handdator

Visa fullständig version : mäta FFMI


hetsig
2012-05-13, 22:26
Har lite svårt att se om jag går framåt under kortare perioder (ca 1månad), tycker det är svårt att mäta på måttbandet då man inte alltid mäter på exakt samma ställe och ger då olika resultat. Samma med att mäta styrka, det är många övningar man kan omedvetet fuska på och ger då resultat som inte känns så tillförlitliga. Vill bygga muskelvolym.

Vad tycker kolo om FFMI? http://scoobysworkshop.com/body-fat-calculator/

Är det ett tillförlitligt sätt att mäta muskelökningar på?

hetsig
2012-05-14, 18:42
ingen som har en åsikt om detta?

AronP
2012-05-14, 19:09
Fettmätningar som utförs av samma person är ett bra hjälpmedel. Jag ser inte vad FFMI skulle hjälpa ytterligare (såvida du inte växer på längden). Gör du regelbundna fettmätningar av samma person så kommer dessa tillsammans med din kroppsvikt ge en bra indikation på hur det går. Lägger du dessutom till mått mätta med måttband samt hur mkt bättre du blir på gymmet så får du en bra måttstock.

hetsig
2012-05-14, 21:44
Fettmätningar som utförs av samma person är ett bra hjälpmedel. Jag ser inte vad FFMI skulle hjälpa ytterligare (såvida du inte växer på längden). Gör du regelbundna fettmätningar av samma person så kommer dessa tillsammans med din kroppsvikt ge en bra indikation på hur det går. Lägger du dessutom till mått mätta med måttband samt hur mkt bättre du blir på gymmet så får du en bra måttstock.

okej härligt, då ska en kaliper införskaffas. Såg att dom va ganska dyra. Har du nått tips på en bra mätare som inte kostar över tusenlappen?

AronP
2012-05-14, 22:06
okej härligt, då ska en kaliper införskaffas. Såg att dom va ganska dyra. Har du nått tips på en bra mätare som inte kostar över tusenlappen?

Det finns att köpa så man får det för några hundralappar. För att kaliper ska vara hyfsat noggrant så behöver man dock ha gjort en herrans massa mätningar, lägg därtill att det är ännu svårare att mäta på sig själv så förstår du att det inte kommer bli särskilt bra att du ska mäta sig själv. Kolla upp en duktig mätare eller något gym som har utrustning för fettmätning om du ska använda fettprocent som verktyg för utvärdering.