handdator

Visa fullständig version : Fingersättning för att skriva snabbt


Sparven från Minsk
2012-05-12, 11:33
Vilken fingersättning avvänder ni er av?
Själv kör jag en ganska snabb version av pekfingersvalsen där mina pekfingrar hoppar runt till den bokstav som behövs, ibland hjälper även långfingret och lillfingret till, men det blir mest pekfingrarna som får jobba.
Jag kan alltså skriva nästan felfritt utan att titta på tangenterna, för jag är så van med min bärbaras tangenter.

Frågan är:
Visst borde det vara snabbare och effektivare att lära sig korrekt fingersättning?
Hittade en bra app till goggle chrome där man kan träna just detta. Mina stackars fingrar känns dock så ovana och skakiga/osäkra när tex ringfingret ska sträcka sig till en tangent långt bort.

Hur skriver ni?

dauit
2012-05-12, 11:45
När man lär sig att skriva med alla fingrar sp kan man skiva lika fort som man pratar, vissa ännu fortare! Undrar om det är obligatorisk att lära sig Korrekt skrivmaskinsfingersättning om man utbildar sig till journalist?
Jag själv använder mig utav pek-, lång, ringfingret och tummen på vänster hand medan på höger blir det bara pek och långfingret! När jag väl har fått in "flowet" kan jag nästan skriva i "talfart", så att säga!

Dreas
2012-05-12, 11:45
Skadad sen min CS-karriär verkar det som. Ringfinger på A, långfinger på W och pekfinger på D. Lillfingret på shift och tummen på mellanslag. För vänster hand.

För höger hand verkar det lite mer random, tummen på mellanslag, pekfinger på J, långfinger på I, ringfinger på O/P och lillfinger på Å.

Tror inte det är direkt opti då jag ofta märker att högern trycker med pekfingret istället för att använda andra fingrar.

Woody R
2012-05-12, 11:54
Skadad sen min CS-karriär verkar det som. Ringfinger på A, långfinger på W och pekfinger på D. Lillfingret på shift och tummen på mellanslag. För vänster hand.

För höger hand verkar det lite mer random, tummen på mellanslag, pekfinger på J, långfinger på I, ringfinger på O/P och lillfinger på Å.

Tror inte det är direkt opti då jag ofta märker att högern trycker med pekfingret istället för att använda andra fingrar.

Creepy, exakt samma för mig.

Spartansk
2012-05-12, 11:59
En egen variant, utan någon som helst tanke bakom. Det började med en überlångsam pekfingervals när jag var typ 8, eller när man nu började använda dator, som över åren av sig själv ökat takt och dragit med fler fingrar i leken. Nu använder jag väl i princip allt utom höger lillfinger och vänster lill- och ringfinger. Skriver nästan lika fort som jag pratar, och behöver sällan titta på tangenterna.

Fishtank
2012-05-12, 12:00
Skadad sen min CS-karriär verkar det som. Ringfinger på A, långfinger på W och pekfinger på D. Lillfingret på shift och tummen på mellanslag. För vänster hand.

För höger hand verkar det lite mer random, tummen på mellanslag, pekfinger på J, långfinger på I, ringfinger på O/P och lillfinger på Å.

Tror inte det är direkt opti då jag ofta märker att högern trycker med pekfingret istället för att använda andra fingrar.

This.
Har man spelat fps någon mängd i sitt liv blir det direkt så fingerarna lägger sig.
Använder bara 2 fingrar på högerhanden medans vänstern får dansa över hela tangentbordet.

Madame
2012-05-12, 12:03
Jag använder alla fingrar utom lillfingrarna. Jag skriver skitsakta och måste titta på tangenterna :[

jokem
2012-05-12, 12:06
Jag använder alla fingrar utom lillfingrarna. Jag skriver skitsakta och måste titta på tangenterna :[

^this förutom att jag aldrig tittar på tangentbordet utan jag har känslan från alla års datorsittande! Jag brukar bli "anklagad" för att skriva snabbt av många jag känner. Första gången jag skulle logga in på min mail under en förfest blev minst en person chockad över hur fort det gick. Jag tycker själv att man hade kunnat vara snabbare.

Xtronal
2012-05-12, 12:09
creepy, exakt samma för mig.

+1.

använder bara 2 fingrar på högerhanden som alla andra fps spelare.

Kabuto
2012-05-12, 12:12
This.
Har man spelat fps någon mängd i sitt liv blir det direkt så fingerarna lägger sig.
Använder bara 2 fingrar på högerhanden medans vänstern får dansa över hela tangentbordet.

Nope, spelat och nött de flesta kända fps sedan wolfenstein. Jag lägger mina fingrar,lillfinger shift, ringfinger på S,långfinger R, pekfinger G, V.tumme space, höger hand,pekfinger J,långfinger I eller O,ringfinger P, lillfinger Ä.. På ett ungefär..

Fishtank
2012-05-12, 12:22
Du är weird.

Rickard
2012-05-12, 12:26
Skrivmaskinsfingersättning? Det låter inte rätt att säga så. I alla fall inte på den här sidan av 2000-talet.
Sedan kan man ju undra varför man envisas med att tillverka tangentbord där knapparna sitter monterade i skeva rader. Det är ju knappast så att det finns någon biomekanisk fördel för kroppen att röra sig snett uppåt vänster. Vilket man skulle kunna tro när man tittar på det där med hur ett tangentbord ser ut.

Jag antar att det där med tangentbord rör upp någon emotionell del inom mig. Någonting med en ologisk konstruktion konstruerad utav människor som borde ha mer känsla för logik än gemene man.

Men annars ja, jag skriver "korrekt". Så korrekt att jag jobbat bort teknikbrister som att trycka på den knapp ni kallar 'C' med långfingret istället för pekfingret.

Pungis
2012-05-12, 12:28
Min fingersättning är antagligen inte perfekt men jag skriver strax över 600 tecken i minuten iaf :)

Vänsterhanden är viktigast, man skriver många fler tecken med den, så börja med att använda vänstern korrekt

Jag använder alla fingrar på vänster hand (tumme space, lillfinger shift) och tumme-pek-långfinger på höger

Kryss
2012-05-12, 13:26
Pekfingrarna på F,J som utgångsställning, dock flyger fingrarna lite hur som helst över bordet. Då har jag ändå många många års quakespelande i mig, nog det som fått upp skrivhastigheten då man var tvungen o skriva snabbt :D Snittar stadigt drygt 100ord/minuten.

sp123ltd1
2012-05-12, 13:34
Här har ni ett program som hjälper er att lära er skriva med alla fingrar! :)
http://download.cnet.com/Mavis-Beacon-Teaches-Typing-17-Deluxe/3000-2051_4-10441764.html

Ne0phyte
2012-05-12, 13:44
Creepy, exakt samma för mig.

Samma här. Vi kanske är menade för varandra eller något *cupid*

r3mpuh
2012-05-12, 14:17
Skriver självklart, med den enda tänkbara tangentbordslayouten; Svorak A5:
https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRhlGtjz1j9ZcL7Lbnrz29LImtVpG40G LnjW_uGzkRlMEawD-RryA

Korrekt fingersättning använder man sig utav även, såklart. Annars är det ju ingen vits.
Lillfinger, ringfinger, långfinger, pekfinger; på vänster, vilandes på: A,O,E,U
Pekfinger, långfinger, ringfinger, lillfinger; på höger, vilandes på: H,T,N,S

Specialtecken görs, genom att att hålla in ALT Gr(med högra tummen)´+Vald tangent.
Ligger på 93wpm på Svenska.

Dennis93
2012-05-12, 15:11
skadad sen min cs-karriär verkar det som. Ringfinger på a, långfinger på w och pekfinger på d. Lillfingret på shift och tummen på mellanslag. För vänster hand.

För höger hand verkar det lite mer random, tummen på mellanslag, pekfinger på j, långfinger på i, ringfinger på o/p och lillfinger på å.

Tror inte det är direkt opti då jag ofta märker att högern trycker med pekfingret istället för att använda andra fingrar.

+1