handdator

Visa fullständig version : Packa ihop och dra sig mot Norge (Jobb mm.)


Drughi
2012-05-12, 17:02
Tja,

Är trött på Sverige å pisslönerna (relativt) och funderar därför att dra mig mot Norge

Jag undrar främst det här med jobbet, visst finns dem. Men det är varken lager, rensa fisk som gäller utan hur det står till med lite mer kvalificerade jobb för oss Svenskar?

Har för närvarande BSc och MSc inom ingenjörs-sektorn och har även jobb men i ärlighetens namn tycker inte jag att jag får den lönen jag förtjänar helt enkelt och Norge är mer i min smak inte bara lönemässigt utan även om man kollar på framtidsmöjligheter osv.

Hur skall man börja egentligen, är det så enkelt att börja leta på Finn.no å platsbanken efter jobb i Norge och börja skicka iväg ansökningar?

Eller skall man spara ihop ett litet kapital, bosätta sig där och börja leta på plats?

Någon som har tips/erfarenhet när det gäller detta?

Wikner89
2012-05-12, 17:33
Jag bor før nuvarande i norge och jobbar som kock. vældigt enkelt att få jobb i den sektorn men høgutbildade jobb finns ju æven det.

lættast skulle nog vara om du bara flyttade hit och børjade søka.

och det med lønerna så får du komma ihåg att det ær dyrt i norge. lægenheter, mat, el osv ær mycket dyrare så lønerna i sverige ær inte alltfør dåliga ændå

Drughi
2012-05-12, 17:57
Jag bor før nuvarande i norge och jobbar som kock. vældigt enkelt att få jobb i den sektorn men høgutbildade jobb finns ju æven det.

lættast skulle nog vara om du bara flyttade hit och børjade søka.

och det med lønerna så får du komma ihåg att det ær dyrt i norge. lægenheter, mat, el osv ær mycket dyrare så lønerna i sverige ær inte alltfør dåliga ændå

Självklart lättast men hade varit kul å höra om någon lyckats genom att söka härifrån å åka dit på intervju eller liknande.