handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater


Shoyan
2012-05-13, 16:01
Hamnade i en diskussion idag där en av killarna sa att kolhydrater är det sämsta som man kan inta när man styrketränar. Eftersom att att man måste först bränna det innan musklerna får sin behandling.
Jag sa ju att kolhydrater är behövande och verkligen inte det sämsta man kan ta in i sig.
Vem är det som har rätt ?

Eddie Vedder
2012-05-13, 16:06
Du har rätt. Det tror jag nog redan att du vet. :) Lyssna inte på "killen på gymmet".

InShape
2012-05-13, 16:08
Kolhydrater är en bra energikälla och hjälper till för muskelåterhämtningen, kort sagt. :)
Verkar vara en riktig tomte du argumenterat mot.

Dreas
2012-05-13, 16:08
Kolhydrater är starkt att rekommendera ifall man vill prestera på topp när man tränar hårt.

Vad din polare dillar om vet jag inte.

Shoyan
2012-05-13, 16:09
Du har rätt. Det tror jag nog redan att du vet. :) Lyssna inte på "killen på gymmet".

Han sa att han hade tränat många byggare samt tävlat själv, så han sa att man kan tro på vad han säger.

Eddie Vedder
2012-05-13, 16:11
Han sa att han hade tränat många byggare samt tävlat själv, så han sa att man kan tro på vad han säger.

Se där ja. :) Ja du gör ju som du vill naturligtvis. Knappast som att jag har någon prestige i det. Kör ett så hårt pass du kan, tungt, hårt och länge. Nolla sedan kolhydratintaget och försök upprepa det passet.

Shoyan
2012-05-13, 16:14
Se där ja. :) Ja du gör ju som du vill naturligtvis. Knappast som att jag har någon prestige i det. Kör ett så hårt pass du kan, tungt, hårt och länge. Nolla sedan kolhydratintaget och försök upprepa det passet.

Hehehe, tror mer att han menade efter passen också, om kolhydrater är bra efter passen, men jag vet själv att det är bra om man ska öka i muskelmassa.

azrael109
2012-05-13, 17:59
Lite kolhydrater är inte helt ovanligt bland folk om är på diet, oavsett om dom är byggare eller inte. Dock brukar ändå en hel del försöka få i sig en hel del direkt efter passen, beroende på hur mycket plats man har i sin kcal budget.

Eddie Vedder
2012-05-13, 18:36
Hehehe, tror mer att han menade efter passen också, om kolhydrater är bra efter passen, men jag vet själv att det är bra om man ska öka i muskelmassa.

Om det nu handlar om kolhydrater i pulverform direkt efter passet så är det en annan femma. Om det nu är sant som du säger, och ingen överdrift från din sida, så är det ju fortfarande fel att det är dåligt. Men man kan fortfarande argumentera för att det är onödigt att ha snabba kolhydrater i drinken efter passet om man nu ändå ska käka inom rimlig tid.

Vad exakt sa han?

begt
2012-05-13, 18:42
Men man kan fortfarande argumentera för att det är onödigt att ha snabba kolhydrater i drinken efter passet om man nu ändå ska käka inom rimlig tid.

Beror på. En liten mängd är guld värd efter ett långt träningspass när energistatusen är riktigt dålig. Annars riskerar man att göra misstag i köket, t.ex. stöta ned en tallrik i golvet eller något liknande. Har hänt mig flera gånger :D

Sheogorath
2012-05-13, 18:44
Beror på. En liten mängd är guld värd efter ett långt träningspass när energistatusen är riktigt dålig. Annars riskerar man att göra misstag i köket, t.ex. stöta ned en tallrik i golvet eller något liknande. Har hänt mig flera gånger :D

Eddie sa väl inte att man INTE kan argumentera för att kolhydrater i efterträningsdrinken är en god idé? Självklart kan man det.

begt
2012-05-13, 18:47
Eddie sa väl inte att man INTE kan argumentera för att kolhydrater i efterträningsdrinken är en god idé? Självklart kan man det.

Ok, såg det nu. Men min poäng kvarstår om man vill göra livet lite lättare.

Eddie Vedder
2012-05-13, 19:14
Ok, såg det nu. Men min poäng kvarstår om man vill göra livet lite lättare.

Fast du hade ju kunnat ta något annat och sluppit den reaktionen också. Och hade du styrketränat då? Annars är det ju helt irrelevant eftersom tråden handlar om styrketräning och inget annat.

Shoyan
2012-05-13, 20:04
Fast du hade ju kunnat ta något annat och sluppit den reaktionen också. Och hade du styrketränat då? Annars är det ju helt irrelevant eftersom tråden handlar om styrketräning och inget annat.

Kolhydrater är inte muskelns huvudnäring. Tvärtom vill man inte ha några kolhydrater när man styrketränar eftersom det först måste brännas innan muskeln få sin "behandling". Du vill inte ha glykos när du skall komma åt mikroblödningarna som bygger muskel (är de läks). Istället skall du ladda med protein. Protein och åter protein. Lite strax före träning och mycket efter. Kolhydrater vill du ha till Aerobisk träning (löpning tex). Inte styrketräning.

Alla stora byggare tränar efter sömn. Jag är utbildad instruktör (snart 20 år sen) och både tränat och varit på väg och tävlat i DM. Lita på mig. Gör det enkelt. Mata med proteiner och aminosyror plus bra sömn så kommer du växa och bli hård.
Sen är alla människor olika skapt. En del är mesomorpher, andra ectomorpher osv osv. Vissa kan ta kolhydrater bättre. Vissa skall undvika kolhydrater då det väldigt lätt omvandlas till fett i kroppen.

Men generellt om man inte vet.

Undvik kolhydrater. Passta, ris, potatis och socker. Dessa är verkligen de värsta.

Något sånt sa han.

Eddie Vedder
2012-05-13, 20:07
Kolhydrater är inte muskelns huvudnäring. Tvärtom vill man inte ha några kolhydrater när man styrketränar eftersom det först måste brännas innan muskeln få sin "behandling". Du vill inte ha glykos när du skall komma åt mikroblödningarna som bygger muskel (är de läks). Istället skall du ladda med protein. Protein och åter protein. Lite strax före träning och mycket efter. Kolhydrater vill du ha till Aerobisk träning (löpning tex). Inte styrketräning.

Alla stora byggare tränar efter sömn. Jag är utbildad instruktör (snart 20 år sen) och både tränat och varit på väg och tävlat i DM. Lita på mig. Gör det enkelt. Mata med proteiner och aminosyror plus bra sömn så kommer du växa och bli hård.
Sen är alla människor olika skapt. En del är mesomorpher, andra ectomorpher osv osv. Vissa kan ta kolhydrater bättre. Vissa skall undvika kolhydrater då det väldigt lätt omvandlas till fett i kroppen.

Men generellt om man inte vet.

Undvik kolhydrater. Passta, ris, potatis och socker. Dessa är verkligen de värsta.

Något sånt sa han.

Oj.

Ja som sagt. Du tror på vad du vill. Finns ju de som tror på en gubbe i himlen så varför inte.

Pepz
2012-05-13, 20:23
mycket larv.

humor.
lyssna inte på honom

Morty
2012-05-14, 09:29
Ibland undrar jag var denna broscience kommer ifrån. Where did it originate?? På Simplyshredded, Bodybuilding.com, 4chan /fit/, kolozzeu, överallt hatas det på broscience. Varifrån kommer den???

ChuckTesta
2012-05-14, 10:56
Ibland undrar jag var denna broscience kommer ifrån. Where did it originate?? På Simplyshredded, Bodybuilding.com, 4chan /fit/, kolozzeu, överallt hatas det på broscience. Varifrån kommer den???

Broscienece kommer från, bros. Broscience brah.