handdator

Visa fullständig version : Vad är mest opti?


energi
2012-05-13, 23:10
Jag vet att ingen vet vad som är mest opti, men så nära man kan komma opti, hur lång bulk period ska man köra? och hur högt överskott? Samma sak undrar jag över deff, hur lång bör deff perioden vara och hur högt underskott?

pezrulezhaakon
2012-05-13, 23:17
energi

En sån där omöjlig fråga att ge ett specifikt svar.

Frågan är hur mycket fett du accepterar läggs på din kropp, och hur kort tid du vill få bort det vid en deff..

energi
2012-05-13, 23:24
energi

En sån där omöjlig fråga att ge ett specifikt svar.

Frågan är hur mycket fett du accepterar läggs på din kropp, och hur kort tid du vill få bort det vid en deff..

Det enda som spelar roll är att muskelbyggningen blir så opti som möjligt, spelar ingen roll hur lång tid det tar, och ful jag ser ut på vägen mm :)

begt
2012-05-13, 23:30
Det är individuellt. Dels så tränar folk olika, äter lite annorlunda, och sist men inte minst så har generna en hel del att göra med slutresultatet.

Rusk
2012-05-13, 23:36
Ju lägre kroppsfett du har ju bättre förutsättningar har du för att lägga på dig muskelmassa.
Ju fetare du blir ju mer kommer ditt överskott resultera i fett och har man en gång varit fet så har man sämre förutsättningar än en som aldrig varit det.
Vill ha för mig att grub sa något om att hålla sig inom 10-15%, alltså bulka från 10 till 15 och sedan gå ner igen.
Försökt hitta det men utan framgång tyvärr.
Jag personligen deffar ner mig till mina rutor syns skapligt väl och sedan så satsar jag på att gå upp 0.4-0,5kg i månaden, runt 150-200 kaloriers överskott.
När jag gått upp 5kg så börjar jag skala av lite igen.
På detta sättet så blir formen aldrig dålig och jag kan bygga länge.
Jag började även som överviktig och har hållt på några år så ett större överskott skulle inte gynna mig någonting.

vicarious
2012-05-13, 23:42
Det enda som spelar roll är att muskelbyggningen blir så opti som möjligt, spelar ingen roll hur lång tid det tar, och ful jag ser ut på vägen mm :)

Då ska du träna hårt och äta riktigt jävla mycket (kraftigt överskott). Tränar du smart och har hyfsade gener så kommer du lägga på dig maximalt med muskler på det viset. Men du lär bli fet på köpet också vilket riskerar att försämra dina förutsättningar i fortsättningen (för att inte tala om vilken jobbig deff det blir sen).

Grisbulka är bara dumt om man inte har riktigt bra gener eller nyttjar olagliga preparat.

energi
2012-05-13, 23:56
Är det jag som missuppfattar dig eller ger du dubbla budskap? Först säger du att man ska äta jätte mycket och sedan ska man inte grisbulka, hur ska man göra egentligen? Mitt mål är ju att se bra ut en dag, alltså jag vill inte bli nån styrkelyftar tjockis (hoppas ingen tog illa upp) :)

Fredron
2012-05-14, 00:01
Jag förstår vad du menar, sikta på att gå upp 0.5-1kg/månad och stanna när du kommer över 15% i kroppsfett, deffa då ner dig till 8-10% och börja om igen, under deff så ligg på cirka -500kcal/dag.

energi
2012-05-14, 00:10
Har sedan en följdfråga, har gjort så många trådar att jag inte vågar göra en till. Men hur ska ett opti måltid se ut innan och efter passet? Som jag förstått så är en eaa shot tsm med snabba carbs innan passet bra att köra på, men sedan efter passet då? Många säger långsamma kolhydrater, men andra säger att man ska ta snabba , som t.ex godis(?). Vad skiljer det sig egentligen mellan snabba och långsamma i muskelsyfte?

begt
2012-05-14, 00:14
Med snabba kolhydrater vill man åstadkomma snabb påfyllning av glykogenlagren i musklerna. De har även den angenäma effekten att man återhämtar sig snabbt psykiskt också.

Det brukar gå fint att kombinera både snabba och lite långsammare kolhydrater efter ett pass.

energi
2012-05-14, 00:23
varför vill man ådstakomma snabb påfyllning av glykogenlagren i musklerna?

begt
2012-05-14, 00:26
varför vill man ådstakomma snabb påfyllning av glykogenlagren i musklerna?

För att stimulera återhämtningen maximalt så snabbt som möjligt.

energi
2012-05-14, 00:29
Så en eaa shot efter passet tsm , med 100g(?) nappar är opti? sen när man kommer hem kan man äta kött med typ ris i större mängder?
Jag snackar om bulk.

Wessen
2012-05-14, 00:30
För att stimulera återhämtningen maximalt så snabbt som möjligt.

Ett normalt träningspass tömmer väl inte glykogenlagren helt, så varför så brottom att fylla lagren? Gör det verkligen någon skillnad?

pezrulezhaakon
2012-05-14, 07:28
Wessen

Definera "normalt" träningspass...