handdator

Visa fullständig version : Muskeln spänd hela setet. Vilken tid rek?


lurre86
2012-05-13, 21:35
För bästa volym på musklerna så ska ju muskeln vara så mkt spänd som möjligt under setet.

Vilket tempo är att rekommendera?

3-1-1?

Tex hantelpress. 1 sekund upp 3 sekunder ner 1 sekund bottenläge?

Rikard Jansson
2012-05-13, 21:37
Om du går efter det tankesättet så är det bara konstant anspänning som räknas, och hela utlåsningar eller pauser i botten förstör för det man försöker åstadkomma. Robban/Proxy får gärna rätta mig om jag har fel!

pezrulezhaakon
2012-05-13, 21:50
lurre86

Nånstans mellan 20-50 sekunder bör ett set ta om hypertrofi är huvudsyftet. Har du då en belastning som är anpassad efter det så ger sig resten automatiskt.

Var du hamnar i tid är omöjligt att säga. Det får du utforska.

lurre86
2012-05-13, 21:53
Som är anpassad efter det?

Jag kör ca 12 reps då bör de ta ca 4-5 sekunder per rep?

pezrulezhaakon
2012-05-13, 21:55
lurre86

Ja, börja där. Konstant arbete, bibehållen teknik/utförande utan stopp eller utlåsning.

Sedan kan du exprimentera med olika hastigheter på själva repsen så hittar du så småningom något du svarar bra på.

lurre86
2012-05-13, 21:58
Jag menar de gå ju att göra på 2 sätt.

Antingen så gör man jätte snabba repetioner och gör fler rep.

Eller så gör man långsamare och färre rep.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 22:13
lurre86

Japp, precis. Det är det som gör träningen så intressant. Inget av sätten behöver vara fel, men båda sätten kanske inte passar dig.... Eller så blir en mix av det det bästa för dig :)

Det måste dock vara tillräckligt tungt så du är trött och nära fail (med bibehållen teknik), när setet är klart, annars har du för lätt (eller tungt)

lurre86
2012-05-14, 09:17
Körde ett pass nu idag. Bröst,axlar,triceps.

Testade först i bänken att inte gå ända upp å inte heller ända ner emot kroppen. Helete va jobbigt de blev. Jag tänte inte speciellt mkt på att spänna bröstet.

Men trots de så kändes de som tusan i brösten direkt efter 2 set. Va nästan som träningsverk direkt. Riktigt nice:)

Det blir ordentlig sänkning av alla vikter när
Man kör saktare rep.

Tex axelpress var jag tvungen å sänka säkert 30 % vikt för att klara alla reps.

Riktigt skönt dock:)

Latissimus Dorsi
2012-05-14, 11:11
Körde ett pass nu idag. Bröst,axlar,triceps.

Testade först i bänken att inte gå ända upp å inte heller ända ner emot kroppen. Helete va jobbigt de blev. Jag tänte inte speciellt mkt på att spänna bröstet.

Men trots de så kändes de som tusan i brösten direkt efter 2 set. Va nästan som träningsverk direkt. Riktigt nice:)

Det blir ordentlig sänkning av alla vikter när
Man kör saktare rep.

Tex axelpress var jag tvungen å sänka säkert 30 % vikt för att klara alla reps.

Riktigt skönt dock:)

Låter hyffsat bra, känslan du ska känna är en erektion (hehehe) muskeln ska få stånd! Det ska inte vara mjölksyra, det är fel känsla. Muskeln ska kännas stel och uppumpad.

lurre86
2012-05-14, 19:15
I bröst känns de de lättast att få kontakt i. Så de spänns sådär skönt under setet. Men ingen annan muskel känns så.

InShape
2012-05-14, 19:58
Rekommenderas det inte att man squeezar? dvs. håller kvar lite i toppläget?

pezrulezhaakon
2012-05-14, 20:37
InShape

Full kontraktion i muskeln, ja. Squeesa, tämligen onödigt. Det ger ingen extra träningseffekt på den muskeln du passivt pressar samman med hjälp av andra muskler.

pezrulezhaakon
2012-05-14, 20:39
lurre86

Det är lite det jag menade med vad jag sa tidigare. :)

InShape
2012-05-14, 20:43
Okej tack, så det rekommenderas nu att göra utan stopp/utlåsningar alltså? :)
Och ca 20-50 sek per set? :) Vila runt minuten?

lurre86
2012-05-14, 20:50
lurre86

Det är lite det jag menade med vad jag sa tidigare. :)

Men att köra till faliure varje set är dumt?

Bara göra de i sista setet på varje övning?

Ja menar de tar ju ganska mkt på kraften att köra dessa set.

pezrulezhaakon
2012-05-14, 20:59
lurre86

Att aldrig köra till failure, kan vara lika "dåligt" som att alltid göra det.
Det finns både för och nackdelar med failure. Och det finns olika definition på VAD som är failure.

Min definition är failure med bibehållen teknik. Där finns flest fördelar gentemot nackdelar att hämta.
Att låta tekniken och utförandet bli allt sämre för varje rep, och till slut kalla det för failure har definitivt fler nackdelar gentemot fördelar.

Så vilken är din definition av failure? :)

lurre86
2012-05-14, 21:02
lurre86

Att aldrig köra till failure, kan vara lika "dåligt" som att alltid göra det.
Det finns både för och nackdelar med failure. Och det finns olika definition på VAD som är failure.

Min definition är failure med bibehållen teknik. Där finns flest fördelar gentemot nackdelar att hämta.
Att låta tekniken och utförandet bli allt sämre för varje rep, och till slut kalla det för failure har definitivt fler nackdelar gentemot fördelar.

Så vilken är din definition av failure? :)


Jadu bra fråga. Så om jag kör med rätt teknik utan att ändra den så är failure ingen fara i varje set.

Men var går gränsen för ändrad teknik?:)

Tar vi tex hantellyft åt sidan så gör jag dom sakta och kontrollerat. Sen kommer jag inte ända upp då kan man hjälpa till lite om man lät svingar upp?:)

pezrulezhaakon
2012-05-14, 21:08
InShape

Det beror ju lite på vilken övning man kör om man kan tillämpa stopp och utlåsning, så man kan inte per automatik säga aldrig stopp/utlåsning eller alltid stopp/utlåsning

Bänkpress är en sån övning som utlåsning inte är att föredra. Stopp kan man ju experimentera med, då självklart utan att man slappnar av nånstans.

pezrulezhaakon
2012-05-14, 21:25
lurre86

Failure med bibehållen teknik stoppar dig tidigare i setet, även om du skulle kunna pressa ur några stycken till, på bekostnad av utförandet.

OBS, blanda inte ihop det med cheating, som definitivt kan vara en krydda i träningen om man vet hur man bör tillämpa det.
Jag menar när utförandet har blivit så annorlunda, att det mer eller mindre börjar angränsa till en annan övning. Då gör du ju iallafall inte vad du avsåg från början, vilket enligt min åsikt är att slösa energi i onödan.

Men för den skull behöver det ju inte vara fel, men det kanske inte heller ger dig den effekten du eftersöker. Lite gung här och där är ju heller inte fel, men det innebär heller inte att träningen behöver bli effektivare, även med mer belastning.

Så var gränsen går måste du själv avgöra, baserat på ditt syfte med träningen.
Min gräns går där jag inte längre kan göra det jag började med. Rep 1 bör inte skilja sig nämnvärt från rep X.

Så om du svingar i hantellyft åt sidan, så blir träningen mindre effektiv för den muskeln/muskelgruppen du avsett att träna, då du hjälper till med andra muskler, eller t.o.m möter hantlarna på väg upp. (den obligatoriska knäböjen i alla övningar) MEN det är inte fel, men kanske inte bäst spenderad tid.

lurre86
2012-05-14, 21:29
lurre86

Failure med bibehållen teknik stoppar dig tidigare i setet, även om du skulle kunna pressa ur några stycken till, på bekostnad av utförandet.

OBS, blanda inte ihop det med cheating, som definitivt kan vara en krydda i träningen om man vet hur man bör tillämpa det.
Jag menar när utförandet har blivit så annorlunda, att det mer eller mindre börjar angränsa till en annan övning. Då gör du ju iallafall inte vad du avsåg från början, vilket enligt min åsikt är att slösa energi i onödan.

Men för den skull behöver det ju inte vara fel, men det kanske inte heller ger dig den effekten du eftersöker. Lite gung här och där är ju heller inte fel, men det innebär heller inte att träningen behöver bli effektivare, även med mer belastning.

Så var gränsen går måste du själv avgöra, baserat på ditt syfte med träningen.
Min gräns går där jag inte längre kan göra det jag började med. Rep 1 bör inte skilja sig nämnvärt från rep X.

Så om du svingar i hantellyft åt sidan, så blir träningen mindre effektiv för den muskeln/muskelgruppen du avsett att träna, då du hjälper till med andra muskler, eller t.o.m möter hantlarna på väg upp. (den obligatoriska knäböjen i alla övningar) MEN det är inte fel, men kanske inte bäst spenderad tid.

Får testa mig fram:) tycker dock det är svårt de där med teknisk failure.

Eller så får jag ta å filma mina utföranden å lägga upp här:)

lurre86
2012-05-14, 21:46
pez


tränar för volym som du säkert förstått=)

pezrulezhaakon
2012-05-14, 21:47
lurre86

Jo, bild säger mer än farbror Pez ord, eller hur ordspråket gick... :)

Volym är väl bland de vanligaste syften i gymmet hos yngre killar.

lurre86
2012-05-14, 21:59
Pez

Jag kör 3-1-3 upplägg

Pass1 bröst, axlar, triceps
Pass2 rygg biceps
Pass3 ben & mage
Vila
Repeat.

Ca 2-3 övningar per muskel å 3 set. Ca 12 reps. Va tror du?

pezrulezhaakon
2012-05-14, 22:05
lurre86

Det är ett helt ok basic-upplägg som man kan komma långt på.

De förändringarna man kan tänka på är inte övningsändringar i första hand, utan att skruva till de befintliga övningarna med ännu bättre teknik, utförande och intensitet.
Sedan förändring i reps/set-förhållanden, och i setvila.

Övningsförändringar bör man även se som skadeförebyggande, och inte endast till muskelfördel.

lurre86
2012-05-15, 07:24
lurre86

Det är ett helt ok basic-upplägg som man kan komma långt på.

De förändringarna man kan tänka på är inte övningsändringar i första hand, utan att skruva till de befintliga övningarna med ännu bättre teknik, utförande och intensitet.
Sedan förändring i reps/set-förhållanden, och i setvila.

Övningsförändringar bör man även se som skadeförebyggande, och inte endast till muskelfördel.

bra tips=)

kör just nu med 1 min setvila.

å ska försöka hålla ett set på ca 30-40 sek med ca 12 rep.

lurre86
2012-05-15, 07:44
lurre86

Det är ett helt ok basic-upplägg som man kan komma långt på.

De förändringarna man kan tänka på är inte övningsändringar i första hand, utan att skruva till de befintliga övningarna med ännu bättre teknik, utförande och intensitet.
Sedan förändring i reps/set-förhållanden, och i setvila.

Övningsförändringar bör man även se som skadeförebyggande, och inte endast till muskelfördel.

men de jag även tänker på är vad som ger bäst.

Om vi tar tex axelpress. Om jag kör en 10 ks hantel så säg att jag klarar 12 rep om varje rep tar 3 sekunder vilket blir 36 sekunder per set.

Eller att jag sänker vikten ända till 6-7 kg å kör 5 sek per rep å klarar då 12.

Då blir det 60 sek fast med lägre vikt? Vad tror du ger bäst resultat?

10 kgs hantel, 12 rep, 36 Tut.
7 kgs hantel 12 rep, 60 sek Tut.


bra tips=)

kör just nu med 1 min setvila.

å ska försöka hålla ett set på ca 30-40 sek med ca 12 rep.

Slurf
2012-05-15, 10:22
lurre86

Det är ett helt ok basic-upplägg som man kan komma långt på

Vad anser du är ett bättre än helt ok upplägg?

Ett Orm
2012-05-15, 10:26
Vad anser du är ett bättre än helt ok upplägg?

Ett individuellt anpassat upplägg där man vet alla parametrar...

pezrulezhaakon
2012-05-15, 13:00
lurre86

Nu är ju dessa gränsdragningar ganska luddiga. Vi måste ha i åtanke att vi alla har en lite olika mix av snabba och långsamma muskelfibertyper vid ett givet tillfälle (i livet). Det innebär att två individer inte svarar på samma reps/set/belastning, även om de är lika starka i en övning.
Måste även tänka på att hjärnan inte kopplar in fler motoriska enheter än vad som behövs vid ett visst krav.
För hypertrofins skull så bör man ju koppla in så många motoriska enheter som möjligt under den avsedda TUT-tiden. Därför så krävs en anpassad belastning.

Vilken mix av fibertyper man har kan man inte säga i förväg (utan biopsi) så det är just detta som är tidskrävande att testa fram under träningskarriären.
Spontant i ditt exempel så skulle jag välja 10 kilos hanteln med 36 sekunders arbete för hypertrofin om du kört till fail med bibehållen teknik.
Att hålla på längre tid med en lättare hantel kan ju ge hypertrofi också, men då får man tänka på att lättare belastning innebär också färre motoriska enheter inkopplade totalt sett.

En annan aspekt är att om repset tar för lång tid så närmar man ju sig statiskt arbete, vilket inte främjar hypertrofin lika mycket som dynamisk träning. Ytterligare en aspekt är om setet tar längre tid än ca 50 sekunder så har man börjat angränsa till uthållighetsträning, vilket heller inte främjar hypertrofin lika mycket.

Så det är en salig mix man måste hitta mellan belastning, hur mycket TUT i repset och setet, hastighet (konc/exc) på rörelsen, setvilan, mm, för att inte tala om hur mycket varje muskel/muskelgrupp ska tränas, hur ofta, mm, för att hitta vad som svarar bäst individuellt på dig.

lurre86
2012-05-15, 13:05
lurre86

Nu är ju dessa gränsdragningar ganska luddiga. Vi måste ha i åtanke att vi alla har en lite olika mix av snabba och långsamma muskelfibertyper vid ett givet tillfälle (i livet). Det innebär att två individer inte svarar på samma reps/set/belastning, även om de är lika starka i en övning.
Måste även tänka på att hjärnan inte kopplar in fler motoriska enheter än vad som behövs vid ett visst krav.
För hypertrofins skull så bör man ju koppla in så många motoriska enheter som möjligt under den avsedda TUT-tiden. Därför så krävs en anpassad belastning.

Vilken mix av fibertyper man har kan man inte säga i förväg (utan biopsi) så det är just detta som är tidskrävande att testa fram under träningskarriären.
Spontant i ditt exempel så skulle jag välja 10 kilos hanteln med 36 sekunders arbete för hypertrofin om du kört till fail med bibehållen teknik.
Att hålla på längre tid med en lättare hantel kan ju ge hypertrofi också, men då får man tänka på att lättare belastning innebär också färre motoriska enheter inkopplade totalt sett.

En annan aspekt är att om repset tar för lång tid så nårmar man ju sig statiskt arbete, vilket inte främjar hypertrofin lika mycket som dynamisk träning. Ytterligare en aspekt är om setet tar längre tid än ca 50 sekunder så har man börjat angränsa till uthållighetsträning, vilket heller inte främjar hypertrofin lika mycket.

Så det är en salig mix man måste hitta mellan belastning, hur mycket TUT i repset och setet, hastighet (konc/exc) på rörelsen, setvilan, mm, för att inte tala om hur mycket varje muskel/muskelgrupp ska tränas, hur ofta, mm, för att hitta vad som svarar bäst individuellt på dig.



nä de är rörigt det är.

Jag tror jag börjar med att fokusera på att hela tiden ha muskeln spänd under hela setet. Tror det är en bra början. =)

Sen om setet tar 25 sekunder eller 50 får jag avakta å bry mig om=)

pezrulezhaakon
2012-05-15, 13:13
lurre86

Precis, det kommer du förhoppningsvis märka åren framöver. :)
Testa under några månader och utvärdera. Förändra något, kör några månader och utvärdera.

lurre86
2012-05-15, 13:16
lurre86

Precis, det kommer du förhoppningsvis märka åren framöver. :)
Testa under några månader och utvärdera. Förändra något, kör några månader och utvärdera.


får göra det. Innan har jag aldrig tänkt på att muskeln ska vara spänd under hela setet. Har kört full rörelse hela tiden. Låst ut i alla övningar å gått ner max.

Så bara att jag hela tiden har muskeln spänd under hela setet är stor skillnad för mig.

Men säg nu att seten tar ca 30 sek. tror du 9 set är tillräkligt per muskel om den tränas 2 ggr i veckan?

ska köra rygg å biceps idag, filmar lite å lägger upp ikväll så du får se:P

pezrulezhaakon
2012-05-15, 13:33
lurre86

Ja, om du inte är jätteerfaren gymräv, så klarar du dig på 9 set, och dessutom vill hinna med lite annat på passet också.
Detta är även saker som du justerar allteftersom rutinen kommer.
Det blir ju stor skillnad på en split på 2 dagar och en split på 5 eller 6 dagar.

lurre86
2012-05-15, 13:36
lurre86

Ja, om du inte är jätteerfaren gymräv, så klarar du dig på 9 set, och dessutom vill hinna med lite annat på passet också.
Detta är även saker som du justerar allteftersom rutinen kommer.
Det blir ju stor skillnad på en split på 2 dagar och en split på 5 eller 6 dagar.

jo precis

Men man hör ju så mkt att en 5 split är föråldrat å de är alldeles för långt tid mellan träningen för musklerna.

lurre86
2012-05-15, 18:46
Pez.

Såhär såg rodden ut idag. De är teknisk fail för mig. Va säger du/ni?

-pILUl9i6Co

hantelrodd med- de där var efter 4 set va lite trött blev ej så många rep.

fkqjEZuMkes

pezrulezhaakon
2012-05-15, 19:45
lurre86

Det där ligger helt klart inom acceptabel felmarginal

Liten fundering bara... Varför inte hålla emot på allra sista CC-rodd-repset?
Personligen tycker jag det är som att äta upp nästan hela glassen, fast man kastar bort den sista goda chokladfyllda spetsen av glassrånet. Blir många goda glassar sammanlagt på ett träningsliv.... :)

Hantelrodden ser ganska ok ut, men det finns en hel del man kan göra med den för att skruva upp effektiviteten. Men det beror på mål, och det du gör är absolut inte fel.

lurre86
2012-05-15, 19:53
lurre86

Det där ligger helt klart inom acceptabel felmarginal

Liten fundering bara... Varför inte hålla emot på allra sista CC-rodd-repset?
Personligen tycker jag det är som att äta upp nästan hela glassen, fast man kastar bort den sista goda chokladfyllda spetsen av glassrånet. Blir många goda glassar sammanlagt på ett träningsliv.... :)

Hantelrodden ser ganska ok ut, men det finns en hel del man kan göra med den för att skruva upp effektiviteten. Men det beror på mål, och det du gör är absolut inte fel.

Jo de är sant de skulle jag gjort.tyckte du de ser ut som teknisk failure? Jag hade säkert klarat ett par rep till med lite Gung. Men inte med samma teknik.
Tempot då?

Vad i rodden kan man ändra för att få den mer effektiv?

InShape
2012-05-15, 20:00
Jag själv tycker det känns rätt boring att köra såpass långsamma reps.
Pez, blir det ungefär samma effekt ifall jag möjligtvis kör något liknande lurre's fast Lite snabbare och fler reps? :)
Eller ja, ett set med bra kontakt och längd på cirkus 30 sek.
Självklart förstår jag ju att just 30 sek inte är nyckeln till framgång, men jag håller mig inom ramarna som du rekommenderat :)

pezrulezhaakon
2012-05-15, 20:01
lurre86

Hade du gungat på den koncentriska fasen och hållit emot mer på den excentriska några reps till hade det blivit cheating, vilket kan vara en fin krydda. Så det är teknisk fail du gjorde. Tempot var helt ok. Du skulle tom kunna öka mer koncentriskt vid nåt tillfälle.

I hantelrodden gjorde du armböjarna mer involverade pga att underarmen inte hölls i lod. Det hade gjort ryggträningen mer effektiv. Nu blev det istället en helt ok kompromiss.
Hur långt ner du håller överkroppen spelar roll för var på traps belastningen mest fokuseras. Sedan kjan man variera vilken del av ryggen som kan hållas statisk och vilken som kan hållas dynamisk, och växla mellan dem.

pezrulezhaakon
2012-05-15, 20:04
InShape

Ja, det kan du göra. Bara det inte blir för lätt så accelerationen i den koncentriska fasen genererar "för mycket" rörelseenergi, så en del av ROMet (slutläget) blir obelastat.
En fördel om du kan kontrollera kroppen så pass att du accelererar endast med lats, och inte ryggsträckaren. Men det är bara ytterligare en valmöjlighet.

lurre86
2012-05-15, 20:07
Jag själv tycker det känns rätt boring att köra såpass långsamma reps.
Pez, blir det ungefär samma effekt ifall jag möjligtvis kör något liknande lurre's fast Lite snabbare och fler reps? :)
Eller ja, ett set med bra kontakt och längd på cirkus 30 sek.
Självklart förstår jag ju att just 30 sek inte är nyckeln till framgång, men jag håller mig inom ramarna som du rekommenderat :)

Settet jag gjorde i rodden var 12 reps å 35 sekunder.

InShape
2012-05-15, 20:07
InShape

Ja, det kan du göra. Bara det inte blir för lätt så accelerationen i den koncentriska fasen genererar "för mycket" rörelseenergi, så en del av ROMet (slutläget) blir obelastat.
En fördel om du kan kontrollera kroppen så pass att du accelererar endast med lats, och inte ryggsträckaren.

Självklart, skall belasta så mycket jag kan :) får testa mig fram efter avslutad diet, ingen större idé att börja med detta på underskott kan jag tänka mig.
Men du skall verkligen ha creds till din insats i denna tråden :cheers:

EDIT: Okej lurre, tyckte det såg lite för lätt ut i mina ögon bara, inget illa menat. :)

lurre86
2012-05-15, 20:09
lurre86

Hade du gungat på den koncentriska fasen och hållit emot mer på den excentriska några reps till hade det blivit cheating, vilket kan vara en fin krydda. Så det är teknisk fail du gjorde. Tempot var helt ok. Du skulle tom kunna öka mer koncentriskt vid nåt tillfälle.

I hantelrodden gjorde du armböjarna mer involverade pga att underarmen inte hölls i lod. Det hade gjort ryggträningen mer effektiv. Nu blev det istället en helt ok kompromiss.
Hur långt ner du håller överkroppen spelar roll för var på traps belastningen mest fokuseras. Sedan kjan man variera vilken del av ryggen som kan hållas statisk och vilken som kan hållas dynamisk, och växla mellan dem.


Hur bör utförandet på hantelrodden vara om den ska kompletteras till dom andra rygg övningarna jag gör. Chins och rodden i cc som du sett.

lurre86
2012-05-15, 20:11
Självklart, skall belasta så mycket jag kan :) får testa mig fram efter avslutad diet, ingen större idé att börja med detta på underskott kan jag tänka mig.
Men du skall verkligen ha creds till din insats i denna tråden :cheers:

EDIT: Okej lurre, tyckte det såg lite för lätt ut i mina ögon bara, inget illa menat. :)

Hehe okej. De är 12 reps ungefär jag vill landa på. Å klarade precis 12. Så tyngre hade jag ju inte kunnat ta?

InShape
2012-05-15, 20:14
Hehe okej. De är 12 reps ungefär jag vill landa på. Å klarade precis 12. Så tyngre hade jag ju inte kunnat ta?

Ja precis, men hade du kört liite fortare hade du ju klarat fler reps. :)
Vilket betyder att ifall du hade lastat på lite mer vikt och kört lite fortare, så hade du förmodligen klarat 12 också. :D

lurre86
2012-05-15, 20:16
Ja precis, men hade du kört liite fortare hade du ju klarat fler reps. :)
Vilket betyder att ifall du hade lastat på lite mer vikt och kört lite fortare, så hade du förmodligen klarat 12 också. :D

De är sant:) men då hade jag ej haft ett set på 30 sek utan kanske 20 SEK:)

InShape
2012-05-15, 20:21
De är sant:) men då hade jag ej haft ett set på 30 sek utan kanske 20 SEK:)

True! Men sen kan man ju fråga sig hur stor skillnad det gör hypertrofimässigt, då både 20 och 30 sek är inom rekommendationerna :)
Men känner du att det fungerar bäst så som du körde på filmen, skall du självklart göra det, men variation is the key ;)

lurre86
2012-05-15, 20:22
True! Men sen kan man ju fråga sig hur stor skillnad det gör hypertrofimässigt, då både 20 och 30 sek är inom rekommendationerna :)
Men känner du att det fungerar bäst så som du körde på filmen, skall du självklart göra det, men variation is the key ;)

Rekommendationerna är väl 30-50 SEK?:)

InShape
2012-05-15, 20:29
Rekommendationerna är väl 30-50 SEK?:)

Det är möjligt, men vad jag förstod sade pez 20-50 i inlägg #3. :)

lurre86
2012-05-15, 20:37
Det är möjligt, men vad jag förstod sade pez 20-50 i inlägg #3. :)

Okej:) men oavsett om nu rekommendationerna är 20-50 å man vill uppnå volym så känns de "dumt" att ligga på gränsen vid 20.

InShape
2012-05-15, 20:41
Okej:) men oavsett om nu rekommendationerna är 20-50 å man vill uppnå volym så känns de "dumt" att ligga på gränsen vid 20.

Jo precis, men man siktar ju alltid uppåt eller hur är de? ;) 20 är ju ingen magisk gräns direkt.
Undrar dock vad det blir för skillnad på 30 respektive 20 sek under maximal belastning. Sedan hade jag inte tänkt så mycket som 10 sek snabbare (än du gjorde på filmen).
Har själv inte testat detta upplägg ännu, så du vet förmodligen bäst hur du skall lägga upp det, men jag hade gärna som sagt, kört liite fortare, haha :)
Ligger i deff för tillfället, så det är lågreps som gäller just nu. :(

lurre86
2012-05-15, 20:48
Bra fråga. Har ganska nyligen börjat med detta. Har alltid gjort fulla rörelser innan.

lurre86
2012-05-15, 21:22
Hur bör utförandet på hantelrodden vara om den ska kompletteras till dom andra rygg övningarna jag gör. Chins och rodden i cc som du sett.

Bump

pezrulezhaakon
2012-05-15, 22:06
lurre86

Den kan mycket väl se ut ungefär som du gjorde i klippet. Du kan även integrera mer rotationsrörelse också. Att du "hänger" ner mer med ena axeln för att sedan rotera tillbaka övre ryggen igen.

pezrulezhaakon
2012-05-15, 22:15
InShape och lurre86

Det här med hur mycket skillnad det är på 20 vs 30 sekunder kan ingen svara på i förväg. Det är ju heller inte så att allt mellan 20-29,8 sekunder inte ger nån effekt, och så BOOM, från 29,81, så blir du 10 kilo tyngre per rep.... :)

Nä, min gissning på detta är att varje person kan ha olika "optimala" TUT-tider över tid som förändrar sig med åren. Om du svarar bra på 35 sekunder idag, så kanske den siffran är mindre eller större om 10 år. Det grundar sig lite på vilken förändring som kan ha skett i fibertyp-mixen.
Tiden kommer ofrånkomligt förändras med stigande ålder, ex från 50års åldern och uppåt, då neuronerna som styr de snabbare typ II fibrerna naturligt försvinner.

fredr1k
2012-05-16, 12:14
Kör på. Tänkt inte på att setet tar 20 sek eller 40 sek. Lyft/dra/pressa vikten explosivt sänk med kontrollerad rörelse upprepa. Kör fler set tex för att ökta tut.

InShape
2012-05-16, 17:27
Thanks guys!
Skall köra hårt nu på slutet av deffen, sedan köra på stenhårt långsam bulk (+300 hade jag tänkt ca.)
Självklart blir det dagar som kan dubblera mitt kcalbehov. ;)

Anders The Peak
2012-05-17, 08:04
Pez.

Såhär såg rodden ut idag. De är teknisk fail för mig. Va säger du/ni?

hantelrodd med- de där var efter 4 set va lite trött blev ej så många rep.



Båda övningarna körs med väldigt dålig kontakt med de muskler som de är avsedda för.
När det gäller tid under belastning om man pratar vedertagna begrep för hypertrofi handla om 3 sekunder eccentrisk kontraktion och 1-2 sekunder i positiv kontraktion och då handlar det om ca 40-60 sekunders anspänning om du kör 8-12 reps.

Byggare som oftast använder den här tekniken under pre-contest träningen, kör ofta med ca 30-120 sekunders vila för att maximera pumpen för att öka den sarkoplasmiska muskelvolymen. Men repsen faller snabbt från 12 till 8 reps vid för kort vila så det är tuff träning som tex Arnold beskriver i sin stora bok om träning.

Det är väldigt få byggare som tränar så här under sin uppbyggnadsfas oftast tränar de byggarövningar som är mer åt styrkebyggarhållet.

En artikel kring vilans betydelse för hypertrofi (http://www.jissn.com/content/8/1/17)

RobbanColeman
2012-05-17, 08:59
Det finns iaf inget synonymt med det jag gör på gymmet. Såg att jag nämndes tidigare och vill bara påpeka detta.

Du prickskjuter med överdrivet siktande, enligt mig, dock missar du grovt målet. Du behöver lära dig spänna avsedd muskel, det i sig kan vara en tidsfråga, men att tänka på tiden för repetitioner och set, känns iof alltid onödigt för mig, är något jag anser vara onödigt i allra högsta grad även för dig.

Jag har ingen aning om tid då jag tränar. Jag tränar explosivt och vidhåller spänningen i avsedd muskel.

Finns många vägar att gå men ville bara påpeka mitt avståndstagande angående tillvägagångssättet. Bara för att göra det klart. ;)

Lycka till ts! :)

pezrulezhaakon
2012-05-17, 09:08
RobbanColeman

Oavsett din inställning till TUT, så kan jag sätta vadsomhelst på att den största delen av din träning hamnar inom 20-50 sekunders-tiden/set ändå. :)

Anders The Peak
2012-05-17, 09:12
Robert har en viktig poäng i vad han säger när menar att man ska göra vikten tung dvs träffa rätt muskel. Det är det väsentliga om man tränar för muskelmassa.

RobbanColeman
2012-05-17, 10:07
RobbanColeman

Oavsett din inställning till TUT, så kan jag sätta vadsomhelst på att den största delen av din träning hamnar inom 20-50 sekunders-tiden/set ändå. :)

Alltså, lägger jag ned hur mycket "tid" på det? :)

Tror jag snittar mellan 10-25s dock. Om jag ska lägga lite tid på det.

RobbanColeman
2012-05-17, 10:10
Robert har en viktig poäng i vad han säger när menar att man ska göra vikten tung dvs träffa rätt muskel. Det är det väsentliga om man tränar för muskelmassa.

Det handlar alltså om träff, inte tid eller att lyfta så man inte rår ngt alls! Tack Anders!



Rå så mycket du kan med avsedd muskel, träna explosivt och behåll spänningen där den skall vara genom seten. Förhöj gärna effekten i topp samt bottenläget. ;)

pezrulezhaakon
2012-05-17, 10:20
RobbanColeman

Precis, för din del så verkar du ju hittat att TUT-tiden närmare 20 sek passar dig bäst.

20-50 är inte på pricken exakt, utan det kan variera både lite upp och ner.

lurre86
2012-05-17, 11:05
Båda övningarna körs med väldigt dålig kontakt med de muskler som de är avsedda för.
När det gäller tid under belastning om man pratar vedertagna begrep för hypertrofi handla om 3 sekunder eccentrisk kontraktion och 1-2 sekunder i positiv kontraktion och då handlar det om ca 40-60 sekunders anspänning om du kör 8-12 reps.

Byggare som oftast använder den här tekniken under pre-contest träningen, kör ofta med ca 30-120 sekunders vila för att maximera pumpen för att öka den sarkoplasmiska muskelvolymen. Men repsen faller snabbt från 12 till 8 reps vid för kort vila så det är tuff träning som tex Arnold beskriver i sin stora bok om träning.

Det är väldigt få byggare som tränar så här under sin uppbyggnadsfas oftast tränar de byggarövningar som är mer åt styrkebyggarhållet.

En artikel kring vilans betydelse för hypertrofi (http://www.jissn.com/content/8/1/17)


okej, hur skulle jag köra övningarna istället?

Vad för fel va de på rodden tex?=)

hur träffar jag fel muskel där?


-pILUl9i6Co


fkqjEZuMkes[/QUOTE]

pezrulezhaakon
2012-05-17, 11:09
lurre86

Skulle jag också vilja veta hur ATP kan säga så :)

astrodog
2012-05-17, 11:24
okej, hur skulle jag köra övningarna istället?

Vad för fel va de på rodden tex?=)

hur träffar jag fel muskel där?


-pILUl9i6Co



Först så exploderar du med romber och traps, tar sedan över med ryggextensorn och jobbar sen upp sista biten sakta med lats och biceps...

pezrulezhaakon
2012-05-17, 11:38
astrodog

Ja det kan han göra om han vill integrera dynamisk träning för övre delen på ryggen i samma övning. Nu hålls den mer eller mindre statiskt och det dynamiska arbetet lämnas till lats.

RobbanColeman
2012-05-17, 11:43
Tänkte främst på kabelrodden nu har ej kollat den andra filmen, kan va samma där, skulle ta det för troligt, du förstår utifrån min förklaring att din film är kass för att veta om du gör rätt. Filma bakifrån och det blir desto lättare att se:

Du verkar missförstå att muskeln aldrig ska vila. Du drar ihop skulderbladen, där verkar dem sitta statiskt. Du håller dem dessutom där i huvudsak med trapzen, axepartiets position. Du har fel hållning/position redan från början, detta för den positionen du har stämmer bra för att träffa just trapzen. Då du duktigt tänker hålla konstant spänning drar du således vikten sakta och fint med kappmuskel och en stor del även med biceps. Ditt utförande skulle jag nästan kalla "strikt". Jag skulle dock kalla det totalt värdelöst för ryggen.

Rörelsen som bör ske runt skulderbladen sker istället genom en shrug, sakta och "strikt", rörelsen sker alltså inte i ryggen, hur skulle den kunna det, du rör den ej. Du drar dessutom sakta och "strikt" handtaget på plats med biceps. Du har missat syftet med övningen helt och hållet. Träffen är ingen träff, det är en miss.

Brösta upp dig rejält istället, spänn bröstet, luta dig aningen fram, låt skulderbladen glida isär så långt det går med bibehållen spänning, stretcha inte nu. Dra sedan explosivt ihop skulerbladen, armarna tänker du som krokar och ingen draghjälp.

Jag vill absolut inte dryga mig eller ge dig kritik, det här är genuin hjälp från mig. Varför ens bemöda mig annars. Helgarderar mig nu då jag är van...

Jag hoppas du förstår vad jag menar och därmed kan få bättre resultat! SPänd hela setet bör inte tolkas som slutkontraherad hela setet. Dynamik är A och O!

edit: kollade hantelrodden och tror nog jag kan stå för min utsago nu, till fullo.

Lycka till! :)

Anders The Peak
2012-05-17, 11:58
Robert förklarar det rätt hyggligt. Men Lurre86 arbetar med biceps mest av allt och har ingen direkt aktivering av latsen...

RobbanColeman
2012-05-17, 11:59
Robert förklarar det rätt hyggligt. Men Lurre86 arbetar med biceps mest av allt och har ingen direkt aktivering av latsen...

Biceps står nog för 80%. Ja. Menade att dynamiken i bröstryggen sitter på fel ställe, inte så mycket belastning/arbete där för det.

Att sitta så där i den vinkeln och dra ger så små vikter så trapzen får ingen belastning att tala om. Jag tror en övertränad biceps är det man får. Leder mig in på de som säger att biceps svarar bäst då dem slutar träna dem specifikt. :)

Hur mycket tid man lägger i ett sånt här set för "ryggen" blir liksom helt ointressant. Eller varför inte bara säga 0s oavsett tid.

pezrulezhaakon
2012-05-17, 12:06
Anders The Peak

Ingen aktivering av lats? Vilken muskel gör då extensionen i axelleden?

pezrulezhaakon
2012-05-17, 12:06
RobbanColeman

Biceps kan omöjligt stå för 80% av arbetet.
Trapsarbetet avtar mer ju längre extensionen i axelleden fortgår.

RobbanColeman
2012-05-17, 12:07
Anders The Peak

Ingen aktivering av lats? Vilken muskel gör då extensionen i axelleden?

Om man tänker sig att träna med kontakt och tut så bör man ha ett bättre utförande, jag tror på tungt och cheat alla dagar i veckan jämfört med det där.

Jag menar om latsen får 10% av en pyttevikt, ja du hajar...

pezrulezhaakon
2012-05-17, 12:09
RobbanColeman

Ja, jag hajjar. Men det finns inte en biomekanisk chans i världen att lats får så lite belastning med lurres utförande.

RobbanColeman
2012-05-17, 12:13
RobbanColeman

Ja, jag hajjar. Men det finns inte en biomekanisk chans i världen att lats får så lite belastning med lurres utförande.

Lite överdivet men jag tänker inte just på rörelserna utan jag tänker mer resultatmässigt. Tänk effekten av träningen. Förstår du mig bättre nu?

lurre86
2012-05-17, 12:15
jag hade riktigt fin träningsvärk igår på övre delen av ryggen.

Men jag ska testa att ändra på utförandet och filma det och även se hur det känns.

Så de jag då ska tänka på är

*Brösta upp
*Gå längre fram
*Dra mer med ryggen
*Dra expolsivt för att undvika den sakta rörelsen som gör att armarna arbetar mkt.

RobbanColeman
2012-05-17, 12:17
jag hade riktigt fin träningsvärk igår på övre delen av ryggen.

Men jag ska testa att ändra på utförandet och filma det och även se hur det känns.

Så de jag då ska tänka på är

*Brösta upp
*Gå längre fram
*Dra mer med ryggen
*Dra expolsivt för att undvika den sakta rörelsen som gör att armarna arbetar mkt.


Du ska jobba med ryggen, övningen som sådan kan hjälpa dig med fenomenet. Prova så som du skriver. Tror det kan bli mycket bättre då.

Be någon hålla en hand på bröstryggen, det kommer hjälpa dig att känna att du jobbar rätt.

Jag har en text om övningen på min blogg:

Lycka till!

pezrulezhaakon
2012-05-17, 12:18
RobbanColeman

Jag förstår dig, men det är så att rörelsen hänger ihop med muskelaktiveringen. Så det spelar ingen roll hur hårt du än spänner muskeln om muskeln inte genererar rörelse i övningen.

TREX
2012-05-17, 12:19
jag hade riktigt fin träningsvärk igår på övre delen av ryggen.

Men jag ska testa att ändra på utförandet och filma det och även se hur det känns.

Så de jag då ska tänka på är

*Brösta upp
*Gå längre fram
*Dra mer med ryggen
*Dra expolsivt för att undvika den sakta rörelsen som gör att armarna arbetar mkt.

Kabelrodd ska enligt mig inte ta på "övre delen av ryggen", den ska ta mera i mitten.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CBSeatedRow.gif

Prova köra så istället fast med mindre pauser/inte lika slött tempo.

pezrulezhaakon
2012-05-17, 12:24
TREX

Övningen "tar" på övre delen vare sig du vill det eller ej.

TREX
2012-05-17, 12:37
TREX

Övningen "tar" på övre delen vare sig du vill det eller ej.

Skumt, aldrig tagit på övre delen för mig :)

Anders The Peak
2012-05-17, 12:48
jag hade riktigt fin träningsvärk igår på övre delen av ryggen.

Men jag ska testa att ändra på utförandet och filma det och även se hur det känns.

Så de jag då ska tänka på är

*Brösta upp
*Gå längre fram
*Dra mer med ryggen
*Dra expolsivt för att undvika den sakta rörelsen som gör att armarna arbetar mkt.

Nu är det svårt att instruera via molnet men jag kan försöka förklara för dig ändock.

När det gäller hantelrowingen bör du försöka sträcka ut latsen/axeln ordentligt för att få ut vingen därefter lyfter du vikten på samma sätt och försöker stabilisera med biceps och inte dra med överarmen så att du nästan gör en bicepscurl. När du närmar dig slutläget vrider du kroppen så att rygraden vrids i samma riktning som hanteln rör sig uppåt för aktivera latsen ordentligt, muskeln har även som funktion att vrida överkroppen.

När det gäller den sittande rodden måste du släppa fram axlarna och luta dig en aning framåt och dra upp med hjälp av ryggmusklerna och stabilisera med biceps.

En bra övning är att träna med en arm i taget och då gör precis som rodden släpper fram vingen och arbetar tillbaks på samma sätt som när du släppte fram vingen/axeln och när du börjar närma dig slutläget vrider du kroppen i samma riktning. Du kommer märka att du får eller nästan kommer får kramp i latsen.

lurre86
2012-05-17, 12:54
tror jag förstår hur ni menar med att jag drar med armarna. Men de känns som att den största orsaken till de då är att jag gör så otroligt sakta.

Ska testa era tips imorgon och filma dom och lägga upp dom här så får ni se.

Jag ska även köra bröst, axlar å triceps idag ska filma dessa övningar så får ni gärna säga vad ni tycker om dom. Har mkt att lära.

astrodog
2012-05-17, 13:22
tror jag förstår hur ni menar med att jag drar med armarna. Men de känns som att den största orsaken till de då är att jag gör så otroligt sakta.

ang kabelrodden

Problemet är att det är så liten rörelse att flytta skulderbladen, så det bästa tips du kan få är nog att sträcka ut, förlänga den delen av rörelsen och inte explodera i början. Framåtlutningen gör det svårare att ta hjälp av nedre rygg och biceps också. Sedan ifall man vill ta in lats eller inte i denna rörelse kan ju kvitta, som Robban sa så är vikterna normalt sett rätt små i förhållande. Så du måste alltså inte dra hela vägen in.

Lite stretch gör också att du får mer kraft och tycker själv det känns hälsosammare att träna så i många övningar.

Man kan nog säga att den bakåtlutade rodden är nästan helt annorlunda från den ovan beskrivna varianten, så det går nog bra att anse som två olika ryggövningar. Fokuserar även olika delar av traps. Komplementera med shrugs så har du tagit den från alla vinklar. Men den bakåtlutade är ju speciellt vettig just för att den är så funktionell.

Lats och kappan fokuserar du med andra övningar.

pezrulezhaakon
2012-05-17, 14:15
TREX, vad du känner eller inte är inte synonymt med vad som händer.

Joof
2012-05-17, 14:48
ang kabelrodden

Problemet är att det är så liten rörelse att flytta skulderbladen, så det bästa tips du kan få är nog att sträcka ut, förlänga den delen av rörelsen och inte explodera i början. Framåtlutningen gör det svårare att ta hjälp av nedre rygg och biceps också. Sedan ifall man vill ta in lats eller inte i denna rörelse kan ju kvitta, som Robban sa så är vikterna normalt sett rätt små i förhållande. Så du måste alltså inte dra hela vägen in.

Lite stretch gör också att du får mer kraft och tycker själv det känns hälsosammare att träna så i många övningar.

Man kan nog säga att den bakåtlutade rodden är nästan helt annorlunda från den ovan beskrivna varianten, så det går nog bra att anse som två olika ryggövningar. Fokuserar även olika delar av traps. Komplementera med shrugs så har du tagit den från alla vinklar. Men den bakåtlutade är ju speciellt vettig just för att den är så funktionell.

Lats och kappan fokuserar du med andra övningar.


Vad menar du här? Jag kanske missar något men jag har alltid trott att "Kappan"=Kappmuskeln=Trapezius="Traps".

Fredrik_S
2012-05-17, 14:53
Angående sittande rodd
Bör man eftersträva maximal kontraktion av romberna? vilket torde höja skulderbladen något pga att fiberriktningen går snett nedåt för romberna eller ska man adducera skulderbladen men samtigigt försöka hålla ner dom med trapezius nedre delar

eller är adduceringen av skulderbladen ointressanta i denna övning? Begränsar man vikten för hur mycket man orkar dra ihop skulderbladen känns det som man missar väldigt mycket av den vikt man skulle kunna använda om man struntade i den kontraktionen och istället fokuserade på extensionen i axelled och det arbete Latsen gör??

astrodog
2012-05-17, 14:55
Vad menar du här? Jag kanske missar något men jag har alltid trott att "Kappan"=Kappmuskeln=Trapezius="Traps".

Ja du har rätt, brukar inte läsa på svenska i detta ämne.

lurre86
2012-05-17, 18:29
Precis varit och kört bröst, triceps & axlar. Som jag lovade skulle jag återkomma med film på detta så ni kan ge tips och råd. Så här kommer dom.

Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ

trixen9565
2012-05-17, 18:34
3sek kontra - 4sec statiskt - 4sek excentriskt

lurre86
2012-05-17, 18:41
Precis varit och kört bröst, triceps & axlar. Som jag lovade skulle jag återkomma med film på detta så ni kan ge tips och råd. Så här kommer dom.

Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ

Kom gärna både med bra och dålig kritik=)

pezrulezhaakon
2012-05-17, 19:56
Fredrik_S, Vad är ditt mål med rodden?

astrodog
2012-05-17, 21:04
Angående sittande rodd
Bör man eftersträva maximal kontraktion av romberna? vilket torde höja skulderbladen något pga att fiberriktningen går snett nedåt för romberna eller ska man adducera skulderbladen men samtigigt försöka hålla ner dom med trapezius nedre delar

eller är adduceringen av skulderbladen ointressanta i denna övning? Begränsar man vikten för hur mycket man orkar dra ihop skulderbladen känns det som man missar väldigt mycket av den vikt man skulle kunna använda om man struntade i den kontraktionen och istället fokuserade på extensionen i axelled och det arbete Latsen gör??

Man kan ju även köra övningen utan att dra in händerna. Det är bra att vara medveten om vad man använder för muskler om man är byggare, annars är det väl mest intressant att få en stark användbar rörelse.

Angåenden lats så har jag aldrig hört om någon som kör rodd för latsens skull, förstår inte varför det är återkommande i tråden.

Anders The Peak
2012-05-17, 21:12
Hur kör du lats Astrodog?

Nu vet jag inte vad du är men rodd är nog den lättaste övningen för att aktivera latsen maximalt.

Anders The Peak
2012-05-17, 21:15
Kom gärna både med bra och dålig kritik=)

Jag tycker bara att det är tricepsövningarna som är lite sämre i utförandet.

Pushdown försök komma upp till hakan innan du vänder.

Triceps extension försök vara lite mer rörlig i armbågsleden så att du får bättre sträckning i triceps.

lurre86
2012-05-17, 21:18
Jag tycker bara att det är tricepsövningarna som är lite sämre i utförandet.

Pushdown försök komma upp till hakan innan du vänder.

Triceps extension försök var lite mer rörlig i armbågsleden så att du får bättre sträckning i triceps.

Så dom övriga ser bra ut?

Okej, varför jag gjorde en kort rörelse var för att jag vill att muskeln ska vara spänd under hela setet, fel utförande ändå?

Anders The Peak
2012-05-17, 21:22
Så dom övriga ser bra ut?

Okej, varför jag gjorde en kort rörelse var för att jag vill att muskeln ska vara spänd under hela setet, fel utförande ändå?
Försök att ta ut rörelsen så mycket som det går i isolationsövningarna utan att tappa kontakten.

astrodog
2012-05-17, 21:52
Hur kör du lats Astrodog?

Nu vet jag inte vad du är men rodd är nog den lättaste övningen för att aktivera latsen maximalt.

Drag och tryck mot gravitationen

Fredrik_S
2012-05-17, 21:52
Fredrik_S, Vad är ditt mål med rodden?

Bra fråga :)
Skulle nog säga hypertrofi på latissimus. Vilket för mig betyder hög belastning under dynamiskt arbete inom det starkaste området för avsedd muskel.

Och i såfall bli mitt svar på min egen fråga att det inte är nödvändigt att dra ihop skulderbladen då den rörelsen kräver betydligt lägre vikt för att klara av en hård kontraktion.

pezrulezhaakon
2012-05-17, 22:38
Fredrik_S, om du är ute efter störst chans för hypertrofi i lats så bör du dra tillbaka skulderbladen med både romber och traps.

Fredrik_S
2012-05-17, 22:53
Fredrik_S, om du är ute efter störst chans för hypertrofi i lats så bör du dra tillbaka skulderbladen med både romber och traps.

Finns det något fall man skulle välja att inte försöka dra ihop skulderbladen i en sittande rodd?

pezrulezhaakon
2012-05-17, 23:06
Fredrik_S

Nej, egentligen inte pga två viktiga anledningar. Den ena är att lats kan arbeta effektivare, och den andra är att man gör det snällare för axelleden att dra tillbaka axlarna. Man sätter större risker på ledstrukturen och rotatorcuffen om axlarna inte dras tillbaka.

pezrulezhaakon
2012-05-17, 23:15
lurre86

Det finns en hel del att leka med i dina övningar men här är några småtips.
Videoklipp:
1, bör du hålla något smalare.
2, du kan stoppa rörelsen innan hantlarna är rakt "framför" dig.
3, låt hanteln vara utanför axelleden även i toppläget.
4, starta övningen ca 10 cm från sidorna på låren. Markera ett stopp i toppläget och bromsa mer excentriskt.
5, inåtrotera inte överarmarna på väg ner och gå lite längre upp.
6, inåtrotera inte överarmarna på väg upp och markera gärna ett stopp i toppläget. Håll axelbrett och försök hålla armbågarna i samma linje som handled och axelled.

Anders The Peak
2012-05-18, 09:22
Drag och tryck mot gravitationen

Trycket får du berätta mer om för mig...:)

Anders The Peak
2012-05-18, 09:27
Bra fråga :)
Skulle nog säga hypertrofi på latissimus. Vilket för mig betyder hög belastning under dynamiskt arbete inom det starkaste området för avsedd muskel.

Och i såfall bli mitt svar på min egen fråga att det inte är nödvändigt att dra ihop skulderbladen då den rörelsen kräver betydligt lägre vikt för att klara av en hård kontraktion.

Med tiden kommer du underfund med att det krävs inte speciellt mycket vikt för att bygga kraftiga lats utan grejen handlar om att låta latsen arbeta och inte koppla ur latsen som oftast fallet.

pezrulezhaakon
2012-05-18, 09:28
Anders The Peak

Ju lägre belastning desto mindre arbete. Det säger väl sig självt? (förutsatt rätt utförande)

Anders The Peak
2012-05-18, 09:31
Anders The Peak

Ju lägre belastning desto mindre arbete. Det säger väl sig självt? (förutsatt rätt utförande)

Jag kan köra latsdrag med kontraktion i hiss på 160 kg så allt är relativt...

pezrulezhaakon
2012-05-18, 09:33
Anders The Peak

Ja, men då kör du knappast efter rätt utförande i syfte lats. Då händer det garanterat mycket mer i din kropp än en adduceing av överarmarna. Och då är det mest troligt att inte lats får ta del av hela belastningen.

astrodog
2012-05-18, 11:19
Trycket får du berätta mer om för mig...:)

Scapular dip

Anders The Peak
2012-05-18, 12:45
Anders The Peak

Ja, men då kör du knappast efter rätt utförande i syfte lats. Då händer det garanterat mycket mer i din kropp än en adduceing av överarmarna. Och då är det mest troligt att inte lats får ta del av hela belastningen.

Nu var det kanske det som du reagerade på i mitt inlägg om att:

Med tiden kommer du underfund med att det krävs inte speciellt mycket vikt för att bygga kraftiga lats utan grejen handlar om att låta latsen arbeta och inte koppla ur latsen som oftast fallet.

Ju lägre belastning desto mindre arbete. Det säger väl sig självt? (förutsatt rätt utförande)

Du ser du trivs bara med att argumentera och inte diskutera saker i sitt sammanhang.

För att besvara frågan tränar jag mest kring 90-100 kg i maskiner och kanske upp till 130 kg i stångrodd. Men kör mest likt RobbanColeman siktar på att träffa rätt muskel.

Astrodog
Scapular dip

Den övningen anser jag vara ypperlig för nedre trapz och kör den ofta pga av det.

pezrulezhaakon
2012-05-18, 12:49
Anders The Peak

Jag diskuterar både saker i sitt sammanhang, och påpekar då personer häver ur sig saker utan att ha något faktamässigt belägg för det.

Anders The Peak
2012-05-18, 12:57
Anders The Peak

Jag diskuterar både saker i sitt sammanhang, och påpekar då personer häver ur sig saker utan att ha något faktamässigt belägg för det.

Om det nu är på så sätt som du säger då tycker jag inte att du kommer med något av värde för min del. Utan det handlar bara om retoriska omskrivningar av de mest elementära.

pezrulezhaakon
2012-05-18, 13:08
Anders The Peak

Ditt elementära är fel och strider mot fakta. Om det strider mot mig skiter jag blankt i.

lurre86
2012-05-18, 13:53
Kom gärna både med bra och dålig kritik=)


lurre86

Det finns en hel del att leka med i dina övningar men här är några småtips.
Videoklipp:
1, bör du hålla något smalare.
2, du kan stoppa rörelsen innan hantlarna är rakt "framför" dig.
3, låt hanteln vara utanför axelleden även i toppläget.
4, starta övningen ca 10 cm från sidorna på låren. Markera ett stopp i toppläget och bromsa mer excentriskt.
5, inåtrotera inte överarmarna på väg ner och gå lite längre upp.
6, inåtrotera inte överarmarna på väg upp och markera gärna ett stopp i toppläget. Håll axelbrett och försök hålla armbågarna i samma linje som handled och axelled.


Nr 3 och 5,6 förstod jag inte riktigt hur du menade. Kanske jag so
Är trög:)

clavain
2012-05-18, 14:14
Nr 3 och 5,6 förstod jag inte riktigt hur du menade. Kanske jag so
Är trög:)
3:an, när du går ihop med armarna i toppläget hamnar hantlarna innanför axlarna. Antar att Pez menar att du inte ska gå ihop fullt så mycket, själv försöker jag (rätt elller fel?) efterlikna rörelsebanan från bänkpressen och går inte ihop nämnvärt i toppläget.

5an och 6an är jag också nyfiken på då det ser ut precis som när jag kör...

astrodog
2012-05-18, 14:56
Den övningen anser jag vara ypperlig för nedre trapz och kör den ofta pga av det.

Samma här! Men för lats är den min tvåa (rörelsemässigt).

daloatf
2012-05-18, 16:56
Intressant tråd! Ska filma några set för åsikter sen. Nyfiken på hur mycket fel jag gör angående kontakt träning :)

fredr1k
2012-05-18, 19:04
Precis varit och kört bröst, triceps & axlar. Som jag lovade skulle jag återkomma med film på detta så ni kan ge tips och råd. Så här kommer dom.

Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ

inget man bör ta efter..

pezrulezhaakon
2012-05-19, 21:26
lurre86 och clavain

5, om du kollar på armbågsknölen så vrider du den utåt på väg ner, vilket gör tricepsträningen mindre effektiv. Dessutom bör du hålla bredare för att vara snällare vid armbågsleden. Gå längre upp i startläget. Inte så långt så underarmarna kommer i linje med linan, utan precis innan.

6, samma här så rör sig armbågen utåt, vilket blir mindre effektivt samtidigt som skaderisken ökar en smula. Håll även bredare här. Smala grepp på fast stång i biceps eller triceps vinner man inget extra på, tvärtom förlorar man istället.

För båda: händer armbågar och axlar i samma linje, eller så nära som rörligheten tillåter.

daloatf
2012-05-20, 10:28
Ok nu har jag filmat ett rygg och axelpass

Set5
CnXWiasIcdQ

Set4
A8qZEMY2Xao

Set1
Liib729uQrA

Set1
1UqzwrYI5gA

Set2
NvetlJZSs1c

Set1
EBWRXdYR7vo

Set2
k_KaqP30mGw

3XxnDuvZ7Lc
LZ6OY68is20

Tycker att jag får bra kontakt när jag tränar. Men är öppen för förslag på vad som kan bli bättre. Eventuellt också om jag kan bli skadad på något sätt angående tekniken. Sedan så är jag just nu skadad i triceps så att rörelserna blir lite begränsande.

pezrulezhaakon
2012-05-20, 10:43
daloatf

Lite småtips.

1, frontraise är en onödig övning som sätter onödiga risker på ledstrukturen i axelleden. Du startar för långt ner, och håller inte axelpartiet fixerat (bakåt/neråt) gungar vikten.
2, en hantel i taget är en bra variant, men du låter trapezius arbeta lite för mycket jämfört med mellersta delta, om det är ditt syfte. Armbågen är för mycket böjd, och du startar för långt ner.
3, för mycket svank. lutar dig för mycket bakåt om du tänkt optimera latsträningen. Du sträcker inte ut i startläget. Drar inte ner axelpartiet.
4, se punkt 3.
5, se punkt 3.
6, nu vet jag inte ditt syfte, men för latsmuskelns del är det för mycket rörelse i höftleden. för mycket svank. Sträcker inte ut, och drar inte tillbaka axelpartiet tillräckligt.
Smala grepp i rodd och pulldown ger ingen ökad effekt för lats.
7, svårt att se, men se punkt 6.
8, bäst hittills. Här kan du variera hastigheter och vilka muskel som ska tränas statiskt vs dynamiskt.
9, se punkt 8.

fredr1k
2012-05-20, 11:42
Är det en battle mellan lurre & daloatf.

Vem lyfter bäst och snyggast? Haha

pezrulezhaakon
2012-05-20, 11:45
fredr1k

Den som förändrar sitt utförande till det bättre ökar chansen för bättre resultat.

daloatf
2012-05-20, 13:26
daloatf

Lite småtips.

1, frontraise är en onödig övning som sätter onödiga risker på ledstrukturen i axelleden. Du startar för långt ner, och håller inte axelpartiet fixerat (bakåt/neråt) gungar vikten.
2, en hantel i taget är en bra variant, men du låter trapezius arbeta lite för mycket jämfört med mellersta delta, om det är ditt syfte. Armbågen är för mycket böjd, och du startar för långt ner.
3, för mycket svank. lutar dig för mycket bakåt om du tänkt optimera latsträningen. Du sträcker inte ut i startläget. Drar inte ner axelpartiet.
4, se punkt 3.
5, se punkt 3.
6, nu vet jag inte ditt syfte, men för latsmuskelns del är det för mycket rörelse i höftleden. för mycket svank. Sträcker inte ut, och drar inte tillbaka axelpartiet tillräckligt.
Smala grepp i rodd och pulldown ger ingen ökad effekt för lats.
7, svårt att se, men se punkt 6.
8, bäst hittills. Här kan du variera hastigheter och vilka muskel som ska tränas statiskt vs dynamiskt.
9, se punkt 8.

1) Ok, vad kan jag köra annars? Kan tyvärr inte köra pressar då jag har snapping triceps syndrome. Ska korrigera tekniken enligt ditt förslag och testa hur det känns. Hade för mig att man skulle dra fram axeln för att lägga mer tyngd framåt. Men ska dra ner axlarna och sänka vikten.

2) Är lite obalanserad i styrka och volym därför blir det en arm i taget. Har en förmåga att gå upp ojämnt när jag kör bägge samtidigt.

Så börja med armen nästan sträckt? typ som när armarna är avslappnade och lyfta lite mer framåt? och start positionen lite bredare än axelbrett. Ska jag dra bak axlarna här med?

3,4,5) Ok ska testa sitta lite mer rakt upp. Har testat att sträcka i startläget men tyckt att jag tappat kontakten då. Jag får göra ett nytt försök. Det är också lite obehagligt ibland att sträcka ut armen pga av triceps skadan. Men ska testa! att dra ner axlarna tycker jag är svårt i "vanliga" latsdrag men lättare i smala.

6,7) Syftet är väl samma som latsdrag egentligen. Att få volym på latsen. Så ska testa att sitta lite mer stilla och dra bak axlarna mer. Får testa igen att sträcka ut armarna för att se om det är obehagligt eller inte.

8,9) Ok, borde jag inte dra bak och klämma ihop skulderbladen närmare? eller kan jag fortsätta så här.

Tack för du tog dig tid att kolla igenom klippen, hjälper otroligt mycket att någon annan än en själv tycker till om tekniken.

Är det en battle mellan lurre & daloatf.

Vem lyfter bäst och snyggast? Haha

fredr1k

Den som förändrar sitt utförande till det bättre ökar chansen för bättre resultat.



Man kan alltid förbättra något :)

Fredriiik
2012-05-20, 15:19
Daloatf:
Kommenterar din sittande rodd.
Det där blir mest för korsryggen skulle jag säga. Prova att stanna lodrätt med ryggen och tänk armarna som dragkrokar och att axlarna ska framåt på vägen fram och bakåt på vägen bak. Som om du ska krossa ett ägg mellan skulderbladen i läget längst bak.

lurre86
2012-05-20, 16:35
lurre86

Det finns en hel del att leka med i dina övningar men här är några småtips.
Videoklipp:
1, bör du hålla något smalare.
2, du kan stoppa rörelsen innan hantlarna är rakt "framför" dig.
3, låt hanteln vara utanför axelleden även i toppläget.
4, starta övningen ca 10 cm från sidorna på låren. Markera ett stopp i toppläget och bromsa mer excentriskt.
5, inåtrotera inte överarmarna på väg ner och gå lite längre upp.
6, inåtrotera inte överarmarna på väg upp och markera gärna ett stopp i toppläget. Håll axelbrett och försök hålla armbågarna i samma linje som handled och axelled.

1. okej, ska testa de, var blir skillnaden?
2. okej, just för att hålla kontakten?
3. Pressa skuldrerna bakåt i hela lyften?
4. ja då bör kontakten va hela tiden? svinga mindre.

lurre86
2012-05-20, 16:50
daloatf

din och min rodd är ju inte precis lika varandra

-pILUl9i6Co

EBWRXdYR7vo

daloatf
2012-05-20, 17:32
Daloatf:
Kommenterar din sittande rodd.
Det där blir mest för korsryggen skulle jag säga. Prova att stanna lodrätt med ryggen och tänk armarna som dragkrokar och att axlarna ska framåt på vägen fram och bakåt på vägen bak. Som om du ska krossa ett ägg mellan skulderbladen i läget längst bak.

Tack för kommentaren, ska tänka på det. Köra rörelsen lite mer som hantelrodden. Och ta bort mesta av momentumet.

daloatf

din och min rodd är ju inte precis lika varandra

-pILUl9i6Co

EBWRXdYR7vo

Haha nej precis, såg rätt kul ut om man körde dem samtidigt. Men tar man bort mitt överdrivna momentum så blir det rätt så likt. Körde mer stilla sittande i video nr2, men det är ju bakifrån så det syns inte riktigt.

pezrulezhaakon
2012-05-20, 21:18
daloatf

1,Du kan köra LÅS eller mittemellan frontraisepositionen och LÅS, fast med utåtroterad överarm, med lite böjd armbåge. Att föra axelpartiet framåt är varken så snällt för axelleden eller lika effektivt.

2, Armbågen nästan sträckt och inte rakt ut från sidan, utan strax framför med överarmen. En liten rörelse i skulderbladet är ofrånkomligt, men bättre än så kan du. Fokusera mest på att armen lyfter sig utan att axelpartiet gör en shrug.

8,9, Det är helt valfritt vilka muskler som du väljer ska jobba statiskt och vilka som jobbar dynamiskt mellan de muskler man främst ska träffa här. En tumregel är att inte ha axelpartiet i främre läget då du drar med lats.

pezrulezhaakon
2012-05-20, 21:23
lurre86

1, Skillnaden blir längre ROM för både bröst och triceps, och mer av din kraft går till stångens belastning istället för att en del går till stången.

2, Precis.

3, Ja, i alla pressövningar för bröst bör skulderbladen hållas tillbaka. Blir bättre träning för bröstmuskeln.

4, En tumregel är att alltid ha kontakt/kontroll under hela det belastade ROMet.

lurre86
2012-05-20, 22:46
lurre86

1, Skillnaden blir längre ROM för både bröst och triceps, och mer av din kraft går till stångens belastning istället för att en del går till stången.

2, Precis.

3, Ja, i alla pressövningar för bröst bör skulderbladen hållas tillbaka. Blir bättre träning för bröstmuskeln.

4, En tumregel är att alltid ha kontakt/kontroll under hela det belastade ROMet.



Okej. På axelpressen ska Skulderbladen hållas tillbaka där
Med?

Har svårt ibland att känna när kontakten släpper.

Tex tricepspress i cc ska man spänna triceps eller?

pezrulezhaakon
2012-05-20, 22:56
lurre86

I axelpress bör axelpartiet hållas ner, inte tillbaka. Skulderbladen kommer ju röra sig dit de måste.
När du tvingar dig själv att kontrollera kroppen mer så lär du dig så småningom känna när muskelspänningen släpper.
Att spänna triceps kan vara ett sätt att hitta rätt i övningen. Men du behöver ju inte spänna mer än nödvändigt för belastningen du har på.
Det kan vara klurigt att hitta rätt i var/hur mycket man ska spänna mellan de ansvariga musklerna för övningsrörelsen och de som stabiliserar.

daloatf
2012-05-21, 06:53
daloatf

1,Du kan köra LÅS eller mittemellan frontraisepositionen och LÅS, fast med utåtroterad överarm, med lite böjd armbåge. Att föra axelpartiet framåt är varken så snällt för axelleden eller lika effektivt.

2, Armbågen nästan sträckt och inte rakt ut från sidan, utan strax framför med överarmen. En liten rörelse i skulderbladet är ofrånkomligt, men bättre än så kan du. Fokusera mest på att armen lyfter sig utan att axelpartiet gör en shrug.

8,9, Det är helt valfritt vilka muskler som du väljer ska jobba statiskt och vilka som jobbar dynamiskt mellan de muskler man främst ska träffa här. En tumregel är att inte ha axelpartiet i främre läget då du drar med lats.

1) Så ett 313 tempo ungefär då? har du något exempel på utförandet?

2) Roger that, lite som jag tränade tidigare. Har bytt teknik så många gånger på sidolyft känns det som.

8,9) Ok

pezrulezhaakon
2012-05-21, 07:44
daloatf. Det är precis som LÅS, fast du har utåtroterad överarm. Biceps mot taket och armbågen mot golvet, och så lite böjd armbåge. Då fokuseras träningen mer på främre delta.

lurre86
2012-05-21, 08:58
är det det lättare att få kontakt om man börjar övninarna med 2 set och högrep 20-25reps?

daloatf
2012-05-21, 10:22
daloatf. Det är precis som LÅS, fast du har utåtroterad överarm. Biceps mot taket och armbågen mot golvet, och så lite böjd armbåge. Då fokuseras träningen mer på främre delta.

Då förstår jag. Typ så här fast med hantlar istället och mindre sving och de andra kommentarerna du hade.

D6eXSMqTFRc

pezrulezhaakon
2012-05-21, 11:08
daloatf, det stämmer. Om du lyfter mer utåt sidorna så skonar du axelleden. Bak och ner med axelpartiet också.

InShape
2012-05-21, 17:44
Angående TUT, ifall jag t.ex kör hantelpress och ligger och pumpar, känner att jag klarar 5 reps till, dock måste jag stoppa lite i toppläget för att klara de sista 2 repsen, är detta något att sträva efter? Eller bör jag lägga av direkt när jag tappar spänningen i muskeln första gången? Eller ja, brutit den konstanta belastningen.
Känns isåfall rätt konstigt i t.ex bicepscurl där jag mer eller mindre måste stoppa i bottenläget för att klara de sista repsen, för att verkligen vara slut? :)
Skulle vart schysst ifall pez kunde gett en liten info kring detta, eller en klargörelse :)
MVH

pezrulezhaakon
2012-05-21, 18:18
InShape

All träning har effekt. Så bara för att du skulle vila nån extra sekund i toppläget eller cheata upp ett par reps till så försvinner ju inte träningseffekten, men de sista repsen kanske inte ger dig den effekten du eftersträvade från början. För varje reps efter ditt teknikfail så blir ju utförandet allt sämre och tillslut blir det en annan övning, om du inte stannar tidigare. Då har du ju isf slösat energi i onödan. Den energin kunde du istället samlat ihop till ett ytterligare set som du får bättre resultat av, sett över tid.

Sedan, "måste klara de sista repsen"? Är det en psykologisk spärr du måste tillfredställa att göra ett visst antal reps? Du är väl klar när du inte orkar mer? :)

InShape
2012-05-21, 18:52
Ja, jag är klar när jag inte orkar mer :) Men har bara fått en känsla att det skall "ge bättre resultat" ifall man verkligen kör det "lilla extra" om du förstår.
Men säg t.ex hantelcurls, så lyfter jag ju ena sidan, sedan vilas ju den andra sidan tills det är dags igen?
Känns lite grötigt de hela, men får se hur de känns i verkligheten, när det väl gäller :)
Kör styrkeinriktat ett litet tag framöver tills deffen är avslutad.

pezrulezhaakon
2012-05-21, 20:14
InShape

Kör du alternerad curl så slappna inte av med andra armen. Håll den redo i startläget precis efter dödläget.

InShape
2012-05-21, 20:47
InShape

Kör du alternerad curl så slappna inte av med andra armen. Håll den redo i startläget precis efter dödläget.

Tack för bra tips! :)
Du tror alltså på att stoppa när man är såpass slut att man inte klarar köra en rep till - utan bristande teknik eller förlorad spänning i muskeln? Man bör alltså inte ge några extra rep (som jag förklarade) när ovanstående moment inträffar? :)
Stort tack till ditt engagemang i denna tråd iallafall, uppskattas.

pezrulezhaakon
2012-05-21, 22:04
InShape

Ja, alltså, det är inte fel att använda sig av cheating om man vet hur det bör användas. Att utförandet sticker i väg marginellt är helt acceptabelt. 1-3 reps extra efter teknikfail, via cheating är helt ok sålänge tänkt muskel fortfarande får 110% fokus.
Då man inte ens kan cheata snyggt, är man klar för länge sedan :)

lurre86
2012-05-22, 19:06
Testade rodden idag i cc. Gick mer ut med armarna så skuldrorna går isär.
De jag dock märke var att om jag inte gick lika långt långt in alltså att dra den tills man träffar mage så känndes det mer i ryggen.

Den sista biten känns som de bara är armarna som drar.

Någon som känner igen det?

pezrulezhaakon
2012-05-22, 21:10
lurre86

Det du upplever är helt normalt. Latsarbetet avtar då överarmen är strax bakom kroppsplanet. Kvar arbetar triceps långa ursprung och baksida delta. Därför blir det jobbigare.
Om ditt fokus är på lats behöver du inte gå längre bak med armarna än dit du känner ett naturligt "stopp".

Det är därför du omedvetet kopplar in magen för att "böja" in roddhandtaget mot magen.

lurre86
2012-05-22, 21:14
lurre86

Det du upplever är helt normalt. Latsarbetet avtar då överarmen är strax bakom kroppsplanet. Kvar arbetar triceps långa ursprung och baksida delta. Därför blir det jobbigare.
Om ditt fokus är på lats behöver du inte gå längre bak med armarna än dit du känner ett naturligt "stopp".

Det är därför du omedvetet kopplar in magen för att "böja" in roddhandtaget mot magen.

Okej. Å de är väl de jag vill med rodden?

pezrulezhaakon
2012-05-22, 21:35
lurre86

Ja, det borde det vara tycker jag väl :)

Du behöver således inte köra ända in till magen.

lurre86
2012-05-22, 21:41
lurre86

Ja, det borde det vara tycker jag väl :)

Du behöver således inte köra ända in till magen.

Perfekt:)

Har du tips på vad tänka på när man kör latsdrag? Svårt att få kontakt i ryggen. Jag bröstar upp drar den till hakan ungefär.

pezrulezhaakon
2012-05-22, 21:52
lurre86

Bröstar du upp dig eller lutar bakåt för mycket (för mycket svank) så blir rörelsemönstret för överarmen mer åt en roddrörelse (extension). Greppet bör inte vara bredare än I_o_I
Du bör fokusera på att få in överarmarna utmed sidorna på kroppen, alltså en så tydlig adduktion som möjligt. Armbågarna ska vara i lod under handlederna hela tiden. Luta dig inte mer än ca 5 grader bakåt. Kabeln bör också vara i lod.

jovas
2012-05-22, 22:16
Precis varit och kört bröst, triceps & axlar. Som jag lovade skulle jag återkomma med film på detta så ni kan ge tips och råd. Så här kommer dom.

Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ



På hantelpresse ska inte armbågarna vs högre upp? Alltså inte så mycket vinklat neråt?

Sen går du lite djupt i pressen.

daloatf
2012-05-23, 08:10
På hantelpresse ska inte armbågarna vs högre upp? Alltså inte så mycket vinklat neråt?

Sen går du lite djupt i pressen.

Då blir det mer stress på axlarna, och det var väl inte planen?

daloatf
2012-05-24, 10:03
daloatf

Lite småtips.

1, frontraise är en onödig övning som sätter onödiga risker på ledstrukturen i axelleden. Du startar för långt ner, och håller inte axelpartiet fixerat (bakåt/neråt) gungar vikten.
2, en hantel i taget är en bra variant, men du låter trapezius arbeta lite för mycket jämfört med mellersta delta, om det är ditt syfte. Armbågen är för mycket böjd, och du startar för långt ner.
3, för mycket svank. lutar dig för mycket bakåt om du tänkt optimera latsträningen. Du sträcker inte ut i startläget. Drar inte ner axelpartiet.
4, se punkt 3.
5, se punkt 3.
6, nu vet jag inte ditt syfte, men för latsmuskelns del är det för mycket rörelse i höftleden. för mycket svank. Sträcker inte ut, och drar inte tillbaka axelpartiet tillräckligt.
Smala grepp i rodd och pulldown ger ingen ökad effekt för lats.
7, svårt att se, men se punkt 6.
8, bäst hittills. Här kan du variera hastigheter och vilka muskel som ska tränas statiskt vs dynamiskt.
9, se punkt 8.

Nu har jag tränat igen och försökt åtgärda.

1) (front raises)Jag körde reverse front raises med hantlar och där fick jag till det bra. Lite små svårt att dra bak axlarna men det gick helt ok. Kommer bli bättre med tiden.

2) (lateral raises) Tyckte det gick bra och kände efter i vilken vinkel som traps var mest avslappnad i. Försökte lyfta och låta armbågarna dra upp vikten.

3) (latsdrag) Jag tog bort svanken men tyckte det var svårt att dra bak och ner skuldrorna/axlarna då. Sedan så kunde jag inte köra framför om jag försökte sänka axlarna. Då blev det obehagligt i armarna pga av min triceps skada. Triceps senan byter spår osv vid ulnar. Det som jag tyckte fungerade bra var att köra bakom huvudet med en rak stång. Hade lite problem att dra ner axlarna där men fick bra kontakt. Antar att det blir lättare och lättare att dra ner axlarna.

6) (kabelrodd) På rodden så satt jag still denna gång och sträckte ut armarna medan jag lutade mig lite framåt. När jag drog tillbaka försökte jag dra med ryggen precis som vid hantelrodden. Fick bra kontakt där och satt relativt stilla. Här var det inte svårt att dra bak axelpartiet. Körde detta i ett långsamt tempo då jag tyckte det var lättare att kontrollera rörselsen då. Blev dock direkt en sänkning på 20kg, men kändes lika tungt som innan men mer kontakt.

pezrulezhaakon
2012-05-24, 11:03
daloatf

Bra, övning ger färdighet.

Jag skulle ändå vilja se ditt utförande på latsdrag framför huvudet. Tipset är nog att försöka hitta ett läge där och lära dig dra ner axelpartiet, då draget bakom nacken innebär högre risker för axelleden.
Även om risken inte skulle öka för din del (beroende på rörligheten) så vinner du ändå inget effektmässigt. Snarare så får du istället lägre latseffekt där.

daloatf
2012-05-24, 11:13
daloatf

Bra, övning ger färdighet.

Jag skulle ändå vilja se ditt utförande på latsdrag framför huvudet. Tipset är nog att försöka hitta ett läge där och lära dig dra ner axelpartiet, då draget bakom nacken innebär högre risker för axelleden.
Även om risken inte skulle öka för din del (beroende på rörligheten) så vinner du ändå inget effektmässigt. Snarare så får du istället lägre latseffekt där.

Ok, om jag kör smala latsdrag har jag lättare att dra ner axlarna. Och då känns det inte obehagligt i armbågarna, men kan vara så att jag drar för mycket med armarna då. Jag kan filma två set idag ena latsdrag framför och smala latsdrag.

daloatf
2012-05-24, 14:27
Just ja, ska armbågarna gå bakom ryggen,framför eller i linje med kroppen? det är när armbågarna är i linje med kroppen. Alltså lateralt och medialt med kroppen som det är obehagligt för armarna. Det är lättare att sänka axlarna när armarna är framför. Men kan filma de olika vinklarna.

lurre86
2012-05-24, 14:30
Måste nog också fixa en film på latsdrag=)

daloatf
2012-05-24, 15:10
ECB9DpYGZtk

Där kör Mr Coleman med rätt svankad rygg och bakåtlutad. Medan du förespråkar rak rygg? Visst han drar ner axlarna i botten läget här, men annars var det rätt likt mitt utförande tycker jag?!

Och för övrigt verkar han ha ganska mycket momentum när han tränar.

pezrulezhaakon
2012-05-24, 17:40
daloatf

Det är lättare att först se hur du kör innan jag komplicerar det med en wall of text :)

Coleman kör ändå förhållandevis strikt. Nu vet vi inte hur han medvetet befaller musklerna att arbeta. Hans drag bakom nacken är ingen fin syn direkt. Som han gör dem kan nästan kvitta.
Hans teknik är inget jag skulle instruera nybörjare i, nog inte halverfarna heller...

daloatf
2012-05-24, 19:03
Nu har jag testat lite olika tekniker

Teknik1

7QNnRTNMD8E

Ser väldigt konstigt ut, men kändes helt ok.

Teknik 2,3,4 (ändrar mitt i setet)
q81Q3HRZjck

Teknik 3 runt 15s
och teknik 4 så syns det när jag byter till.

Tycker jag fick bäst kontakt på sista tekniken. Om det inte syns försökte jag ändra på hur armbågarna hamnar. Försöker dra bak axlarna. Lite små svårt. Lyckades inte att hålla armbågarna i linje med höften, som jag tänkte först.

Teknik 5,6,7 (ändrar mitt i setet)
piOxzqt5gIU

Byter till teknik 6 vid runt 30s, sen det andra bytet syns tydligt då jag flyttar fram.

---

Jag är jävligt osäker på om jag ska svanka eller inte. Jag kan lättare spänna ryggen om jag svankar.

daloatf
2012-05-24, 19:22
Sen så ska väl armbågarna gå åt sidan och inte neråt och sidan som nu. Testar jag att dra armbågarna åt sidan utan vikt eller stång så är det obehagligt för armbågarna/triceps.

pezrulezhaakon
2012-05-24, 23:07
daloatf

Nja, det finns ju en del här att korrigera.

1, Underarmarna bör i hela draget vara i lod. Handlederna bör vara raka och inte bakåtböjda. Du bör sträcka ut mer. I bottenläget är det ganska stor skillnad på underarmarnas riktning och linans riktning.. Lutningen är ok, men något för mycket svank. Underarmarna bör göra en mycket tydligare adduktion. Tänk att armbågarna ska stoppas rakt ner i "bakfickorna" och inte bågrörelsen (extension). Det innebär en aning mer utåtroterad överarm och flytta fram armbågspositionen något (tänk pec-dec). Du bör i detta exempel sitta några cm längre fram på dynan. Linans lod bör inte ändras. Du har ingen nedåtrörelse i axelpartiet (depression)

2, Den här tekniken har samma småproblem som det första exemplet + att du sitter för rakt. Det innebär att du även här flyttar linan ur lod och kontentan av det är att underarmarna stämmer ännu sämre med linans riktning. Du har ingen nedåtrörelse i axelpartiet (depression)


3, Detta exempel är ändå inte så illa. Dock lite för rakt sittande på båda varianter, dessutom har du nästan ingen nedåtrörelse i axelpartiet. (depression)
Det smala greppet är dock mindre effektivt för lats än det axelbreda och stången.

TREX
2012-05-24, 23:18
Det där kan nog hands-down vara den sämsta tekniken jag sett i ett latsdrag.

daloatf
2012-05-25, 05:45
Det där kan nog hands-down vara den sämsta tekniken jag sett i ett latsdrag.

Testade olika saker samt att jag är skadad. Men visa en bra teknik :)

daloatf
2012-05-25, 06:02
daloatf

Nja, det finns ju en del här att korrigera.

1, Underarmarna bör i hela draget vara i lod. Handlederna bör vara raka och inte bakåtböjda. Du bör sträcka ut mer. I bottenläget är det ganska stor skillnad på underarmarnas riktning och linans riktning.. Lutningen är ok, men något för mycket svank. Underarmarna bör göra en mycket tydligare adduktion. Tänk att armbågarna ska stoppas rakt ner i "bakfickorna" och inte bågrörelsen (extension). Det innebär en aning mer utåtroterad överarm och flytta fram armbågspositionen något (tänk pec-dec). Du bör i detta exempel sitta några cm längre fram på dynan. Linans lod bör inte ändras. Du har ingen nedåtrörelse i axelpartiet (depression)

2, Den här tekniken har samma småproblem som det första exemplet + att du sitter för rakt. Det innebär att du även här flyttar linan ur lod och kontentan av det är att underarmarna stämmer ännu sämre med linans riktning. Du har ingen nedåtrörelse i axelpartiet (depression)


3, Detta exempel är ändå inte så illa. Dock lite för rakt sittande på båda varianter, dessutom har du nästan ingen nedåtrörelse i axelpartiet. (depression)
Det smala greppet är dock mindre effektivt för lats än det axelbreda och stången.

Med tredje menar du?
piOxzqt5gIU

Vad tycker du om supinerat grepp?

TREX
2012-05-25, 09:58
Testade olika saker samt att jag är skadad. Men visa en bra teknik :)

sHtPCwqUvZY

daloatf
2012-05-25, 10:38
sHtPCwqUvZY

Ok, det såg bra ut.

Så här kör jag i vanliga fall:
Liib729uQrA

pezrulezhaakon
2012-05-25, 12:16
daloatf

Foad Abiads latsdrag är nära vad jag är ute efter. Det går att skruva till yttarligare, men kommer man dit är det bra nog.
Ditt utförande är inte jättebra här, då du inte sträcker ut i toppläget, svankar för mycket och inte har någon direkt koll på dina skulderblad/ditt axelparti.

daloatf
2012-05-25, 13:01
daloatf

Foad Abiads latsdrag är nära vad jag är ute efter. Det går att skruva till yttarligare, men kommer man dit är det bra nog.
Ditt utförande är inte jättebra här, då du inte sträcker ut i toppläget, svankar för mycket och inte har någon direkt koll på dina skulderblad/ditt axelparti.

Nej det är sant. Jag sträcker ut nu men har ungefär samma svank. Ska försöka kopiera hans tillvägagångsätt till att börja med och sen se om jag kan utveckla det bättre. På videon är skulderbladen nerdragna och spända hela tiden. Så det känns iaf.

Lutningen som jag har i videon är väl bra om jag tar bort svanken?

pezrulezhaakon
2012-05-25, 16:08
daloatf

Ja lutningen är ok, bara minska svanken något. Däremot är dina skulderblad inte neddragna i ditt klipp.

Anders The Peak
2012-05-25, 18:09
Nej det är sant. Jag sträcker ut nu men har ungefär samma svank. Ska försöka kopiera hans tillvägagångsätt till att börja med och sen se om jag kan utveckla det bättre. På videon är skulderbladen nerdragna och spända hela tiden. Så det känns iaf.

Lutningen som jag har i videon är väl bra om jag tar bort svanken?

Den enda skillnaden mellan Foad och dig är att han ruggigt mycket mer muskelmassa. Du kanske kan sträcka ut något mer och dra ihop skulderbladen en aning till vid neddraget så att du får ordentlig kontakt under hela rörelsen.

TREX
2012-05-25, 21:32
Ok, det såg bra ut.

Så här kör jag i vanliga fall:
Liib729uQrA

Skulle nästan säga att du ska följa med fram lite mer med överkroppen för att sträcka ut ordentligt i toppen, det blir bättre på slutet nästan för då orkar du inte hålla emot lika mycket.

Wtf är det bara jag som hör två tjejer i bakgrunden säga "kan inte du ta marklyft då?" och sen ett "Nej usch", oj oj oj det skulle Hurril gå i taket av att höra :D

daloatf
2012-05-26, 13:32
Ska fortsätta jobba på tekniken, tack grabbar.

Och ja TREX det stämmer :P

lurre86
2012-05-30, 18:52
Jag la tidigare upp en film på rodden och fick en del tips. Här är nu en ny film på rodd.

Nu har även jag som daloatf filmat ett sett latsdrag. Kom med tips tack.

Latsdrag

86hRDWuIspc

Rodd

AW0YbD9DxIk

pezrulezhaakon
2012-05-30, 21:24
lurre86

1, Ser ganska bra ut. Men mot bottenläget gör du en liten extensionsrörelse som gör att armbågen hamnar strax bakom stången/handleden. Ingen stor sak, men men...
Du bör föra fram armbågarna ca 5cm till, och kompensera det med att flytta dig lika mycket bakåt på sitsen. På vägen upp släpper du axelpartiet lite för tidigt. Håll det nere lite längre tid. Märks mest på slutet...

2, Ser också bra ut. Däremot så släpper du övre rygg lite för mycket då axelpartiet släpps fram.
Försök starta rörelsen med traps och romber strax innan du börjar dra med armarna/lats. Håll kvar axelpartiet bakåtdragna lite längre tid då du släpper fram armarna.

teo123
2012-05-31, 00:07
Highjackar tråden lite - vad tycker expertpanelen om mitt utförande? Satsar på mycket TuT och kontakt. Lite väl kort ROM kanske? Var rätt ny till träningen men försökte mitt bästa här :)

3d9p_DyC94g
0_q3J-5GKfY

pezrulezhaakon
2012-05-31, 00:30
teo123

1, Föutom för kort ROM så der det hyfsat ut. Det finns en del att göra för att göra den lite mer effektiv. Förändra pressbanan något. Annars duger det bra.

2, Ingen skulderbladskontroll, dålig hållning, för kort ROM, drar alldeles för mycket med armbågsböjarna (om ryggen ska träffas) Handlederna i lite ofördelaktig position. Det smala greppet är inget man vinner något på att använda.

teo123
2012-05-31, 01:27
teo123

1, Föutom för kort ROM så der det hyfsat ut. Det finns en del att göra för att göra den lite mer effektiv. Förändra pressbanan något. Annars duger det bra.

2, Ingen skulderbladskontroll, dålig hållning, för kort ROM, drar alldeles för mycket med armbågsböjarna (om ryggen ska träffas) Handlederna i lite ofördelaktig position. Det smala greppet är inget man vinner något på att använda.

Kan du utveckla hur pressbanan bör förändras?

Tycker man kan få brutalt mycket bättre kontakt i latsen med ett smalt grepp än ett brett, där man drar mer med rear delt och nedre trapz (?)

Så i rodden bör jag köra mer strikt helt enkelt?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 01:43
teo123

Pressbanan bör gå i en liten båge upp från bröstkorgen och upp något i huvudets riktning. Det är alltså inte mycket...

Hur du upplever övningen kan jag inte säga emot dig. Mest troligen för att du mest är van vid det handtaget. Handtaget har sina begränsningar, och du träffar inte lats så effektivt som du kan. Biomekaniskt har du större möjlighet att träffa lats med ett något bredare grepp, omkring axelbrett.

Nja, strikt och strikt... Du behöver förändra rörelsemönstret ganska omfattande från det du gör nu.

Mala
2012-05-31, 02:08
teo123

2, Ingen skulderbladskontroll, dålig hållning, för kort ROM, drar alldeles för mycket med armbågsböjarna (om ryggen ska träffas) Handlederna i lite ofördelaktig position. Det smala greppet är inget man vinner något på att använda.

Instämmer med pezrulezhaakon vid ex hållningen, tycker även att du kunde pusha upp brösten mera också. Men när man kör TUT brukar det ju bli väldigt kort ROM (eller är jag ute och cyklar nu?), man kan ju variera det lite också. Tänker också på varför det smala greppet inte är något man vinner i längden på för ryggen som vi pratar om? Har för mig att smala grepp tar en aning mera på ryggen och breda tar mera på axlar.

Mala
2012-05-31, 02:21
teo123
Handtaget har sina begränsningar, och du träffar inte lats så effektivt som du kan. Biomekaniskt har du större möjlighet att träffa lats med ett något bredare grepp, omkring axelbrett.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167869

Startade en tråd om just greppfattning för ett tag sen och fick som svar att ju närmare armbågarna är kroppen desto mer tar den på ryggen i rodd (men inte för andra övningar som chins o lats), och ju smalare du håller desto närmre är man ju kroppen?

Det baseras alltså på, som man skriver i tråden, vad man vet om musklernas funktion och analys av var de ursprunger och fäster.

pezrulezhaakon
2012-05-31, 03:28
Mala

Ja, det är helt riktigt att armbågarna ska vara så närma kroppen som möjligt i rodd, men händerna hamnar innanför armbågspositionen med det smala V-greppet, vilket inte gör latsarbetet mer effektivt.
Tvärtom gör det latsarbetet mindre effektivt till högre onödiga risker för armbågsleden och axelleden. Kort och gott så kostar den halvätna glassen mer pengar och smakar sämre.

Håller du i ett grepp som är axelbrett, men ändå håller armbågarna nära sidorna på kroppen så blir latsarbetet mer effektivt till klart lägre risker för armbåge och axel.

lurre86
2012-05-31, 07:50
lurre86

1, Ser ganska bra ut. Men mot bottenläget gör du en liten extensionsrörelse som gör att armbågen hamnar strax bakom stången/handleden. Ingen stor sak, men men...
Du bör föra fram armbågarna ca 5cm till, och kompensera det med att flytta dig lika mycket bakåt på sitsen. På vägen upp släpper du axelpartiet lite för tidigt. Håll det nere lite längre tid. Märks mest på slutet...

2, Ser också bra ut. Däremot så släpper du övre rygg lite för mycket då axelpartiet släpps fram.
Försök starta rörelsen med traps och romber strax innan du börjar dra med armarna/lats. Håll kvar axelpartiet bakåtdragna lite längre tid då du släpper fram armarna.

1.
När jag gör latsdraget så fokuserar jag på att hålla ihop ryggen genom hela rörelsen. Som när man gör rodd och i slutet så drar man ihop ryggen. Så försöker jag ha ryggen hela rörelsen i latsdrag, rätt eller fel??
Jag trodde armbågarna ska va så mycket utåt/bakåt som möjligt och inte inåt för att inte koppla in så mkt biceps?


2. Menar du att jag inte ska gå lika långt fram? Börjar jag dra med armarna?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 11:55
lurre86

1, Helt rätt ska armbågarna vara utåt från kroppen, men inte bakåt i latsdrag då det ändå inte finns nån belastning i den riktningen för lats. Rörelsebanan för från start till stoppläget i latsdraget för armbågen är utåt, neråt, inåt.
Biceps behöver du inte koppla in iallafall. Så du bör således inte göra samma sak som du gör i rodd.

2, Axelpartiet/skulderbladen ska du försöka föra fram så mycket som möjligt, utan att bröstryggen kröker sig. Dra tillbaka axelpartiet helt och överlappa med latsarbetet. Omvänd ordning på väg fram.

Mala
2012-05-31, 12:44
Mala

Ja, det är helt riktigt att armbågarna ska vara så närma kroppen som möjligt i rodd, men händerna hamnar innanför armbågspositionen med det smala V-greppet, vilket inte gör latsarbetet mer effektivt.
Tvärtom gör det latsarbetet mindre effektivt till högre onödiga risker för armbågsleden och axelleden. Kort och gott så kostar den halvätna glassen mer pengar och smakar sämre.

Håller du i ett grepp som är axelbrett, men ändå håller armbågarna nära sidorna på kroppen så blir latsarbetet mer effektivt till klart lägre risker för armbåge och axel.

Jaha, det är så man tänker därcofffee

lurre86
2012-05-31, 13:30
lurre86

1, Helt rätt ska armbågarna vara utåt från kroppen, men inte bakåt i latsdrag då det ändå inte finns nån belastning i den riktningen för lats. Rörelsebanan för från start till stoppläget i latsdraget för armbågen är utåt, neråt, inåt.
Biceps behöver du inte koppla in iallafall. Så du bör således inte göra samma sak som du gör i rodd.

2, Axelpartiet/skulderbladen ska du försöka föra fram så mycket som möjligt, utan att bröstryggen kröker sig. Dra tillbaka axelpartiet helt och överlappa med latsarbetet. Omvänd ordning på väg fram.

okej ska testa det=)

vi talade tidiagre om teknisk failure du och jag. Att man bör köra till det i alla set.

När tycker du att jag går förbi teknisk failure i dom 2 videorna jag la upp?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 13:56
lurre86

När du känner att du inte kan göra det du började med så kan man pressa ett par till, dock med så mycket kontroll som möjligt.

lurre86
2012-05-31, 15:06
lurre86

När du känner att du inte kan göra det du började med så kan man pressa ett par till, dock med så mycket kontroll som möjligt.

Något man bör göra i varje set eller sista?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 16:06
lurre86

Spara det gärna till sista så är chansen större att fler bra reps kan tillägnas de tänkta musklerna.

lurre86
2012-05-31, 16:30
lurre86

Spara det gärna till sista så är chansen större att fler bra reps kan tillägnas de tänkta musklerna.

Okej.

De är mest rygg övningarna som
Är svåra att veta när de e dags att sluta. Går alltid att pressa exta.

Men övriga muskler så tar de stopp å då är de stopp:) önskade de va så med rygg med:)

Marcuslevin
2012-05-31, 20:07
Jag brukar köra 2-2-1 på de flesta pressövningar och diverse andra också, och jag tycker det känns bäst. jag orkar längre och det känns som att övningen "tar bäst" då. Men vafan vet jag.

fredr1k
2012-05-31, 20:24
Jag la tidigare upp en film på rodden och fick en del tips. Här är nu en ny film på rodd.

Nu har även jag som daloatf filmat ett sett latsdrag. Kom med tips tack.

Latsdrag

86hRDWuIspc

Rodd

AW0YbD9DxIk

de är exakt de där jag menar som på dessa filmer? går han till failure?

Anders The Peak
2012-05-31, 20:29
Det kan man säga att han gör.

fredr1k
2012-05-31, 20:34
Det kan man säga att han gör.

men på latsdragen så är dom 2 sista med annan teknik. Rörelsen är uppdelad i 2 delar?

Anders The Peak
2012-05-31, 21:02
men på latsdragen så är dom 2 sista med annan teknik. Rörelsen är uppdelad i 2 delar?

Nu tittade jag inte på tekniken utan mer på hur han orkade.
När det gäller tekniken behöver han slipa på den men det gör han bäst med att köra övningarna en tid och lära sig känna att den tar på rätt muskler.
Jag tycker inte att man ska grotta ned sig i tekniken så länge den är acceptabel och övningen utförs enligt instruktionsboken.

fredr1k
2012-05-31, 21:03
Nu tittade jag inte på tekniken utan mer på hur han orkade.
När det gäller tekniken behöver han slipa på den men det gör han bäst med att köra övningarna en tid och lära sig känna att den tar på rätt muskler.
Jag tycker inte att man ska grotta ned sig i tekniken så länge den är acceptabel och övningen utförs enligt instruktionsboken.

den bör ju ta på ryggen annars är han ju kass där:P

men jag menar om du tittar på sista 2 repsen? är han förbi teknisk fail? eller bör man gå så långt som han gör? å göra sådär i varje set?

Man vill ju enkelt kunna följa progression.

Anders The Peak
2012-05-31, 21:07
den bör ju ta på ryggen annars är han ju kass där:P

men jag menar om du tittar på sista 2 repsen? är han förbi teknisk fail? eller bör man gå så långt som han gör? å göra sådär i varje set?

Man vill ju enkelt kunna följa progression.

Nu tror jag att han lär sig det med tiden.

För min del tycker jag att belastningen är för låg han borde ha lite mer vikt på så att han får ta i mer med musklerna dock med färre reps.

fredr1k
2012-05-31, 21:31
Nu tror jag att han lär sig det med tiden.

För min del tycker jag att belastningen är för låg han borde ha lite mer vikt på så att han får ta i mer med musklerna dock med färre reps.

men musklerna tar han ju i med trots att de är fler resp?
Han skrev att han tränar för volym.

Men oavsett så kvarstår frågan om man bör gå förbi teknisk fail som han gör i varje set?

lurre86
2012-05-31, 21:43
lurre86

1, Helt rätt ska armbågarna vara utåt från kroppen, men inte bakåt i latsdrag då det ändå inte finns nån belastning i den riktningen för lats. Rörelsebanan för från start till stoppläget i latsdraget för armbågen är utåt, neråt, inåt.
Biceps behöver du inte koppla in iallafall. Så du bör således inte göra samma sak som du gör i rodd.

2, Axelpartiet/skulderbladen ska du försöka föra fram så mycket som möjligt, utan att bröstryggen kröker sig. Dra tillbaka axelpartiet helt och överlappa med latsarbetet. Omvänd ordning på väg fram.

här pratar han om squeeze i latsdrag. Menar han då dra ihop skuldrorna precis som i rodden?

HmIQPwR4ljo

pezrulezhaakon
2012-05-31, 21:52
lurre86

Vet inte riktigt vad han menar, men att squeeza i belastningsriktningen kan vara en bra krydda. Dock skiljer sig belastningsriktningen mellan latsdrag och rodd. Så squeezar du i en depression av skulderbladen så är det bra. Du ska inte squeeza i en retraktion av skulderbladen när du kör latsdrag. Retraktion gör du i rodd.

(fantastiskt störig "musik" det där dub-step är.....)

lurre86
2012-05-31, 21:54
lVhrjZ_cemo

kopierade in fel film haaha

pezrulezhaakon
2012-05-31, 21:58
lurre86

Killen i svart linne gör inget bra skulderbladsarbete alls. Han har t.o.m riktigt dålig kontroll på dem.

lurre86
2012-05-31, 21:59
lurre86

Killen i svart linne gör inget bra skulderbladsarbete alls. Han har t.o.m riktigt dålig kontroll på dem.

har frågat dig så mkt frågor nu så de är snart bättre att du visar mig IRL haha=)

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:04
lurre86

Du är så välkommen att besöka mig :)

lurre86
2012-05-31, 22:05
lurre86

Du är så välkommen att besöka mig :)

vart befinner du dig då?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:07
33 mil söder om STHLM. De som vill får gärna PMa om det, så går det säkert att hitta nån tid om nån har vägen förbi eller liknande.. :)

lurre86
2012-05-31, 22:10
33 mil söder om STHLM. De som vill får gärna PMa om det, så går det säkert att hitta nån tid om nån har vägen förbi eller liknande.. :)

de gör jag om jag har vägarna förbi söderut=)

jag får väl nöja mig med forumet till vidare:P=)

hur tycker du man bör mäta progression?

Göra sin 12:a å stanna trots att man klarar 15 å så höjer man när man först klarar 12,12,12,12 eller köra max i varje set?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:16
lurre86

Max i varje set, med 90-95% av tiden sluta innan teknikfail. Sedan kommer progressionen ändå, sålänge du äter och sover.
Jag är inte så mycket för schemalagda ökningar bara för att det står på ett papper...

lurre86
2012-05-31, 22:37
lurre86

Max i varje set, med 90-95% av tiden sluta innan teknikfail. Sedan kommer progressionen ändå, sålänge du äter och sover.
Jag är inte så mycket för schemalagda ökningar bara för att det står på ett papper...

okej.

så där gjorde jag 2 för många? om man ska se till va man bör göra i dom flesta seten?

86hRDWuIspc

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:41
lurre86

Nädå, de är helt ok ända till slutet. Bara slipa på skulderbladsrörelserna och att du siktar mer in på kroppen med armbågarna i bottenläget. Du kan köra ännu mer explosivt på väg ner och bromsa ytterligare som variation.

lurre86
2012-05-31, 22:46
lurre86

Nädå, de är helt ok ända till slutet. Bara slipa på skulderbladsrörelserna och att du siktar mer in på kroppen med armbågarna i bottenläget. Du kan köra ännu mer explosivt på väg ner och bromsa ytterligare som variation.

okej, vad bra att du sa de. Trodde jag gått förbi teknisk fail, men då har jag ej de där. Om jag testat 1 rep till så hade jag kanske inte klarat det.

Rodden där har jag dock gjort 1 eller 2 för mkt?

AW0YbD9DxIk

pezrulezhaakon
2012-05-31, 22:48
lurre86

Nja, gränsfall i rodden. Ett par cheating var det. Men slipa på skulderbladens rörelse där också.

lurre86
2012-05-31, 22:57
lurre86

Nja, gränsfall i rodden. Ett par cheating var det. Men slipa på skulderbladens rörelse där också.

Menar dom 2 sista kunde jag inte dra in med samma teknik? Bör man görs de jag gjorde i varje set? För de där är väl ändå förbi teknisk failure?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 23:06
lurre86

Nä, de två sista var inte så snygga även att de var acceptabla.

lurre86
2012-05-31, 23:08
lurre86

Nä, de två sista var inte så snygga även att de var acceptabla.

Okej. Acceptabla som att köra så långt varje set eller bara sista setet?

pezrulezhaakon
2012-05-31, 23:11
lurre86

Helst sista setet. Annars är risken att du bränner för mycket krut på annat, och färre bra reps till de tänkta målmusklerna.

lurre86
2012-05-31, 23:17
lurre86

Helst sista setet. Annars är risken att du bränner för mycket krut på annat, och färre bra reps till de tänkta målmusklerna.


Okej. Så stanna 2 reps tidigare där?
Okej. Tack så jätte mycket för att du tar dig tiden. Det uppskattas. Nu får vi hoppas resultaten kommer:)

Anders The Peak
2012-06-01, 10:16
Jag tycker att det här snacket om att stanna 2 reps innan failure försämrar förutsättningarna för utveckling. Kör färre set och tyngre 6-8 reps för att få tillräcklig stimulans. Om ni ska köra fler reps gäller det att varje set når utmattning enligt henneman´s principer (http://www.physio.unibe.ch/publikationen/report_Lagrange.pdf)för att stimulin ska bli tillräckligt kraftig för att åstadkomma hypertrofi/styrketillväxt.

Om ni vill ha referenser på att det är på så sätt är det inga problem att ordna med det.

TREX
2012-06-01, 10:24
Var inte rädda för gasa tills de rasar pojkar, det är där och bortom det som man skiljer agnarna från vetet.

daloatf
2012-06-01, 10:45
Jag tycker att det här snacket om att stanna 2 reps innan failure försämrar förutsättningarna för utveckling. Kör färre set och tyngre 6-8 reps för att få tillräcklig stimulans. Om ni ska köra fler reps gäller det att varje set når utmattning enligt henneman´s principer (http://www.physio.unibe.ch/publikationen/report_Lagrange.pdf)för att stimulin ska bli tillräckligt kraftig för att åstadkomma hypertrofi/styrketillväxt.

Om ni vill ha referenser på att det är på så sätt är det inga problem att ordna med det.

Kan du förklara hans principer till någon som har en mild grad av dyskalkyli?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:25
Anders The Peak

"Ditt" tillvägagångssätt kan fungera för att flytta vikt. Men det är inte detsamma som att rätt målmuskel får den träning man är ute efter.

Anders The Peak
2012-06-01, 11:41
Anders The Peak

"Ditt" tillvägagångssätt kan fungera för att flytta vikt. Men det är inte detsamma som att rätt målmuskel får den träning man är ute efter.

Men du kom med något produktivt och inte bara slänga ur dig påståendet som om du, endast du, äger kunskapen. Det är lite självcentrerat och drar lite åt det autistiska beteendet. Men visst det är rätt vanligt med bokstavskombinationer bland byggare så man får kanske inte ställa för höga krav på din kommunikativa förmåga.

pezrulezhaakon
2012-06-01, 11:46
Anders The Peak

Jag behöver inte alltid komma med nåt produktivt, eftersom den kunskapen jag har kan ALLA med lite intresse skaffa sig. Jag är inget unikum. Så varsågod att lära dig mer. Faktan finns där ute att tillgå för vemsomhelst. Men du kanske inte orkar och är för lat, och vill få allt serverat på silverfat.

I couldn´t care less.

Anders The Peak
2012-06-01, 12:02
Anders The Peak

Jag behöver inte alltid komma med nåt produktivt, eftersom den kunskapen jag har kan ALLA med lite intresse skaffa sig. Jag är inget unikum. Så varsågod att lära dig mer. Faktan finns där ute att tillgå för vemsomhelst. Men du kanske inte orkar och är för lat, och vill få allt serverat på silverfat.

I couldn´t care less.

Det är synd om dig. Det är bra om du kan hålla dig från att inte påpeka saker kring det jag skriver om du inte har något med substans att komma med.

Ha det bra i din stora värld...

pezrulezhaakon
2012-06-01, 12:20
Anders The Peak

Din lilla värld är i min stora värld. Du behöver bara våga öppna dörren för att se.

lurre86
2012-06-01, 13:00
Pez!

Vad anser du med antal set när man kör de upplägget jag gör 3-1-3?



Bröst/axlar/triceps
ben/mage
rygg/biceps

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:05
lurre86

3-5 set är ett bra riktmärke.

lurre86
2012-06-01, 13:09
lurre86

3-5 set är ett bra riktmärke.

per övning eller muskel?

jag tänkte tex
bänkpress 3 set
hantelpress 3 set
flyes 3 set
militärpress 3 set
sidolyft 4 set
triceps 5 set

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:14
lurre86

Per övning.

lurre86
2012-06-01, 13:17
lurre86

Per övning.

bör jag köra fler sidolyft än militärpress eftersom jag stört pressövninagr innan?

daloatf
2012-06-01, 13:21
Här är mitt 3-1-3 schema, vi verkar sträva efter samma sak Lurre86.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5798537&postcount=3368

Dock har jag tagit bort nästan all sorts pressar och renodlad triceps pga av en skada. Men något liknande för dig kanske?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:23
lurre86

Ja det kan vara en bra idé :)

Fredriiik
2012-06-01, 13:33
Jag tycker att det här snacket om att stanna 2 reps innan failure försämrar förutsättningarna för utveckling. Kör färre set och tyngre 6-8 reps för att få tillräcklig stimulans. Om ni ska köra fler reps gäller det att varje set når utmattning enligt henneman´s principer (http://www.physio.unibe.ch/publikationen/report_Lagrange.pdf)för att stimulin ska bli tillräckligt kraftig för att åstadkomma hypertrofi/styrketillväxt.

Om ni vill ha referenser på att det är på så sätt är det inga problem att ordna med det.

Fan Anders du verkar ju kunnig nåt så in i benet!
Skulle det finnas tid för ett allmänt inlägg som beskriver de mest "optimala" upplägget för massa-bygge? Reps,set,vila,fail eller inte, TuT?
Bara kortfattat om det finns tid tror jag vi är oerhört många som skulle uppskatta en sammanfattning av din åsikt.

lurre86
2012-06-01, 13:36
lurre86

Ja det kan vara en bra idé :)

Ser bra ut de där=)

Jag hade tänkt mig Ungefär detta.

Bröst
Bänkpress 4*12-15
Flyes 3*12-15
Lutande Hantelpress 3*12-15

Axlar
Militärpress 3*12-15
Sidolyft i cc 5*12-15

Triceps
Liggande triceps ext. 3*12-15
pushdown i cc 3*12-15

ser de bra ut, blir de passet 2 ggr i veckan då?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:40
lurre86

Ja det kan funka bra.

lurre86
2012-06-01, 13:41
lurre86

Ja det kan funka bra.

nåt dy tycker man bör eller ska byta ut?

Fler övningar, mindre?

pezrulezhaakon
2012-06-01, 13:46
lurre86

Jag är för färre hårdare övningar än många och halvdana.
Antalet övningar är en sak man anpassar efter träningsnivå, och upplägg. Men att köra ett par flerledsövningar och en isolerad övning för varje muskelgrupp kommer man långt på.

Så kör ett tag på det du skrivit.

Pompere
2012-06-02, 20:24
Fan Anders du verkar ju kunnig nåt så in i benet!
Skulle det finnas tid för ett allmänt inlägg som beskriver de mest "optimala" upplägget för massa-bygge? Reps,set,vila,fail eller inte, TuT?
Bara kortfattat om det finns tid tror jag vi är oerhört många som skulle uppskatta en sammanfattning av din åsikt.
+1

Givetvis gäller det att hitta sin melodi för att gå framåt i träningen. Det man tycker är kul att utöva ger oftast resultat per automatik.

Men om man vill opti-onanera lite runt ämnet så skulle lite tips kring frekvens/intensitet/volym samt hur man lägger om sin periodisering. Skulle vara kul att höra.


lurre86

Jag är för färre hårdare övningar än många och halvdana.
Antalet övningar är en sak man anpassar efter träningsnivå, och upplägg. Men att köra ett par flerledsövningar och en isolerad övning för varje muskelgrupp kommer man långt på.

Så kör ett tag på det du skrivit.

Hur ser ditt nuvarande träningsschema ut? syfte med det?

Varför jag frågar är för att du verkar kunnig och min nyfikenhet är ganska stor för tillfället.
Osäker hur jag själv ska lägga upp min träning för sommaren/hösten (syfte för maximalt bygge) :)

pezrulezhaakon
2012-06-03, 00:45
Pompere

För tillfället kör jag precis det jag vill. Syfte underhåll. Kör 2-4 dagar/v beroende hur livet i övrigt ser ut. 2-3 övningar per muskelgrupp och 1-2 mer isolerade övningar.
Får se när jag får möjlighet att exprimentera lite. Det finns ju annat i livet än bara gymträning. :)

Hur många dagar per vecka har du tänkt köra? Har du koll på kosten? Vad har du för "slutligt" mål? Vilket är ditt första delmål? Varifrån startar du? Förutsättning?

Pompere
2012-06-03, 11:35
Pompere

För tillfället kör jag precis det jag vill. Syfte underhåll. Kör 2-4 dagar/v beroende hur livet i övrigt ser ut. 2-3 övningar per muskelgrupp och 1-2 mer isolerade övningar.
Får se när jag får möjlighet att exprimentera lite. Det finns ju annat i livet än bara gymträning. :)

Hur många dagar per vecka har du tänkt köra? Har du koll på kosten? Vad har du för "slutligt" mål? Vilket är ditt första delmål? Varifrån startar du? Förutsättning?

Har ganska mycket tid över till träning, så 5x/vecka kan jag tänka mig.

Har alltid kört träningen mycket på "känn" hittills med ett klassiskt push/pull/ben/vila 3-1-3 upplägg, och det har varit väldigt roligt att experimentera olika sorters träning varje pass nästan. Men jag har som mål att bli allmänt starkare i basövningar och muskulösare på köpet, vilket jag inte riktigt känner att jag har uppnått med mitt 3-1-3 upplägg.

Troligen är det för att jag inte haft en strikt struktur/periodisering i träningen vilket har gjort att jag har stagnerat i vissa övningar (såsom bänkpressen tex).

Vill fortsätta nu i denna kommande "bulk"fas träna ungefär 5x/vecka men med en någorlunda bättre struktur.

Vad för sorts periodisering anser du vara den mest applicerbara för muskel/styrkebygge?
Icke-linjär periodisering går ju att kombinera alla möjliga vis (för många olika kombinationer för att veta vad som är "bäst")

Kosten har jag koll på. Periodisk fasta utgår jag efter.
Träningserfarenhet på några år och hyffsad kunnig inom träning och dess vetenskapliga basis.

Långt inlägg, kanske ta detta via PM?

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:43
Pompere

Ja, det går att ta via pm, eftersom det inte riktigt passar i tråden.

Det du även fundera på är ju vilket mål som är mest intressant att sikta på först. Då formar man en periodisering efter det.

Pompere
2012-06-03, 19:46
Pompere

Ja, det går att ta via pm, eftersom det inte riktigt passar i tråden.

Det du även fundera på är ju vilket mål som är mest intressant att sikta på först. Då formar man en periodisering efter det.

jag ska ta mig en rejäl funderare och försöka knåpa ihop ett "opti"-schema för mig som individ för att sedan bolla den vidare med dig Pezrulezhaakon, om du har tid förstås!
Din kunskap är oerhört tacksam!

pezrulezhaakon
2012-06-03, 19:49
Pompere

Ja, det ska gå att fixa. Ju mer bestämda mål du har, och vad du vill göra, desto lättare att forma ett schema som pekar åt det hållet du vill.

Det innebär ju inte att "mitt" schema är bäst, utan kan säkert hjälpa dig att välja något du funkar med. :)