handdator

Visa fullständig version : Problem med bildskärmsinställning


mattilainen
2012-05-13, 13:19
Hej!

Jag fick en bluescreen i förrgår och då slutade min andra skärm att fungera som den brukar. Jag har en mainskärm där jag har vanligt skrivbord och allt är som vanligt. Sen har jag en extra skärm där jag har utorrent, msn etc etc på. Mitt problem är att nvidia hittar skärmen men man kan inte ställa in den så att den blir som den varit innan. Man kan inte extenda skrivbordet till min andra skärm. Det enda man kan göra är att "dublicate" så båda får samma bild, vilket jag inte vill åt.

Hur kan detta bli så fel? Varför kan jag inte ändra tillbaka till samma som jag haft i över 1 års tid innan. Även i windows 7 egna skärmegenskaper hittar den skärmen men där kan jag enbart göra samma sak.

Dreas
2012-05-13, 13:21
Dra hem Ultramon?

mattilainen
2012-05-13, 13:47
Dra hem Ultramon?

Gjorde det nu och den hittar även skärmen och jag tar "eneble" och lägger skärmen brevid den andra skärmen. Det står "Vill du spara dessa ändringar blablabla..." och ajg tar "Ja, keep changes" och så blir den inaktiverad igen och den är svart.

Tips?

Dreas
2012-05-13, 13:53
Gjorde det nu och den hittar även skärmen och jag tar "eneble" och lägger skärmen brevid den andra skärmen. Det står "Vill du spara dessa ändringar blablabla..." och ajg tar "Ja, keep changes" och så blir den inaktiverad igen och den är svart.

Tips?Hmm, nej :/

mattilainen
2012-05-13, 17:05
någon annansom har några tips

mattilainen
2012-05-13, 17:32
jag startade om datorn utan att ha den skärmen i för att testa. Datorn startas upp i 640/720, varför? Har aldrig gjort så tidigare.

Dreas
2012-05-13, 17:42
jag startade om datorn utan att ha den skärmen i för att testa. Datorn startas upp i 640/720, varför? Har aldrig gjort så tidigare.Har dina drivrutiner ballat ur?

Testa att dra in de senaste.

mattilainen
2012-05-13, 17:44
Har dina drivrutiner ballat ur?

Testa att dra in de senaste.

Jag har de senaste dock.. En undran då. När jag installerar om samma drivrutiner. Måste jag hålla på att ta bort allt och vara extra noga? Eller kan jag använda den där "clean install" som ofta finns i själva installen?

David Brent
2012-05-13, 17:48
På något vis så raderades min skärms EDID-information vilket gjorde att den var helt obrukbar i linux. Fick ladda ner en fil med skärmens alla tillgängliga upplösningar, uppdateringsfrekvenser etc och manuellt ställa in denna profil i X-servern. Vet inte om det är något sådant som hänt för dig och hur man löser det i windows dock. Kan heller inte förstå hur det hände då jag trodde all den informationen låg på ett ROM.

Arf Pingvin
2012-05-13, 18:03
Ladda ner en fil...bah! På min tid skrev vi våra egna modelines. Dagens ungdom...

David Brent
2012-05-13, 18:06
Ladda ner en fil...bah! På min tid skrev vi våra egna modelines. Dagens ungdom...

Filer.... Bah! på min tid fanns inga jävla filer. Dåtidens ungdomar...

mattilainen
2012-05-14, 12:42
har ingen aning vilken fil det skulle kunna vara :S

mattilainen
2012-05-14, 13:56
Har ingen några förslag?

Jag testade lite idag. Jag drog ut båda skärmarna och stoppade i skärm 2 (inte min mainskärm) i översta uttaget och då fungerar den som mainskärm. Jag stoppade då i 1 (min mainskärm) i nedersta uttaget. Då gick det inte heller att extenda skärmarna.

Problemet ligger inte i att skärmarna inte hittas. Jag kan göra så båda skärmarna fungerar kloner (båda bilderna är likadana på båda skärmarna) men jag kan inte få det som jag haft det innan, alltså extend, som en egen skärm..

Snälla. Något tips!

mattilainen
2012-05-19, 21:34
inga mer tips? det fungerar fortfarande inte

Nils.R
2012-05-19, 21:35
Formatera?

mattilainen
2012-05-20, 21:25
Formatera?

nja. Eftersom det har fungerat något år innan så ska inte en bluescreen få mig att formatera min käraste c:

Jag ska ju lyckas? Jag kan ju inte ge upp :D