handdator

Visa fullständig version : Nybörjare!


PappaiNorge
2012-05-13, 23:03
Hejsan,

skrev i en annan forumavdelning angående min träningsplan. Jag tänker också börja med kosttillskott. Jag är 181cm och väger ca 57.5kg, altså allt för lite. Med 5-6 dagar träning i veckan tror jag inte att jag klarar få i mig det jag behöver för att jag ska gå upp i vikt. Jag äter regelbunden fruskost, frukt, lunch, mellanmål, middag, kvällsfika.

Tips på kosttillskott och vad är bra för NYBÖRJARE? Har läst lite om Gainer och Whey 80/100 samt Omega 3 och Kreatin. Men vill gärna ha lite tips på vad exakt jag kan ta och i vilka mängder.

Mvh,
Eric

312
2012-05-13, 23:49
Börja med att dricka en liter fet mjölk utöver maten du redan äter. Proteinpulver (helst inte whey-80, den är inte så god) är också bra om du inte kommer upp i rätt proteinmängd.

blondyz
2012-05-14, 08:31
Det finns bara ett sätt om du vill gå upp i vikt och behålla det. Lär dig äta. Det kan tyckas att man äter hur mycket som helst men ändå står still, då får man börja räkna kalorier, setill att du kommer över en viss gräns (2500-3000 kcal iaf?) när du gjort det ett tag så vänjer du dig, blir hungrigare och vet hur mycket du behöver på ett ungefär utan att räkna.

PappaiNorge
2012-05-14, 09:51
Okej, tack för svaren. Så att börja med Gainer till exempel är inte att tänka på alls med andra ord?

King Grub
2012-05-14, 10:00
Visst, det är inget fel. T o m bra om du har svårt att få i dig energin du behöver. Det är bara lättdrucken "mat" (potatis och mjölk) i pulverform, inget som är dåligt för "nybörjare".

begt
2012-05-14, 10:08
Som sagt drick mjölk (innehåller det mesta du behöver). Kanske blåbärssoppa/nyponsoppa om du gillar sånt.

z_bumbi
2012-05-14, 10:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Eftersom det är i tillskottsdelen så tycker jag som synes i länken att en gainer är mycket bättre än ett proteinpulver. Ta gainern i samband med träningen för att sköta återhämtningen men också för att ge kalorier som inte mättar så mycket.