handdator

Visa fullständig version : När det kommer till variation


ZaCoOzA
2012-05-13, 22:34
Är då byte av split där man ibland kör mer frekvent/sällan nödvändigt om man har en som man trivs med?
Eller räcker det helt enkelt bara med att variera sin intensitet då och då samt utförande (explosivt/lite långsammare)?
Jag har nämligen en som jag trivs bra med, både övningsval och frekvens finner jag perfekt för mig men kommer jag få ut mindre av min träning genom att bara köra den år in och år ut?
Vad tror ni av den äldre generationen?
Mvh

z_bumbi
2012-05-14, 06:37
Det räcker att variera intensitet, övningar (inte varje vecka men någon gång då och då under ett år kan vissa övningar vara befogat att ändra) och repsantal för det stora flertalet. När man har lärt sig tåla en högre träningsvolym kan det vara befogat att öka totala träningsvolymen mer än bara genom högre intensitet men det är ett eget val.

pezrulezhaakon
2012-05-14, 07:58
ZaCoOzA

Om du trivs med ett schema så finns det ju inte så stor anledning att ändra på det.
Du beskriver ju upplägget som perfekt för dig, och då finns det ju inget att förbättra.

Kroppsligt sett finns det en hel del fördelar att variera övningar och rörelsemönster just för att skona lederna.
Psykologiskt sett kan det finnas fördelar med att göra nåt annat nån gång då och då.

ZaCoOzA
2012-05-14, 13:27
Tack för svaren:)