handdator

Visa fullständig version : Packa ihop och dra sig mot Norge (Jobb mm.)


Drughi
2012-05-12, 17:02
Tja,

Är trött på Sverige å pisslönerna (relativt) och funderar därför att dra mig mot Norge

Jag undrar främst det här med jobbet, visst finns dem. Men det är varken lager, rensa fisk som gäller utan hur det står till med lite mer kvalificerade jobb för oss Svenskar?

Har för närvarande BSc och MSc inom ingenjörs-sektorn och har även jobb men i ärlighetens namn tycker inte jag att jag får den lönen jag förtjänar helt enkelt och Norge är mer i min smak inte bara lönemässigt utan även om man kollar på framtidsmöjligheter osv.

Hur skall man börja egentligen, är det så enkelt att börja leta på Finn.no å platsbanken efter jobb i Norge och börja skicka iväg ansökningar?

Eller skall man spara ihop ett litet kapital, bosätta sig där och börja leta på plats?

Någon som har tips/erfarenhet när det gäller detta?

Wikner89
2012-05-12, 17:33
Jag bor før nuvarande i norge och jobbar som kock. vældigt enkelt att få jobb i den sektorn men høgutbildade jobb finns ju æven det.

lættast skulle nog vara om du bara flyttade hit och børjade søka.

och det med lønerna så får du komma ihåg att det ær dyrt i norge. lægenheter, mat, el osv ær mycket dyrare så lønerna i sverige ær inte alltfør dåliga ændå

Drughi
2012-05-12, 17:57
Jag bor før nuvarande i norge och jobbar som kock. vældigt enkelt att få jobb i den sektorn men høgutbildade jobb finns ju æven det.

lættast skulle nog vara om du bara flyttade hit och børjade søka.

och det med lønerna så får du komma ihåg att det ær dyrt i norge. lægenheter, mat, el osv ær mycket dyrare så lønerna i sverige ær inte alltfør dåliga ændå

Självklart lättast men hade varit kul å höra om någon lyckats genom att söka härifrån å åka dit på intervju eller liknande.

Självklart så vet jag att allt är dyrare där men med tanke på skattefri semesterersättning, lägre skatt, nästan en skattefri månad slutar det i att jag kan leva och bo Norge men ungefär samtidigt lägga undan en summa som är högre än lönen jag får här utan att behöva vara allt för snål.

Vinter
2012-05-12, 19:07
Med din bakgrund skulle du troligtvis kunna få ett extremt välbetalt jobb inom gruvindustrin i västra australien, just saying..

Betydligt bättre betalt än i Norge och bra villkor.

clappen
2012-05-12, 19:22
Med din bakgrund skulle du troligtvis kunna få ett extremt välbetalt jobb inom gruvindustrin i västra australien, just saying..

Betydligt bättre betalt än i Norge och bra villkor.

Man kan väl inte jobba i australien längre än 6 månader har jag för mig, spelar ingen roll vad man jobbar med sålänge man inte är medborgare i landet (väldigt bra invandringspolitik dock!).

Spartansk
2012-05-12, 19:24
lættast skulle nog vara om du bara flyttade hit och børjade søka.


Var ska man flytta då? Oslo?

Gäller detta även för icke kvalificerade jobb?

Vinter
2012-05-12, 19:48
Man kan väl inte jobba i australien längre än 6 månader har jag för mig, spelar ingen roll vad man jobbar med sålänge man inte är medborgare i landet (väldigt bra invandringspolitik dock!).

Med en teknisk examen är det ganska lätt att fixa ett permanent jobb visa med eller utan sponsor företag, alla ingenjörs examen finns med på skilled occupations list som ger förtur.

Har man masters och hittar jobb inom gruvindusrin kan man räkna med runt 75k kronor i månaden med fri kost och logi etc... Som ingångslön.

Kineserna dammsuger asien på metaller, vilket har en viss effekt på lönerna.

Drughi
2012-05-12, 20:02
Med en teknisk examen är det ganska lätt att fixa ett permanent jobb visa med eller utan sponsor företag, alla ingenjörs examen finns med på skilled occupations list som ger förtur.

Har man masters och hittar jobb inom gruvindusrin kan man räkna med runt 75k kronor i månaden med fri kost och logi etc... Som ingångslön.

Kineserna dammsuger asien på metaller, vilket har en viss effekt på lönerna.

VIsste jag inte men låter grymt frestande, dock så finns det saker som håller Norge högre pga närheten till Sverige.
Men det borde inte vara problem och komma upp i samma siffror även i Norge efter ett par år om mina källor stämmer, dock är ju då frågan vad motsvarande siffror hade varit i Australien efter samma antal år.

Har strösökt lite nu iaf får se om d blir napp :P

Vinter
2012-05-12, 20:39
VIsste jag inte men låter grymt frestande, dock så finns det saker som håller Norge högre pga närheten till Sverige.
Men det borde inte vara problem och komma upp i samma siffror även i Norge efter ett par år om mina källor stämmer, dock är ju då frågan vad motsvarande siffror hade varit i Australien efter samma antal år.

Har strösökt lite nu iaf får se om d blir napp :P

Tja som senior engineer inom gruvindustrin ligger lönen på mellan 1.1-1.5 milj kronor om året. Det är ganska lätt att hitta info om de olika jobben som sagt.
Sök på jobb runt Perth, det är där man ska anlägga alla nya dagbrott.

Loke
2012-05-12, 20:52
Kineserna dammsuger asien på metaller, vilket har en viss effekt på lönerna.

Då borde det vara lika lönsamt att jobba i svenska gruvor, malmhandeln är global. Svenska gruvor är iofs jäkligt lönsamma, men jag tror inte svenska gruvarbetare får så bra löner.

Edit:

http://www.dailytelegraph.com.au/news/national/a-real-gold-mine-for-graduates/story-e6freuzr-1226118820785

Där säger dom 80000 dollar om året, alltså ca 45k sek i månaden för mining engineer (vad nu det innebär, exakt). Det verkar mer rimligt tycker jag. Man får kanske inte fullt så mycket i sverige, men långt ifrån är det inte. Om Mining Engineer innebär skift och nere i berget så skulle jag inte bli förvånad om man kan tjäna närmare 40 som nyexad även i sverige. Sen är väl frågan om man vill bo i kiruna... :P

Vinter
2012-05-12, 21:01
Då borde det vara lika lönsamt att jobba i svenska gruvor, malmhandeln är global. Svenska gruvor är iofs jäkligt lönsamma, men jag tror inte svenska gruvarbetare får så bra löner.

Tja LKAB i Kiruna anställer väll igenomsnitt 2 personer om dagen just nu. Det pratas om att anställa något tusental inom de närmaste åren. Men dom erbjuder 28-30 tusen i inångslön för en civilingenjör.

Fråga mig inte varför svenska företag betalar skitlöner, det är bara så. Så mycket tar iaf inte arbetsgivaravgiften etc.

Vinter
2012-05-12, 21:11
Då borde det vara lika lönsamt att jobba i svenska gruvor, malmhandeln är global. Svenska gruvor är iofs jäkligt lönsamma, men jag tror inte svenska gruvarbetare får så bra löner.

Edit:

http://www.dailytelegraph.com.au/news/national/a-real-gold-mine-for-graduates/story-e6freuzr-1226118820785

Där säger dom 80000 dollar om året, alltså ca 45k sek i månaden för mining engineer (vad nu det innebär, exakt). Det verkar mer rimligt tycker jag. Man får kanske inte fullt så mycket i sverige, men långt ifrån är det inte. Om Mining Engineer innebär skift och nere i berget så skulle jag inte bli förvånad om man kan tjäna närmare 40 som nyexad även i sverige. Sen är väl frågan om man vill bo i kiruna... :P

Läste artikeln tjejen på 22år hade just fått jobb 100k dollar, dvs 600k svenska kronor om året som ingångslön ;) Mina exempel var just för senior engineer med nåra års erfarenhet, då tjänar man det dubbla om man kan sin sak.

Nja i Perth bygger man dagbrott så man slipper grottor. Riktigt bra villkor har dom med. Jag gissar att närheten till hamnen där gör sitt, boomen beräknas ju hålla på iaf 10år sedan ligger australien på max av sin export kapacitet.

Men det hela låter ju intressant ;)

Drughi
2012-05-12, 22:22
Var ska man flytta då? Oslo?

Gäller detta även för icke kvalificerade jobb?

Så som jag har hört det är lönerna 'lägst' runt Oslo området men ju längre ifrån civilisationen du åker ju bättre betalt pga att det är svårt och hitta folk som vill bo/arbeta i dessa områden, myt eller sanning vet jag inte men är inte helt förvånad om det skulle va så :)

Tja som senior engineer inom gruvindustrin ligger lönen på mellan 1.1-1.5 milj kronor om året. Det är ganska lätt att hitta info om de olika jobben som sagt.
Sök på jobb runt Perth, det är där man ska anlägga alla nya dagbrott.

Nu är inte gruvindustrin förmodligen mitt forum (möjligen leverantör av maskiner till industrin) men har kollegor som nämn dem siffrorna även i Norge sammanhang för exempelvis projektledare osv.

Drughi
2012-05-12, 22:25
Då borde det vara lika lönsamt att jobba i svenska gruvor, malmhandeln är global. Svenska gruvor är iofs jäkligt lönsamma, men jag tror inte svenska gruvarbetare får så bra löner.

Edit:

http://www.dailytelegraph.com.au/news/national/a-real-gold-mine-for-graduates/story-e6freuzr-1226118820785

Där säger dom 80000 dollar om året, alltså ca 45k sek i månaden för mining engineer (vad nu det innebär, exakt). Det verkar mer rimligt tycker jag. Man får kanske inte fullt så mycket i sverige, men långt ifrån är det inte. Om Mining Engineer innebär skift och nere i berget så skulle jag inte bli förvånad om man kan tjäna närmare 40 som nyexad även i sverige. Sen är väl frågan om man vill bo i kiruna... :P

Dem summorna kommer du upp i även i grannlandet, ny-exade civiling hade ingång på 420 - 460 tusen NOK / året ungefär, mek-inriktning då. Har en kompis som hoppat på trainee program i Norge och kommer få 500 NOK / året.