handdator

Visa fullständig version : Blomkålsöron, ska jag fortsätta?


krille93
2012-05-13, 14:52
Tjena!

Nu e det så att jag nyss har varit hos läkaren och fått in en spruta i örat för att jag fick en smäll på det igår och det hade stelnat annars och förmodligen sett ut som "Blomkålsöron".
Detta fick mig att fundera på om det är värt att fortsätta träna ( tränar mma ) eller om jag ska sluta med det och bara gymma istället, eller om jag ska strunta i det och fortsätta köra på.

Anledningen till att jag skriver denna tråden är för att jag undrar lite hur ni hade gjort? Är det värt det? Finns det någon som kanske tränar mma här eller bjj som har erfarenhet om hur jag skulle kunna göra? Är lite kluven, vill verkligen fortsätta för det är bra och sjukt rolig träning men om man kommer att komma någonstans med det om ni förstår hur jag menar. Hur hade ni gjort? Fortsatt eller gått över till gym? Har för övrigt gått i en sport hela mitt liv så är en tävlingsmänniska och om jag slutar vet jag inte hur jag ska göra :/



Tack på förhand!!

Petoria
2012-05-13, 14:53
Du behöver ju inte sluta med träningen bara för det. Bara gå till vårdcentralen och töm öronen. Om du vill undvika att få det igen kan du bara använda öronskydd.

limenka
2012-05-13, 14:54
Skaffa dig skydd för öronen.

puck..

Grotesk
2012-05-13, 14:54
Det är ju bara du som vet ärligt talat. Vi vet ju inget om huruvida du är en talang eller inte, men du verkar ju ändå gilla det. Om man sysslar med MMA så får man nog räkna med någon smäll då och då helt enkelt.

Mental
2012-05-13, 14:58
Blomkålsöron är väl inte så jättehemskt?

Useendet går åt helvete med tiden i alla fall ;)

krille93
2012-05-13, 15:01
Har presic varit på vårdcentralen och tömt örat och går nu med bandage runt huvudet. Men nu kan jag ju inte träna på ett tag, iaf inte mma men gym ska gå bra redan imorogn , men risken e stor att jag kommer få det igen är stor om jag bara får ett litet slag :s kommer jag behöva skydd alltid nu då eller är det bara tills det har läkt? Har bara hänt 1 gång nu och har tränat i 7 - 8 månader bara

blondyz
2012-05-13, 15:02
Öronskydd tills du gifter dig, efter det är kroppsligt förfall ett faktum i vilket fall ;)

Nä, men om dina battle-scars blir för mycket får du väl helt enkelt köra med skydd. Aldrig tränat mma själv, eller är särskilt insatt (vet att man slåss i princip) men det låter ju som en rimlig lösning.

krille93
2012-05-13, 15:03
Blomkålsöron är väl inte så jättehemskt?

Useendet går åt helvete med tiden i alla fall ;)

Inte jättesnyggt heller :s speciellt inte när man e gammal :p

Spartansk
2012-05-13, 15:07
Snygghet är överskattat, träna på.

krille93
2012-05-13, 15:12
Öronskydd tills du gifter dig, efter det är kroppsligt förfall ett faktum i vilket fall ;)

Nä, men om dina battle-scars blir för mycket får du väl helt enkelt köra med skydd. Aldrig tränat mma själv, eller är särskilt insatt (vet att man slåss i princip) men det låter ju som en rimlig lösning.

Jätte tacksam för alla svar jag fått än så länge!! :) blir nog att skaffa sig ett par öronskydd och sen fortsätta. Ansiktet och cut och så är jag inte så rädd för just, men öronen e lite värre.

AronP
2012-05-13, 16:22
Och med gymmet kommer du få massa bristningar. Herregud låt inte blomkålsöron stoppa dig. Det ska synas att du idrottar! För att förhindra det värsta så kan du ju som sagt tömma dom.

LoveMachine
2012-05-13, 16:45
Eller så kan man göra som min kompisar som tränar judo, tror en av dom var med i Kanadas landslag ett tag. Man fixar sig ett rejält förråd med sprutor och gör det själv, alternativ låter en kompis göra det. När träningarna var som intensivast så skedde det flera gånger i veckan. Det var ofta tecknet på att helgen hade börjat på riktigt när man tog en öl och tömde öron.

Edit: Han verkar fortfarande vara med i landsgruppen, Michal Popeil.

Ink
2012-05-13, 16:49
Kötta på fan, ha fina öron några år i din ungdom eller en ständigt växande kunskap om kroppslig kamp som kan ta dig och ditt liv hur långt som helst?

tobbo
2012-05-13, 16:55
HCEp2FAW0R0

¡Much better!

GLC
2012-05-13, 17:07
Vissa får lätt blomkålsöron, så du lär få det fler gånger. Bara att tömma.

mattilainen
2012-05-13, 17:12
vissa får nog lättare blomkålsöron och tur nog är jag inte en av dom. Dock ger det go respekt när man tävlar att möta någon med såna öron. Man blir genast lite mer "oh shit titta den snubben" haha Tror samma gäller på krogen ;)

Nejmen ärligt så ska du ju inte sluta träna (om du nu inte vill det?). Tror du kommer ångra dig i längden och bara längta tillbaka. Det är ju inte direkt så det blir stora fula öron på de första smällarna. Se över din teknik? Jag har kört bjj och en del mma/grappling en hel del utan att åkt på ett enda. Dock ska man aldrig säga aldrig. Jag använder dock mitt huvud mycket när jag kör så det kommer säkert... Jag skulle nog bara tömt det eller låtit det vara och inte tänkt så mycket mer på det. Gillar du inte fula öron så töm dom. Så ofta händer det ju inte. Hur länge har du tränat så kan du ju tänka ut det själv.

krille93
2012-05-13, 18:18
vissa får nog lättare blomkålsöron och tur nog är jag inte en av dom. Dock ger det go respekt när man tävlar att möta någon med såna öron. Man blir genast lite mer "oh shit titta den snubben" haha Tror samma gäller på krogen ;)

Nejmen ärligt så ska du ju inte sluta träna (om du nu inte vill det?). Tror du kommer ångra dig i längden och bara längta tillbaka. Det är ju inte direkt så det blir stora fula öron på de första smällarna. Se över din teknik? Jag har kört bjj och en del mma/grappling en hel del utan att åkt på ett enda. Dock ska man aldrig säga aldrig. Jag använder dock mitt huvud mycket när jag kör så det kommer säkert... Jag skulle nog bara tömt det eller låtit det vara och inte tänkt så mycket mer på det. Gillar du inte fula öron så töm dom. Så ofta händer det ju inte. Hur länge har du tränat så kan du ju tänka ut det själv.

Nej vill verkligen inte sluta, och det e först nu när jag fick ett ordenkligt slag på ena örat som det belv så här annars har det inte varit något mer än lite halvont i öronen liksom. Och jaah som du säger så händer det nog inte så jätteofta men funderar ändå på att skaffa en öronhjälm? Men tror du att den kommer försämra eller vara ivägen på något sätt under träningen??

Tricce
2012-05-13, 18:19
Jag tycker du ska sluta! Om man slutar mma pga man får blomkålsöron är man inte mma material iaf ;)

krille93
2012-05-13, 19:03
Jag tycker du ska sluta! Om man slutar mma pga man får blomkålsöron är man inte mma material iaf ;)

.....

arm
2012-05-13, 19:07
Det är skade risker i alla sport. (kanske öronen är extra utsatt i mma och annan mattbrottning).

Du måste själv avgöra om det är en sport du vill hålla på med eller inte. Tycker dock att du ska skaffa öronskydd som du kan ha under träning om du fortsätter.

Stefan J
2012-05-13, 19:09
Tjena!

Nu e det så att jag nyss har varit hos läkaren och fått in en spruta i örat för att jag fick en smäll på det igår och det hade stelnat annars och förmodligen sett ut som "Blomkålsöron".
Detta fick mig att fundera på om det är värt att fortsätta träna ( tränar mma ) eller om jag ska sluta med det och bara gymma istället, eller om jag ska strunta i det och fortsätta köra på.

Anledningen till att jag skriver denna tråden är för att jag undrar lite hur ni hade gjort? Är det värt det? Finns det någon som kanske tränar mma här eller bjj som har erfarenhet om hur jag skulle kunna göra? Är lite kluven, vill verkligen fortsätta för det är bra och sjukt rolig träning men om man kommer att komma någonstans med det om ni förstår hur jag menar. Hur hade ni gjort? Fortsatt eller gått över till gym? Har för övrigt gått i en sport hela mitt liv så är en tävlingsmänniska och om jag slutar vet jag inte hur jag ska göra :/



Tack på förhand!!

Blomkålsöron är ett tecken på att du har sysslat med en riktig kampsport. Var stolt över dem. Varenda person du möter som kan något om kamsport kommer se att du utövat något seriöst och undra hur duktig du egentligen är/har varit. Jag hyser automatiskt respekt och beundran hos folk med blomkålsöron, jag vet att det är män av rejält virke!

krellik
2012-05-13, 19:13
Svart bälte i brottning.
Nä inte riktigt men stora ger ju onekligen lite respekt. Visar på att man har sina prioritering i ordning osv.

Pungis
2012-05-13, 19:18
Köp öronskydd eller inse att det är cowlt med blomkålsöron

Mago
2012-05-13, 20:03
Skaffa öronskydd. Det känns kanske lite töntigt i ett par träningar, men sen är det bara skönt att slippa tänka på öronproblem.

krille93
2012-05-13, 20:21
Skaffa öronskydd. Det känns kanske lite töntigt i ett par träningar, men sen är det bara skönt att slippa tänka på öronproblem.

Men öronskyddet, är det säkert att man inte får sånna öron då eller kan man få det även utav skydden?:smash:

Mago
2012-05-13, 20:42
Men öronskyddet, är det säkert att man inte får sånna öron då eller kan man få det även utav skydden?:smash:

KAN, kan man säkert, men det minskar garanterat risken med massvis av hundra procent. Köp bra skydd bara. Jag köpte dessa (http://www.jabb.se/cliff-keen-tornado-oronskydd/768-0) för ett par veckor sen. De har fått bra betyg och jag är nöjd än så länge.

mattilainen
2012-05-13, 20:46
Nej vill verkligen inte sluta, och det e först nu när jag fick ett ordenkligt slag på ena örat som det belv så här annars har det inte varit något mer än lite halvont i öronen liksom. Och jaah som du säger så händer det nog inte så jätteofta men funderar ändå på att skaffa en öronhjälm? Men tror du att den kommer försämra eller vara ivägen på något sätt under träningen??

Finns en hel del personer som kör med öronhjälm hos oss. Speciellt folk som råkat ut för liknande saker som du. Det gör ingenting. det kan vara lite jobbigt när dom sätter tryck i mitt ansikte just med skydden. Dock för deras negativa sida så hamnar dom lättare i giljotin :) Så, om du inte är allt för rädd för att förlora lite mer så kör på skydden. Dom fungerar ypperligt! Dock kan du ju bli utlåst lite lättare.

cero
2012-05-13, 22:49
Använd öronskydd för att förebygga. Finns ingenting som är positivt med blomkålsöron.

Rahf
2012-05-14, 06:10
Men öronskyddet, är det säkert att man inte får sånna öron då eller kan man få det även utav skydden?:smash:

Om vi lägger upp ett ultimatum:

Antingen köper du öronskydd och lever med det faktum att risken fortfarande finns, även om den är förminskad, eller så slutar du med MMA och tar bort risken överhuvudtaget. Träning med skydd är en vanesak. Snart har du glömt bort att det sitter på huvudet.

Diskussionen har levt sitt lopp nu. Du börjar snart snacka i cirklar.

Raschmus
2012-05-14, 07:40
Svarar samma som ovanstående; skaffa öronskydd. Har själv brottats mer eller mindre hela mitt liv och sluppit öronen. Kanske är skillnad med MMA men jag vet att om du hela tiden tänker på öronen börjar du istället ta smällarna med pannan eller ansiktet istället för att gå in med öronen först. Kanske svårare att undgå i MMA, inte så insatt.

Pungis
2012-05-14, 09:55
Öronskydd är inte bara för det estetiska. Blomkål gör att man får ont i öronen och det blir svårt att träna. Man är ingen fjolla för man har öronskydd, det är som att tejpa fötterna...

burkmannen
2012-05-14, 16:01
Byta kampsport kan ju vara ett alternativ också.