handdator

Visa fullständig version : Greg Plitt: ''Man MÅSTE lura kroppen med skräpmat ibland!'' (va?)


Qudatullah Jamal
2012-05-13, 15:18
http://youtu.be/MpVHa-0tGIo?t=17m5s
17:05 börjar den store Greg snacka om att käka skräpmat eller ''cheat meals''.

Han säger bland annat att
''our metabolism just starts lowering itself because the body doesn't work as hard to break down the food, cause it's used to the food with the same diet and everything else and our metabolism slows down. We don't want that! We want the metabolism high. (...)''.

Stämmer det som Greg säger i klippet?
Bör jag med andra ord slänga in en eller kanske två pizzor i mitt annars strikta kostschema för att få upp metabolismen? :)

King Grub
2012-05-13, 15:25
Struntprat.

vicarious
2012-05-13, 15:26
Nej det stämmer inte. Dock kan det kanske finnas vissa poänger med det som kallas för refeeds (kortvarig och kraftig överätning av kolhydrat).

Qudatullah Jamal
2012-05-13, 15:43
För bra för att vara sant alltså?
Tänkte väl det, fan också.

King Grub
2012-05-13, 15:47
Det finns dock inget som hindrar att du äter en pizza i alla fall. Det försämrar inget.

Fredrik_S
2012-05-13, 16:38
Greg plitt säger mycket saker som inte stämmer helt men det är sällan några råd som leder till en dålig fysik han ger (obv). Även om den humanbiologiska verkligheten inte ser ut exakt så..
Har du ett veckointag på ca 21000 kcal och du en gång äter en fet pizza som får upp dig på 22000 kcal men som samtidigt ger dig en motivationsboost att träna hårdare och längre och blir aningens mer aktiv den dagen och dagen efter som får dig att göra av med dessa kalorier så har du inte sabbat fysiken och kanske istället förbättrat den något tillockmed...

exempelvis alltså.... bara hittepå siffror.... men jaaa nått cheatmeal då och då är inget som dödar en vinnarfysik i fitnessbussinessen direkt... kanske värre nära en tävling i bodybuilding eller nått sånt extremt

mattilainen
2012-05-13, 17:31
som tidigare talare sagt. skitsnack och självklart "förstör" du inget genom att äta skräpmat

Qudatullah Jamal
2012-05-13, 17:43
Greg plitt säger mycket saker som inte stämmer helt men det är sällan några råd som leder till en dålig fysik han ger (obv). Även om den humanbiologiska verkligheten inte ser ut exakt så..
Har du ett veckointag på ca 21000 kcal och du en gång äter en fet pizza som får upp dig på 22000 kcal men som samtidigt ger dig en motivationsboost att träna hårdare och längre och blir aningens mer aktiv den dagen och dagen efter som får dig att göra av med dessa kalorier så har du inte sabbat fysiken och kanske istället förbättrat den något tillockmed...

exempelvis alltså.... bara hittepå siffror.... men jaaa nått cheatmeal då och då är inget som dödar en vinnarfysik i fitnessbussinessen direkt... kanske värre nära en tävling i bodybuilding eller nått sånt extremt

som tidigare talare sagt. skitsnack och självklart "förstör" du inget genom att äta skräpmat

Japp fast han säger inte bara att det inte ska spela nån roll, han menar ju dessutom att det är någonting optimalt och att det är någonting bättre att faktiskt ha ett cheatmeal än att inte ha det. Då det har med metabolismen att göra (gäller att variera med ett skräpmål då och då om metabolismen har gått ner så att man får upp den igen blablabla).
Och när jag tänker efter så känner jag mig jävligt mycket hungrigare och får upp aptiten igen efter att jag smällt i mig någon muffins, tårtbit eller liknande om jag varit inne i en ganska stikt diet ett tag.*screwy*

King Grub
2012-05-13, 17:50
Överätning ökar ämnesomsättningen en del, men det handlar ju inte om att det skulle vara just "skräp" som åstadkommer det, utan att man äter mer än vanligt.

Qudatullah Jamal
2012-05-13, 17:56
Överätning ökar ämnesomsättningen en del, men det handlar ju inte om att det skulle vara just "skräp" som åstadkommer det, utan att man äter mer än vanligt.

Då förstår jag bättre. Har ju hört en del liknande ''tips'' i diverse magasin en del gånger förut. Tack.:)

Holabandola
2012-05-13, 18:13
Överätning för min kroppstyp höjer bara min kroppstemp.

Jag har själv provat mäta det hela. Jag ligger normalt på 36,5...alltid. Men om jag tränat och sen vräker i mig mat så hamnar den på 37 :-)
Samma effekt varje gång.

vicarious
2012-05-13, 18:48
Överätning för min kroppstyp höjer bara min kroppstemp.

Jag har själv provat mäta det hela. Jag ligger normalt på 36,5...alltid. Men om jag tränat och sen vräker i mig mat så hamnar den på 37 :-)
Samma effekt varje gång.

Matens termogena effekt.

begt
2012-05-13, 18:50
Salt- och kryddrik mat späder på den effekten enligt mina erfarenheter.

Onigiri
2012-05-13, 19:56
Han säger väl just egentligen "carb refeed sparkar igång metabolismen" fast på ett språk alla förstår, på ett kanske lite missvisande sätt. Broscience at its best :)

deadich
2012-05-13, 20:46
Hahaha, kanske var detta som inspirerat någon jag pratat med som var helt säker på att man gick ned i vikt snabbare om man bantade 6 dagar i veckan och grisbulkade 1 dag istället för att ligga lågt alla dagar. "chocka kroppen"

Bjern
2012-05-14, 06:06
Skitbra ursäkt för att överäta på skräp!

Sheogorath
2012-05-14, 06:07
Onödigt, eftersom man inte behöver en ursäkt.

Bjern
2012-05-14, 06:26
Onödigt, eftersom man inte behöver en ursäkt.

Om folk tycker man är o-opti menar jag, eftersom greg säger det så blir det opti! ;)

Sheogorath
2012-05-14, 06:36
Om folk tycker man är o-opti menar jag, eftersom greg säger det så blir det opti! ;)

Ah, då är jag med. :)