handdator

Visa fullständig version : Hur ser en skidåkares fysik ut?


Holabandola
2012-05-12, 15:47
Jag har börjat åka skidor, åker ca 1h om dagen.
Mycket arbete för överkroppen. Halva arbetet låter jag överkroppen göra. (rullskidor)

Nu efter 3 mån börjar det hända saker med överkroppen. Musklerna är mer definerade, större och starkare.

Jag började då fundera på vad jag kan förvänta för utseende och överkropp av att åka skidor 1h om dagen i flera år.

Så, om ni har några bilder på en skidåkarkropp så visa mig gärna.
(simmare vet vi ju hur de ser ut...men ....skidåkare!??)

Börje H
2012-05-12, 15:54
Hellner
http://stockholmniva.files.wordpress.com/2011/02/marcus-hellner-top_1143376l.jpg

Kalla & Haag (tjejer javisst, härligt optimala!)
http://www.girlswithmuscle.com/images/full/237321614.jpg

Jönsson
http://www.sok.se/images/18.172118981241b00ce4b8000400/Langd-tester-VSC_09_emil.jpg

Bryntesson
http://img1.custompublish.com/getfile.php/957175.1151.vtcqxefbey/Brynte-bild+001.jpg?return=www.langd.se

edit; cheeeseus vilken stor bild det blev på tjejerna. Va synd :D

Stryc9
2012-05-12, 15:54
Kolla marit björgens armar :)

Holabandola
2012-05-12, 15:57
Grymt, TACK! precis den kroppen jag vill ha, en funktionell och snygg kropp.

Något jag noterat är att magmusklerna har blivit jävligt hårda och stela. Aktiveras väl mer än jag hade kunnat tro.

Holabandola
2012-05-12, 15:59
Skidåkning måste väl annars vara en väldigt komplett träningsform. Både styrka och cardio, muskler och uthållighet. Lite som simmning.

Holabandola
2012-05-12, 16:04
Hahahttp://www.bjornferry.com/images/bj_rn_fartst_llning.jpg

Börje H
2012-05-12, 16:05
Skidåkning måste väl annars vara en väldigt komplett träningsform. Både styrka och cardio, muskler och uthållighet. Lite som simmning.

Håller skidåkning som ordentligt före simning, beträffande allsidigheten.

Silencer
2012-05-12, 16:05
Kom nu bara ihåg innan ni drar iväg att det oftast inte är sporten som skapar kroppen, utan folk blir bra på en viss sport för att de genetiskt har en viss kroppstyp. Många som tror att olika idrottares olika kroppar är ett resultat av grenspecifik träning. Så kan det vara ibland men generellt är det som jag skrev ovan.

Holabandola
2012-05-12, 16:10
Jag har en mycket god genetik, behöver bara sparka en boll en gång och ena skinkmuskeln växer ;-)
Både min far och morfar hade bra fysik.

Såg ut som en "Bodybuilder" när jag var 10 år :-) Deffad och muskulös. Jag har en bild, ska visa om jag hittar den.

Mitt problem är bara att jag är lat, men har nu hittat en träningsform som funkar och som jag gärna gör varje dag. (ledsnade på styrketräning, grymt trist, och det blev itne direkt en funktionell kropp av det heller, kunde lyfta saker 8läs matkkassar 10ggr sen hade jag megapump och muskeln var slutkörd haha). Musklerna var inställda på 10 reps, även om ajg bara gjorde något midnre jobbigt, typ gräva. Redan efter tio spadtag så var det megapump och muskeln behövde vila hehe.

deadich
2012-05-13, 00:21
Du får ju förfan skilja på skidor och skidor. Enorm skillnad på rullskidor/längdskidor och någon som åker störtlopp. För störtlopp, super g osv krävs ju inte direkt någon överkropp men starka jävla ben.

MackeJuve
2012-05-13, 12:45
Ta dock i betänkning att även Hellner, Kalla och CO tränar styrketräning, det som till största del har format deras fysik, inte själva skidåkningen!

killenigrillen
2012-05-13, 12:56
Kom nu bara ihåg innan ni drar iväg att det oftast inte är sporten som skapar kroppen, utan folk blir bra på en viss sport för att de genetiskt har en viss kroppstyp. Många som tror att olika idrottares olika kroppar är ett resultat av grenspecifik träning. Så kan det vara ibland men generellt är det som jag skrev ovan.


Jag tror du får förklara lite mer vad du menar med detta uttalande.
Vilka idrotter snackar vi om här? Bodybuilding? Strong man? Sprint? Simning? Långdistanslöpning? Fotboll? Hockey?

Enligt den här logiken kan det finnas långdistanslöpare som går omkring och ser ut som Pudzianovski och tvärtom.

Börje H
2012-05-13, 13:36
Du får ju förfan skilja på skidor och skidor. Enorm skillnad på rullskidor/längdskidor och någon som åker störtlopp. För störtlopp, super g osv krävs ju inte direkt någon överkropp men starka jävla ben.

Tror nog trådskaparen åsyftar det man vanligtvis förknippar med skidåkning -längdskidåkning. Utförsåkning ställer naturligtvis helt andra krav.

Jag tror du får förklara lite mer vad du menar med detta uttalande. Enligt den här logiken kan det finnas långdistanslöpare som går omkring och ser ut som Pudzianovski och tvärtom.

Det var ju precis det han inte menade. Idrottare som presterar på världsnivå gör ju inte det av någon slump. År av träning samt vilja av stål, träning och fallenhet för den specifika idrotten. Både mentala och fysiska bitar måste falla på plats. De som tar sig hela vägen till eliten är de som på bäst sätt kan kombinera de båda. Högst sannolikt skulle inte Haile Gebrselassie vinna VM i bänkpress hur mycket han än tränade och sannolikt är också att Pudde aldrig skulle springa 10 000 m under 26:30 :)

Orsaken till att Haile inte fortsatte med bänken, fastän han möjligen provat på momentet, är att han inte var nog bra på det. Möjligen har Pudde joggat/sprungit vid tillfälle men han var inte nog bra på det och satsade på nått han var bra på.

På såhär sätt ser det ju ut i idrotter över hel världen hela tiden. Man fortsätter inte utvecklas i en idrott om man inte har fallenhet för det och faktorer i omgivningen stämmer; tränare/coach mm. Utvecklas man inte slutar man tids nog. Detta gäller alltså elitidrott, och skall inte förväxlas med att en del tokskriker: bara gener!!!111!!! så fort nån gör lite resultat i gymet. Gymträning är ingen elitidrott, det är en motionsform.

konsensus; skall man få en uppfattning om hur skidåkning (på längden alltså) egentligen påverkar kroppsformen skulle det nog vara en bättre idé att sätta sig med en kaffetermos vid omklädningsrummet vid lokala skidspåret istället. Vill man se hur styrketräning, generellt, påverkar kroppen kan man ju välja att sitta och kika på folk i omklädningsrummet på gymet. Om man kikar på eliten kommer det helt andra aspekter med i bilden är själva idrotts/träningsmomentet.

killenigrillen
2012-05-13, 13:47
Det var ju precis det han inte menade. Idrottare som presterar på världsnivå gör ju inte det av någon slump. År av träning samt vilja av stål, träning och fallenhet för den specifika idrotten. Både mentala och fysiska bitar måste falla på plats. De som tar sig hela vägen till eliten är de som på bäst sätt kan kombinera de båda. Högst sannolikt skulle inte Haile Gebrselassie vinna VM i bänkpress hur mycket han än tränade och sannolikt är också att Pudde aldrig skulle springa 10 000 m under 26:30 :)

Orsaken till att Haile inte fortsatte med bänken, fastän han möjligen provat på momentet, är att han inte var nog bra på det. Möjligen har Pudde joggat/sprungit vid tillfälle men han var inte nog bra på det och satsade på nått han var bra på.

På såhär sätt ser det ju ut i idrotter över hel världen hela tiden. Man fortsätter inte utvecklas i en idrott om man inte har fallenhet för det och faktorer i omgivningen stämmer; tränare/coach mm. Utvecklas man inte slutar man tids nog. Detta gäller alltså elitidrott, och skall inte förväxlas med att en del tokskriker: bara gener!!!111!!! så fort nån gör lite resultat i gymet. Gymträning är ingen elitidrott, det är en motionsform.

Såhär skrev Silencer:

Kom nu bara ihåg innan ni drar iväg att det oftast inte är sporten som skapar kroppen, utan folk blir bra på en viss sport för att de genetiskt har en viss kroppstyp. Många som tror att olika idrottares olika kroppar är ett resultat av grenspecifik träning. Så kan det vara ibland men generellt är det som jag skrev ovan.

Jag förstår inte varför vi pratar om Elitidrottare överhuvudtaget? Silencer skriver att en kropp inte är ett resultat av "grenspecifik" träning utan för att man har en viss kroppstyp och genetik. Här pratar vi alltså 100% UTSEENDE om jag fattar rätt? För om man tränar lika mycket skidor som svenska landslaget gör kommer man att se ut ungefär som Hellner eller Bryntesson troligtvis, oavsett om du heter Pudzianovski eller Gebresellasi (stavning?). Du kommer även att få de fysiologiska förändringar som är förenat med den typen av träning, dvs du kommer inte att vara bra på bänkpress eller att kasta saker långt utan du kommer att vara bra på att åka skidor och vara uthållig. Din kropp kommer att anpassa sig både utseendemässigt och fysiologiskt till det du tränar. Oavsett vem du är


Har jag helt missförstått dig/er?

killenigrillen
2012-05-13, 13:50
Dessutom tror jag att om du tar vilken som helst inom den sportsliga världseliten (inom sporter som fysik spelar en stor roll i alla fall) hade gjort bra ifrån sig inom vilken idrott de än hade provat på.

Börje H
2012-05-13, 13:51
On T kan jag inte låta bli att flika in en till bild på Anna Haag :D

Lyllo Emil Jönsson! Optimalt.
http://mojito.blog.se/files/2011/03/anna-haag2.jpg

Calle Halfvarsson (fd juniorvärldsmästare)
http://img1.custompublish.com/getfile.php/973032.1151.udapdufaad/Calle+Halfvarsson-bild+001.jpg?return=www.langd.se

Börje H
2012-05-13, 13:57
Jag förstår inte varför vi pratar om Elitidrottare överhuvudtaget? Har jag helt missförstått dig/er?

Nja, alltså varför det pratas om elitidrottare är ju för att det bara är sådana som förekommit på bilderna och det är svårt att relatera till det eftersom deras kroppar är extremt högpresterande med extra ordinära förutsättningar för just den idrott som de "valt". Dessutom är de förmodligen fullständigt obrydda om sitt externa utseende, vilket möjligen kan uppfattas som konfunderande för en kolloskadad. Och ja, de bästa i eliten ser ju ut som Hellner & co. Det verkar ju vara den typen av kropp som lämpar sig bäst för idrotten. Ibland kommer det ju fram nån med helt annat kroppstyp, men det är ju inte så ofta.

Dessutom tror jag att om du tar vilken som helst inom den sportsliga världseliten (inom sporter som fysik spelar en stor roll i alla fall) hade gjort bra ifrån sig inom vilken idrott de än hade provat på.

Ja många hade nog absolut presterat bra, men högst sannolikt inte på världsnivå. Det är ju det som är skillnaden :)

Arne Persson
2012-05-13, 14:12
Vau aer skeidor för nått?

filmjölk
2012-05-13, 14:45
Man får ju ta i beräkningen att dessa tränar hysteriskt många timmar, och konsumerar diverse tillskott med. Så man skall inte tro att man blir lika snygg i kroppen bara för att man snörar på sig rullskidor och kör 2*30min i veckan.

Holabandola
2012-05-13, 15:16
Hm...jag är i dagsläget bra mycket biffigare än calle halvarson (killen i svarta byxor?) på bilden här över.
Han såg ju nästan vek ut.

Vill ju inte träna ner mig hehe.
Tjejerna såg fan biffigare ut än vad killarna gör på de bilder jag sett.

Börje H
2012-05-13, 15:24
Hm...jag är i dagsläget bra mycket biffigare än calle halvarson (killen i svarta byxor?) på bilden här över.
Han såg ju nästan vek ut.

Som sagt, och då har han ändå vunnit J-VM i sprint.

spinal
2012-05-13, 16:00
Om ni skulle uppskatta, vilken fettprocent ligger grabbarna på?

Silencer
2012-05-13, 18:38
Börje H förstod exakt hur jag menade.

Bjern
2012-05-14, 05:56
Du får ju förfan skilja på skidor och skidor. Enorm skillnad på rullskidor/längdskidor och någon som åker störtlopp. För störtlopp, super g osv krävs ju inte direkt någon överkropp men starka jävla ben.

Skillnad på längskidor och längdskidor också. Sprinters ser inte ut som långdistansåkare,

Johan Olsson, distans (mitten)

https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcROS65c_wP7nL65ySMO-722FMdIolBv-LKTTCM476-rOYtE2n2biw

Jag och Emil Jönsson, sprinter

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=88896&stc=1&d=1336971173

On T kan jag inte låta bli att flika in en till bild på Anna Haag :D

Lyllo Emil Jönsson! Optimalt.


Kul att syrran är poppis :D

Nyare bild ifrån hennes blogg


http://annaoemil.se/wp-content/uploads/2012/05/P1160757-e1336245899480-768x1024.jpg

svenbanan
2012-05-14, 06:11
Jag tror "problemet" ligger lite mellan det ni skriver.
Man tittar på hur världseliten ser ut (se bilderna ovan), och så tror man att man kommer se ut så genom att träna lika mycket som någon på motionsnivå i den idrotten.

Men att inbilla sig att Hellners 3 timmar per vecka i gymet skulle ha format hans kropp mer än de 3 timmarna han dagligen åker skidor (eller motsvarande) låter ju inte så troligt.

Börje H
2012-05-14, 06:18
Kul att syrran är poppis :D

Nyare bild ifrån hennes blogg

Episkt :bow:

Just skidåkartjejerna har en så fruktansvärt funktionell fysik och dessutom ett träningspsyke som slår det mesta! Kombinationen av detta blir nästan överdrivet attraktivt :) Hälsa syrran :thumbup:

Bjern
2012-05-14, 06:19
Om ni skulle uppskatta, vilken fettprocent ligger grabbarna på?

Olika på träning- och tävlingsäsong, men tror emil ligger på 8-12% beroende på säsong som sagt.

Börje H: Ja, enda gångerna syrran är grinig är väl när hon är hungrig eller inte fått träna tillräckligt... ;) Ska jag göra!