handdator

Visa fullständig version : Hur smakar äggproteinpulver?


Alkro
2012-05-12, 09:34
Hur smakar äggproteinpulver jämfört med vassle? Någon som har tips på ett välsmakande äggproteinpulver?

maqan
2012-05-12, 10:31
Testa, folk upplever ju smaker väldigt olika så det kan vara svårt att svara på.

312
2012-05-12, 10:35
Det enda jag vet är att det smakar helt OK, vad jag kommer ihåg i alla fall, det var säkert 2 år sedan jag smakade det sist. Jag beställde precis äggprotein, men har ej hämtat ut det än.

Soyaproteinisolatet jag köpte var ingen höjdare dock. *spy*

aldoschadewitz
2012-05-12, 23:17
Jag har inte hört att det ska vara illasmakande, men det har jag inte om soya heller.. men hur kommer det säg att du vill ha äggprotein istället för vassle?

Bizarro
2012-05-13, 00:01
Jag har inte hört att det ska vara illasmakande, men det har jag inte om soya heller.. men hur kommer det säg att du vill ha äggprotein istället för vassle?

Ren gissning pga. insulinfrisättningen

Fru_Flisa
2012-05-14, 22:36
Ja alltså det är bra mycket äckligare än vassle. Jag tycker att ONs choklad är ok men vaniljen vedervärdig.

Finns ett svenskt märke också, kommer inte på namnet nu då bara. Det var lite klumpigare i upplösning men dör var chokladen osmaklig, vaniljen går ner men otroligt sötsliskig. Jordgubb ej testat.

Madame
2012-05-14, 23:44
Jag har testa några äggproteinpulver av olika märken:

ON: chokladsmak, vaniljsmak. Ganska äckligt, men går att hälla ner. Har inte nån stark smak så om man ska blanda en superdrink med tex kakao, havregryn, yoghurt osv, så funkar det. Jag har använt detta i mina supersmoothiesar då det är lite billigare än tex det från pf som är mycket godare på bara vatten, men mycket dyrare.

Proteinfabrikken: chokladsmak. Godaste jag provat av äggproteinpulver!

Dymatize: Chokladsmak. Väldigt sött! Klumpar sig en del och klumparna blir lite sega, har svårt att lösa upp sig. Men det funkar ok.

0limp: chokladsmak, vaniljsmak. Vidrigaste ever, höll för näsan när jag hällde ner det. Aldrig mer!


Äggprotein verkar vara svårt att få gott, det kommer inte i närheten av den fyllighet och lenhet som vassleprotein ger. Smakerna blir lite konstiga och jag tycker att choklad funkat bäst av de jag testat i fler smaker.

iSlash
2012-05-16, 18:12
Rent äggvitepulver smakar rövsvett, skummar sjukt mycket och vägrar lösa upp sig. Synd, kan fixa det gratis annars :(

-squat-
2012-05-19, 13:38
Jag har inte hört att det ska vara illasmakande, men det har jag inte om soya heller.. men hur kommer det säg att du vill ha äggprotein istället för vassle?

Man kanske vill undvika den vasslerelaterade aknen? Själv tänkte jag prova det en period för att se om det gör någon märkbar skillnad.

Jag har testa några äggproteinpulver av olika märken:

ON: chokladsmak, vaniljsmak. Ganska äckligt, men går att hälla ner. Har inte nån stark smak så om man ska blanda en superdrink med tex kakao, havregryn, yoghurt osv, så funkar det. Jag har använt detta i mina supersmoothiesar då det är lite billigare än tex det från pf som är mycket godare på bara vatten, men mycket dyrare.

Proteinfabrikken: chokladsmak. Godaste jag provat av äggproteinpulver!

Dymatize: Chokladsmak. Väldigt sött! Klumpar sig en del och klumparna blir lite sega, har svårt att lösa upp sig. Men det funkar ok.

0limp: chokladsmak, vaniljsmak. Vidrigaste ever, höll för näsan när jag hällde ner det. Aldrig mer!


Äggprotein verkar vara svårt att få gott, det kommer inte i närheten av den fyllighet och lenhet som vassleprotein ger. Smakerna blir lite konstiga och jag tycker att choklad funkat bäst av de jag testat i fler smaker.

Spontant skulle man ju kunna tro att äggprotein skulle smaka gott, då det används i matlagning och bakning.

Har du provat sojaprotein?

gQLLe
2012-05-19, 13:56
Ganska äggligt imo...

-squat-
2012-05-29, 20:49
Jag använder Optimum Nutritions äggprotein med vaniljsmak, och tycker det smakar helt ok.

Stor Hård Ådrig
2012-05-29, 21:15
Ursäkta om jag glider ifrån topic lite grann, men har det någon betydelse vad det är för typ av protein? T.ex. mjölk/vete/ägg/animaliskt protein.

Madame
2012-05-29, 22:30
Ursäkta om jag glider ifrån topic lite grann, men har det någon betydelse vad det är för typ av protein? T.ex. mjölk/vete/ägg/animaliskt protein.

Det är lite av en smaksak, man kanske har nån allergi mot nån sort och väljer då en annan, tex får en del väldigt lätt acne av mjölkprodukter och vassle. Eller så är man vegetarian/vegan osv, eller så vill man ha olika proteinsorter för att de utsöndras olika fort.

nordland
2012-05-30, 10:54
Äggprotein verkar vara svårt att få gott, det kommer inte i närheten av den fyllighet och lenhet som vassleprotein ger. Smakerna blir lite konstiga och jag tycker att choklad funkat bäst av de jag testat i fler smaker.

Håller inte med dig där... Äggprotein går att få lika gott som vassle/kasein, däremot kräver de mer smakämnen samt är mycket dyrare så tillverkarna lägger inte så stor vikt vid smaksättningen för att hålla kostnader nere..

Numera är vassleisolaten så bra renade så även laktoskänsliga kan använda dem, därför finns det numera så få äggprotein produkter på marknaden..

När jag började träna fanns inte vassleisolat, och då köpte man äggprotein ist..

312
2012-05-30, 11:17
Det enda jag vet är att det smakar helt OK, vad jag kommer ihåg i alla fall, det var säkert 2 år sedan jag smakade det sist. Jag beställde precis äggprotein, men har ej hämtat ut det än.

Soyaproteinisolatet jag köpte var ingen höjdare dock. *spy*

Sådär då, nu har jag smakat på "Self Omninutrition Egg Protein" chokladsmak för ~250kr/kilot.

Först blandade jag i glas, smakade helt OK, men var lite klumpigt och så. Köpte mig en shaker och nu är det faktiskt gott. :D Rekommenderas.

AEB
2013-11-04, 10:49
Går det att göra äggröra på osmaksatt äggvitspulver? Isåfall, hur mycket vatten och till hur mycket pulver? Hittade ett pulver för 5.2 protein per krona, skulle bli mycket mer ekonomiskt!

J.V
2013-11-04, 13:13
Går det att göra äggröra på osmaksatt äggvitspulver? Isåfall, hur mycket vatten och till hur mycket pulver? Hittade ett pulver för 5.2 protein per krona, skulle bli mycket mer ekonomiskt!Är det inte bättre att bara köpa äggvita? Skitbilligt ju.

http://2.bp.blogspot.com/-mcgJa7FZHcY/T5zihswr-vI/AAAAAAAAAq0/VLSsgihfrZw/s1600/svenska_lant%C3%A4gg_%C3%A4ggvitor_p%C3%A5_flaska. jpg

Kung atlas
2013-11-04, 16:21
Jag tycker att både Vanilj & chokladsmaken på Optimums äggprotein smakar helt ok

AEB
2013-11-06, 15:22
Är det inte bättre att bara köpa äggvita? Skitbilligt ju.

http://2.bp.blogspot.com/-mcgJa7FZHcY/T5zihswr-vI/AAAAAAAAAq0/VLSsgihfrZw/s1600/svenska_lant%C3%A4gg_%C3%A4ggvitor_p%C3%A5_flaska. jpg
Inte tänkt på.. beror på.. vad kostar den? :)

jon lord
2013-11-06, 16:36
Inte tänkt på.. beror på.. vad kostar den? :)Brukar ligga mellan 25-35kr

wilhelmblomgren
2013-11-06, 17:15
Brukar ligga mellan 25-35kr

Var köper du det?

jon lord
2013-11-06, 21:04
Var köper du det?Ica, Willys, Netto. Ifall din butik ej säljer det är bara fråga :) Det gjorde jag och nu säljs detta även vid Ica där jag bor

wilhelmblomgren
2013-11-06, 21:32
Ica, Willys, Netto. Ifall din butik ej säljer det är bara fråga :) Det gjorde jag och nu säljs detta även vid Ica där jag bor

Ahh okej, så nimnt! Tack :)

Babyface
2013-11-07, 01:06
Varför inte bcaa eaa istället?

Bra mycket godare än ägg

AEB
2013-11-11, 22:32
Brukar ligga mellan 25-35kr
Aha, synd. Då blir det rätt mycket dyrare än äggvitspulver:/

Varför inte bcaa eaa istället?

Bra mycket godare än ägg

Lite tråkigt att äta potatis med bcaa. Blir godare att äta äggröra gjort på äggvita, 1 ägg och servera potatis till det liksom.