handdator

Visa fullständig version : Armbågssmärta=nerv i kläm?


sweet_sunny_south
2012-05-13, 19:57
Jag har fått en sjukt konstig armbågssmärta i hö armbåge. Smärtan kom efter en lätt träning av överkropp och bål för två dagar sedan och har sedan dess blivit bättre.

Det konstiga är dock att bl.a. jag kan provocera fram smärtan genom lateralflexion av nacken. Lateralflexerar jag till vänster så känns smärtan på en gång i hö armbåge och då känns den vid tricepsfästet vid olecranon.

Kan det vara någonting som kommer från nacken? Det känns som om det kan handla om någon nerv i kläm eller liknande? Eller kanske bara stelhet i nacken?

NewGripper
2012-05-13, 20:26
Kan ej sia om vad du har för fel men när jag haft SVÅRA problem med både golf och tennisarmbåge så har jag lärt mig att det går bort om jag tar en stålpinne (handtag te calecrossen tex) på ca 1meter och håller i ena änden och sen håller jag armen rakt ut och roterar handen inåt och utåt. Dvs roterar från supinerat till pronerat grepp, fram o tillbaka som en vindrutetorkare. Ingen supertung belastning utan bara 3x10 varje gång jag går ner på gymmet. Smärtan borta ganska omgående.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 21:22
sweet_sunny_south.

Ja, det kan komma från nacken.

Vilka bålövningar körde du?

sweet_sunny_south
2012-05-13, 21:32
Har haft lite problem med stelhet i nacke men på senare tid har den funkat ok.

Körde framför allt lateralflexion med hantel och sedan en övning för rectus abdominis där jag ligger på en bänk och håller upp armarna och håller i en hantel som motvikt när jag sedan långsamt sänker och höjer ett ben i taget. (var dessuom första gången jag provade denna övning, (kanske kan ha något med den att göra?)

pezrulezhaakon
2012-05-13, 21:53
sweet_sunny_south

Din stelhet i nacken ska du inte ignorera. Det kan röra sig om en låsning i området där nervgrenen till armen löper.
Sedan är chansen stor att du spännt nacken omedvetet för mycket så det bidragit.

Börja med att attakera stelheten och varför den är där, innan du går vidare. Uppsök gärna sjukgymnast eller naprapat för bättre "hands on" hjälp.

sweet_sunny_south
2012-05-14, 17:41
Tack för svar!

Fick samma svar av en bekant naprapat idag när jag förklarade min situation. Det blir stretchning och rörlighet av nacken samt kiropraktor imorgon!

sweet_sunny_south
2012-05-15, 20:51
Uppdatering: Kiropraktorn trodde samma sak (att det var nackrelaterat) så han knäckte lite och trodde att smärtan skulle gå över inom någon/några dagar.

Än så länge känns det dock inte bättre..

sweet_sunny_south
2012-05-17, 22:36
Bump!

Smärtan i armbågen känns inte så mycket bättre. Lite men inte mycket.

Jag kan fortfarande provocera fram smärtan genom att lateralflexera nacken.

Körde ett pass igår med benövningar och bålövningar, vilket kändes bra!

Imorgon ska jag försöka testa om det går att träna överkroppen men jag är rädd för att det kan komma att bli värre då..

pezrulezhaakon
2012-05-17, 23:22
sweet_sunny_south

Det har ju inte ens gått en vecka. Sådana här problem tar valigtvis mycket längre tid att få bukt med

sweet_sunny_south
2012-05-20, 19:08
Körde som sagt var överkroppsträning häromdagen men efteråt kändes det faktiskt inte ett dugg sämre, varken samma dag eller dagen därpå. Det kändes snarare bättre!

Hur lång tror du det kan ta?