handdator

Visa fullständig version : Fundering angående stekt/ostekt köttfärs.


Liven
2012-05-12, 18:02
Bör jag väga köttfärsen stekt eller ostekt?
Stekte 151g nötfärs 10% och vägde om det och hamna då på 116g.

För jag förmodar att det enbart är vatten som dunstar vid stekningen. Har hittills gjort beräkningarna på ostekt färs.

Zorban
2012-05-12, 18:10
Väg innan du steker. Hur ska du veta hur mycket vatten som försvunnit? Det är i princip bara vatten som försvinner.

Liven
2012-05-12, 18:15
Väg innan du steker. Hur ska du veta hur mycket vatten som försvunnit? Det är i princip bara vatten som försvinner.

Men dessa 35g som försvinner? Om det nu bara är vattenvikt som försvinner så har jag räknat fel med 35g vilket blir fel i slutändan på mitt kaloriintag.

Men det är bättre att vara på den säkra sidan och fortsätta väga det ostekt som är den givna tumregeln vid alla livsmedel som det verkar.

vicarious
2012-05-12, 18:26
Det beror på om du häller bort nåt av stekfettet eller äter upp det. Räkna på otillagat brukar alltid vara enklast.

Zorban
2012-05-12, 18:29
Men dessa 35g som försvinner? Om det nu bara är vattenvikt som försvinner så har jag räknat fel med 35g vilket blir fel i slutändan på mitt kaloriintag.

Men det är bättre att vara på den säkra sidan och fortsätta väga det ostekt som är den givna tumregeln vid alla livsmedel som det verkar.
Jag menade att om du endast väger det efter tillagning så kan du inte veta hur mycket vätska som försvunnit. Du kan såklart väga det både före och efter, men vad är poängen med det. Endast före är bäst.

Simonbaws
2012-05-12, 18:47
Kyckling och fisk samt kött bör man väga det fryst eller upptinat?

Donner
2012-05-13, 09:35
Kyckling och fisk samt kött bör man väga det fryst eller upptinat?

Så som det köps brukar vara en bra tumregel.

Sniggel
2012-05-13, 12:22
Ofta köper man ju en förpackning där vikten står. Är det 1 kg kycklingfilé på 4 bitar så är varje bit 250g (punkt). Köper man 3,2 kg köttfärs och gör 8 portioner som man stoppar i matlådor då innehåller varje låda 400g köttfärs. Detta helt utan att använda våg.

Det blir så mycket enklare när man resonerar så iaf.

begt
2012-05-13, 12:30
Så som det köps brukar vara en bra tumregel.

Japp, det gäller alltid såvida inget annat sägs.

Köper du fryst kött så försvinner förstås en massa vatten efter stekning, men näringsvärdena utgår från fryst produkt. Med andra ord blir energiinnehållet, proteinhalten osv. ännu högre per viktenhet efter tillagning än vad som står på förpackningen.

Levereras kött ofryst så är det samma sak, lite vatten kommer fortfarande att försvinna vid tillagningen men näringsvärdena gäller så som produkten levererades.

Vanish
2012-05-13, 12:53
Ofta köper man ju en förpackning där vikten står. Är det 1 kg kycklingfilé på 4 bitar så är varje bit 250g (punkt). Köper man 3,2 kg köttfärs och gör 8 portioner som man stoppar i matlådor då innehåller varje låda 400g köttfärs. Detta helt utan att använda våg.

Det blir så mycket enklare när man resonerar så iaf.

Håller med, detta är ett lätt och smidigt sätt att lösa det på utan att räkna ihjäl sig!