handdator

Visa fullständig version : Vad har fett för funktion för musklerna?


energi
2012-05-13, 23:00
Har grubblat över en sak väldigt länge. Som jag har förstått är fett nödvändigt för kroppen, fine. Jag kan inga siffror men jag har hört att det snackas om 1g fett per kg kroppsvikt, så jag som väger 80kg behöver minst 80g fett per dag. Men under en bulkperiod, så kör man minst 2g protein per kg kroppsvikt, och nu till fråga, hur mycket fett bör man ha med i sin näring? Hur ska fördelninge se ut mellan fett och kolhydrater? Spelar det någon roll om jag bulkar på fett lr kolhydrater? Alltså om jag äter minst 160g protein, spelar det då någon roll om jag fyller ut resten utav kcal budgeten med BARA fett? eller BARA kolhydrater? Märker att jag skrev ganska rörigt, hoppas ni förstår :)

begt
2012-05-13, 23:02
Du behöver fett för hormonreglering och näringsupptag. Kolhydrater tycks trigga muskeltillväxt mer än vad fett gör. Dessutom presterar du bättre med mer kolhydrater och mycket glykogen i musklerna.

energi
2012-05-13, 23:04
Så jag ska alltså försöka äta så mycket fett som kroppen absolut behöver, och sedan fylla ut resten utav fönstret med carbs och protein?

vicarious
2012-05-13, 23:06
så jag som väger 80kg behöver minst 80g fett per dag.

Nej det är felaktigt. Du behöver inte 1g/kg.


Men under en bulkperiod, så kör man minst 2g protein per kg kroppsvikt, och nu till fråga, hur mycket fett bör man ha med i sin näring? Hur ska fördelninge se ut mellan fett och kolhydrater? Spelar det någon roll om jag bulkar på fett lr kolhydrater? Alltså om jag äter minst 160g protein, spelar det då någon roll om jag fyller ut resten utav kcal budgeten med BARA fett? eller BARA kolhydrater? Märker att jag skrev ganska rörigt, hoppas ni förstår :)

Läs den här tråden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

begt
2012-05-13, 23:07
I stort sett, men du behöver inte sikta på att minimera fettintaget i alla lägen. Fet mat= god mat som ger bra mättnad.

energi
2012-05-13, 23:11
I stort sett, men du behöver inte sikta på att minimera fettintaget i alla lägen. Fet mat= god mat som ger bra mättnad.

vill inte låta kaxig men måste göra det, haah :) , skiter båda i smaken och mättnadskänslan, det ända som räknas är att jag växer!

energi
2012-05-13, 23:12
Nej det är felaktigt. Du behöver inte 1g/kg.



Läs den här tråden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

behöver jag mindre mer? Ska läsa igenom den, tack!

begt
2012-05-13, 23:12
0.5-1 g fett/kg kv är helt ok.

energi
2012-05-13, 23:23
okok, så med andra ord är är en helt vanlig pizzeria pizza inte opti vid bulk? Enligt mina beräkningar är det ca 30%fett 30%carbs och 30% protein, detta har jag räknat på en pizza med ost och skinka + alla andra nödvändiga ingredienser. Är min uträkning helt fel eller håller ni med mig?

Fredron
2012-05-13, 23:24
vill inte låta kaxig men måste göra det, haah :) , skiter båda i smaken och mättnadskänslan, det ända som räknas är att jag växer!

Om du vill växa och bli större så finns det väl ingen anledning att försöka minimera fettintaget?


okok, så med andra ord är är en helt vanlig pizzeria pizza inte opti vid bulk? Enligt mina beräkningar är det ca 30%fett 30%carbs och 30% protein, detta har jag räknat på en pizza med ost och skinka + alla andra nödvändiga ingredienser. Är min uträkning helt fel eller håller ni med mig?

Varför skulle inte en pizza vara opti under bulk?
Du bör kunna få i dig allt du behöver under dagen även om du äter en pizza, så vad är problemet?

begt
2012-05-13, 23:26
En pizzeria pizza innehåller oftast mycket fett och oftast lite protein i förhållande till energiinnehållet.

begt
2012-05-13, 23:28
Varför skulle inte en pizza vara opti under bulk?
Du bör kunna få i dig allt du behöver under dagen även om du äter en pizza, så vad är problemet?

En restaurangpizza kan ju gå på 2000 kcal utan vidare. Vad är det som är så optimalt med en sån såvida man inte har en mycket hög energiförbrukning?

energi
2012-05-13, 23:54
En pizzeria pizza innehåller oftast mycket fett och oftast lite protein i förhållande till energiinnehållet.

Är du säker? Med tanka på hur mkt ost de har i, brukar vara uppemot 22g protte per 100g. Och Sedan skinkan, för att inte snacka om mjölet som ligger runt 13g protte /100g.

Hur ser %en ut enligt dig i en vanlig pizza?

Fredron
2012-05-13, 23:57
En restaurangpizza kan ju gå på 2000 kcal utan vidare. Vad är det som är så optimalt med en sån såvida man inte har en mycket hög energiförbrukning?

Jag försöker inte övertyga folk att äta pizza.
Jag menar att det verkar onödigt att inte äta en pizza då och då när man bulkar för att man är rädd att den inte är tillräckligt optimal.

begt
2012-05-14, 00:04
Är du säker? Med tanka på hur mkt ost de har i, brukar vara uppemot 22g protte per 100g. Och Sedan skinkan, för att inte snacka om mjölet som ligger runt 13g protte /100g.

Hur ser %en ut enligt dig i en vanlig pizza?

http://www.kalorierna.se/p/pizza-capricciosa-r%C3%B6kt-skinka-restaurang.763/

Är ett exempel, men de kan vara fetare än så. Lite beroende på osten och hur mycket olja som används.

Inte mycket näring alls om man jämför med typisk deffmat som kyckling, broccoli, kvarg, ägg osv.

Strand93
2012-05-14, 03:34
Du behöver fett för hormonreglering och näringsupptag. Kolhydrater tycks trigga muskeltillväxt mer än vad fett gör. Dessutom presterar du bättre med mer kolhydrater och mycket glykogen i musklerna.

På vilket sätt då?

z_bumbi
2012-05-14, 06:50
energi: Du måste inte ligga exakt på 0,5 g/kg fett (eller vad du ni siktar på) så kan du utan problem lägga dig betydligt högre så länge det totala kaloriintaget inte blir för högt utslaget på en vecka. En pizza funkar alltså utmärkt både vid deff och bulk.
En enskild måltid styr förhoppningsvis inte heller hela dagsintaget så vad den har för fördelning har bara betydelse om/när du slår ihop allt. Om du nu av någon anledning skulle råka äta bara protein och fett en dag i veckan så har det inte heller någon betydelse om det inte råkar vara så att du gör det på en träningsdag även om det självklart inte är någon katastrof det heller.

En pizzeria pizza innehåller oftast mycket fett och oftast lite protein i förhållande till energiinnehållet.

Så¨drick ett glas mjölk till eller beställ med extra fyllning eller så slappnar du bara av och inser att en måltid under en vecka inte har någon större betydelse.

En restaurangpizza kan ju gå på 2000 kcal utan vidare. Vad är det som är så optimalt med en sån såvida man inte har en mycket hög energiförbrukning?

En större kebabpizza kan ge 2000 kcal eller mer, en vanlig pizza inte så ofta.

Är det någon som har påstått att det är optimalt? Det är gott, ger energi och om man ändå ska gå upp i vikt spelar källan ingen större roll. Ersätter du en måltid på 1200 kcal med en pizza på 2000 kcal får du dessutom bara 800 kcal över och utslaget på veckans dagar blir det ju inte många kalorier.

Det är ingen mening med att börja optinoja över saker som inte spelar någon roll.

Sheogorath
2012-05-14, 07:00
Bra där, bumbi! :thumbup:

/Sheo (på väg till sub-8% och äter en pizza i veckan)

Springer
2012-05-14, 12:06
Så¨drick ett glas mjölk till eller beställ med extra fyllning eller så slappnar du bara av och inser att en måltid under en vecka inte har någon större betydelse.


NU var det ju ingen som sa att det bara händer en gång i veckan. Men okej då.

Lägger man ihop alla dessa "bara en gång io veckan"-händelser (godispåse på lördag, pizza på tisdag, släktmiddag med sju sorters kakor på söndagen, fira med tårta på jobbet på fredagen etc, två öl en burgare efter jobbet på onsdag etc, så blir det lätt så att det spelar någon roll.

Apos78
2012-05-14, 12:15
Lägger man ihop alla dessa "bara en gång io veckan"-händelser (godispåse på lördag, pizza på tisdag, släktmiddag med sju sorters kakor på söndagen, fira med tårta på jobbet på fredagen etc, två öl en burgare efter jobbet på onsdag etc, så blir det lätt så att det spelar någon roll.

Visst är det så. Men handlar det om såpass mycket så är det inte längre den enskilda måltiden (pizzan, hamburgaren etc) som är grunden för frågeställningen utan istället det övergripande beteendet. Visst får man äta allt det du nämner men förnuftet säger då att det kanske inte är det bästa kostupplägget. För den enskilda pizzan säger förnuftet att det inte spelar någon roll.

Bara någon gång ibland innebär ju precis detta - någon gång ibland.

Prost
2012-05-14, 12:19
Tror jag ska självexperimentera lite o äta mer fett än jag gjort hittils och se om man märker några effekter av det. Inte något LCHF-grejs utan "lagom", vill kunna prestera bra också med fyllda glykogendepåer.

Springer
2012-05-14, 12:28
Visst är det så. Men handlar det om såpass mycket så är det inte längre den enskilda måltiden (pizzan, hamburgaren etc) som är grunden för frågeställningen utan istället det övergripande beteendet. Visst får man äta allt det du nämner men förnuftet säger då att det kanske inte är det bästa kostupplägget. För den enskilda pizzan säger förnuftet att det inte spelar någon roll.


Tja, jag kanske skulle strunta i träningen ikväll. Vad jag gör just en enskild dag spelar ju ingen roll? ;)

Det slutgiltiga resultatet är trots allt summan av alla "en enda gång"-händelser. Och att säga att en pizza är OK att äta, innebär en massa antaganden om hur ofta man väljer en pizza, och vad man gör de andra måltiderna.

begt
2012-05-14, 12:29
På vilket sätt då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180936

z_bumbi
2012-05-14, 12:30
NU var det ju ingen som sa att det bara händer en gång i veckan. Men okej då.

Lägger man ihop alla dessa "bara en gång io veckan"-händelser (godispåse på lördag, pizza på tisdag, släktmiddag med sju sorters kakor på söndagen, fira med tårta på jobbet på fredagen etc, två öl en burgare efter jobbet på onsdag etc, så blir det lätt så att det spelar någon roll.

Självklart får man hålla koll på hela intaget men inget av det du räknar upp är något som gör att man automatiskt går upp i vikt ens om man gör allt varje vecka. Klarar man däremot inte av att balansera intaget mot förbrukningen så går man upp i vikt även om om man äter kokt torsk med ris och broccoli

Springer
2012-05-14, 13:03
Precis, så det är lite konstigt att du säger "en pizza i veckan gör ingen skillnad".

Talvathir
2012-05-14, 15:24
Lite mer pizza-siffror: http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html

Fishtank
2012-05-14, 16:28
Precis, så det är lite konstigt att du säger "en pizza i veckan gör ingen skillnad".

Men kom igen.
Det de säger är att om kosten i övrigt är bra så är en pizza inget.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Strand93
2012-05-14, 17:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180936

Så muskelcellerna sväller alltså upp av glykogen som då är en kraftig anabol signal, got it. Men hur mycket g/kg kolhydrater ska man inta då om man tränar 4-5 dagar i veckan och är ute efter maximalt med volym? Siffror på fett vore också trevligt

Såg denna post: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5634594&postcount=27

Men länken funkar inte

Morty
2012-05-14, 18:35
Så muskelcellerna sväller alltså upp av glykogen som då är en kraftig anabol signal, got it. Men hur mycket g/kg kolhydrater ska man inta då om man tränar 4-5 dagar i veckan och är ute efter maximalt med volym? Siffror på fett vore också trevligt

Såg denna post: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5634594&postcount=27

Men länken funkar inte

Det beror på ditt kaloribehov. Om du äter 2500 för balans, och 2800 vid bulk, så bör du imo få cirka 600 kcal från protein (150g, "du" väger 75kg), 500 kcal från fett (55g) och resten, 1700 kcal eller 425g kolhydrater.

Apos78
2012-05-15, 07:16
Tja, jag kanske skulle strunta i träningen ikväll. Vad jag gör just en enskild dag spelar ju ingen roll? ;)

Du har lite svårt att se poängen? Om vi pratar risk för viktuppgång så kommer det inte att spela någon roll om du skippar passet en gång i veckan, så länge du ser till att energibalans råder. Precis som med pizzan. Om däremot träningen syftar till att förbättra din teknik på dina innerkurvor på 400 meter så kanske det kommer att spela roll men det går såklart inte att säga säkert.

z_bumbi
2012-05-15, 09:11
Så muskelcellerna sväller alltså upp av glykogen som då är en kraftig anabol signal, got it. Men hur mycket g/kg kolhydrater ska man inta då om man tränar 4-5 dagar i veckan och är ute efter maximalt med volym? Siffror på fett vore också trevligt

Det finns inga sådana siffror. Däremot så kan man säga vad en rimligt lägsta nivån för fett är och med en skaplig marginal är det runt 0,5 g/kg. Det går att gå lägre men ärligt talat ser jag ingen mening om man i alla fall vill gå upp i vikt.
Protein typ 2-2,5 g/kg eller aningen högre, det finns inget direkt stöd för så höga siffror men där skulle jag ligga.
Kolhydrater så mycket så att man blir återhämtad mellan passen vilket är något man antingen får testa sig fram till eller så lägger man bara majoriteten av de kalorierna man har kvar så kolhydrater. För de allra flesta finns det också gott om plats för mer fett i kosten än den lägsta nivån och det finns ingen direkt fördel att hålla fettet så lågt som möjligt om man förbrukar en hel del energi. Om inte annat blir maten för de allra flesta godare och därmed lättare att få ner.

Livankaret
2012-05-15, 11:29
Så jag ska alltså försöka äta så mycket fett som kroppen absolut behöver, och sedan fylla ut resten utav fönstret med carbs och protein?

Jag skulle snarare säga att du bör äta så mycket protein och kolhydrater som möjligt och hålla fettet så lågt som möjligt. Fett kommer du att få i dig tillräckligt av ändå.

Sniggel
2012-05-15, 12:22
För de allra flesta finns det också gott om plats för mer fett i kosten än den lägsta nivån och det finns ingen direkt fördel att hålla fettet så lågt som möjligt om man förbrukar en hel del energi. Om inte annat blir maten för de allra flesta godare och därmed lättare att få ner.

+1

Ska man upp i vikt och håller fettet lågt kan det bli löjligt hög kolhydratsmängd för vissa. Kanske så stor mängd att det får negativa konsekvenser för vissa, maten blir tråkig, eller är svår att få ner, man får ont i magen etc...

Jag äter iaf hellre 300g kolhydrat och 200g fett än 637g kolhydrat och 50g fett.
Och jag tror knappast 637g kolhydrat skulle "bygga bättre" än 300g eftersom musklerna lär fylla sina glykogennivåer inför varje pass iaf. Definitivt så på ett kaloriöverskott när man inte hinner förbruka energin som kommer in.

Det ska nog mycket till styrketräningsmässigt för att man skulle behöva större delen av de 300g kolhydraterna som muskelglykogen. Speciellt om man inte tränar 7 dagar i veckan.