handdator

Visa fullständig version : Okej att vara nykterist under deff?


Amöban
2012-05-13, 09:18
Jag har valt att helt utesluta alkohol tills jag når min målvikt, av de enkla anledningarna att jag hellre äter mina kalorier än dricker dem och att drickande gör att jag äter mer (typ Burger King på vägen hem från krogen, pizza dagen efter). Visst, man behöver inte bli dyngrak, men det är främst kalorierna jag vill undvika, därför känns nolltolerans vettigt under den här perioden.

Det konstiga är att det är helt okej att säga att man inte tränar, för att man inte känner för det, orkar, har lust osv. Det är helt accepterat. Om man däremot säger "nej, jag är inne i en period av nykterhet så jag vill inte dricka", så bryter helvetet lös. Man är konstig och framförallt TRÅKIG. "Men EN öl kan du väl ta, kom igen nu, din partypooper". Och om man sedan lägger till att man vill undvika de extra kalorierna i alkoholen, så tycker många att man är den torraste torrbollen. Eller så börjar ryktet gå att man är gravid, för det är enda ursäkten för en tjej att vara nykter... Lite hårddraget, men jag upplever ett stort ifrågasättande från många när jag säger att jag inte dricker just nu.

Hur gör ni, brukar ni utesluta alkohol under deff? Upplever ni att det är "okej" att inte dricka i sociala sammanhang?

Akada
2012-05-13, 09:24
Vill du inte dricka så ska du ju dina vänners åsikter inte förändra den saken! Stå på dig och visa att du kan ha kul även utan alkohol, om du nu vill det.

Jag dricker lite då och då fastän jag deffar. Har provat mig fram lite och att köra alltför strikt gör bara att jag tappar lusten att deffa.

Robbmeister
2012-05-13, 09:28
Känner du att du inte vill dricka så behöver du inte göra det. Man kan ju vara på en fest utan att dricka och ändå ha roligt (och vara rolig själv).

Peter Hansen
2012-05-13, 09:29
Jag utesluter inte alkohol under deff. Samtidigt försöker jag kompensera för kaloriintaget från alkohol genom att äta mindre och mer kvalitativt under dagen, samt att inte dundra i mig en burgare på vägen hem. Massa fett i kroppen om du redan är packad kommer bara resultera i mer kroppsfett då inte fettoxidationen fungerar så bra. Sen att försöka hålla sig till sockerfattiga alkoholdrycker kan vara en bra idé, vilket alltid gäller iofs. På så sätt har du inte fått i dig mer kalorier än en vanlig deffdag och d är dessutom rätt vätsketömd på morgonen efter vilket kan vara schysst.

Sen tycker jag personligen att du ska öva på att säga nej till alkohol, om du nu tycker det är jobbigt. Ingen ska kunna tvinga i dig droger, förutom dig själv då förstås.

clavain
2012-05-13, 09:29
Utesluter inte alkohol under deffen, inga andra livsmedel heller för den delen. Men det blir klart mindre alkohol än under bulk/balans då min kaloribudget inte rymmer hur mycket skräp som helst.

Vill inte vara utan den sociala aspekten av att träffa vänner och ta en öl eller ett glas vin. Särskilt inte nu när man börjar kunna sitta ute i solen och glassa :)

Peter Hansen
2012-05-13, 09:31
Angående din sista fråga så tycker jag själv att det är fruktansvärt att gå ut nykter. Inte för att jag känner mig tråkigt utan för att folk blir ju så sjukt tröga och tråkiga att snacka med.

Sheogorath
2012-05-13, 09:34
Jag har valt att helt utesluta alkohol tills jag når min målvikt, av de enkla anledningarna att jag hellre äter mina kalorier än dricker dem och att drickande gör att jag äter mer (typ Burger King på vägen hem från krogen, pizza dagen efter). Visst, man behöver inte bli dyngrak, men det är främst kalorierna jag vill undvika, därför känns nolltolerans vettigt under den här perioden.

Det konstiga är att det är helt okej att säga att man inte tränar, för att man inte känner för det, orkar, har lust osv. Det är helt accepterat. Om man däremot säger "nej, jag är inne i en period av nykterhet så jag vill inte dricka", så bryter helvetet lös. Man är konstig och framförallt TRÅKIG. "Men EN öl kan du väl ta, kom igen nu, din partypooper". Och om man sedan lägger till att man vill undvika de extra kalorierna i alkoholen, så tycker många att man är den torraste torrbollen. Eller så börjar ryktet gå att man är gravid, för det är enda ursäkten för en tjej att vara nykter... Lite hårddraget, men jag upplever ett stort ifrågasättande från många när jag säger att jag inte dricker just nu.

Hur gör ni, brukar ni utesluta alkohol under deff? Upplever ni att det är "okej" att inte dricka i sociala sammanhang?

Ta fram tre koffeinpiller ur en omärkt liten red-line zip-bag och säg att "du har något roligare att festa på" så ska de få se vem som är torrboll. ;)

(du behöver såklart inte berätta att det bara är koffein om du inte vill...)

On a serious note får dina vänner helt enkelt lära sig att du inte alltid dricker när du går ut. Om du vill ge dem långt ansikte och har rejält med självdistans kan du säga att "Nej tack. Jag är alkoholist och kan inte dricka längre. Jag är ledsen". Så håller dom käft sen. ;)

Peter Hansen
2012-05-13, 09:37
Ta fram tre koffeinpiller ut en omärkt liten red-line zip-bag och säg att "du har något roligare att festa på" så ska de få se vem som är torrboll. ;)

(du behöver såklart inte berätta att det bara är koffein om du inte vill...)

On a serious note får dina vänner helt enkelt lära sig att du inte alltid dricker när du går ut. Om du vill ge dem långt ansikte och har rejält med självdistans kan du säga att "Nej tack. Jag är alkoholist och kan inte dricka längre. Jag är ledsen". Så håller dom käft sen. ;)

Hahahah!

cakehole
2012-05-13, 09:54
Jag är nykterist och har inget socialt nätverk. Frågor på det?

OneManArmy
2012-05-13, 10:00
Var ute nykter senast i fredags.. På förfesten var det helt okej men på krogen, helvete vad tråkigt.

Däremot som vanligt där man sitter med sitt cola zero + sockerfri energidricka och myser så kommer varenda jääääävel och frågar om man ska ha en öl, en grogg, en shot osv osv osv även fast man gång på gång säger ifrån.

MEN EN ÖL PÅ KROGEN SKA DU FAN TA IALLFALL!.... drack vatten


Nog dricker jag under deff också men jag ser det så att jag inte går ut och super "i onödan" tex är det valborg fine, nog kan jag ta några öl då. Men en helg mitt i månaden så super jag inte till bara för att jag har tråkigt. Då käkar jag heldre ett cheatmeal istället

azrael109
2012-05-13, 10:00
Håller mest med om att alla andra som är packade blir så jävla jobbiga om man är nykter själv. Så antingen offrar jag mig och dricker eller skippar krogen.

agazza
2012-05-13, 10:05
Eller ifall man gillar att dricka håller du dig borta från fetter i två dygn.

Ska jag vara noga så består dieten av lättkvarg, salt och vatten, och vodka.

OneManArmy
2012-05-13, 10:11
Ska jag vara noga så består dieten av lättkvarg, salt och vatten, och vodka.

opti! :thumbup:

Lachrillo
2012-05-13, 10:28
Det är väll helt klart man kan, jag har slutat helt med alkohol då jag inte vill förlora en enda dags träning. När folk säger " men varför dricker inte du !? " då säger jag, för att jag tränar och vill inte förlora återhämtningen.

Vad spelar det för roll liksom, det är ju skillnad om du går till en efterfest med en massa dyngraka människor på rad som sitter och snackar gojja men går du till en pub är de väll bara att ta en kolsyrad vatten och sitt o snacka lite lugnt innan det blir för redlöst !.

Stryc9
2012-05-13, 12:17
Det bär sig inte att marka, böja eller bänka i bakfyllan, end of story :) själv har jag nästan helt slutat kröka då man oftast har gym eller cardio dagen efter. Visst händer det väl att man tar en öl då och då. I slutändan handlar det väl bara om hur anal man vill vara med sin deff och träning. Vill man att det skall ta över ens liv så visst, sluta kröka. Personligen tycker jag att man gott och väl kan leva utanför gymet ibland, en fyllda är inte hela världen trots att man deffar

Fishtank
2012-05-13, 12:46
Helt okej att inte dricka.
Fick mig dock att tänka på den här.
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/11813136.jpg

MtotheM
2012-05-13, 12:48
Visserligen är jag kille, så jag slipper misstankar om graviditet, men i början så var polarna på mig också. Men det gick över för dom efter några 3 kvällar eller så. Så håll ut ett tag till, dom släpper efter ett.

Spartansk
2012-05-13, 12:49
Jag tycker helt seriöst att du ska byta polare. Om en person tycker att jag måste supa, så är den personen för ointelligent, inskränkt, tråkig och feg för att vara värd att vara min polare.

King Grub
2012-05-13, 12:55
framförallt TRÅKIG.

Har jag också fått höra någon gång när jag sagt nej. En gång svarade jag, "Vilken tur att dina åsikter är fullkomligt irrelevanta för mig då", och då blev han grinig i stället.

cero
2012-05-13, 13:27
Glöm inte av att leva bara.

Det är helt okej att tacka nej till akohol i sociala sammanhang, även om du antagligen kommer få ett par blickar ibland. Hur som helst är det absolut ingenting att vara det minsta osäker över.

Personer som anklagar nykterister för att vara "tråkiga" är ofta själva tråkiga utan alkohol. "Just saying".

Crackiiee
2012-05-13, 13:35
Umgås med vänner som dricker mellan 2-3 dagar i veckan och jag kan hålla med om att det är jobbigt att jag måste förklara mig varför man inte vill hänga med ut varje helg och dricka. Har också blivit lidande på matsalen på skolan när kompisarna lastar upp med pizza eller massa annat sånt och jag sitter och försöker peta bort så mycket av osten som bara går (väger lite och hamnar på överskott direkt pizza är inblandat). Personligen så tycker jag att det är jobbigt att dricka för ofta under deff för jag blir extremt trött och sliten dagen efter så max 1 gång i månaden räcker för mig. Sen tar man bara några öl/cider så man blir lite gladare på krogen :)

Depzon
2012-05-13, 13:35
Det är en sak att vara nykterist och inte ha nåt behov av att gå ut och "träffa folk" osv, och en sak att vara nykterist som samtidigt gillar fart och fläkt. Jag tillhör första kategorin, så för mig är det inga problem, älskar att vara nykter och göra lugna, snälla grejer på helgerna!

Sniggel
2012-05-13, 13:37
Det är ju de som är partypoopers om de får en sån tråkig attityd bara för att andra inte gör som dom.
Tråkigt att du har vänner som har svårt att acceptera dina val.

Tycker du ska göra som Sheo föreslog! Säg att du tycker "detta är roligare än alkohol" och avslöja inte vad det är :D

älskarcola
2012-05-13, 13:37
Jag tycker helt seriöst att du ska byta polare. Om en person tycker att jag måste supa, så är den personen för ointelligent, inskränkt, tråkig och feg för att vara värd att vara min polare.

+1+1+1+1 Känns som detta är första gången jag står vid din sida :D

Amöban
2012-05-13, 14:07
Kul att höra lite åsikter om alkoholen och deff! Jag märker att jag kanske formulerade rubriken fel - jag har alltså inga problem att vara nykter, jag står på mig och "halkar inte dit" om jag blir bjuden. JAG tycker det är okej att vara nykterist under deff, funderade på vad andra tänker om saken. :)

Sen är mina närmsta vänner inne på samma spår som mig, träning och återhämtning på helgen, så de har full förståelse och vi hittar på andra saker än går på krogen numera. Det är snarare de här lite mer ytliga bekantskaperna i skolan (är du student så hör det för många till att man är dyngrak ons-fre-lör) och när man blir bjuden på middag hos svärföräldrar och liknande. Att jag har slutat röka efter åtta års beroende prisas, men att jag slutat dricka är visst konstigt i somligas ögon.

Jaja, jag vet ju att min kropp tackar mig varje helg numera. Speciellt nu när sambon ligger utslagen i soffan och inte kunnat lyfta ett finger idag. Man mår aldrig så bra som när man är pigg och nån i ens närhet är bakfull. :)

blondyz
2012-05-13, 14:21
Om du nu ska deffa och bli snygg själv så är det väl bra att avstå alkohol så du kan ragga hem de brudar som faktiskt också är snygga istället för att dricka sprit och inte veta vad du vaknar bredvid. Annars kan du ju lika gärna fortsätta bulka.

:D

On the more serious note, det är väl inte alkohol du identifierar dig med. Vill inte dina vänner umgås med dig nykter är det nog något fel på er vänskapsrelation. Har själv varit ute och härjat utan att dricka, visst får man frågan "ska du inte ha en öl?" men det är väl bara att svara "nejtack, inte ikväll" och rocka loss. Har funkat bra för mig, fast jag blir omåttligt trött efter några timmar på svettiga dansgolv nykter. Sockerfri redbull funkar ett tag dock, släng i en isbit och en halvtrasig citron så ser det ut som värsta drinken.

daloatf
2012-05-13, 14:23
Jag dricker ungefär var tredje månad och då bara på speciella firanden. Tex valborg sist och innan dess var det nyår. Innan det var det födelsedagsfest.

I början var det ett jävla tjat om att jag inte drack men efter ett par gånger så brydde de sig inte om det.

Och när jag väl dricker under deff blir det oftast rom och cola (zero) och vodka + redbull sugerfree och rent sprit. Och om det är lite mer speciellt så bryr jag mig inte om intaget den dagen (valborg).

Tidigare var det nästan dricka varje helg, men ingen krog det tröttna jag på för flera år sen.

daloatf
2012-05-13, 14:24
Om du nu ska deffa och bli snygg själv så är det väl bra att avstå alkohol så du kan ragga hem de brudar som faktiskt också är snygga istället för att dricka sprit och inte veta vad du vaknar bredvid. Annars kan du ju lika gärna fortsätta bulka.

:D

Tror inte hon nämnde att hon var lagt åt det hållet, men bra åsikt :cool:

blondyz
2012-05-13, 14:32
Tror inte hon nämnde att hon var lagt åt det hållet, men bra åsikt :cool:

Nåja, jag kan inte hålla reda på allt, alltid. Point made anyways :P

daloatf
2012-05-13, 14:33
Nåja, jag kan inte hålla reda på allt, alltid. Point made anyways :P

Du är förlåten!

yooii
2012-05-13, 15:40
Det är väl alltid okej att vara nykterist?

Dashivas
2012-05-13, 15:47
Du frågar om det är okej att vara nykter?
Självklart är det ok oavsett om du deffar eller ej.

Själv har jag mer eller mindre slutat dricka sen jag började träna några år sen.
Visst dricker jag nån gång då och då kanske 3-5ggr om året.

Om dina kompisar inte förstår det så är det ju faktiskt deras problem inte ditt för du vill vara nyttig.

Amöban
2012-05-13, 16:56
Om du nu ska deffa och bli snygg själv så är det väl bra att avstå alkohol så du kan ragga hem de brudar som faktiskt också är snygga istället för att dricka sprit och inte veta vad du vaknar bredvid. Annars kan du ju lika gärna fortsätta bulka.

:D


Dagens garv. :D

ChuckTesta
2012-05-14, 13:57
Har jag också fått höra någon gång när jag sagt nej. En gång svarade jag, "Vilken tur att dina åsikter är fullkomligt irrelevanta för mig då", och då blev han grinig i stället.

:laugh: :laugh:

Oj vad många gånger man fått höra att man är tråkig som inte dricker. "VA????? DRICKER HAN INTE???????" No bitch i dont.

mommy
2012-05-14, 21:01
Får också ALLTID kommentarer om varför jag inte dricker, och då är jag nästan oftare på fest utan att dricka... Inte så att de tycker jag är tråkig, men de ska alltid veta varför (alla frågar var sin gång), sen ska det diskuteras lite, några "men du kan få smaka det här och det här av mig", lite mer tjat osv osv. Känner att det förstör min kväll lite när jag inte får göra annat än att prata om varför jag inte dricker.

Nästa gång ska jag vara mer bestämd så de låter mig vara känner jag nu...

jokem
2012-05-14, 21:09
:laugh: :laugh:

Oj vad många gånger man fått höra att man är tråkig som inte dricker. "VA????? DRICKER HAN INTE???????" No bitch i dont.

Särskilt som student! Vi skulle ha tentafest efter en tenta som var 1 vecka före SM och jag tänkte vara nykter eftersom det var så kort tid till tävling. Direkt de ser att jag kommer utan systempåse utan bara en pepi max så utbrister en direkt: "ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?!?!?!" och någon annan "Vafan superu inte för?!?!?!?!".

Jag är inget fan av alkohol heller, alkohol är SJUKT överskattat. Däremot om man är student så får man stå ut med en hel del, tur att man är stark och inte viker ner sig som en tjockis inför en krämbulle!

Lillleif
2012-05-15, 21:35
Skaffa nya vänner.

Spartansk
2012-05-15, 21:56
Jag drack inte en droppe de fem första månaderna under 2011, gick ut mycket på krogen, och fick nästan bara höra "oj, jag trodde du drack!" eller "oj, det skulle jag aldrig klarat!" när jag berättade det för folk. Så det finns massor människor som inte tråkar en för att man dricker.

Jode
2012-05-16, 06:17
Dricker själv inte, slutade nog med det för ett par år sedan. Kan tycka att det skulle vara gott med ett glas vin någon gång, eller smutta på lite mörk rom men inget jag tänker på speciellt ofta.

Kan tycka att andra människor kan vara riktigt jävla dryga om man inte står med en öl/grogg i handen så fort tillfälle ges. Det är tydligen mer ok att vara full och dryg än att vara nykter.

Brukar jämföra det med att jag får mer kommentarer angående mina matlådor från arbetskamraterna än dem som kommer med läsk+kebab/pizza/färdigmat till lunchen.

Det finns oskrivna regler, sticker du ut av någon anledning så ska du rättas in i ledet.

powderdog
2012-05-16, 06:52
För att en diet ska fungera för mig krävs det att jag har ett fungerande socialt umgänge, och för mig innebär det att någon gång då och då ta ett par öl med grabbarna eller käka middag ute med flickvännen med lite tillhörande goda drinkar. De extra kalorier det medför under hela dietens tid kanske förlänger min deff med en vecka eller två, ett pris jag gärna betalar för att ha ett bra fungerande liv som jag trivs med.

Detta funkar för mig.

Trivs du bra med att vara nykterist så ska du självklart vara det.

JoHannibal
2012-05-16, 07:32
Jag har varit nykter sedan januari i år och min deff har aldrig fungerat så bra tidigare.
Dock är det lättare när man har en partner som också hellre är hemma och myser än vill ut på krogen som vännerna vill.

Nu blir man inte ens tillfrågad längre om man skall ut :)
Mindre alkohol = mer energi till tex träning

Morty
2012-05-16, 08:55
Jag är nykterist. Vissa personer har väldigt svårt med det. Tricket är att svara deras tråkningar med en regelrätt berstare.

http://1.bp.blogspot.com/-uQiM3VUgMCk/TnwjglYAy1I/AAAAAAAAApo/_W4Oa6pBSCg/s400/bertstare_xlarge.jpeg

Reaper123
2012-05-16, 09:29
Min karaktär testast varje fredag och lördag då dom i mitt umgänge super lika mycket som jag gör/gjorde. Så har extremt svårt att säga nej, men har lyckats deffa trots att jag periodvis dricker på tok för mycket.

Så är väl en avvägning man får göra, vill man sitta hemma och häcka för sig själv (om man inte har några vänner som är "nykterister") så kör på det. Jag offrar x antal veckor längre deff för att vara social.

Enklast är väl att försöka börja umgås med likasinnade, för då behöver man inte förklara sig varje eviga gång *grr27*

Holabandola
2012-05-16, 10:14
Jag dricker inte heller, men att stå helt tomhänt är ju ren idioti, då har man ju självvalt att stå helt utanför gemenskapen.
Har du ett glas i handen är det ingen som kommer fråga om du dricker eller ej.

Jag dricker därför cola, läsk, cider eller vad som bjuds. T o m ett glas vatten är bättre att stå och hålla än ingenting alls.

Crackiiee
2012-05-16, 12:04
Jag dricker inte heller, men att stå helt tomhänt är ju ren idioti, då har man ju självvalt att stå helt utanför gemenskapen.
Har du ett glas i handen är det ingen som kommer fråga om du dricker eller ej.

Jag dricker därför cola, läsk, cider eller vad som bjuds. T o m ett glas vatten är bättre att stå och hålla än ingenting alls.

Jag brukar stå med ett glas vatten och när någon frågar vad jag dricker svarar jag att jag dricker vatten för jag druckit så sjukt mycket tidigare även om jag är helt nykter :thumbup:

Spartansk
2012-05-16, 12:47
Ynkligheten som visas prov på här är förbluffande. Skylla på att man är för full? Stå och posera med vattenglas? Vad hände med att skita i vad andra tycker om en?

MtotheM
2012-05-16, 13:16
ynkligheten som visas prov på här är förbluffande. Skylla på att man är för full? Stå och posera med vattenglas? Vad hände med att skita i vad andra tycker om en?

+1

Tjockiz
2012-05-16, 13:26
Tveksamt om det är okej. Du behöver trots allt den där alkoholen under deffen för att

Bluesparv
2012-05-16, 13:59
Ynkligheten som visas prov på här är förbluffande. Skylla på att man är för full? Stå och posera med vattenglas? Vad hände med att skita i vad andra tycker om en?

Jag kan förstå det i viss mån. Det finns fanimig inget värre än att argumentera mot en berusad person om att vara nykter.

Crackiiee
2012-05-16, 14:17
Klart man skiter i andra men jag är bara less på att 10+ pers frågar varför och kommer med dumma argument om varför jag ska dricka. Det förstör stämningen.

AEB
2012-05-16, 22:37
Kör nyktert. Dricka kan du göra i sommar, då kan du njuta och känna att du förtjänat det! Själv kör jag nog helt nykter deff nu fram tills Juli. Kan bli att man tar EN öl om det råkar vara fint väder men blir ingen fylla. Lycka till!

Albin Eriksson
2012-05-16, 23:24
Behöver man argumentera för att vara nykter har man troligen ganska lustiga (alternativt väldigt unga) vänner. *rolleyes*

Spartansk
2012-05-16, 23:27
Ni kan ju testa att bekämpa eld med eld. Nästa gång någon börjar tjata om att ni ska supa, säg "Men kom igen nu, du kan ju för faaaa-aan inte dricka alkohol! Va? Har du någon aning om vad som händer i din kropp när du har sånt där i blodet? Vet du hur många olyckor som sker pga... (osv)".

Crackiiee
2012-05-17, 11:23
De flesta jag känner tycker jag blir tråkig när jag dricker jämfört med när jag är nykter :) en vana jag fick för nåt år sen när jag märkte att jag börja utveckla alkolism :/

Crackiiee
2012-05-17, 11:25
Behöver man argumentera för att vara nykter har man troligen ganska lustiga (alternativt väldigt unga) vänner. *rolleyes*

Det är inte vännerna jag har problem med, det är alla randoms som blir social när dom dricker.

AEB
2012-05-17, 13:11
Det är inte vännerna jag har problem med, det är alla randoms som blir social när dom dricker.
Följ med på krogen men drick läsk, eller följ med på fest och drick "100% blåbär". Den smakar exakt som vin, kost typ 69 kr om jag inte minns fel. Hade 6 månader nyktert förut, då fyllde min polare 18 och jag drack bara vatten. Funkade skit bra. :) Vet också att bolaget har stort, men bra sortiment på alkoholfritt.

Crackiiee
2012-05-17, 14:36
Följ med på krogen men drick läsk, eller följ med på fest och drick "100% blåbär". Den smakar exakt som vin, kost typ 69 kr om jag inte minns fel. Hade 6 månader nyktert förut, då fyllde min polare 18 och jag drack bara vatten. Funkade skit bra. :) Vet också att bolaget har stort, men bra sortiment på alkoholfritt.

Jag far ofta ut på krogen men sällan man dricker där :) tack för tipset ska kolla runt där lite :)

Morty
2012-05-17, 15:12
Ni kan ju testa att bekämpa eld med eld. Nästa gång någon börjar tjata om att ni ska supa, säg "Men kom igen nu, du kan ju för faaaa-aan inte dricka alkohol! Va? Har du någon aning om vad som händer i din kropp när du har sånt där i blodet? Vet du hur många olyckor som sker pga... (osv)".

Been there, done that. Med både alkohol och kött. FAN vad folk blir defensiva, helt sjukt. De vet ju att det är lite dumt egentligen och att det är bäst att avstå. Men om man påpekar det för dem, mitt i akten, då är det fan tower defence hardmode activated.

Spartansk
2012-05-17, 21:10
Det finns ytterligare ett alternativ som har funkat för mig: Sup dig ordentligt full en gång. När jag väl har supit mig riktigt full en gång, så brukar de som jag umgicks med under fyllan vilja att jag aldrig mer dricker alkohol. Problemet är att de oftast aldrig vill träffa mig igen över huvud taget. Så det är en svår balansgång där.

blondyz
2012-05-17, 21:28
Det finns ytterligare ett alternativ som har funkat för mig: Sup dig ordentligt full en gång. När jag väl har supit mig riktigt full en gång, så brukar de som jag umgicks med under fyllan vilja att jag aldrig mer dricker alkohol. Problemet är att de oftast aldrig vill träffa mig igen över huvud taget. Så det är en svår balansgång där.

Vaknar man pank, halvnaken, grymt solbränd och bakfull på någon kanarie ö utan biljett hem och pass spelar det ingen roll om ens vänner vill träffa en igen, man har ett större primärt problem. Givetvis minns man inget och det tar några timmar att lista ut vilket språk de talar, var man är och hur man kom dit. Eller du menade inte ORDENTLIGT full? :D

Spartansk
2012-05-17, 21:32
Vaknar man pank, halvnaken, grymt solbränd och bakfull på någon kanarie ö utan biljett hem och pass spelar det ingen roll om ens vänner vill träffa en igen, man har ett större primärt problem. Givetvis minns man inget och det tar några timmar att lista ut vilket språk de talar, var man är och hur man kom dit. Eller du menade inte ORDENTLIGT full? :D

Självklart menade jag ORDENTLIGT full. Det går ju inte att supa sig lagom full.

Men du har en poäng. Min metod har alla de där nackdelarna du räknade upp också. Så det är riskabelt. Om man kan vara nykter är det att föredra.

drakfelt
2012-05-27, 07:53
Har druckit extremt sällan det senaste året och nykterperioderna varar oftast i flera månader i sträck. Mina vänner har lärt sig att jag oftast bara dricker ramlösa och äter nötter när vi är ute, och har jävligt skoj ändå!


Postat via en mobil enhet

Nutrid
2012-05-27, 10:49
Visst har man fått höra kommentarer som du säger TS.

Dock så har jag kommit till insikt med att det kan vara värt mycket rent psykiskt för mig att faktiskt gå ut och dricka ibland. Oftast så känner jag en social boost som är betydligt mer värderad än de insparade kalorierna jag annars skulle få om jag inte drack något.

Tror också att man kan behöva fråga sig själv om målet man satt är så viktigt att man helt måste avstå från något (oavsett vad) för att komma dit fortare.

Poängen är väl helt enkelt: Var målmedveten men glöm inte att det finns andra aspekter i livet som är minst lika viktiga som din träning.

krille93
2012-05-27, 11:56
Har varit nykter nu i 10 månader och snart närmar sig studenten, är inte alls sugen eller taggad överhuvudtaget till att dricka men det e studenten liksom, hur hade ni gjort? :s finns det någon här som Inte drack på sin student, och isf va det värt det? =)

Beelz
2012-05-27, 12:09
Har varit nykter nu i 10 månader och snart närmar sig studenten, är inte alls sugen eller taggad överhuvudtaget till att dricka men det e studenten liksom, hur hade ni gjort? :s finns det någon här som Inte drack på sin student, och isf va det värt det? =)

Jag skulle dricka lite så man blir salongsberusad... Det är precis lagom :)

Captainwide
2012-05-27, 16:33
Nu är jag bara 16 år men såklart följer knappt någon i min "division" lagen och jag upplevde detta. Hade varit med en min kompis på gymmet och skulle senare dra vidare till några äldre kompisar och fira att en av de fyllde år. Jag och min jämngamla kompis kom dit och de första de gör är att försöka bjuda på någon häxblandningsbål, såklart sa jag nej och dessa försökte verkligen trycka ner mig alkohol... stör mig enormt på detta.

I vilket fall som helst så ja, jag utesluter alkohol under deff/bulk av samma anledning som du, får hellre i mig de "nyttigare" kalorierna genom mat. :)

zeusden1
2012-05-27, 21:58
Har varit nykter nu i 10 månader och snart närmar sig studenten, är inte alls sugen eller taggad överhuvudtaget till att dricka men det e studenten liksom, hur hade ni gjort? :s finns det någon här som Inte drack på sin student, och isf va det värt det? =)

Jag är halvnykterist sedan några månader tillbaka men jag är av åsikten att studenten ska firas med episka mått. Alla aktiviteter där det vankas fest ska det drickas. Särskilt under studentveckan och studenten.

Zizou
2012-05-27, 22:10
Jag är halvnykterist sedan några månader tillbaka men jag är av åsikten att studenten ska firas med episka mått. Alla aktiviteter där det vankas fest ska det drickas. Särskilt under studentveckan och studenten.

Hur är man halvnykterist? Skulle vilja veta definitionen av det, aldrig hört det ordet tidigare :D

Jag hade festat på studenten. "En gång i livet" så att säga :)

zeusden1
2012-05-27, 22:52
Hur är man halvnykterist? Skulle vilja veta definitionen av det, aldrig hört det ordet tidigare :D

Jag hade festat på studenten. "En gång i livet" så att säga :)

Påhittad ord, såklart! :D

Dricker alkohol sällan och när jag väl gör det dricks det med måtta. Måste dessutom vara något särskilt. Går fortfarande ut och klubbar, helt ärligt har jag haft det roligare nyktert ute dessutom. Med rätt sällskap då givetvis.

Studenten ska firas med råge!

krille93
2012-05-28, 12:06
Kanske blir champange frukosten och festen på kvällen som jag kommer dricka lite, tycker att det här med studenten är överskattat som fan och det ska va värsta stora grejen. Okej det är det kanske eftersom man slutar skolan föralltid men de här med vagnar och mössa, skyltar, kläder, dricka o allt va det kan va är överdrivet. Känner verkligen inget sug heller på att dricka så det kommer vara för saken skulle jag kommer göra det isf. Kanske kommer dagen innan eller samma dag men som det ser ut nu ser jag ingen anledning till varför, det e bara för att.

Spartansk
2012-05-28, 12:12
Studenten är jävligt överskattad. Att stå och bli fotograferad på en trappa, för att sedan gå runt och hälsa på massa ytliga bekanta, och sedan ägna ytterligare några timmar på att stå och trängas på ett jävla flak som åker runt i snigelfart på gator som man redan sett 1000 gånger, och allt detta iförd kostym i stekande värme, och i öronbedövande oväsen, är självklart ingenting som någon tycker är roligt. Det är ju just därför man "måste" vara full på studenten. Hade stundenten varit rolig i sig, så hade man ju inte behövt vara aspackad för att genomlida den.

Off topic, men jag gillar att slänga in den här åsikten närhelst jag får chansen.

rooz
2012-05-28, 12:42
Jag drack för att hålla mig varm. Var 6 grader och öste ner regn samt snålblåst.

Dock borde spartan få sig ett ligg, du är nästan lika bitter som lellan

Spartansk
2012-05-28, 12:50
Jag hade möjligen kunnat förstå glädjen vid studenten, om det var idag som jag har förstått att det var förr: Att man fick reda på om man klarar studierna eller inte, samma dag som man tog studenten. Då kan jag förstå att en viss eufori infinner sig. Men så är det inte numera; nu får man reda på om man klarat sig flera veckor innan. Att stå och skrika "hurra, jag har tagit studenten!" när man tar studenten är ungefär lika logiskt som att stå och ropa "hurra, jag har blivit pappa!" när ens barn fyller 2,5 månader gammalt.

Sedan har jag naturlig naturlig aversion mot dagar där man "ska" vara glad. Samma sak med nyårsafton. Man förväntar sig att vara mer euforisk än årets andra dagar, bara för att det råkar vara 31 december. So what om det är nyår? Året är bara en mänsklig konstruktion, det hade lika gärna kunnat vara "nyårsafton" 25 maj. Eller så hade vi kunnat dela in tiden i 547-dagarsperioder och firat "nyår" var 547:e dag. Och det hade fortfarande inte gett oss någon anledning att vara gladare på nyårsafton än andra dagar.

Nutrid
2012-05-28, 16:46
Studenten är jävligt överskattad. Att stå och bli fotograferad på en trappa, för att sedan gå runt och hälsa på massa ytliga bekanta, och sedan ägna ytterligare några timmar på att stå och trängas på ett jävla flak som åker runt i snigelfart på gator som man redan sett 1000 gånger, och allt detta iförd kostym i stekande värme, och i öronbedövande oväsen, är självklart ingenting som någon tycker är roligt. Det är ju just därför man "måste" vara full på studenten. Hade stundenten varit rolig i sig, så hade man ju inte behövt vara aspackad för att genomlida den.

Off topic, men jag gillar att slänga in den här åsikten närhelst jag får chansen.

Så om man dricker så betyder det att studenten är tråkigt utan det? Håller inte alls med dig i något du säger.

Studenten var ett av de bästa ögonblicken i mitt liv personligen. Helt perfekt dag och hade the time of my life även innan jag ens tog den första ölen.

raddum
2012-05-28, 18:03
Jag avstår till stor del från alkohol på deffen, men om min bästa polare råkar fylla år, eller om jag tar studenten(vilket jag gör om 2 veckor) så dör jag inte av ett undantag. Allting går bra i måttliga mängder. Det är bara att överväga om det är värt att dra på sig 1000+ flytande kalorier, vilket jag anser att det vid vissa tillfällen är, du kan alltid kompensera för det

krille93
2012-05-30, 12:54
Gillar helt enkelt inte alkohol längre princip, har iallafall inte druckit några stora mängder på senaste året och har klarat mig fin fint. Men känns som om det kommer vara en viss press på en på studenten när man ska dricka, champagnefrukosten och sen på festen på kvällen samt förfesten och ja, under hela dagen prinsip blir det ju dricka. Känner bara att det är onödigt att dricka bara för att. Visst jag kan supa till det ordenkligt med då skulle jag kunna göra det vilken dag som helst annars när jag känner för det, nu e det bara för att det e studenten så ska man dricka.

Blir nog rätt dum stämning när alla dricker champangefrukosten och skålar så ba dricker man inte och alla kolla på en som ett fån? :???

cero
2012-05-31, 19:07
Nykterister blir alltid ifrågasatta. Bara att ta kommentarerna med en klackspark. Att dricka alkohol för att man känner sig tvingad är riktigt respektlöst mot sig själv, tycker jag. Stå för dina åsikter. Om dina klasskamrater inte är totala stolpskott kommer det räcka med en eller två kommentarer.

Fetsmal
2012-06-01, 09:44
I slutändan så blir folk impade av att man väljer att avstå, dock gäller det att visa att man kan ha kul utan. men detta sitter ju bara i huvudet.

Reaper123
2012-06-01, 10:25
Lite komiskt, jag har haft grova alkoholproblem (i flera år) som minst sagt gått ut över träningen.

Kände en dag, nej nu ska jag försöka skärpa mig och har "endast" haft 3 ordentliga fyllor på drygt 2 månader (vara en var på kryssning med "släkten") och redan nu har folk slutat höra av sig på helgerna...

Med andra ord går det om man vill och man får rätt snart reda på vilka som är ens riktiga vänner!

Alltså, lite halvt som halvt socialt självmord att vara nykter i min vänskapskrets men resultatet jag fått under denna korta period av deff är lätt värt det!

Morty
2012-06-01, 10:25
Ofta man inte gets amped up on pre-workout när man ska ut och festa istället för att supa och bli seg, korkad och äcklig.
Då blir utekvällen dessutom ett cardiopass.

TREX
2012-06-01, 10:30
Bara att ta kommentarerna med en klackspark.

Ja eller med en front double biceps!

Endumen
2012-06-01, 10:33
Jag dricker måttligt, jämt, oavsett om det är deff eller bulk eller nått annat. =).

Ajsomfan
2012-06-01, 11:00
Följdfråga: OK att vara nykter även under bulk?

Svar: Helt ok säger jag. Helt ok att alltid vara nykter 24/7/52/365

Morty
2012-06-01, 11:00
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/11813136.jpg

Svara med
http://th966.photobucket.com/albums/ae150/Vjenneboer/th_mk9j87jpg.gif

Självklart bar överkropp, i en kundvagn. På skateboard i värsta fall.

Ajsomfan
2012-06-01, 11:03
Ofta man inte gets amped up on pre-workout när man ska ut och festa istället för att supa och bli seg, korkad och äcklig.
Då blir utekvällen dessutom ett cardiopass.

Bomba dmaa ute på dansgolvet, eller varför inte en rökare i armVecket, lääär ju kicka bra!

Eller inte.

krille93
2012-06-01, 11:56
:thumbup:Lite komiskt, jag har haft grova alkoholproblem (i flera år) som minst sagt gått ut över träningen.

Kände en dag, nej nu ska jag försöka skärpa mig och har "endast" haft 3 ordentliga fyllor på drygt 2 månader (vara en var på kryssning med "släkten") och redan nu har folk slutat höra av sig på helgerna...

Med andra ord går det om man vill och man får rätt snart reda på vilka som är ens riktiga vänner!

Alltså, lite halvt som halvt socialt självmord att vara nykter i min vänskapskrets men resultatet jag fått under denna korta period av deff är lätt värt det!

Så sant som de e sagt! Blev verkligen motiverad av att läsa vad du skrev! Man får rätt lätt reda på vilka som är ens riktiga vänner och kan acceptera att man vill vara nykter. Man behöver ju inte vara den tråkiga typen heller bara för man inte dricker, brukar ofta bli så men det blir vad man gör det till :) Tänker mest på min student nu som kommer i veckan som jag funderar på att vara nykter på, för att jag tycker framförallt att det är överdrivet som helvete och stå och skrika på en jävla vagn i några timmar och att man sen efter själva denna dagen så kommer man inte träffa ens 1/3 av folket någonsin igen vilket gör att det känns jävligt onödigt om jag inte ens vill supa att göra det. *screwy*

Ja eller med en front double biceps!

Hahaha klockren kommentar! :D :thumbup:

cero
2012-06-01, 12:51
dock gäller det att visa att man kan ha kul utan. men detta sitter ju bara i huvudet.

Nja, det vet jag inte. Att ha kul med folk som är nyktra när man själv är det funkar givetvis hur bra som helst, men att umgås med folk nykter när alla andra dricker kan jag i alla fall uppfatta som tråkigt i många fall. Man hamnar på olika sinnesstämningar. Men fortfarande, man gör det man känner är rätt, oavsett vad andra tycker.

Marsa
2012-06-04, 22:10
Jag insåg för ett par månader sen att, varje utgång var densamma. Samma folk, samma plats, samma fyllekäk, samma sega sömn morgonen efter.. Och bestämde då att det faktiskt inte var kul längre, väldigt sällan som man tyckte det var värt det dagen efter. Så, bestämde helt enkelt att spara till en ordentlig utgång mycket mer sällan. Ex. kompis skiva, om någon fyller år så många vänner är med, helt enkelt gånger då det är rätt säkert att det blir riktigt roligt! Kör då istället ordentligt, jag måste äta massvis(jämfört med vanliga dagar) när jag dricker, annars mår jag bara dåligt.
När någon undrat varför jag inte vill med har jag då bara sagt att jag inte tror det blir värt att förstöra flera dagars träning för, och dem flesta har faktiskt hållt med efter en förklaring :)

Sammanfattat, har man en tillräckligt bra anledning för sig själv, så kan folk oftast förstå :)