handdator

Visa fullständig version : Vad bör man äta för att vara helt opti?


Machop
2012-05-13, 00:56
Jag har börjat träna, äta strikt, sköta sömn och kost osv.
Jag käkar mycket protein, vet när jag bör äta snabba vs långsamma proteiner osv. Jag har koll på mitt dagliga kaloribehov och kort sagt försöker jag bygga så effektivt som möjligt.

Men till frågan; utöver kalorier, protein, kolhydrater och fett - är det några speciella näringsämnen jag bör försöka få i mig eller rent av INTE få i mig, för att bygga muskler så optimalt som möjligt?
Undviker mättat fett och socker så mycket det går.

Anledning till att jag frågar är att jag misstänker att jag äter för lite grönsaker och kanske därför får i mig för lite vitaminer eller andra näringsämnen vilket leder till en försämrad framgång.


Tacksam för svar
Mvh, killen med optinojjan

deadich
2012-05-13, 01:06
omega 3 ska ju vara bra för muskelbyggning enligt studier.

Holabandola
2012-05-13, 07:36
Packa in så mycket näring du kan i varje kalori du stopapr i dej.

Tex, ska du käka en macka käkar du den mörkaste med mest frön och skräp i. Ska du äta efterätt äter du den med mest nötter och bär i.
Ska du käka pasta väljer du fullkorn.
Ris parboiled.
Ska du koka en köttfärsås så kastar du i allt, oliver, morötter, rotselleri, bönor etc.
Har du det tänket hela tiden så kommer det gå bra.

Men därtill så ska du ÄTA GRÖT!...eller få i dej havre på något sätt. havre är grymt!

Machop
2012-05-13, 09:04
Packa in så mycket näring du kan i varje kalori du stopapr i dej.

Tex, ska du käka en macka käkar du den mörkaste med mest frön och skräp i. Ska du äta efterätt äter du den med mest nötter och bär i.
Ska du käka pasta väljer du fullkorn.
Ris parboiled.
Ska du koka en köttfärsås så kastar du i allt, oliver, morötter, rotselleri, bönor etc.
Har du det tänket hela tiden så kommer det gå bra.

Men därtill så ska du ÄTA GRÖT!...eller få i dej havre på något sätt. havre är grymt!

Haha okej men man ser ju dessa fitness modeller som käkar mängder av spenat, sockerärtor, blomkål osv. Varför? För att det är mättnad till låga kalorier eller för dess vitaminer?

Holabandola
2012-05-13, 09:06
Mycket näring per kalori.

Tisu
2012-05-13, 09:09
Varför undviker du mättat fett?

Vunnis
2012-05-13, 09:10
Mycket näring per kalori.

Är antioxidanter "näring"?
Är antioxidanter alltid optimalt för muskeltillväxt?

azrael109
2012-05-13, 09:47
En bra multivitamin och omega3 är en bra stomme om du vet att du inte äter allt du behöver, fisk osv.

Tolkia
2012-05-13, 09:53
Att satsa för hårt på att vara optimal är nog inte helt optimalt, särskilt inte om man går in stenhårt för att optimera en enstaka faktor när det samtidigt finns en hel massa andra som är väldigt långt från att vara optimala. Bättre då att försöka hålla det någorlunda bra över hela linjen.

Misstänker du att du borde äta mer grönsaker borde du förmodligen göra det, och då är det bara att börja. Det finns massor av goda grönsaker och jag skulle tro att den samlade expertisen är tämligen enig om att det är bättre ur ett brett hälsoperspektiv att äta grönsaker än att inte göra det. Däremot är man inte lika klar över exakt varför det är bra, så att försöka prickskjuta med tillskott av enstaka ämnen istället för att äta grönsaker är kanske inte det smartaste.

Edit: Notera att även om något inte har specifik, märkbar effekt på hur dina muskler växer kan det ändå påverka din utveckling, t.ex. genom att förbättra din allmänhälsa och därmed hur mycket träning du orkar med och hur effektiv den blir.

Machop
2012-05-13, 09:58
Tack för bra svar!

Sheogorath
2012-05-13, 10:14
Att satsa för hårt på att vara optimal är nog inte helt optimalt, särskilt inte om man går in stenhårt för att optimera en enstaka faktor när det samtidigt finns en hel massa andra som är väldigt långt från att vara optimala. Bättre då att försöka hålla det någorlunda bra över hela linjen.

Misstänker du att du borde äta mer grönsaker borde du förmodligen göra det, och då är det bara att börja. Det finns massor av goda grönsaker och jag skulle tro att den samlade expertisen är tämligen enig om att det är bättre ur ett brett hälsoperspektiv att äta grönsaker än att inte göra det. Däremot är man inte lika klar över exakt varför det är bra, så att försöka prickskjuta med tillskott av enstaka ämnen istället för att äta grönsaker är kanske inte det smartaste.

Edit: Notera att även om något inte har specifik, märkbar effekt på hur dina muskler växer kan det ändå påverka din utveckling, t.ex. genom att förbättra din allmänhälsa och därmed hur mycket träning du orkar med och hur effektiv den blir.

:thumbup:

krubkungen
2012-05-13, 10:57
Att satsa för hårt på att vara optimal är nog inte helt optimalt, särskilt inte om man går in stenhårt för att optimera en enstaka faktor när det samtidigt finns en hel massa andra som är väldigt långt från att vara optimala. Bättre då att försöka hålla det någorlunda bra över hela linjen.

Misstänker du att du borde äta mer grönsaker borde du förmodligen göra det, och då är det bara att börja. Det finns massor av goda grönsaker och jag skulle tro att den samlade expertisen är tämligen enig om att det är bättre ur ett brett hälsoperspektiv att äta grönsaker än att inte göra det. Däremot är man inte lika klar över exakt varför det är bra, så att försöka prickskjuta med tillskott av enstaka ämnen istället för att äta grönsaker är kanske inte det smartaste.

Edit: Notera att även om något inte har specifik, märkbar effekt på hur dina muskler växer kan det ändå påverka din utveckling, t.ex. genom att förbättra din allmänhälsa och därmed hur mycket träning du orkar med och hur effektiv den blir.

+1 *cupid*

samsam
2012-05-13, 20:36
Slowcarb, mer protein = mer muskler. Fokusera sedan på andra faktorer.

begt
2012-05-13, 20:40
Att satsa allt på att bli 100% optimal är inte nyttigt. Ortorexi gör livet väldigt inrutat och gör det svårare att äta tillsammans med andra.

Prost
2012-05-13, 22:14
Inget vet vad exakt som är Optimalt.

energi
2012-05-13, 23:03
Varför är socker sämmre än t.ex matvete om man tittar ur muskelperspektiv och skiter i cancer risker dåligt för tänderna mm?

Sheogorath
2012-05-14, 05:05
Varför är socker sämmre än t.ex matvete om man tittar ur muskelperspektiv och skiter i cancer risker dåligt för tänderna mm?

Marginalerna innan konsumtion leder till de-novo-lipogenes i levern är betydligt snävare för socker än för rena glukoskällor. Druvsocker, matvete, malto, pasta etc bryts ner till ren glukos som musklerna kan buffra bättre och direkt lagra in som muskelglykogen. Bättre prestation -> mer muskler. Bara halva sockermolekylen kan bilda muskelglykogen direkt. Fruktos-delen av sockret måste metaboliseras av levern vars kapacitet att omsätta kolhydrat till leverglykogen är begränsad.

Om man däremot nyttjar socker på ett klokt sätt behöver det inte att vara sämre än matvete eller fullkornsris. Det handlar om timing, frekvens, adekvat mängd och att man tillgodoser kroppens näringsbehov på annat sätt eftersom socker är näringsfritt.

Sniggel
2012-05-14, 20:43
Ett perfekt inlägg av Tolkia :bow:


Man kan inte bara titta på enskilda makronutrienter och tro att man kan få bra resultat på proteinpulver, olivolja+rapsolja+fiskolja, maltodextrin, multivitamintablett och antioxidanttillskott.
Varför inte? Borde vara sunt förnuft men "riktig mat" gör att man mår bättre än raffinerade, även om makro och mikronutrientfördelningen skulle vara lika.

Det är bara att prova och jämföra om någon tvekar!

Att tugga och få ner bitar av mat gör att kroppen får något att arbeta med i den takten den är anpassad att arbeta dessutom. Lägg sedan till alla okända faktorer (det dräller förmodligen utav sådana) hos vanlig låg eller oraffinerad mat så vinner "redig mat" över pulver.