är det helt OK riktlinjer.

För begts fall handlar det dessutom i synnerhet mer om att faktiskt äta mat ö.h. Spelar ingen roll hur mycket protein han än får i sig, om det är totalt energiunderskott.

begt
2012-05-14, 14:11
Jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

Är vi släkt? :cryout:

Fredriiik
2012-05-14, 14:11
Jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

tycker tvärtemot dig här, fasen knappt något stämde.

Till mammasomärorolig kan jag slänga in min mor också. Senast häromdagen hade det stått något i någon tidning å hon fyllde i med att det bara var skräp och tralala. Dessa mammor alltså :D

Fredriiik
2012-05-14, 14:13
Nej. På det stora hela har hon helt rätt. Du får tänka på kontext också. Från ett ovanifrånperspektiv är det helt OK riktlinjer.

För begts fall handlar det dessutom i synnerhet mer om att faktiskt äta mat ö.h. Spelar ingen roll hur mycket protein han än får i sig, om det är totalt energiunderskott.

under vilken tidsperiod? Du kan bygga muskler på underskott sett över lite längre tid.
Och klart som korvspad det är bättre att då ha tillgång till mycket protein än att exempelvis dra kalorierna från fett...

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:15
Några ex på morsans vanföreställningar:

# En otillagad biff på 200 g innehåller 200 g protein
# Man kan gå upp betydligt mer än 5 kg i muskler per år, och styrketränar du går du bara upp i muskler- inte fett.
# Fett kan omvandlas till muskler om man tränar rätt och äter husmanskost
# Du behöver inte mycket protein om du ska bygga muskler
# Kosttillskott har ingen effekt på dina muskler
# Mjölk innehåller betydligt mindre än 3,5 g protein/dl (hon vägrar kolla på paketen om jag säger åt henne att göra det; för det ska man inte behöva göra om man äter "sunt").
# Protein som protein, det är ingen skillnad på vilken sorts protein det är.
# Du kan få njurskador om du äter mycket protein ~2 g protein/kg kv.
# Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket.

Och Så Vidare...

Nej. På det stora hela har hon helt rätt.

För begts fall handlar det dessutom i synnerhet mer om att faktiskt äta mat ö.h. Spelar ingen roll hur mycket protein han än får i sig, om det är totalt energiunderskott.

Jaha, så du ser många som går upp över 5 kg rena muskler per år? Och styrketräning gör att man uteslutande går upp i muskelvikt? Och fett kan ju omvandlas till muskler... inte. Mycket protein behöver man om man tränar hårt och vill ha bra resultat, finns nog ingen med bra resultat som fått det genom lågt proteinintag! Och kosttillskott, så som vassle, pwo, bcaa, multivitamin, etc har 0 påverkan på dina muskler? Oavsett andra faktorer? Och mjölk innehåller ju 3.3-3.6 g protein per dl, eller har du någon specialmjölk? Och sojaprotein och vassleprotein funkar lika bra? KOLLAGENPROTEIN? Njurskadorna är ju absurda, men du verkar ju även tro på att det är irrelevant dagen efter om man äter 200 eller 20000 kcal så

mikaelj
2012-05-14, 14:16
du verkar ju även tro på att det är irrelevant dagen efter om man äter 200 eller 20000 kcal så

För en normal människa utan typiska Kolozzeum-ätstörningar innebär inte "mycket" mat en skillnad på 2000-3000 kcal från dag till dag.

Och kosttillskott, så som vassle, pwo, bcaa, multivitamin, etc har 0 påverkan på dina muskler?

Äter du tillräckligt mycket energi och får i dig protein från andra källor är skillnaden marginell i bästa fall.



Återigen, kontext.

Morty
2012-05-14, 14:18
Några ex på morsans vanföreställningar:










Och Så Vidare...
# En otillagad biff på 200 g innehåller 200 g protein
Nej, 200g biff är cirka 40g protein.

# Man kan gå upp betydligt mer än 5 kg i muskler per år, och styrketränar du går du bara upp i muskler- inte fett.
Bättre än 5kg per år kan man såklart göra, men det är osannolikt. Dessutom lär man gå upp i både fett och muskler om man siktar på viktuppgång.

# Fett kan omvandlas till muskler om man tränar rätt och äter husmanskost
Nej, men man kan ju öka i muskler och minska i fett över tid. Fattar dock inte alls hypen över husmanskost. Vafan är det som är så optikopti med farmarbiff, potatis och brunsås?? Fuck that. Byggarkost, please. Ordentligt med kolhydrater, näringtiming, bra proteinkällor, fett som hjälper dig, etc.

# Du behöver inte mycket protein om du ska bygga muskler
Nej, det behöver man itne. Men det hjälper ju avsevärt!

# Kosttillskott har ingen effekt på dina muskler
Kosttillskott hjälper iaf mig mycket, på många sätt. Ökar mitt proteinintag, peppar mig att köra hårt, hjälper mig att dieta, etc. Guld värt.

# Mjölk innehåller betydligt mindre än 3,5 g protein/dl (hon vägrar kolla på paketen om jag säger åt henne att göra det; för det ska man inte behöva göra om man äter "sunt").
Om betydligt mindre än 3.5gram är 3.4(3.3 på röd, afaik) gram, så. Kolla paketet!
Att kolla vad maten innehåller är väl just ett mycket bra sätt på att få reda på att man äter just sunt!

# Protein som protein, det är ingen skillnad på vilken sorts protein det är.
Gelatin vs mjölkprotein. Jordnötsprotein vs äggprotein.

# Du kan få njurskador om du äter mycket protein ~2 g protein/kg kv.
Nej, 2g/kg kv är ju verkligen inget som skadar en normal person.

# Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket.
Att svulla ger grymt tryck. Men jag vet inte vad du menar med energistatus.

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:19
För en normal människa utan typiska Kolozzeum-ätstörningar innebär inte "mycket" mat en skillnad på 2000-3000 kcal från dag till dag.



Äter du tillräckligt mycket energi och får i dig protein från andra källor är skillnaden marginell i bästa fall.



Återigen, kontext.

Jodå, har släktingar som nog drar i sig 5000 kcal på en julmiddag och det kan de nog säga är mycket mat. Skillnaden är verkligen inte marginell, bara för personer som hatar optimisering framstår det så. Resten då? Hur mycket protein har du i din mjölk?

Qudatullah Jamal
2012-05-14, 14:19
Vad är så upprörande då? Håller delvis med TS i den där tråden.

Det är ju helt sant! De flesta är bara på gymmen och knuffar upp vikter helt okontrollerat och utan nån som helst slags syfte i det hela. Sen ser man de som är där bara för att imponera på andra och få uppmärksamhet genom att grymta och flämta över hela jävla lokalen. 85% av alla har ändå slutat gymmat direkt när strandsäsongen är över bara för att stå som ett fån igen i januari och kasta runt 2kg-hantlarna.

Det är väldigt få på gymmen som är riktiga ''champions'', som jobbar målinriktat och med stor passion för att få dem där resultaten som alla vill ha.

mikaelj
2012-05-14, 14:21
Det är ju helt sant! De flesta är bara på gymmen och knuffar upp vikter helt okontrollerat och utan nån som helst slags syfte i det hela.

Det låter väl snarlikt en flyttgubbes vardag? Knuffa upp vikten (pianot eller vad du nu har) till alla pris, utan att tänka på huruvida de aktiverar vastus medialis eller vastus lateralis.

Jodå, har släktingar som nog drar i sig 5000 kcal på en julmiddag och det kan de nog säga är mycket mat. Skillnaden är verkligen inte marginell, bara för personer som hatar optimisering framstår det så. Resten då? Hur mycket protein har du i din mjölk?

Bara för att du har släktingar som äter 5000 kcal en gång om året betyder det inte att det är vad Svensson äter när de menar att de äter mycket från dag till dag...

Återigen, kontext och helhetsbild. Ni verkar totalt sakna det. Mikrooptimering ger en så liten bit av resultaten att nojan över att göra fel gör mer skada än den potentiella nyttan.

Alkro
2012-05-14, 14:22
Vad är så upprörande då? Håller delvis med TS i den där tråden.

Det är ju helt sant! De flesta är bara på gymmen och knuffar upp vikter helt okontrollerat och utan nån som helst slags syfte i det hela. Sen ser man de som är där bara för att imponera på andra och få uppmärksamhet genom att grymta och flämta över hela jävla lokalen. 85% av alla har ändå slutat gymmat direkt när strandsäsongen är över bara för att stå som ett fån igen i januari och kasta runt 2kg-hantlarna.

Det är väldigt få på gymmen som är riktiga ''champions'', som jobbar målinriktat och med stor passion för att få dem där resultaten som alla vill ha.

Sen kan man ju gå till gymmet för att det är kul också, men vad vet jag.

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:24
Mikrooptimering ger en så liten bit av resultaten att nojan över att göra fel gör mer skada än den potentiella nyttan.

Nej, det som gör mer skada är att strunta i allt förutom träningen och tro att kebabtallrikar och bullar tillsammans med 0 kosttillskott funkar bättre än optimal kost och resten runt omkring träningen. Det är så absurt att jag nästan börjar skratta högt irl

begt
2012-05-14, 14:25
Morty: ang. att gå upp betydligt mer än 5 kg muskler gällde en person med vanliga gener och utan några speciella preparat.

Nej, men man kan ju öka i muskler och minska i fett över tid.

Ja, men fettet kan inte helt magiskt bli muskler. I såna fall är fettförbränningen och proteinsyntesen hög bara.

Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket. Att svulla ger grymt tryck. Men jag vet inte vad du menar med energistatus.

Har du bombat på ordentligt med kolhydrater dagen innan känner du dig mycket piggare och mer högpresterande än vanligt. Du har bättre energistatus än om du ätit "normalt".

mikaelj
2012-05-14, 14:25
Nej, det som gör mer skada är att strunta i allt förutom träningen och tro att kebabtallrikar och bullar tillsammans med 0 kosttillskott funkar bättre än optimal kost och resten runt omkring träningen. Det är så absurt att jag nästan börjar skratta högt irl

Kebabtallrikar och bullar (samt annan mat) ihop med 0 kosttillskott funkar hur bra som helst för muskelbygge.

Berätta gärna för oss andra vad "optimal kost" är.

tjabon
2012-05-14, 14:27
Milt underhållande.

Har du rätt i iofs .. :)

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:27
Kebabtallrikar och bullar (samt annan mat) ihop med 0 kosttillskott funkar hur bra som helst för muskelbygge.

Berätta gärna för oss andra vad "optimal kost" är.

Hahaha... Nej, det orkar jag inte.

Fredriiik
2012-05-14, 14:33
Hahaha... Nej, det orkar jag inte.

håller fan med dig, helt sjuka påståenden han kör på..

filmjölk
2012-05-14, 14:34
Kebabtallrikar och bullar (samt annan mat) ihop med 0 kosttillskott funkar hur bra som helst för muskelbygge.

Berätta gärna för oss andra vad "optimal kost" är.

Optimal kost är varierad, innehåller mycket protein, mycket fett och lite stärkelse och minimalt med raffinerat socker och kryddor. Frukt, bär, kött, fisk, fet fisk, blodprodukter, inälvsmat, ägg, grönsaker och doughnuts är optimalt för de flesta människor.

Morty
2012-05-14, 14:35
Kebabtallrikar och bullar (samt annan mat) ihop med 0 kosttillskott funkar hur bra som helst för muskelbygge.

Berätta gärna för oss andra vad "optimal kost" är.

Är du seriös nu? Kebabtallrik och bullar?

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:36
Optimal kost är varierad, innehåller mycket protein, mycket fett och lite stärkelse och minimalt med raffinerat socker och kryddor. Frukt, bär, kött, fisk, fet fisk, blodprodukter, inälvsmat, ägg, grönsaker och doughnuts är optimalt för de flesta människor.

Bra sammanfattning, dock bör det vara rätt sorts fetter också, sjukt viktigt. Minus doughnuts:D

mikaelj
2012-05-14, 14:38
Optimal kost är varierad, innehåller mycket protein, mycket fett och lite stärkelse och minimalt med raffinerat socker och kryddor. Frukt, bär, kött, fisk, fet fisk, blodprodukter, inälvsmat, ägg, grönsaker och doughnuts är optimalt för de flesta människor.

Låter som en bra definition.

Bra sammanfattning, dock bör det vara rätt sorts fetter också, sjukt viktigt. Minus doughnuts:D

Ja, man skall inte få i sig för mycket fleromättade fetter. Det är farligt.

Är du seriös nu? Kebabtallrik och bullar?

"Samt annan mat och 0 kosttillskott", skrev jag.

Rikard menade på att man måste äta kosttillskott samt "optimal kost" (vad det nu är, eftersom han inte vill ge en definition). På det menar jag att man kan äta i stort sett vad som helst, så länge man täcker proteinintaget och får i sig tillräckligt med näring. Vilket jag också skrev några inlägg ovan.

filmjölk
2012-05-14, 14:39
Bra sammanfattning, dock bör det vara rätt sorts fetter också, sjukt viktigt. Minus doughnuts:D

Bläää rätt sorts fetter är överkurs. Äter du kött, fet fisk och nötter varje dag och kanske lite oliverch fet briéost emellanåt vågar jag lova dig att det inte är något att oroa sig för.


Köp nu ingen dyr Udos Choice olja från USA (kanske finns här med?) är du gullig:D Du kan lika gärna dricka direkt ur en flaska rapsolja eller något:)

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:40
Bläää rätt sorts fetter är överkurs. Äter du kött, fet fisk och nötter varje dag och kanske lite oliverch fet briéost emellanåt vågar jag lova dig att det inte är något att oroa sig för.

Yeah, syftar mest på att undvika kakor och friterat etc

Fredron
2012-05-14, 14:41
mikaelj du vill ju bara bråka.
Alla förstår att det är okunskap och fördomar som ligger till grund för de flesta uttalandena.
Kom inte och säg att personen i fråga har rätt när personen i fråga egentligen inte har en susning om något inom det aktuella området.

Morty
2012-05-14, 14:41
Jag tycker inte att en optimal kost innehåller mycket fett. Varför ska den göra det? Vad hjälper det, om man vill bli muskulös?

mikaelj
2012-05-14, 14:43
Alla förstår att det är okunskap och fördomar som ligger till grund för de flesta uttalandena.

Nä. Det är bara ortorexidrabbade koloiter som tror att mikrooptimering hit eller dit spelar någon som helst roll på det stora hela.

Kom inte och säg att personen i fråga har rätt när personen i fråga egentligen inte har en susning om något inom det aktuella området.

Jag sade inte att begts mamma hade helt rätt, men att hon har en hyfsad uppfattning som räcker för de flesta.

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:43
Bläää rätt sorts fetter är överkurs. Äter du kött, fet fisk och nötter varje dag och kanske lite oliverch fet briéost emellanåt vågar jag lova dig att det inte är något att oroa sig för.


Köp nu ingen dyr Udos Choice olja från USA (kanske finns här med?) är du gullig:D Du kan lika gärna dricka direkt ur en flaska rapsolja eller något:)

Jag personligen tycker som morty här och föredrar kolhydrater och inte så mycket fett, så någon rapsolja blir det nog inte ;) Men vissa verkar gilla fett... av någon anledning

Jag tycker inte att en optimal kost innehåller mycket fett. Varför ska den göra det? Vad hjälper det, om man vill bli muskulös?

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:44
Nä. Det är bara ortorexidrabbade koloiter som tror att mikrooptimering hit eller dit spelar någon som helst roll på det stora hela.



Jag sade inte att begts mamma hade helt rätt, men att hon har en hyfsad uppfattning som räcker för de flesta.

Det är inte mikrooptimering, det är ju skitstora saker du förkastar. Och vadå räcker för det flesta? Räcker... räcker inte. Varför göra något lagom bra när man lika lätt kan göra det så bra det går?

begt
2012-05-14, 14:46
Jag sade inte att begts mamma hade helt rätt, men att hon har en hyfsad uppfattning som räcker för de flesta.

Vartenda påstående är ju fel. Men det är relativt harmlösa sådana ja. Inte som att råda andra att äta vit flugsvamp precis.

Qudatullah Jamal
2012-05-14, 14:47
Sen kan man ju gå till gymmet för att det är kul också, men vad vet jag.

Och studsa vikter lite hit och dit för skojs skull? Ja precis och sa jag att jag förstår om TS i den där tråden inte tycker att ''gym-killar'' generellt är särskilt hårda eller starka.

mikaelj
2012-05-14, 14:47
Vartenda påstående är ju fel. Men det är relativt harmlösa sådana ja. Inte som att råda andra att äta vit flugsvamp precis.

Inte direkt felaktiga, bara två. Du får se till vem som ger uttalandet. Hon struntar väl i exakta mekanismer bakom saker och ting, utan om utfallet.

Det är inte mikrooptimering, det är ju skitstora saker du förkastar. Och vadå räcker för det flesta? Räcker... räcker inte. Varför göra något lagom bra när man lika lätt kan göra det så bra det går?

Du har sagt det två gånger nu men likväl orkar du inte ge några vettiga exempel.

filmjölk
2012-05-14, 14:47
Jag tycker inte att en optimal kost innehåller mycket fett. Varför ska den göra det? Vad hjälper det, om man vill bli muskulös?

Fett är en bra energikälla, och minskar suget efter snask.

Personligen kör jag på HCHFHPHA-dieten, (High Carb High Fat High Protein High Alcohol), den fungerar ypperligt för viktuppgång.

Ado2000
2012-05-14, 14:48
Några ex på morsans vanföreställningar:

# En otillagad biff på 200 g innehåller 200 g protein
# Man kan gå upp betydligt mer än 5 kg i muskler per år, och styrketränar du går du bara upp i muskler- inte fett.
# Fett kan omvandlas till muskler om man tränar rätt och äter husmanskost
# Du behöver inte mycket protein om du ska bygga muskler
# Kosttillskott har ingen effekt på dina muskler
# Mjölk innehåller betydligt mindre än 3,5 g protein/dl (hon vägrar kolla på paketen om jag säger åt henne att göra det; för det ska man inte behöva göra om man äter "sunt").
# Protein som protein, det är ingen skillnad på vilken sorts protein det är.
# Du kan få njurskador om du äter mycket protein ~2 g protein/kg kv.
# Vad du åt igår påverkar inte din energistatus nämnvärt ens om du åt riktigt mycket.

Och Så Vidare...

fan vad jag önskar detta var sant, då hade det varit BULK MODE FOREVER för min del :D

nä roligaste jag hört från min morsa är

morsan: jag snacka med en kollega som har väldigt mkt kontakter i näringslivet och som känner massa viktigt folk på jobbet om det här med proteinpulver och han sa att det är sånt man ger till kycklingar för att dom ska bli större än vad dom egentligen är

jag: jaha oke, hur vet han det då referens källa på det

morsan: jo men han känner ju alla dessa viktiga människor och företag

jag: *gah!*

mikaelj
2012-05-14, 14:48
fan vad jag önskar detta var sant, då hade det varit BULK MODE FOREVER för min del :D

nä roligaste jag hört från min morsa är

morsan: jag snacka med en kollega som har väldigt mkt kontakter i näringslivet och som känner massa viktigt folk på jobbet om det här med proteinpulver och han sa att det är sånt man ger till kycklingar för att dom ska bli större än vad dom egentligen är

jag: jaha oke, hur vet han det då referens källa på det

morsan: jo men han känner ju alla dessa viktiga människor och företag

jag: *gah!*

Jobbigt när du till och med måste bevisa din egen storhet inför morsan, va? Nästa gång kan du prova att bara nicka och le, om du är självsäker nog...

Fett är en bra energikälla, och minskar suget efter snask.

Personligen kör jag på HCHFHPHA-dieten, (High Carb High Fat High Protein High Alcohol), den fungerar ypperligt för viktuppgång.

Tänker på Krampus: High Fat, High Carb, High Five!

:-)

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:50
Inte direkt felaktiga, bara två. Du får se till vem som ger uttalandet. Hon struntar väl i exakta mekanismer bakom saker och ting, utan om utfallet.



Du har sagt det två gånger nu men likväl orkar du inte ge några vettiga exempel.

Jag tror du själv fattar vad det handlar om, men du är ju så sjukt vrång att man helt enkelt inte orkar att skriva massa saker som man vet att du ändå kommer förkasta.

Eddie Vedder
2012-05-14, 14:51
fan vad jag önskar detta var sant, då hade det varit BULK MODE FOREVER för min del :D

nä roligaste jag hört från min morsa är

morsan: jag snacka med en kollega som har väldigt mkt kontakter i näringslivet och som känner massa viktigt folk på jobbet om det här med proteinpulver och han sa att det är sånt man ger till kycklingar för att dom ska bli större än vad dom egentligen är

jag: jaha oke, hur vet han det då referens källa på det

morsan: jo men han känner ju alla dessa viktiga människor och företag

jag: *gah!*

Det enda komiska är ju faktiskt att du frågar efter källa och referens på en sån sak. :D

mikaelj
2012-05-14, 14:51
Jag tror du själv fattar vad det handlar om,

Har faktiskt inte en aning. Torsk och ris? Eller vaddå?

20 ägg om dagen tycker jag låter helt opti för muskelbygge. Massvis med mättat fett & kolesterol för testosteronsyntes samt protein för muskelbygge.

Var det samma som du tänkte?

men du är ju så sjukt vrång att man helt enkelt inte orkar att skriva massa saker som man vet att du ändå kommer förkasta.

Argumentera bättre för din sak, då? Om du säger "men ååååh orka!!!!11" så är det väl klart att jag förkastar det.

Sniggel
2012-05-14, 14:52
Är du seriös nu? Kebabtallrik och bullar?

Varför skulle det inte funka? Ordentligt med högvärdigt protein (och järn), gott om elektrolyter, bullar ger en hel del kolhydrater så att man kan prestera. Mycket bra grejer för att bygga muskler.

Sen tycker jag också att mikaelj verkar ute efter att bråka lite när han tog "mammas sida". Det var en hel del felaktigheter som han valde att ignorera eftersom där även var mycket vettigt.

Morty
2012-05-14, 14:54
Du har sagt det två gånger nu men likväl orkar du inte ge några vettiga exempel.

Men wtf. Ett vettigt exempel kan ju vara gröt med bär till frukost, kyckling med ris & bönor till lunch, proteinshake+kreatin efter träning, 500g fisk med färskpotatis och en sallad, kanske med ägg i, sedan ett kvällsmål på kasein. Lite bättre än kebab till frukost, bullar till lunch och kebab +ANNAT till middag, speciellt för resultat.

Rikard Jansson
2012-05-14, 14:56
Har faktiskt inte en aning. Torsk och ris? Eller vaddå?

20 ägg om dagen tycker jag låter helt opti för muskelbygge. Massvis med mättat fett & kolesterol för testosteronsyntes samt protein för muskelbygge.

Var det samma som du tänkte?



Argumentera bättre för din sak, då? Om du säger "men ååååh orka!!!!11" så är det väl klart att jag förkastar det.

Jag tänker sätta åt sidan att jag tycker att LCHF är det mest korkade som uppfunnits sedan atomvapen och helt enkelt nöja mig med att jag inte tycker att 20 ägg om dagen är en bra idé.

Ditt påstående där du säger att man inte behöver mycket protein och att sorten inte spelar någon roll är där det fullkomligt brakar iväg åt fel håll. Det gör att du tror att man kan fylla kcal-kartan med strunt, för man behöver ju ändå inte mycket protein. Du verkar ju tycka att 2g/KV är överdrivet, så vad rekommenderar du? Och du tycker alltså på fullt allvar att man kan köra med vilket protein som helst?

mikaelj
2012-05-14, 14:56
Men wtf. Ett vettigt exempel kan ju vara gröt med bär till frukost, kyckling med ris & bönor till lunch, proteinshake+kreatin efter träning, 500g fisk med färskpotatis och en sallad, sedan ett kvällsmål på kasein. Lite bättre än kebab till frukost, bullar till lunch och kebab +ANNAT till middag, speciellt för resultat.

Och exakt vad i din föreslagna kosthållning gör det så magiskt mycket bättre?

(Hint: kreatin finns i kött. Proteinshake om du redan har aminosyror i blodet är onödigt.)

Ado2000
2012-05-14, 14:56
Jobbigt när du till och med måste bevisa din egen storhet inför morsan, va? Nästa gång kan du prova att bara nicka och le, om du är självsäker nog...



Tänker på Krampus: High Fat, High Carb, High Five!

:-)

hur du lyckades komma fram till detta har jag ingen aning om men när det gäller just såna diskussioner med henne låter jag bara orden gå in genom en örat å ut genom det andra finns inget annat man kan göra

Morty
2012-05-14, 14:58
Varför skulle det inte funka? Ordentligt med högvärdigt protein (och järn), gott om elektrolyter, bullar ger en hel del kolhydrater så att man kan prestera. Mycket bra grejer för att bygga muskler.

Sen tycker jag också att mikaelj verkar ute efter att bråka lite när han tog "mammas sida". Det var en hel del felaktigheter som han valde att ignorera eftersom där även var mycket vettigt.

För att det är dåligt skit. Kebabköttet är väldigt fett, sedan fet sås på det och pommes. Bullar är i näringfattiga, proteinfattiga och högt på socker, stärkelse och fett. Om det hade varit bra grejer för att bygga muskler hade nog fler byggare haft det som ett större inslag i sin vardagliga kost.

mikaelj
2012-05-14, 14:58
Jag tänker sätta åt sidan att jag tycker att LCHF är det mest korkade som uppfunnits sedan atomvapen och helt enkelt nöja mig med att jag inte tycker att 20 ägg om dagen är en bra idé.

Vad har LCHF med ägg att göra? Vem har sagt att du inte kan äta mer än de där 20 äggen? Det är trots allt bara 2000 kcal i 20 ägg.

Varför är ägg dåligt?

Ditt påstående där du säger att man inte behöver mycket protein och att sorten inte spelar någon roll är där det fullkomligt brakar iväg åt fel håll. Det gör att du tror att man kan fylla kcal-kartan med strunt, för man behöver ju ändå inte mycket protein.

Klart du kan fylla kcalkartan med vad du vill. Tror du att t ex Michael Phelps lever på torsk och ris? Wienerbröd och cola är det som gäller. Högenergiförbrukare blir så illa tvungna att äta strunt.

Du verkar ju tycka att 2g/KV är överdrivet, så vad rekommenderar du?

RF som står för kostrekommendationerna för elitidrottare tycker att det är överdrivet. Är du med i landslaget, Rikard?

Och du tycker alltså på fullt allvar att man kan köra med vilket protein som helst?

Det stod om jag minns rätt "en sund kosthållning". Äter du blandkost spelar det ingen roll vilket protein du äter, för totalt sett får du i dig alla aminosyror du behöver.

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 14:59
Slutsatsen är att optinojja inte håller i längen. Klart man kan vara opti en vecka eller två, eller varför inte någon månad men sen brister det. Det håller helt klart inte i längden, och vem bryr sig om man bygger 1.55555% mindre muskler det är inte som att jag har bråttom någonstans? Det är helt enkelt inte värt det.

mikaelj
2012-05-14, 15:00
För att det är dåligt skit. Kebabköttet är väldigt fett, sedan fet sås på det och pommes. Bullar är i näringfattiga, proteinfattiga och högt på socker, stärkelse och fett. Om det hade varit bra grejer för att bygga muskler hade nog fler byggare haft det som ett större inslag i sin vardagliga kost.

Sade du inte just att stärkelse var en bra sak? Lever du bara på protein, eller vad? Sak samma om stärkelsen kommer från en bulle eller nå't fancy ris.

Och jag ser inga nackdelar med att kebabkött är fett. På vilket sätt är fett (= energi) dåligt för att fylla upp sin kcalkvot?

Slutsatsen är att optinojja inte håller i längen. Klart man kan vara opti en vecka eller två, eller varför inte någon månad men sen brister det. Det håller helt klart inte i längden, och vem bryr sig om man bygger 1.55555% mindre muskler det är inte som att jag har bråttom någonstans? Det är helt enkelt inte värt det.

Exakt! Särskilt som att till och med 1,5% är en glädjesiffra.

hur du lyckades komma fram till detta har jag ingen aning om men när det gäller just såna diskussioner med henne låter jag bara orden gå in genom en örat å ut genom det andra finns inget annat man kan göra

Men det var just det du inte gjorde när du började fråga om referenser...

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:02
Du måste ju skoja. Som om det är bara högenergiförbrukare vi snackar om? Och nej, raw-bänkare har ingen plats i landslaget även om jag fortfarande tävlade, men tycker inte du borde snacka om "jag har rätt för kolla på mig" så vi kan lämna det åt sidan. Äter man blandkost med 0.8 g/KV eller vad du nu rekommenderar så kommer det inte duga, punkt slut. Det kommer ö.h.t. inte vara i närheten lika bra som rent vassle eller EAA direkt efter träning att käka en kebabtallrik 30 min efter träning som jag gissar att du gör.

Morty
2012-05-14, 15:02
Och exakt vad i din föreslagna kosthållning gör det så magiskt mycket bättre?

(Hint: kreatin finns i kött. Proteinshake om du redan har aminosyror i blodet är onödigt.)

Detta blir så konstigt att jag knappt vet vad jag ska svara. Jag ska alltså försvara schysst mat+kosttillskott vs kebab+bullar ur muskelbyggarsynpunkt.

Mental
2012-05-14, 15:04
Men wtf. Ett vettigt exempel kan ju vara gröt med bär till frukost, kyckling med ris & bönor till lunch, proteinshake+kreatin efter träning, 500g fisk med färskpotatis och en sallad, kanske med ägg i, sedan ett kvällsmål på kasein. Lite bättre än kebab till frukost, bullar till lunch och kebab +ANNAT till middag, speciellt för resultat.

Bullar och mjölk till frukost, kebab i pita till lunch och en kebabtaldrik till middag, kompletera med lite frukt och nötter till mellanmål, nog tusan kan man bygga bra på det?

Men vad vet jag, jag är dietist, inte styrkelyftare ;)

mikaelj
2012-05-14, 15:05
Du måste ju skoja. Som om det är bara högenergiförbrukare vi snackar om? Och nej, raw-bänkare har ingen plats i landslaget även om jag fortfarande tävlade, men tycker inte du borde snacka om "jag har rätt för kolla på mig" så vi kan lämna det åt sidan. Äter man blandkost med 0.8 g/KV eller vad du nu rekommenderar så kommer det inte duga, punkt slut.

RF rekommenderar 1,6-1,7g/kg kroppsvikt för styrkeatleter, typ kulstötare och liknande.

Det kommer ö.h.t. inte vara i närheten lika bra som rent vassle eller EAA direkt efter träning att käka en kebabtallrik 30 min efter träning som jag gissar att du gör.

Är inte Martin Berkhan din idol? Han säger nämligen emot dig.

Detta blir så konstigt att jag knappt vet vad jag ska svara. Jag ska alltså försvara schysst mat+kosttillskott vs kebab+bullar ur muskelbyggarsynpunkt.

Ja, gör gärna det. Energiöverskott + protein = muskler. Varken din havregrynsgröt, ditt ris eller din kyckling är magiska.

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:07
RF rekommenderar 1,6-1,7g/kg kroppsvikt för styrkeatleter, typ kulstötare och liknande.



Är inte Martin Berkhan din idol? Han säger nämligen emot dig.



Ja, gör gärna det. Energiöverskott + protein = muskler. Varken din havregrynsgröt, ditt ris eller din kyckling är magiska.

Jaha, så skillnaden mellan 1.7 och 2g/KV är relevant? Vem är det som pratar om mikroskopiska skillnader nu? Jag kan iofs påpeka att jag är för 3g/KV+, även om man är ren. Varför kan du inte bilda dig en egen uppfattning istället för att blint lita på vad RF säger?

Och nej, jag håller inte med Herr Grandmaster om knappt nånting, no offence

mikaelj
2012-05-14, 15:09
Varför kan du inte bilda dig en egen uppfattning istället för att blint lita på vad RF säger?

Om jag skulle bilda min egen uppfattning skulle jag få utgå från mig själv, och det skulle inte ge mig särskilt mycket information. Därför väljer jag att lyssna på de som har en större population att basera sina uttalanden på.

Morty
2012-05-14, 15:10
Slutsatsen är att optinojja inte håller i längen. Klart man kan vara opti en vecka eller två, eller varför inte någon månad men sen brister det. Det håller helt klart inte i längden, och vem bryr sig om man bygger 1.55555% mindre muskler det är inte som att jag har bråttom någonstans? Det är helt enkelt inte värt det.

Jag har levt så opti jag kan de senaste månaderna. Aldrig har motivationen och träningsglädjen varit så hög som nu och resultaten har inte väntat på sig.

Sade du inte just att stärkelse var en bra sak? Lever du bara på protein, eller vad? Sak samma om stärkelsen kommer från en bulle eller nå't fancy ris.

Och jag ser inga nackdelar med att kebabkött är fett. På vilket sätt är fett (= energi) dåligt för att fylla upp sin kcalkvot?


Heh, som vegetarian kan jag ju drömma om att leva på bara protein. Nej, jag äter mycket stärkelse. Men inte från källan bulle utan snarare från saker som fancy ris. Det är för att kolhydrater förbättrar återhämtningen nåt avsevärt och dessutom gör så att jag kan prestera mycket bra varje pass, trots att jag tränar 2 pass per dag. Igår tränade jag 5 timmar. Idag har jag sprungit 5k och ska snart köra benpass. Hade inte haft en chans utan bra kolhydrater.

Fett åstakommer inget av detta. Det är i princip bara utfyllnadskalorier som inte hjälper mig nämnvärt. Dessutom är det kaloririkt och därmed sämre ur näringen. 22%-igt kött är inte näringsrikare än 5%-igt, men väldigt mycket energirikare. Energi som inte höjer min prestation närapå lika mycket som samma kalorimängd kolhydrater. De som hypar fett ser oftast rätt mediokra ut och tränar sällan mer än 4-5h per vecka. Colting undantaget.

Morty
2012-05-14, 15:12
Bullar och mjölk till frukost, kebab i pita till lunch och en kebabtaldrik till middag, kompletera med lite frukt och nötter till mellanmål, nog tusan kan man bygga bra på det?

Men vad vet jag, jag är dietist, inte styrkelyftare ;)

Klart man kan, men en dålig diet är det. Kebab i pita är dock sjukt mycket mer värt än kebabtallrik. Jag är inte mycket för friterade saker.

mikaelj
2012-05-14, 15:13
Jag har levt så opti jag kan de senaste månaderna. Aldrig har motivationen och träningsglädjen varit så hög som nu och resultaten har inte väntat på sig.

Jaha, grattis.

Men pratade vi inte om muskelbygge/-träning nyss? Du är ju en nästintill renodlad konditionsmupp.

Ado2000
2012-05-14, 15:14
Sade du inte just att stärkelse var en bra sak? Lever du bara på protein, eller vad? Sak samma om stärkelsen kommer från en bulle eller nå't fancy ris.

Och jag ser inga nackdelar med att kebabkött är fett. På vilket sätt är fett (= energi) dåligt för att fylla upp sin kcalkvot?



Exakt! Särskilt som att till och med 1,5% är en glädjesiffra.



Men det var just det du inte gjorde när du började fråga om referenser...

sant men oftast låter jag diskussionen fortlöpa något innan jag påminner mig själv om att hålla käften :D

Silencer
2012-05-14, 15:14
Jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

Men lägg av.

Morty
2012-05-14, 15:15
Jaha, grattis.

Men pratade vi inte om muskelbygge/-träning nyss? Du är ju en nästintill renodlad konditionsmupp.

Nåja, gör mycket mer konditionsträning än muskelbyggarträning per vecka men gör ändå en mesocycle av 5/3/1 per vecka.

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:18
Om jag skulle bilda min egen uppfattning skulle jag få utgå från mig själv, och det skulle inte ge mig särskilt mycket information. Därför väljer jag att lyssna på de som har en större population att basera sina uttalanden på.

Nehe... man kan ju annars kolla runt och jämföra metod vs resultat på folk och ganska snabbt dra slutsatser vilka som är starka/muskliga och vilka som inte är det, och vilka av dessa som lägger energi på optimering.

"Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated" - Världens näst eller främsta fysik

Kommer inte riktigt ihåg mapas tidigare signatur, men den var väl något liknande... det lyser igenom överallt, samtidigt som det är tydligt att de som förespråkar lattjolajban-inställningar oftast inte ser värst bra ut eller ligger värst högt i någon rankning. Då skylls det på gener eller doping istället.

mikaelj
2012-05-14, 15:20
Nehe... man kan ju annars kolla runt och jämföra metod vs resultat på folk och ganska snabbt dra slutsatser vilka som är starka/muskliga och vilka som inte är det, och vilka av dessa som lägger energi på optimering.

Jag ska kolla vad Sture käkar en typisk dag om jag ser honom på träningen i veckan. 200+ rawbänk, 300 rawböj och silvermedalj på RM. Duger det?

Eller kanske Mattsson, ett par VM-guld.

....eller vem kan jag kolla upp för att det skall vara godkänt enligt dig?

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:23
Jag ska kolla vad Sture käkar en typisk dag om jag ser honom på träningen. 200+ rawbänk, 300 rawböj och silvermedalj på RM. Duger det?

Eller kanske Mattsson, ett par VM-guld.

....eller vem får jag kolla upp för dig för att det skall vara godkänt?

Är inte intresserad av att jämföra sporter där det handlar till stor del om material och fett-tryck, vad Mattsson gör raw och hur han ser ut i förhållande till hur han äter vore dock intressant. Dock så kan man ju gott väl anta att han inte slarvat med varken träning eller kost i några stora drag, och gör han det så HAR han ju extrema gener, för man vinner inte VM på slarv om du tror det. Annars kan du ju fråga Stefan här på forumet hur mycket protein per dag han käkar och om han sitter och trycker bullar.

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 15:24
Nehe... man kan ju annars kolla runt och jämföra metod vs resultat på folk och ganska snabbt dra slutsatser vilka som är starka/muskliga och vilka som inte är det, och vilka av dessa som lägger energi på optimering.

"Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated" - Världens näst eller främsta fysik

Kommer inte riktigt ihåg mapas tidigare signatur, men den var väl något liknande... det lyser igenom överallt, samtidigt som det är tydligt att de som förespråkar lattjolajban-inställningar oftast inte ser värst bra ut eller ligger värst högt i någon rankning. Då skylls det på gener eller doping istället.

Du fattar inte, det mikael görj är att dra det hela till sin spets. Men i grund och botten menar han att hålla det hela på en úbermaximal nivå helt enkelt inte är hållbart, och om det är hållbart så är det fan heller inte värt det. Bättre att lägga krutet på andra saker inom ett annat område på att bygga muskler. Det gäller att kunna balansera och kunna kompromissa, att komma fram till en personlig hållbar lösning. Att folk sköter det hela på optinåv, jag avgudar er innerligt respekt till er. Men om någon annan vill göra det på ett annorlunda sätt, fine låt dom göra det och dom behöver absolut nödvändigtvis ha fel. Ingen av de bägge parter behöver ha fel, både har rätt på sitt sätt. Och sluta kasta galla på varandra fan :D det var ju menat för en kul tråd att kasta galla på dom efterblivna FBarna !

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:26
Vi kastar inte galla, vi förespråkar våra respektive sätt att se på saken. Jag tycker det är hur lätt som helst att vara opti, och skulle inte förstå varför någon inte skulle vara det. Sen anser jag att det handlar om minst 20% av resultaten, 50% i extremfall, och mikaelj typ 1-2%

Morty
2012-05-14, 15:28
Det gäller att kunna balansera och kunna kompromissa, att komma fram till en personlig hållbar lösning. Att folk sköter det hela på optinåv, jag avgudar er innerligt respekt till er.

I wouldn’t even use the word motivation, I don’t need motivation now, as training is a necessity in my life. It’s all a part of my lifestyle, and I couldn’t imagine any other life than the gym/training/dieting lifestyle, as it is rewarding physically and mentally in ways beyond measure, you would have to experience it yourself.

M-hm!

mikaelj
2012-05-14, 15:34
Vi kastar inte galla, vi förespråkar våra respektive sätt att se på saken. Jag tycker det är hur lätt som helst att vara opti, och skulle inte förstå varför någon inte skulle vara det. Sen anser jag att det handlar om minst 20% av resultaten, 50% i extremfall, och mikaelj typ 1-2%

Jag kan ha OCD så att det står härliga till, men frågan är ju hur stor skillnad det gör i slutändan.

För min träning är det absolut viktigaste, i ordning:

1. lyfta tungt men inte för mycket
2. äta tillräckligt med mat totalt sett
3. sova mycket

Det är att vara opti.

Jag har provat många tillskott och sätt att träna på och de har inte haft någon som helst påverkan om det andra inte stämmer. Och att få de tre första sakerna att stämma är något som många missar och inte bryr sig om att fixa, för så länge man är opti med EAA-timingen kan det lappa över de andra tre... eller inte.

Och ens då är skillnaden minimal. Case in point, massvis med atleter som inte har den typiska Kolo-/gymnojjan om näringstiming och att vara opti.

Rikard Jansson
2012-05-14, 15:40
Jag kan ha OCD så att det står härliga till, men frågan är ju hur stor skillnad det gör i slutändan.

För min träning är det absolut viktigaste, i ordning:

1. lyfta tungt men inte för mycket
2. äta tillräckligt med mat totalt sett
3. sova mycket

Jag har provat de mesta tillskott och de har inte haft någon som helst påverkan om det andra inte stämmer. Och att få de tre första sakerna att stämma är något som många missar och inte bryr sig om att fixa, för så länge man är opti med EAA-timingen kan det lappa över de andra tre... eller inte.

Saker jag anser är viktiga i lista, säg gärna vad du tycker är onödigt och som jag borde ta bort för att få mer gains

1.) Träna extremt hårt och intensivt
2.) Äta bra kolhydrater samt 150+g protein om dagen som är enbart vassle och kasein, blandprotein på dagarna och bara vassle efter träning (blandat med 0.5 liter mjölk iofs), låta bli kakor, bullar, friterat, all skräpmat, för att få så mycket långsamma kolhydrater och bra fetter i mig som möjligt efter träning och lite snabbare före utan att överstiga kcalgränsen (som är på cirka 3000 för mig vid balans, trots det smäller jag inte mig skit förutom vid load-dagar)
3.) Ser till att hålla mig fysiskt aktiv under dagen
4.) Äter multivitamin, aminosyror och omega3-tillskott
5.) sover mycket
6.) ser till att ladda mentalt inför träningen och hålla mig motiverad
7.) dricker inte längre alkohol

Nå?

Edit eftersom du editade; kolonojjan existerar inte, kolozzeum om något förespråkar kaffe och bullar på träning och sen ut och dricka öl på krogen

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 15:47
Saker jag anser är viktiga i lista, säg gärna vad du tycker är onödigt och som jag borde ta bort för att få mer gains

1.) Träna extremt hårt och intensivt
2.) Äta bra kolhydrater samt 150+g protein om dagen som är enbart vassle och kasein, blandprotein på dagarna och bara vassle efter träning (blandat med 0.5 liter mjölk iofs), låta bli kakor, bullar, friterat, all skräpmat, för att få så mycket långsamma kolhydrater och bra fetter i mig som möjligt efter träning och lite snabbare före utan att överstiga kcalgränsen (som är på cirka 3000 för mig vid balans, trots det smäller jag inte mig skit förutom vid load-dagar)
3.) Ser till att hålla mig fysiskt aktiv under dagen
4.) Äter multivitamin, aminosyror och omega3-tillskott
5.) sover mycket
6.) ser till att ladda mentalt inför träningen och hålla mig motiverad
7.) dricker inte längre alkohol

Nå?

Edit eftersom du editade; kolonojjan existerar inte, kolozzeum om något förespråkar kaffe och bullar på träning och sen ut och dricka öl på krogen

Ser väldigt väldigt bra ut, men just 2an och 5:an i mild mängd absolut du har rätt själva poängen till dom är bra. Men ser du det verkligen som likvsviktigt att följa till punkt och pricka? På ett år, hur skulle skilnaden vara? Ge mig någon enhet att mäta i. Skulle du ta 5 kg mer i bänk, skulle du ha 2cm större armomkrets? Vad får du som belöning för mödan du lagt ner, är den värd det?

Grazzafukkinrazzi
2012-05-14, 16:04
Ser väldigt väldigt bra ut, men just 2an och 5:an i mild mängd absolut du har rätt själva poängen till dom är bra. Men ser du det verkligen som likvsviktigt att följa till punkt och pricka? På ett år, hur skulle skilnaden vara? Ge mig någon enhet att mäta i. Skulle du ta 5 kg mer i bänk, skulle du ha 2cm större armomkrets? Vad får du som belöning för mödan du lagt ner, är den värd det?

Om man inte ser det som en möda, utan istället tycker om "uppoffringarna" för att optimera sin kapacitet som alla självklart är omedvetna om. Varför inte se hur långt man kan gå om man tycker om det?

Ett vackert citat: "Jag tänker inte vara sämre än någon med sämre gener än mig bara för han har jobbat hårdare." Tänk på den du :)

clappen
2012-05-14, 16:12
2.) Äta bra kolhydrater samt 150+g protein om dagen som är enbart vassle och kasein, blandprotein på dagarna och bara vassle efter träning (blandat med 0.5 liter mjölk iofs), låta bli kakor, bullar, friterat, all skräpmat, för att få så mycket långsamma kolhydrater och bra fetter i mig som möjligt efter träning och lite snabbare före utan att överstiga kcalgränsen (som är på cirka 3000 för mig vid balans, trots det smäller jag inte mig skit förutom vid load-dagar)
3.) Ser till att hålla mig fysiskt aktiv under dagen


punkt nr 2: varför just 150g protein? Och jag förstår inte vad som är så viktigt med att det enbart är vassle/kasein? Ät normal mat förbövelen. Kött fisk och kyckling. Varför bara vassle efter träning? Vassle kan du ta när du vill. Varför är det viktigt att få i dig långsamma kolhydrater? Spelar ju ingen roll för glykogeninlagringen. Inget fel med att trycka bullar och kakor efter ett gympass. Vad är bra fetter och varför är det så viktigt för proteinsyntesen?

punkt nr 3: Varför är det viktigt att hålla sig "fysiskt aktiv" under dagen för proteinsyntesen? (Vad nu fysiskt aktiv innebär?)

Ha det fint. :)

MrPowa
2012-05-14, 16:14
Bullar+mjölk är opti.

Rikard Jansson
2012-05-14, 16:15
punkt nr 2: varför just 150g protein? Och jag förstår inte vad som är så viktigt med att det enbart är vassle/kasein? Ät normal mat förbövelen. Kött fisk och kyckling. Varför bara vassle efter träning? Vassle kan du ta när du vill. Varför är det viktigt att få i dig långsamma kolhydrater? Spelar ju ingen roll för glykogeninlagringen. Inget fel med att trycka bullar och kakor efter ett gympass. Vad är bra fetter och varför är det så viktigt för proteinsyntesen?

punkt nr 3: Varför är det viktigt att hålla sig "fysiskt aktiv" under dagen för proteinsyntesen? (Vad nu fysiskt aktiv innebär?)

Ha det fint. :)

150 g protein är en ganska bra bit över 2g/KV och en rund fin siffra. Jag gillar mjölk. Vassle är bäst! Långsamma kolhydrater ger bättre tryck. Bra fetter är såna som inte är dåliga, jag vet inte vad de heter. Saturated? Funny fats? dåliga!

punkt nr 3 har diskuterats förut, vi är några som tror stort på att det är viktigt för bra träningsresultat kontra att sitta och dega för mycket

Eddie Vedder
2012-05-14, 16:15
Om man inte ser det som en möda, utan istället tycker om "uppoffringarna" för att optimera sin kapacitet som alla självklart är omedvetna om. Varför inte se hur långt man kan gå om man tycker om det?

+1

Den som gillar att superoptimera, oavsett om det är nödvändigt eller ej, ska ju göra det utan att behöva be om ursäkt. Problemet är ju att utifrån är det svårt att avgöra vem som mår bra av det och vem som har ångest. Båda pratar ju om hur bra allt är.

Så den som väger, räknar, tar massor av tillskott som kanske inte behövs, undviker saker som andra anser vara "det goda i livet" etc. får ju rannsaka sig själv och varför man egentligen gör det. Kommer man fram till att det verkligen är det som man känner, genuint, så ska man ju köra på för fullt och skita i andra. Tycker jag. :)

clappen
2012-05-14, 16:45
150 g protein är en ganska bra bit över 2g/KV och en rund fin siffra. Jag gillar mjölk. Vassle är bäst! Långsamma kolhydrater ger bättre tryck. Bra fetter är såna som inte är dåliga, jag vet inte vad de heter. Saturated? Funny fats? dåliga!

punkt nr 3 har diskuterats förut, vi är några som tror stort på att det är viktigt för bra träningsresultat kontra att sitta och dega för mycket

långsamma kolhydrater som ger bättre tryck får väl stå för dig själv, ser inte att det skulle vara någon skillnad mellan snabba kontra långsamma i den faktorn.

Hur vet du att du äter bra fetter när du inte ens vet vilka som är dåliga? Jag tror det räcker med att äta normalt och balanserat i sin kost så behöver man inte bry sig om vad man får i sig för fetter, hur nu detta ens skulle kunna påverka proteinsyntesen åt något håll.

om fysiskt aktiv för dig är att röra på sig normalt under en dag, så håller jag med dig. Jag tycker dock inte att det klassas som "fysisikt aktiv". Fysiskt aktiv är man nog snarare om man kanske är lagermedarbetare, och/eller springer några kilometer varje dag etc. Ser inte hur det skulle vara mer positivt för proteinsyntesen att vara fysiskt aktiv om dagarna. Att ha ett normalt rörelsemönster däremot är nog optimalt.

filmjölk
2012-05-14, 16:47
En "klassisk" byggardiet är lite som om man kombinerade dietråd för hepatit-c sjuka och brännskadeoffer. :D

Kokt torsk, torftigt torrt ris, smaklöst, rent och lättsmält för att inte belasta lever och njurar etc. samt mycket proteintillskott för att bygga upp celler i kroppen.

ChuckTesta
2012-05-14, 17:00
Nej.

varför ihelvete skulle jag ens vara avlägset intresserad av vad muppar på
Flashback tycker ?? .. :Virro

Som vanligt ska det klagas på flashback. Flashback i särklass Sveriges bästa forum. (även fast det finns 15-åriga troll där)

C.E.J.
2012-05-14, 17:29
Battle of the Janssons.

Sniggel
2012-05-14, 20:57
För att det är dåligt skit. Kebabköttet är väldigt fett, sedan fet sås på det och pommes. Bullar är i näringfattiga, proteinfattiga och högt på socker, stärkelse och fett. Om det hade varit bra grejer för att bygga muskler hade nog fler byggare haft det som ett större inslag i sin vardagliga kost.

Fett behöver inte vara en nackdel. Någonstans ska kalorierna komma ifrån. Att bullar är näringsfattiga behöver inte betyda att det blir svårare att bygga muskler.
Om kosten är nyttig eller ej är ofta av mindre betydelse. Den är nog tillräckligt nyttig för att bygga muskler iaf. Den lär inte vara optimal för hälsan men det ska nog mycket till innan en kalori- och proteinrik kost hämmar resultaten pga av att den är "onyttig". Och frågan är hur onyttig en sån kost egentligen är. Rött kött är rätt näringsrikt. Såsen kan vara gjord på rapsolja (essentiella fetter) och innehålla nyttiga kryddor. Man kan få lite sallad till på många kebabtallrikar (inte de nyttigaste grönsakerna men alltid något).
Tränar man hårt har man ett stort kaloribehov och äter därför större mängder vilket automatiskt höjer näringsmängden man får i sig dessutom.

Man kan bygga bra på "skräp". Sen hur man mår när man lagt på sig 20 kg muskler kanske är en annan femma.

Morty
2012-05-14, 21:15
Fett behöver inte vara en nackdel. Någonstans ska kalorierna komma ifrån. Att bullar är näringsfattiga behöver inte betyda att det blir svårare att bygga muskler.
Om kosten är nyttig eller ej är ofta av mindre betydelse. Den är nog tillräckligt nyttig för att bygga muskler iaf. Den lär inte vara optimal för hälsan men det ska nog mycket till innan en kalori- och proteinrik kost hämmar resultaten pga av att den är "onyttig". Och frågan är hur onyttig en sån kost egentligen är. Rött kött är rätt näringsrikt. Såsen kan vara gjord på rapsolja (essentiella fetter) och innehålla nyttiga kryddor. Man kan få lite sallad till på många kebabtallrikar (inte de nyttigaste grönsakerna men alltid något).
Tränar man hårt har man ett stort kaloribehov och äter därför större mängder vilket automatiskt höjer näringsmängden man får i sig dessutom.

Man kan bygga bra på "skräp". Sen hur man mår när man lagt på sig 20 kg muskler kanske är en annan femma.

Klart att man kan. Det finns folk med oerhört grymma fysiker som tränar med betongvikter och äter polenta all day erryday. Men jag menar bara att det är enormt mycket bättre att äta en schysst byggarkost än bullar och kebab.

Kommer du ihåg cola och wienerbrödtråden?

RobbanColeman
2012-05-14, 21:25
Det finns en gemensam nämnare som ej skall underskattas gällandes att alla mer eller mindre kan ha rätt trots skillnader i tråden, man ska tro på det man gör! ;)

Själv äter jag i princip dagligen på McDonalds och det är faktiskt deff på schemat. Det är kanske t om opti för mig som har fullt upp med sjuka barn, jobb, kommande flytt osv. Det är dessutom en del i mitt dygn eller min vecka. Det är helhelten som man ska sikta på, tror jag.

Jag är en teorinörd iaf, jag näringstajmar och stoppar dessutom i mig 50g BCAA/dygn! :)

luderlasse
2012-05-14, 22:26
Kan till viss del förstå folks förakt för gymtränande, det är sjukt gay att gå dit å rycka lite i kablar å sitta i maskiner, men att köra lite mark å skivstångscurl, de e fint de

Kwon
2012-05-14, 22:30
Hela min Lekamen är full av Smuts och Slagg! :D

JackieBoy
2012-05-14, 22:58
Antar att många redan sagt det, men personen som skrev det TS citerade trollar naturligtvis.

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 23:15
Antar att många redan sagt det, men personen som skrev det TS citerade trollar naturligtvis.

Är inte riktigt säker, för det är många som skriver snarlikande idiotiska påståenden.

Arne Persson
2012-05-15, 06:51
Det som är lite underbart, i detta sammanhang, är de blifvande "proffsbyggare" i vårt kära fosterland som tvingats behöva säga upp sina fasta anställningar eftersom dom inte kunnat träna optimalt eller dricka sina proteindrinkar i rättan tid. :D

Ps. Detta är tyvärr ingen skröna.

filmjölk
2012-05-15, 08:36
Det som är lite underbart, i detta sammanhang, är de blifvande "proffsbyggare" i vårt kära fosterland som tvingats behöva säga upp sina fasta anställningar eftersom dom inte kunnat träna optimalt eller dricka sina proteindrinkar i rättan tid. :D

Ps. Detta är tyvärr ingen skröna.

Är det så konstigt? Vilka idrottare inom någon annan tävlingsform skulle kunna jobba heltid och prestera bra?

Knappast att sim-eliten, våra friidrottsstjärnor, fotbollsproffs, nhl-hockey-lirare, skidlandslaget etc etc. skulle prestera ens i närheten så bra som de gör om de hade tvingats att lönearbeta 40h/vecka.

Varför skulle bodybuilding vara ett undantag? Det ligger inga pengar i sporten så att det för de flesta är realistiskt möjligt att inte lönearbeta, men det är knappast något som inte påverkar träningen väldigt negativt.

Du får inte sova som du vill, måste passa någan annans tider, det tar tid att ta sig till och från jobbet, 10-11h om dagen går åt till att resa/jobba/resa. Du kan vara tvungen att stressa, på en arbetsplats har du prestationskrav, jobbet kan vara fysiskt ansträngande (knappast optimalt att försöka träna ett benpass efter att ha sprungit upp och ner i trappor med post hela dagen tex.), du måste anpassa träningen efter jobbet etc etc etc.

Work is da poop. Iaf för dom som vill elitsatsa på träning.

Morty
2012-05-15, 09:36
Det som är lite underbart, i detta sammanhang, är de blifvande "proffsbyggare" i vårt kära fosterland som tvingats behöva säga upp sina fasta anställningar eftersom dom inte kunnat träna optimalt eller dricka sina proteindrinkar i rättan tid. :D

Ps. Detta är tyvärr ingen skröna.

Hur kan du säga något så urbota korkat? Självklart påverkar lönearbete negativt om man vill optimera sin träning. Jag är som piggast cirka 14:00 på dagarna, då skulle jag vilja göra min styrketräning. Var är jag då? På jobbet. Dagarna jag inte styrketränar skulle jag vilja spendera med att cykla långt på fina vägar. Men var är jag då? På jobbet. Nu går jag upp 06:00 några dagar i veckan för att få simma några snabba längder i en bassäng, för att hinna till jobbet sen. Trots att jag skulle vilja cykla till mitt landställe, simma lite i skärgården och sen baka en god paj.

Hade jag haft ett val hade jag lätt skippat att jobba 40h/vecka. 8-16, kanske. För att kunna lägga tid och energi på min träning, helt utan proffsambitioner till och med.

Grete Waitz klarade att heltidsarbeta och vara bäst i världen. Men i dagens konkurrens händer det bara inte. 40 timmars arbetsvecka och 40 timmars träning i veckan, does not compute.

hugok
2012-05-15, 09:48
Fast hur många av dom som säger upp sej från sitt arbete för att vara opti kan försörja sej på byggandet i Sverige? Grattis till dom som kan, men alla som inte kan måste ju leva på någon annan.

Pernam
2012-05-15, 09:48
Optimal kost är varierad, innehåller mycket protein, mycket fett och lite stärkelse och minimalt med raffinerat socker och kryddor. Frukt, bär, kött, fisk, fet fisk, blodprodukter, inälvsmat, ägg, grönsaker och doughnuts är optimalt för de flesta människor.

Ahh! Detta är kostråd i min smak! *hug*

tntballe
2012-05-15, 09:52
Många styrkelyftare av världsmästarklass som klarar att jobba och prestera. Tvivlar på att byggare behöver mer fritid för att kunna ta sig till toppen.

Matsa
2012-05-15, 09:58
Dessutom misstänker jag att de som Arne pratar om knappast är på någon nivå där det spelar tillräckligt stor roll för att vara värt det. Jag tror inte att jag själv skulle få ut så jävla mycket mer av min träning om jag slutade jobba, jag utvecklas ganska ok med den träning jag hinner med i dagsläget och mer fritid skulle förmodligen inte vara avgörande för något annat än eventuell bekvämlighet.

Sniggel
2012-05-15, 11:31
Klart att man kan. Det finns folk med oerhört grymma fysiker som tränar med betongvikter och äter polenta all day erryday. Men jag menar bara att det är enormt mycket bättre att äta en schysst byggarkost än bullar och kebab.

Kommer du ihåg cola och wienerbrödtråden?

Ok, vi får väl vara överens om att vi ser olika på hur mycket det spelar roll.

Ja den kommer jag ihåg. Jag lutar åt att Heinz hade rätt. Kan t om leta upp en studie som nyligen postats som hade bekräftat hans resonemang ;)

filmjölk
2012-05-15, 11:38
Fast hur många av dom som säger upp sej från sitt arbete för att vara opti kan försörja sej på byggandet i Sverige? Grattis till dom som kan, men alla som inte kan måste ju leva på någon annan.

Det finns nog ingen som kan försörja sig på byggandet enbart, närmast det ligger väl sponrade fitnesstjejer med kvargochblåbärs-blogg, halvtidsjobb som PT, nagelteknolog nån timme i veckan och sponsring.

Många styrkelyftare av världsmästarklass som klarar att jobba och prestera. Tvivlar på att byggare behöver mer fritid för att kunna ta sig till toppen.

det ligger inga pengar i styrkelyft heller. Men jämför med OL proffs från diverse öststater. De får "chansen" att verkligen leva träning som vilka andra elitidrottsmän som helst. jag tror att om styrkelyftare hade haft samma möjlighet hade vi sett väldigt många fler bra.

Dessutom misstänker jag att de som Arne pratar om knappast är på någon nivå där det spelar tillräckligt stor roll för att vara värt det. Jag tror inte att jag själv skulle få ut så jävla mycket mer av min träning om jag slutade jobba, jag utvecklas ganska ok med den träning jag hinner med i dagsläget och mer fritid skulle förmodligen inte vara avgörande för något annat än eventuell bekvämlighet.

Allt som gör att man får vara ledig och inte måste något man inte alltid gillar är bra för väldigt många individer. Inte för samhället, men för den enskilde individen. Mår man bra, är totalt fri och ostressad först då kan man snöa in på något och göra det fullt ut.

Livankaret
2012-05-15, 11:44
din morsa också ?? trodde det vara bara jag som hade det problemet, det första min morsa gjorde när tv4 körde sitt reportage om kosttillskott och hur vissa kunde vara skadliga var å ringa mig å säga till mig att kolla på det :D

Bra mamma du har, var glad för det. Vissa produkter har visat sig ha bieffekter och hur ska hon veta vad du petar i dig eller inte?

Livankaret
2012-05-15, 11:46
jag tycker inte att hon har direkt fel i något av det hon säger, förutom biffen.

+1

Matsa
2012-05-15, 12:16
Allt som gör att man får vara ledig och inte måste något man inte alltid gillar är bra för väldigt många individer. Inte för samhället, men för den enskilde individen. Mår man bra, är totalt fri och ostressad först då kan man snöa in på något och göra det fullt ut.

Jag kan enbart tala för egen del men jag har haft ett par halvårslånga perioder som jag har kunnat ägna åt att endast äta, träna och sova och jag märkte ingen större skillnad. Jag utvecklades i ungefär samma takt som vanligt (långsamt lol). Faktum är att jag har arbetat under de perioder som träningen har gått som bäst.

Sniggel
2012-05-15, 12:38
Tycker kommentarerna börjar närma sig dagisnivå nu...


0,8g protein/kg kroppsvikt får man nog anstränga sig för att komma ner till på en blandkost när man tränar och avser att bygga muskler (läs: äter en vettig mängd kalorier och får upp proteinintaget hyfsat lätt, säkerligen 1,5-2,0 g/kg utan problem).

Livankaret
2012-05-15, 12:56
Tycker kommentarerna börjar närma sig dagisnivå nu...


0,8g protein/kg kroppsvikt får man nog anstränga sig för att komma ner till på en blandkost när man tränar och avser att bygga muskler (läs: äter en vettig mängd kalorier och får upp proteinintaget hyfsat lätt, säkerligen 1,5-2,0 g/kg utan problem).

Diskussionen leder väl ändå ingen vart, optinoja vs en mer avslappnad syn på träningen. Och om man kan läsa mellan raderna eller läser bibeln likt Carola. Finns ju inte ens något att diskutera egentligen.

Morty
2012-05-15, 13:03
Jag kan enbart tala för egen del men jag har haft ett par halvårslånga perioder som jag har kunnat ägna åt att endast äta, träna och sova och jag märkte ingen större skillnad. Jag utvecklades i ungefär samma takt som vanligt (långsamt lol). Faktum är att jag har arbetat under de perioder som träningen har gått som bäst.

Själv har jag gainat som bäst under ett sommarlov där träningen (och även diet) prioriterades. Alla lika, alla olika.

Sniggel
2012-05-15, 13:16
Själv har jag gainat som bäst under ett sommarlov där träningen (och även diet) prioriterades. Alla lika, alla olika.

Jag tvivlar inte på att de förutsättningarna du hade gav väldigt bra resultat för träningen. Men prioriteringen på diet är jag tveksam till just hur mycket det spelade roll jämfört med en avslappnad syn till den.

Att vara ledig och ha trevligt och att "påbörja något" (placebo-drivkraft) samt utsättas för mycket ljus och få sig en d-vitaminboost kan ha gjort en hel del för ökningarna. Lite extra noggrann med kosten är förmodligen ytterligare en bit men jag tror inte den är speciellt stor.

Jag hade gjort likadant som dig förstås och optimerat kosten. Eftersom det inte är någon större grej för mig utan snarare är enklare för mig att äta planerat än att improvisera från dag till dag. Skönt att ha matlådor och få in rutiner, då funkar allting annat bättre för mig också. Och jag är övertygad om att det fortfarande ger placebo-effekt på mig trots att jag egentligen tror att kosten spelar mindre roll. För på något vis väcks broscience inom mig och man får känslan av att "vara opti" och tro mer på att "nu jävlar är allt perfekt".
:D

Spartansk
2012-05-15, 13:27
Om man, som jag, hatar matlagning över allt annat, är det inte direkt en uppoffring att leva på kvarg, kokt kycklingfilé och broccolimix.

Dock kan just väga-räkna-biten vara jobbig.

Sniggel
2012-05-15, 13:42
Om man, som jag, hatar matlagning över allt annat, är det inte direkt en uppoffring att leva på kvarg, kokt kycklingfilé och broccolimix.

Dock kan just väga-räkna-biten vara jobbig.

Fast den mat du köper kommer ju ofta redan i förpackningar där vikten är angiven:

1 burk kvarg 500g - 60g protein
4 st supersized broiler kycklingbröstfiléer á 250g stycket (snitt) - 50g protein per filé (snitt)
Broccolimix 1000g

Det är ju bara att tillaga och dela upp i matlådor helt utan någon våg till hjälp.

Spartansk
2012-05-15, 13:48
Fast den mat du köper kommer ju ofta redan i förpackningar där vikten är angiven:

1 burk kvarg 500g - 60g protein
4 st supersized broiler kycklingbröstfiléer á 250g stycket (snitt) - 50g protein per filé (snitt)
Broccolimix 1000g

Det är ju bara att tillaga och dela upp i matlådor helt utan någon våg till hjälp.

Javisst, men jag är dålig på huvudräkning. :Virro

Sniggel
2012-05-15, 13:56
Aha :D

Tyrwing
2012-05-15, 14:11
Jag känner mig svag oh oduglig nu. :(

Oxe
2012-05-15, 18:18
Ja de flesta jag ser på gymmet är svaga och odugliga. inklusive mig själv