handdator

Visa fullständig version : Ala...=/


Dipshit
2004-01-25, 17:52
Vill inte verka tjatig om Kreatin+ALA... men måste...:em:

Har sökt massa o grejjat, men inte riktigt hittat det jag sökt!

Kreatinkuren är glasklar, kört innan.. men ALA har jag aldrig rört!

Så om jag ska kombinera dessa, när käkar jag ALAn?
Tillsammans med kreatinet förmodar jag? Men enbart tillsammans med kreatin (då jag bara käkar det 2ggr om dan)...??
Man ska visst också öka dosen ganska mkt om man vill ha resultat av denna kombination??

Har Stars kreatin och ALA (100mg)...

Taaaackarrr!

Pez
2004-01-25, 18:44
Kör 0.5g till frukost, pretraining-måltiden/shaken, posttraining-shaken och middag. Dvs 4x0.5g=2g/dag. Det är där ungefär du får resultat av det.

/pez

Dipshit
2004-01-25, 18:49
OK! Tackar så mkt! Ska göra så! :thumbup:

Men ska jag ändra mitt kreatinintag nåt?

Pez
2004-01-25, 19:03
Originally posted by billon
OK! Tackar så mkt! Ska göra så! :thumbup:

Men ska jag ändra mitt kreatinintag nåt?

Skulle tagit 5-10gr/tillfälle jag tar ALA.

/pez

brema
2004-01-25, 22:30
Försök anpassa mängden ALA till mängden kolhydrater i måltiden. 0,5 g när du äter mycket kolisar, men bara 0,25 g till målen med mindre kolisar.
Försök att inte överstiga 2 g/dag i början, magen kan börja spöka. Öka i såna fall dosen succesivt, men är nog ingen större idé för de flesta att ta mer än 2,5 g/dag...

Prankie
2004-01-25, 23:05
2gram!!!! Det är fan 20 standard piller. :D
Var det inte så det inte fanns nån vetenskapligt bevis att över 600mg per dag inte gav större effekt?

mr.jeppe
2004-01-26, 09:56
Originally posted by Prankie
2gram!!!! Det är fan 20 standard piller. :D
Var det inte så det inte fanns nån vetenskapligt bevis att över 600mg per dag inte gav större effekt?

Har också läst det någonstans. Nu ska det dock påpekas att jag aldrig testat ALA, så någon praktisk erfarenhet har jag inte!

brema
2004-01-26, 10:41
Originally posted by Prankie
2gram!!!! Det är fan 20 standard piller. :D
Var det inte så det inte fanns nån vetenskapligt bevis att över 600mg per dag inte gav större effekt?

Äh, håll er ifrån pillren grabbar! Här är det 100 g pulver som gäller..

Sa nån halsbränna...:smokin:

Prankie
2004-01-26, 15:21
kina ala som kostar 1000kr per kilo? :D

Lasse Kongo
2004-01-26, 16:43
Kina alat är fan det bästa alat ja har testat.

Jag fick mysiga resultat uppåt en 3g, bra tryck, naveln blev mindre och ständigt kåt (kanske inte berodde på alat) :smash:

Pez
2004-01-26, 17:07
Originally posted by Me Lord
Kina alat är fan det bästa alat ja har testat.

Jag fick mysiga resultat uppåt en 3g, bra tryck, naveln blev mindre och ständigt kåt (kanske inte berodde på alat) :smash:

Att tänka på är att man precis som med kreatin bör justera dosen beroende på vikt - Me Lord här tex är en liten bit över 100kg medans en annan "drar ner snittvikten" med 85kg. :insane:

/pez :D

brema
2004-01-26, 18:30
Trodde det där ALA't man fick som gult pulver i burk var tyskt, men jag kanske är helt ute och cyklar :confused:

Funkar bra gör det i alla fall, men ni kanske menade att Star's kapslar är kinesiska??

Mindek
2004-01-26, 18:32
Vilka tillverkar ALA-pulver och vad kostar 100g ungefär?

lauria
2004-01-26, 21:27
Vad är kina ala????







///Tobbe

[ZipX]
2004-01-26, 21:41
ALA från kina ....??

Überbiffen
2004-01-26, 21:44
Vart får jag tag i billigt ALA pulver ?

Klein
2004-01-27, 11:59
Läste att det ALA man kan köpa i affärer etc. är en 50/50 blandning av naturligt (R+ ALA) och syntetiskt (S- ALA) och detta ska tydligen ha försvinnande liten antioxidant-effekt jämfört med renodlat naturligt ALA. Den syntetiska varianten motverkar alltså den naturliga. Någon här som vet vars man kan få tag på R+ ALA? Och då menar jag från en tillverkare som tål dagsljus och kontroll av produktinnehåll - så man vet vad man stoppar i sig.

Dipshit
2004-01-27, 21:56
ÖFF F***N...
ala-halsbränna satan!!
värsta jag varit med om! ;)
nämen är allvarligt hellre magsjuk och spyr...!

ska nog dra ned doserna lite... och skita i hela grejen...
brännan var outhärdlig... var på väg att spy...gick o smårapade hela tiden...kom typ svidande ånga ur munnen på mig...luktade apa...klöktes en gång...:insane:

Pez
2004-01-27, 22:25
Originally posted by billon
ÖFF F***N...
ala-halsbränna satan!!
värsta jag varit med om! ;)
nämen är allvarligt hellre magsjuk och spyr...!

ska nog dra ned doserna lite... och skita i hela grejen...
brännan var outhärdlig... var på väg att spy...gick o smårapade hela tiden...kom typ svidande ånga ur munnen på mig...luktade apa...klöktes en gång...:insane:

Blanda med kreatin, det brukar dämpa lite. Sen gäller det att svepa så att det inte fastnar pulver i halsen.. that burns.. :D

/pez

Dipshit
2004-01-27, 23:02
Originally posted by Pez


Blanda med kreatin, det brukar dämpa lite. Sen gäller det att svepa så att det inte fastnar pulver i halsen.. that burns.. :D

/pez
Blandade med kreatin! Och så kör jag med kapslar!
Aja...kan väl ändå va nyttigt att ta en kapsel morgon och kväll?
I andra syften asså...

Vet inte om jag pallar en sån dos igen...:cryout:

Fairing
2004-01-28, 08:26
Klein!
Rent R-ALA har du inte råd med:D . Priset på den råvaran är extremt dyr och jag vet ingen som säljer RENT R-ALA. 50/50 .
Möjligtvis kan man tillföra 10-20% extra R-ALA till en 50/50 blandning och kalla produkten för R-ALA eftersom merparten i produkten då är R-ALA.Köp ALA I kapslar och inte i rent pulver som förpackas i garage

Fairing har precis tagit fram ALA I 250mg Kapslar i dom är merparten R-ALA.
Fairing produktinfo
ALA

ALA, alfa-lipoic acid, eller på svenska liponsyra är ett vitamin.

ALAs uppgift som vitamin är att aktivt vara med i omvandlingen av kolhydrat till energi.

Den andra viktiga egenskapen hos ALA är att den är en antioxidant som fångar upp och bryter ned fria radikaler. Fria radikaler bildas vid hård träning och skulle annars skada och förstöra vävnader i kroppen. Dessa två egenskaper hos ALA motiverar att vi alla dagligen bör får i oss en liten mängd ALA. De främsta naturliga källorna i maten för ALA är gröna bladgrönsaker som t e x spenat och rött kött. Tillskottet från maten är mycket lågt och kroppen tillverkar själv det mesta ALA den behöver.





För hårt tränande idrottsmän och kvinnor, som kräver maximal effekt av maten de äter, har ALA helt andra unika egenskaper.



ALA förstärker effekten hos insulin och balanserar därmed insulinnivåerna i blodet på hälsosamt låga nivåer. ALA aktiverar det protein i muskeln, GLUT-4, som fångar in glukos från blodet och för in det i muskel. Den omedelbara effekten av detta blir att musklerna snabbt tar åt sig glukos och lagrar den som muskelglykogen. Effekten är så stark att insulinnivåerna i blodet inte hinner bli onödigt höga.

Höga insulinnivåer ger signaler till fettdepåerna att spara på fettet och inte frisätta det i blodet för förbränning. Låga insulinnivåer och förstärkt inlagring av muskelglykogen gör att man istället kan träna hårdare, återhämta sig fortare och framför allt effektivt förbränna fett under en diet.



ALA kan med stor fördel användas tillsammans med kreatin.

För att musklerna skall kunna ta upp kreatin behövs insulin. ALA förstärker effekten hos det kroppsegna insulinet och ökar därmed upptaget av kreatin i musklerna. Ett bra sätt att öka mängden kreatin i musklerna är därför att kombinera kreatin med ALA och ett energitillskott som Energy Booster eller ALA med Kreatin Booster.





ALA kan förekomma i två olika former, R och S som är spegelbilder av varandra.

Det är R-formen som är den aktiva när ALA fungerar som ett vitamin.

När man tillverkar ALA bildas ungefär lika mycket av R-ALA som av S-ALA. Denna blandning kallas racemisk och säljs ibland som rac.-ALA eller R-S-ALA
:hbang:

MunsöHustla
2004-01-28, 13:39
Originally posted by Klein
Läste att det ALA man kan köpa i affärer etc. är en 50/50 blandning av naturligt (R+ ALA) och syntetiskt (S- ALA) och detta ska tydligen ha försvinnande liten antioxidant-effekt jämfört med renodlat naturligt ALA. Den syntetiska varianten motverkar alltså den naturliga. Någon här som vet vars man kan få tag på R+ ALA? Och då menar jag från en tillverkare som tål dagsljus och kontroll av produktinnehåll - så man vet vad man stoppar i sig.

AST har väl väldigt stor andel R-ala om jag inte har fel?

[ZipX]
2004-01-31, 11:06
Hörde något om att ala kunde bidra till diabetes? är detta helt taget ur luften eller ligger det något vettigt i det?;)

smalisen
2004-01-31, 11:49
Originally posted by [ZipX]
Hörde något om att ala kunde bidra till diabetes? är detta helt taget ur luften eller ligger det något vettigt i det?;)

Vad jag vet så kan det inte bidra till diabetes, men diabetiker bör inte använda sig av ALA.

muscle76
2004-01-31, 12:00
Originally posted by [ZipX]
Hörde något om att ala kunde bidra till diabetes? är detta helt taget ur luften eller ligger det något vettigt i det?;)

Ja, det är taget ur luften

muscle76
2004-01-31, 12:02
Originally posted by smalisen


Vad jag vet så kan det inte bidra till diabetes, men diabetiker bör inte använda sig av ALA.

Kan du utveckla ditt påstående?

I Tyskland använder de ALA som medicin till diabetiker för att minska de nervskadande effekterna.

Sen finns det en hel del forskning där man med typII diabetes får en ökad insulinkänslighet vid intag av ALA... skulle detta inte vara bra?

..... :confused:

WHITEFOLKS
2004-01-31, 12:18
som föregående postare sa så läste jag någonstans att de använder ala i tyskland och holland också tror jag för att "behandla" folk med diabetes.

Sverker
2004-01-31, 13:05
ALA verkar på två sett.

1. Den förstärker effekten hos insulinet. För en diabetiker betyder det att denne bör nogrant kontrollera sitt blodsocker för att se vad som händer med detta.

2. I tyskland används ALA för att lindra och bota de skador som kommer med tiden hos diabetiker. Skador på njurar, ögats näthinna, blodkärlsvägger etc.
Skador som bildas pga att diabetikern har ett högre blodsocker än vanliga mäniskor.

[ZipX]
2004-01-31, 13:20
ok, då blir det till att testa ala:t kombinerat med kreatin, då är väl halsbrännan snarare det stora problemet.

Tack för alla snabba svar!

Klein
2004-01-31, 20:23
Noterade att mitt inlägg med en länk till en annan webshop togs bort. Försöker då få fram en poäng utan sådana otillåtna referenser:

Klein!
Rent R-ALA har du inte råd med . Priset på den råvaran är extremt dyr och jag vet ingen som säljer RENT R-ALA. 50/50 .
Möjligtvis kan man tillföra 10-20% extra R-ALA till en 50/50 blandning och kalla produkten för R-ALA eftersom merparten i produkten då är R-ALA.Köp ALA I kapslar och inte i rent pulver som förpackas i garage.

Detta är uppenbarligen inte sant. R-ALA finns i 99%+ koncentrationer i kapselform med mer detaljerad innehållsdeklaration (lab assay, optical rotation m.m) än det racemiska ALA som är allt de flesta butiker har att erbjuda. Enligt tillverkarna är det inte ens någon signifikant extra kostnad att tillverka R-ALA jämfört med racemiskt ALA. Att racemiskt ALA sen funkar så löjligt mycket sämre gör valet ganska självklart för mig som konsument.

Tycker att diverse kosttillskottsförsäljare borde fixa R-ALA att sälja istället för att moderera bort det från sitt forum...

Pez
2004-01-31, 20:41
Originally posted by Klein
Noterade att mitt inlägg med en länk till en annan webshop togs bort. Försöker då få fram en poäng utan sådana otillåtna referenser:



Detta är uppenbarligen inte sant. R-ALA finns i 99%+ koncentrationer i kapselform med mer detaljerad innehållsdeklaration (lab assay, optical rotation m.m) än det racemiska ALA som är allt de flesta butiker har att erbjuda. Enligt tillverkarna är det inte ens någon signifikant extra kostnad att tillverka R-ALA jämfört med racemiskt ALA. Att racemiskt ALA sen funkar så löjligt mycket sämre gör valet ganska självklart för mig som konsument.

Tycker att diverse kosttillskottsförsäljare borde fixa R-ALA att sälja istället för att moderera bort det från sitt forum...

Var har du fått den infon ifrån? Angående R-ALA alltså?

För övrigt så är det inte sååååå svårt att följa reglerna eh?

/pez

Klein
2004-01-31, 21:28
Reglerna är inte svåra att följa men det effektivaste sättet att bemöta Fairings påstående var att ange adressen. :)

Angående infon om R-ALA så är det bara att göra en google search. Den som söker, den finner!

Pez
2004-01-31, 21:44
Originally posted by Klein
Reglerna är inte svåra att följa men det effektivaste sättet att bemöta Fairings påstående var att ange adressen. :)

Angående infon om R-ALA så är det bara att göra en google search. Den som söker, den finner!

Att lita på information på Internet är som att dricka lättöl för att bli full... ganska värdelöst.
Visst är det beroende av källa, men jag sätter ganska mycket tilltro till det Lasse skrivit tidigare ang. möjligheten/kostnaderna att ta fram rent R-ALA.

/pez

Klein
2004-01-31, 22:44
Internet är klart underskattat som informationskälla. Finns hur mycket som helst bara man orkar söka och har en gedigen 'noise-detector'. För att slutgiltigt bekräfta det hela har jag beställt produkten. Egen erfarenhet slår allt!

Men det är ju lindrigare att låta andra sköta jobbet...

Pez
2004-01-31, 23:02
Originally posted by Klein
Internet är klart underskattat som informationskälla. Finns hur mycket som helst bara man orkar söka och har en gedigen 'noise-detector'. För att slutgiltigt bekräfta det hela har jag beställt produkten. Egen erfarenhet slår allt!

Men det är ju lindrigare att låta andra sköta jobbet...

Bara undrar... är det tillverkaren/försäljaren av ALAt du köpt som gett dig infon om R-ALA?

Klein
2004-01-31, 23:12
Nej. Dem hittade jag till först efter att jag läst om undersökningarna på en rad olika ställen.

Klein
2004-01-31, 23:19
Det säger egentligen sig självt att det funkar bättre med en molekyl som kroppen själv använder sig av än en spegelvänd variant av denna.

Angående tillverkningskostnaderna så har jag olyckligtvis inget annat val än att lita på tillverkarna/försäljarna. Det jag behövde punga ut för varan var ganska talande dock.

När jag fått kapslarna ska jag lämna in några för analys på universitetet. Återkommer med rapport.

Pez
2004-01-31, 23:34
Originally posted by Klein
Det säger egentligen sig självt att det funkar bättre med en molekyl som kroppen själv använder sig av än en spegelvänd variant av denna.

Angående tillverkningskostnaderna så har jag olyckligtvis inget annat val än att lita på tillverkarna/försäljarna. Det jag behövde punga ut för varan var ganska talande dock.

När jag fått kapslarna ska jag lämna in några för analys på universitetet. Återkommer med rapport.

Jag vet att det finns märken som lanserar rent R-ALA... frågan är dock om det verkligen är det i.. :rolleyes:

/pez

smalisen
2004-01-31, 23:37
Originally posted by Pez


Jag vet att det finns märken som lanserar rent R-ALA... frågan är dock om det verkligen är det i.. :rolleyes:

/pez

Jupp, men den frågan kan man ställa till alla märken ;)

Pez
2004-01-31, 23:40
Originally posted by smalisen


Jupp, men den frågan kan man ställa till alla märken ;)

Nej du fattade inte..

Vi säger såhär:
En källa säger att det är alldeles för dyrt att ta fram rent R-ALA, en annan hävdar att den ALA han säljer är rent R-ALA, men det är inte dyrt, utan tom billigt.

Frågan är då om det är R-ALA eller vanligt ALA.

Get it?
Det är en vanlig form av marknadsföring.. samma typ av lurendrejeri som Creapure råkar ut för stup i kvarten.

/pez

Klein
2004-01-31, 23:41
Jag vet att det finns märken som lanserar rent R-ALA... frågan är dock om det verkligen är det i..

Enda sättet att besvara den frågan är att köpa produkten och testa den...

Pez
2004-01-31, 23:45
Originally posted by Klein


Enda sättet att besvara den frågan är att köpa produkten och testa den...

Ja alltså om det vore så enkelt.. kommer dina öron signalera i blått ljus om det är R-ALA istället för gult som dom brukar göra när du käkar ALA?

Visst kan man göra egna små studier, men då får man lov att lägga ner ett år eller två på det.

/pez

Klein
2004-01-31, 23:50
jag låter nån kunnig kemist kolla det naturligtvis.

Pez
2004-01-31, 23:50
Vill bara ursäkta om jag låter grinig eller så i den här tråden, det är verkligen inte meningen.. blir bara lite putt på när folk sväljer säljsnack med hull och hår.
Att man sen försvarar ett köp man gjort som är kontroversiellt och blir "utmanat" är en normal reaktion, det finns tom ett namn på det i säljkretsar - kommer bara inte ihåg det nu. :D

Återkom gärna med resultatet. Jag blir gärna bevisad motsatsen.

/pez

Klein
2004-02-01, 00:10
Det behövs ingen ursäkt :)

Åter till ämnet:

Eftersom det är en eftersökt produkt som väldigt få har möjlighet att sälja så är det sannolikt att någon konkurrent redan skulle ha satt dit honom för falsk varubeteckning om han krängt skräp.

Han har ett message board på sidan om du känner dig sugen på att dryfta ämnet med någon som påstår sig ha pejl.

smalisen
2004-02-01, 12:33
Originally posted by Pez


Nej du fattade inte..

Vi säger såhär:
En källa säger att det är alldeles för dyrt att ta fram rent R-ALA, en annan hävdar att den ALA han säljer är rent R-ALA, men det är inte dyrt, utan tom billigt.

Frågan är då om det är R-ALA eller vanligt ALA.

Get it?
Det är en vanlig form av marknadsföring.. samma typ av lurendrejeri som Creapure råkar ut för stup i kvarten.

/pez

Ja, du har helt rätt. Men kom ihåg att detta gäller lika mycket eiselt, fairing, optimum nutrition som 1fast400, star nutrition och exell.

Fairing
2004-02-01, 13:12
Enligt vår tillverkare av ALA så återfinns inte 100% R-ALA i en enda kosttillskottsprodukt . Enbart Läkemedelsföretagen använder rent 100% R-ALA.

Fråga: Hur svårt är det på en skala att beställa ett analyscert på R-ALA och lägga upp det på en hemsida och sedan sälja RS-ALA.

Svar: larvigt enkelt

Eftersom jag har handlat med råvaror i ganska många år nu så vet jag hur mycket dyrare R-ALA är och en produkt innehållande rent R-ALA bör kosta minst 3ggr mer än RS varianten.

Det finns en uppsjö företag som lägger upp analyscert på sina sidor men när vi analyserar deras produkter i Sverige så stämmer inte en siffra ni måste förstå att allt handlar om pengar och vissa sväljer allt med hull och hår (tyvärr).

smalisen
2004-02-01, 13:48
Hur mycket R-ALA är det i fairings nya ALA, i procent? Om det är som du säger så vill jag åtminstone ha så rent som möjligt. Och hur är det med AST's ALA 200? Hur många procent är det där?

Tacksam för svar.

Klein
2004-02-01, 21:01
Det finns en uppsjö företag som lägger upp analyscert på sina sidor men när vi analyserar deras produkter i Sverige så stämmer inte en siffra ni måste förstå att allt handlar om pengar och vissa sväljer allt med hull och hår (tyvärr).

I sämsta fall får jag vanligt 50/50 ALA till ett relativt bra pris. Förstår inte vad *jag* har att förlora.

Klein
2004-02-02, 00:09
Eftersom jag har handlat med råvaror i ganska många år nu så vet jag hur mycket dyrare R-ALA är och en produkt innehållande rent R-ALA bör kosta minst 3ggr mer än RS varianten.

Jag ber om ursäkt för att jag fortsätter att klubba den döda hästen men jag måste bara informera om att R-ALA är 4 gånger så dyrt som RS ALA per viktenhet där jag fick tag i det - vilket iofs inte betyder något men det är iaf kompatibelt med vad du hävdar :/

William
2004-02-02, 00:14
Originally posted by Fairing
Det finns en uppsjö företag som lägger upp analyscert på sina sidor men när vi analyserar deras produkter i Sverige så stämmer inte en siffra ni måste förstå att allt handlar om pengar och vissa sväljer allt med hull och hår (tyvärr).

Lasse: När du säger företag, syftar du då på kosttillskottsföretag som exempelvis ditt eget eller Eiselt, eller syftar du på kemikalieföretagen som tillhandahåller råvaran?

Mvh

William

muskelbyggarn
2004-02-02, 09:46
Lasse syftar på kosttillskottsbolagen, som hans eget och exempel Eiselt mfl.

Som Lasse en gång sade till mig "Branschen är inte full av Skogshuggare direkt" och det är dagens sanning. Det fuskas hej villt lite överallt. Med några år på nacken ser man varningssignaler lite var stans, antingen är det rena felskrivningar som inte vederbörande är medvetna om eller så är det medvetet fusk att skriva upp sina innhåll lite extra.
Vanligast är proteintillskott som kan deklareras lite hur som... alla vill ha så hög proteinhalt som möjligt och ibland är det bara löjligt när man ser proteinhalt kontra råvara/smak och pris på produkten.

En annan fin sak är att tillverka själv och kontakta en råvaruleverantör om de har något med bästföredatum som snart går ut. Köpa hem det till kraftigt reducerat pris och sedan stämpla på ett nytt juste bästföredatum...

Fusk går att hålla på med tills det uppdagas...


Vänl,,,
Tobbe

Pdaddy
2004-02-02, 15:20
Godagens !!!

Faan det är ett hett ämne detta :booty:

Jag var förbi Fairings gym och införskaffa mig i ett stycke burk ALA, men nu kommer stora frågan..

En kompis till mig sa att de va bättre att sprida ut intaget under hela dagen.
Man ska ju ta 1-2 tabletter 20-30 min innan mat... Men kan man sprida ut det till två tillfällen under dagen, tex en innan frukost å en innan lunch eller mellanmål ??? Eller är det en dålig ide !!


Marcus

Sverker
2004-02-02, 15:44
ALA absorberas mycket fort och kommer snabbt ut i blodet. Upptaget är därefter snabbt i musklerna och ev. överskott kissar vi ut. Det är alltså bättre att fördela intaget över dagen och hela tiden ha en viss nivå i blodet åt musklerna.

ALA är ju en känslig rackare och kan förstöras av andra ämnen i maten på vägen ned genom munnen och magsäcken. Det är alltså bättre att ta den ensam en stund innan maten för att vara säker på att ALAn inte förstörs.

Pdaddy
2004-02-02, 15:51
Tack Sverker :cheers:

Marcus

Nu ska ja ner å :bpump:

( Psss ja räkna ampullerna när ja kom hem, de saknades 2 st :insane: )

-squat-
2004-02-02, 16:32
Originally posted by Pdaddy
Tack Sverker :cheers:

Marcus

Nu ska ja ner å :bpump:

( Psss ja räkna ampullerna när ja kom hem, de saknades 2 st :insane: )

ampuller? nu försa du dig lite va?
:D

William
2004-02-02, 17:05
Originally posted by muskelbyggarn
Lasse syftar på kosttillskottsbolagen, som hans eget och exempel Eiselt mfl.


Vänl,,,
Tobbe

Jo jag misstänkte att det var det han syftade på, ville bara vara säker.

Thanx!

Mvh

William

smalisen
2004-02-02, 17:23
Originally posted by muskelbyggarn
Lasse syftar på kosttillskottsbolagen, som hans eget och exempel Eiselt mfl.

Som Lasse en gång sade till mig "Branschen är inte full av Skogshuggare direkt" och det är dagens sanning. Det fuskas hej villt lite överallt. Med några år på nacken ser man varningssignaler lite var stans, antingen är det rena felskrivningar som inte vederbörande är medvetna om eller så är det medvetet fusk att skriva upp sina innhåll lite extra.
Vanligast är proteintillskott som kan deklareras lite hur som... alla vill ha så hög proteinhalt som möjligt och ibland är det bara löjligt när man ser proteinhalt kontra råvara/smak och pris på produkten.

En annan fin sak är att tillverka själv och kontakta en råvaruleverantör om de har något med bästföredatum som snart går ut. Köpa hem det till kraftigt reducerat pris och sedan stämpla på ett nytt juste bästföredatum...

Fusk går att hålla på med tills det uppdagas...


Vänl,,,
Tobbe

Men hur ska man veta vilak företag som är seriösa när inte ens certifikat duger? Vilka företag kan man i din mening lita på? Eiselt, optimum nutrition, next nutrition, dyamatize fairing och ast kommer du självklart svara på, men förutom dessa, vilka andra?

Förresten, vet du hur mycket R-ALA i procent ast's ALA 200 innehåller? Nu när jag blir tveksam på de mindre kända företagen får jag väl köpa från ett känt...

muskelbyggarn
2004-02-02, 17:54
Givetvis kommer jag radda upp dessa =) men faktum är att det enda jag verkligen litar 100% på är Fairing och det är för jag känner ägaren - Bunker-Lasse och gjort några år nu (jaja smöret bara dryper, men det är dagens faktum). Det är då det visar sig med trovärdigheten.
Nästa företag som får min fulla förtroende är det som jag själv jobbar med, Optimum, där har jag haft bättre insyn och varit införstådd med information än övriga då man som vanlig ÅF har ganska liten insyn egentligen. Det ligger väl på ÅF:s intresse i och för sig.

Många kan vid första anblick verka seriösa och ärliga men kan ha en baktanke med det hela.


Trial and Error är en vanlig väg för att själv utröna vad som är bra eller inte. Internet är ett fantastiskt media, men för att få en helt korrekt bild så gäller att söka information på flera ställen. Ex. detta forum kommer knappast skriva något negativt om exell, mitt forum inte så mycket om de märkena som finns där, bk-forum knappast något om star osv osv osv. Gäller att försöka sålla bland all information och skapa sig en egen bild.


Vänl,,,
Tobbe

Klein
2004-02-02, 18:13
Jag läste här någonstans att kroppen tillverkar det mesta ALA den behöver själv. Vad tillverkar kroppen ALAt av? Och vidare - borde inte ett stort intag av ALA hämma kroppens egen produktion precis som med intag av hormoner? Vilket i sin tur skulle innebära att man inte bör tvärsluta att käka ALA utan istället trappa ner på dosen och överhuvudtaget vara försiktig med att käka det under längre tid.

Ser fram emot svar och spekulationer.

muskelbyggarn
2004-02-02, 18:40
Glömde frågan om AST:s ALA. Där är frågan... enl. dem själva är det rent R-ALA, men enl. tillverkarna av ALA så 100% R-ALA är det knappt någon som köper och doseringen sägs vara max 100-200mg per dag (det jag vet). Det är vad en tillverkare säger, de borde ju veta något tycker man =)

Troligen så innehåller AST:s ALA en ALA blandning som har en högre % R-ALA än "normalt" och gör att de kan deklarera det som rent R-ALA. Jag tror det finns någon 85% regel som säger att om en produkt innehåller minst 85% av något så kan man ange att det är det enda den består av, eller liknande, men jag är inte säker. Nu kan det vara så att AST använder 100% Rent R-ALA, men eftersom jag inte vet helt säkert och det jag hört om råvaran R-ALA så får jag inte ihop ekvationen riktigt för R-ALA är som sagt jävulusiskt dyrt och max dosering är 100-200mg per dag (har jag för mig det var).


Vänl,,,
Tobbe

Pdaddy
2004-02-02, 19:59
:smash: :D Haa haa "Squat"

OK piller, kappslar :love: ..
Ja hade lite bråttom, å de va de som kom ut ur min mun först..
Tro mig, jag sysslar inte me sånt skit :whipped:

Marcus

smalisen
2004-02-02, 20:20
Originally posted by muskelbyggarn
Glömde frågan om AST:s ALA. Där är frågan... enl. dem själva är det rent R-ALA, men enl. tillverkarna av ALA så 100% R-ALA är det knappt någon som köper och doseringen sägs vara max 100-200mg per dag (det jag vet). Det är vad en tillverkare säger, de borde ju veta något tycker man =)

Troligen så innehåller AST:s ALA en ALA blandning som har en högre % R-ALA än "normalt" och gör att de kan deklarera det som rent R-ALA. Jag tror det finns någon 85% regel som säger att om en produkt innehåller minst 85% av något så kan man ange att det är det enda den består av, eller liknande, men jag är inte säker. Nu kan det vara så att AST använder 100% Rent R-ALA, men eftersom jag inte vet helt säkert och det jag hört om råvaran R-ALA så får jag inte ihop ekvationen riktigt för R-ALA är som sagt jävulusiskt dyrt och max dosering är 100-200mg per dag (har jag för mig det var).


Vänl,,,
Tobbe

Hm, Ok, tack för infon. Fairing är säkert bra, men hur många procent R-ALA innehåller det? Det kan vara bra att veta då man jämför!

MacLeod
2004-02-10, 00:23
Originally posted by Klein
Jag läste här någonstans att kroppen tillverkar det mesta ALA den behöver själv. Vad tillverkar kroppen ALAt av? Och vidare - borde inte ett stort intag av ALA hämma kroppens egen produktion precis som med intag av hormoner? Vilket i sin tur skulle innebära att man inte bör tvärsluta att käka ALA utan istället trappa ner på dosen och överhuvudtaget vara försiktig med att käka det under längre tid.

Ser fram emot svar och spekulationer.

Kroppen tillverkar ju inte ALA, den måste tillföra den genom mat som någon skrev här tidigare. Jag har inga belägg men det borde väl inte vara några problem att lägga ned med ALA, precis som det inte är några problem för kroppen att sluta ta exempelvis kreatin.